ارتودنسی و کشیدن دندان عقل + نکات طلایی

ایا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید

به عقیده عموم مردم دندان‌های عقل می‌توانند به سایر دندان‌ها نیرو وارد کنند و باعث حرکت آن‌ها شوند در نتیجه نامرتبی و به هم ریختگی دندان‌ها را در پی داشته باشند. اما پژوهش‌های اخیر نشان داده است که در این مورد اغراق شده و عامل اصلی به هم ریختگی دندان‌ها مخصوصا فک‌ پایین در سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی، رشد افراطی و مقطعی فک پایین نسبت به فک بالا در جهت جلو است.

با این حال سؤالاتی از این قبیل پیش می‌آید که آیا دندان عقل روی مرتبی دندان‌ها تاثیرگذار است؟ چه زمانی دندان باید کشیده شود؟ آیا کشیدن دندان عقل الزامی است؟ اگر شما قصد انجام ارتودنسی را دارید حتما درگیر اینگونه سوالات هستید. ما در این مقاله می‌خواهیم به تمامی سوالات شما در خصوص ارتودنسی و کشیدن دندان عقل  پاسخ دهیم پس با ما همراه باشید.

ایا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید

قبل از اینکه بخواهیم به سوال “ایا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید” پاسخ دهیم، بهتر است با خود دندان عقل و موقعیتش در دهان آشنا شوید.

دندان عقل، دندان سوم آسیا، آخرین دندانی است که در سنین 17 تا 25 سالگی در دهان میروید. به طور کلی تناقضات فراوانی درباره نگهداری یا خارج کردن این دندانها وجود دارد. پیشینیان ما، آرواره های بزرگتری داشتند. بنابراین فضای کافی برای رویش ۳۲ دندان وجود داشت؛ اما امروزه آرواره های ما کوچکتر شده است، درنتیجه فضای زیادی برای رویش ۳۲ دندان وجود ندارد. پس دندان عقل معمولا نهفته میشود و از رویش طبیعی محروم میماند.

در کل در رابطه با کشیدن دندان عقل، فاکتورهایی مانند ازدحام دندان‌ها، فضای مناسب برای هر دندان، فشردگی و …  باید مدنظر باشند. گاهی دندانپزشک با فردی روبه‌رو می‌شود که از کشیدن دندان امتناع می‌کند، در این شرایط می‌توان از تکنیک‌های دیگری برای صاف کردن دندان‌ها استفاده کرد اما به طور کلی اگر دندان‌ها در فضای تنگی وجود داشته باشد برای درمان ارتودنسی کشیدن آن‌ها لازم است.

مطالعه کنید: ارتودنسی ثابت

اگر رشد دندان‌های عقل به شکل نیمه باشد یعنی قسمتی از آن‌ها رشد کرده باشد، دندانپزشک باید برای کاهش التهابات لثه قبل از ارتودنسی دندان را بکشد اما اگر دندان نهفته باشد یا به صورت کامل رشد کرده باشد می‌توان کشیدن آن را به بعد از درمان ارتودنسی هم موکول کرد.

به طور کلی ارتودنسی و کشیدن دندان عقل به موارد مختلفی بستگی دارد که تا اینجا مواردی را بررسی کردیم در ادامه هم بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

آیا همه افراد دندان عقل دارند؟

در ادامه مطلب ارتودنسی و کشیدن دندان عقل، باید بگوییم که به ندرت در فک افراد می‌توان چهار دندان عقل را به شکل کامل پیدا کرد، معمولاً یک یا دو عدد از آن‌ها رشد کاملی ندارند. البته عدم وجود این دندان‌ها هیچ گونه مشکلی را برای فرد ایجاد نخواهد کرد و نگرانی هم ندارد. برخی از افراد ممکن است دندان عقل نهفته داشته باشند. این نهفتگی بدین معنا است که  خود دندان یا بخشی از آن از لثه بیرون نزند. به طور کلی برای آشنایی با موضوع ارتودنسی و کشیدن دندان عقل و لزوم انجام یا عدم انجام آن بهتر است با متخصص ارتودنسی خود در این زمینه مشورت کنید و تصمیم درست را بگیرید. موفقیت‌آمیز بودن درمان ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید به تمامی آن‌ها توجه کنید.

چرا دندان عقل را در ارتودنسی می‌کشیم؟

هر چه دندان‌ها در وضعیتی عقب‌تر قرار بگیرند میزان تاثیر آن‌ها بر فاصله دندان‌ها کمتر خواهد بود، بدین ترتیب نمی‌توان گفت کشیدن دندان عقل موجب فاصله افتادن در بین دندان‌ها می‌شود. به طور معمول این فاصله و شلوغی دندان‌ها از یک سری اصول پیروی می‌کند. افرادی که دندان‌های به هم ریخته‌ای دارند الزاماً به علت رویش دندان عقل در آن‌ها دچار این عارضه نشده‌اند بلکه ممکن است تعدد دندان‌ها موجب این اتفاق شده باشد یا بیمار فک کوچکی داشته یا عوامل دیگری تاثیر گذاشته باشد.

مطالعه کنید: ارتودنسی فانکشنال

نظر متخصصین درباره کشیدن دندان عقل در ارتودنسی

برخی از متخصصین ارتودنسی بر این باورند که بهتر است دندان‌های آسیای سوم (همان دندان عقل) را قبل از شروع درمان ارتودنسی کشید اما برخی دیگر معتقدند این دندان‌ها تاثیر چندانی بر پروسه درمان ندارند. در موضوع ارتودنسی و کشیدن دندان عقل بسته به وضعیت فک بیمار و نظر متخصصین این امکان وجود دارد که نیازی به کشیدن دندان عقل نهفته برای ارتودنسی نباشد و همزمان دستگاه‌های مربوطه نصب شود. اما اگر فضای کافی برای رشد دندان مولر سوم در دهان موجود نباشد متخصص به شما پیشنهاد خواهد کرد که قبل از درمان برای کشیدن دندان عقل اقدام کنید. این مهم به این دلیل است که اگر دندان آسیای سوم شما در زمان ارتودنسی یا بعد از آن رشد کند و بیرون بزند می‌تواند موجب اختلال در درمان شود، بنابراین کشیدن دندان برای ارتودنسی در طول درمان انتخاب مناسبی خواهد بود.

اگر شما از کشیدن دندان هراس دارید و تمایلی برای انجام این کار ندارید بهتر است به شما بگوییم که متخصصین در هر زمینه‌ای بی‌دلیل هیچ کاری را انجام نخواهند داد. مطمئن باشید متخصصین ارتودنسی در صورتی از شما می‌خواهند که دندان‌های عقل خود را بکشید که با توجه به شرایط فک شما و قرارگیری دندان‌ها بهترین انتخاب باشد تا پروسه درمان انجام شود پس اگر متخصص شما تجویز کرد که دندان‌های عقل خود را بکشید بدون معطلی این کار را انجام داده تا بتوانید ارتودنسی موفق‌آمیزی داشته باشید.

چند نکته طلایی درباره کشیدن دندان عقل در ارتودنسی

در ادامه به چند نکته مهم در ارتباط با ارتودنسی و کشیدن دندان عقل اشاره می کنیم:

  1. متخصصان دندانپزشکی در آمریکا تاکید دارند که دندان عقل را نباید بی‌دلیل کشید مگر اینکه موجب بروز مشکل و ناراحتی شود.
  2. بهتر است تصمیم گیری راجع به در آوردن دندانهای عقل در آخر دوره درمان ارتودنسی صورت گیرد زیرا گاهی شما دندان هایتان را ارتودنسی می‌کنید و همه دندان ها پس از خاتمه مدت درمان مرتب می‌شوند، ولی هنوز مقداری شلوغی در دندان های جلوی فک پایین باقی است.
  3. یا ممکن است برای درمان ارتودنسی دندانی کشیده شود و در اثر کشیدن دندان جای مناسبی برای دندان عقل یا مولر سوم ایجاد شود و دیگر نیازی به درآوردن دندان عقل نباشد و اگر دندان مولر سوم یا عقل در ابتدای درمان کشیده شود جبران آن امکان پذیر نیست.
  4. معمولا در حالت عادی، زمانی دندان عقل یا مولر سوم کشیده می شود که آن دندان کج در بیاید و در فک جای مناسبی نداشته باشد و یا در مواردی که زاویه رویش دندان عقل یا مولر سوم نامناسب باشد و به ردیف دندانها صدمه بزند.
  5. در شرایطی که فرد در سنین کودکی درمان ارتودنسی خود را انجام می دهد و درمان وی به پایان می رسد. به احتمال زیاد هنوز دندانهای عقل وی رشد نکرده است. پس لازم است که در سنین بالاتر، به محض شروع رشد دندانهای عقل با متخصص ارتودنسی خود در ارتباط باشد تا در صورت لزوم دندانهای عقل وی کشیده شود. توجه به این مساله بسیار مهم است، چه بسا افرادی که درمان ارتودنسی موفقی در کودکی داشته اند و در نوجوانی بدلیل رشد دندانهای عقل، دندانهای آنها مجدد کج یا نامرتب شده است.
  6. از مزایای کشیدن دندان عقل هنگام ارتودنسی، کاهش احتمال عفونت و پوسیدگی دندان است. زیرا دسترسی به دندانهای مجاور دندان عقل، و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آنها کمی سخت است.

سعی کردیم که در این مطلب به سوال “ایا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید” به صورت کامل پاسخ دهیم. امیدواریم که این مطلب از سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *