تحلیل لثه و ایمپلنت – کاملترین مقاله 2022

تحلیل لثه و ایمپلنت

تحلیل لثه و ایمپلنت

در خصوص تحلیل لثه و ایمپلنت احتمالاً مطالب زیادی شنیده‌اید. این موضوعات سبب می‌شوند تا بدانید که آیا واقعاً تحلیل رفتن لثه‌ ها می‌تواند بیماری و مشکل جدی باشد و یا اینکه این موضوع را می‌توان به طور کلی نادیده گرفت. در ادامه سعی می‌کنیم تا در خصوص علائم تحلیل رفتن لثه‌ ها، علت‌هایی که سبب این کار می‌شوند، درمان کردن تحلیل لثه و همچنین ارتباط بین تحلیل لثه‌ و ایمپلنت‌ صحبت کنیم و اطلاعات به روز و مشخصی را در اختیار شما قرار دهیم.

تحلیل لثه چیست؟

اولین موضوعی که در مقاله تحلیل لثه و ایمپلنت باید به آن اشاره کنیم، مربوط به ماهیت تحلیل رفتن لثه ‌ها است. تحلیل رفتن لثه‌ ها در واقع به کم شدن و عقب رفتن حاشیه بافت لثه‌ ها گفته می‌شود. زمانی که این حاشیه لثه‌ ها کم می‌شود، در واقع بین دندان‌ها و خط لثه ایجاد شکاف می‌گردد که می‌تواند برای سلامت و استحکام دندان‌ها خطر جدی تلقی شود. مسلماً شکاف ایجاد شده هم می‌تواند استحکام ریشه‌ها را کم کند و هم سبب تجمع باکتری‌ها در این قسمت می‌گردد. معمولاً بسیار دیده شده است که به علت تحلیل لثه و بافت استخوان فک، دندان‌های سالم بیمار افتاده و از دست رفته‌اند. همین موضوع می‌تواند دردسر‌های زیادی را برای فرد ایجاد کند.

دلایل تحلیل لثه و استخوان فک

در خصوص دلایل مربوط به تحلیل لثه و همچنین استخوان فک می‌توانیم به موارد مختلفی اشاره کنیم. در این قسمت مهم‌ترین این موارد را بیان می‌کنیم که نسبت به دیگر دلایل و عوامل شایع‌تر بوده و در بین بیماران شیوع بیشتری دارند.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی جراحی

  • بیماری‌های پریودنتال

این نوع از بیماری‌ها معمولاً عفونت‌های باکتریایی هستند که مربوط به لثه می‌شوند و به طور کلی می‌توانند بافت لثه را از بین ببرند. نتیجه این بیماری در لق شدن دندان‌ها اتفاق می‌افتد.

  • بیماری‌های لثه‌ای

بیماری‌های لثه‌ای معمولاً بیماری‌های ژنی هستند و به طور کلی ۳۰ درصد از افراد یک جامعه می‌توانند درگیر این بیماری‌ها شوند.

  • مسواک زدن نادرست

یکی از مواردی که توسط خود افراد ممکن است رخ دهد و باعث تحلیل رفتن لثه‌ ها شود، مربوط به مسواک زدن‌های تهاجمی می‌شود. این کار سبب می‌شود تا هم مینا و پوشش روی دندان‌ها از بین برود و هم آن که لثه ‌ها به سمت عقب متمایل شده و تحلیل پیدا کنند.

  • جرم گرفتن دندان‌ها

مورد بعدی در خصوص جرم گرفتن دندان‌ها می‌شود. جرم‌هایی که بر روی دندان‌ها شکل می‌گیرند، معمولاً سبب ایجاد یک ماده سخت بر روی مینای دندان می‌شوند که می‌توانند در طولانی مدت باعث تحلیل لثه‌ ها گردند.

  • تغییرات هورمونی

موضوع بعدی که در زمینه تحلیل لثه و ایمپلنت می‌توان مطرح کرد، مربوط به نوسانات هورمونی می‌شود. این نوسانات هورمونی اغلب در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی رخ می‌دهند که سبب افزایش حساسیت لثه‌ ها شده و سبب می‌شود تا آن‌ها در برابر فرسایش آسیب پذیرتر شوند.

  • جای خالی دندان و یا پوسیدگی دندان‌ها

معمولاً اگر دندانی پوسیده باشد و یا جای چند دندان در دهان شما خالی باشد، امکان آن که تحلیل لثه ‌ها برایتان رخ دهد، امری بسیار محتمل خواهد بود؛ زیرا معمولاً مواد غذایی در تماس با مواد لثه‌ ها قرار می‌گیرند و سبب بروز اشکالاتی می‌شوند.

از کجا بفهمیم لثه تحلیل رفته؟

اما حالا که با دلایل تحلیل لثه ‌ها آشنا شدید، بهتر است به این موضوع بپردازیم که نشانه‌های تحلیل لثه چیست؟ موارد زیر مربوط به علائمی می‌شوند که نشان می‌دهند لثه‌ ها تحلیل رفته و دچار کاهش حجم شده‌اند. در صورتی که یک و یا چند مورد از این موارد را مشاهده کردید، بهتر است در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه کنید و سعی کنید تا در صورت ابتلا به تحلیل لثه‌ ها، به درمان این بیماری بپردازید.

  • خونریزی

اولین مورد دیده شدن خونریزی لثه‌ ها در هنگام مسواک زدن است. معمولاً افرادی که دچار تحلیل لثه شده‌اند، در هنگام مسواک زدن، غالبا لثه ‌های خون آلودی خواهند داشت.

  • حساس شدن لثه‌ ها

حساس شدن لثه ‌ها می‌تواند در خصوص تمامی اجسام سفت همچون غذا‌ها، مسواک، خلال دندان و… باشد که سبب بروز حساسیت و درد در لثه ‌ها می‌گردد.

  • بلندی دندان‌ها

اینکه دندان‌های شما در حالت عادی چه ارتفاعی داشته باشند، بسیار مهم است، زیرا صرفاً به دلیل بلندی دندان‌ها نمی‌توان گفت که فرد دچار تحلیل لثه شده است، بلکه زمانی که دندان‌ها اگر از اندازه طبیعی خود بلندتر باشند، می‌تواند نشانگر تحلیل لثه باشد.

  • قرمزی و تورم لثه ‌ها

مورد بعدی قرمزی و تورم لثه ‌ها است که بسیار نیز نشانه مهمی است و باید آن را جدی بگیرید.

انجام ارتودنسی متحرک توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی جراحی

تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند مربوط به تحلیل لثه و ایمپلنت شود، تحلیل رفتن لثه ‌ها پس از کشیدن دندان‌ها است. زمانی که یک و یا چند عدد از دندان‌های خودتان را می‌کشید، جای آن‌ها در میان بافت لثه خالی باقی می‌ماند. این موضوع سبب می‌شود تا مواد غذایی که می‌خورید، با بافت لثه تماس پیدا کند و سبب بروز حساسیت آن شود. در صورتی که بلافاصله به فکر ایمپلنت کردن جای خالی دندان‌های خود نباشید، به احتمال بسیار زیاد دچار بیماری‌های مربوط به تحلیل و کاهش حجم لثه خواهید شد که می تواند دیگر دندان‌های شما را در معرض خطر قرار دهد.

ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته

آیا ایمپلنت بر روی لثه تحلیل رفته امکان‌پذیر است؟ لثه تحلیل رفته، دیگر توانایی نگهداری ریشه‌های دندان‌ را ندارد؛ در چنین وضعیتی آیا امکان ایمپلنت کردن وجود دارد؟ در صورتی که نیاز باشد تا بر روی لثه‌ های تحلیل رفته ایمپلنت انجام دهید، معمولاً دو روش را در پیش خواهید داشت. این دو روش در ادامه معرفی شده‌اند و می‌توانید از هر کدام از آن‌ها استفاده نمایید.

  1. روش اول: ابتدا پیوند استخوان و سپس انجام ایمپلنت

در این روش ابتدا به جای استخوان فک تحلیل رفته، پیوند استخوان را انجام می‌دهند و پس از آن به سراغ کاشت ایمپلنت ‌می‌روند. در ابتدا به بررسی میزان استخوان باقی مانده فک می‌پردازند و در صورتی که مقدار استخوان کمتر از حد مجاز باشد، اقدام به پیوند استخوان می‌کنند. معمولاً رادیوگرافی OPG می‌تواند در این مرحله نشان دهنده حجم استخوان‌ها باشد. اما اگر نیاز به بررسی‌های بیشتری داشته باشید، کافی است تا یک اسکن سه بعدی را از فک و یا CBCT تهیه نمایید.

معمولاً در صورتی که نیاز به پیوند استخوان داشته باشید، لثه شکافته می‌شود و با استفاده از پودر استخوان، پیوند را انجام می‌دهند و یک دوره ۶ ماهه را صبر می‌کنند تا ضخامت استخوان به حد مورد نیاز برسد. معمولاً اگر ضخامت استخوان به حد مناسبی رسیده باشد، اقدام به کاشت ایمپلنت کرده و با یک بررسی مجدد و ۳ ماهه، در صورتی که ایمپلنت به خوبی جاگیر شده باشد، اقدام به ساخت روکش ایمپلنت می‌کنند.

  1. روش دوم: کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان به صورت همزمان

اما در روش دوم پیوند استخوان همزمان با ایمپلنت انجام می‌شود. در این روش نیز معمولاً به کمک همان اسکن‌های سه بعدی لازم بودن پیوند استخوان را تشخیص می‌دهند. معمولاً همزمان که در حال تشخیص بافت استخوانی فک هستند، ابعاد ایمپلنت مورد نیاز را نیز اندازه‌گیری خواهند کرد. معمولاً در این روش مقداری از ایمپلنت مورد نیاز داخل استخوان فک خود بیمار قرار می‌گیرد و مقداری از آن نیز داخل بافت استخوان پیوندی فرو خواهد رفت.

زمانی که کار اسکن سه بعدی تمام شد، بافت لثه باز می‌شود و سپس مقداری از ایمپلنت در داخل بافت قرار می‌گیرد، به این ترتیب برای پوشاندن الباقی ایمپلنت از پودر استخوان استفاده کرده و لثه را مجدداً بخیه می‌زنند. غشای کلاژنی که بر روی کل قسمت ایمپلنت و استخوان پیوند داده شده، کشیده می‌شود، می‌تواند سبب شود تا این قسمت به خوبی حفاظت شود. پس از گذشت حدوداً ۶ ماه از زمان پیوند استخوان، پزشک ایمپلنت را بررسی کرده و در صورت مساعد بودن تمام شرایط، اقدام به قالب‌گیری روکش ایمپلنت می‌کند.

مطالعه کنید: پلاک شفاف ارتودنسی

مزایای روش دوم کاشت ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته، نسبت به روش اول

در دو روش ذکر شده در بالا، اعلام می کنیم که روش دوم یعنی کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان همزمان مزایای بیشتری دارد. که به صورت خلاصه آنها را بیان می کنیم:

  • مدت انتظار کمتر بیمار (حداقل شش ماه بجای حداقل نه ماه)
  • انجام یک جراحی، بجای دو جراحی
  • هزینه درمان کمتر
  • ناراحتی و درد کمتر
  • میزان موفقیت بیشتر

علت تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

  • در ادامه مقاله تحلیل لثه و ایمپلنت این سوال پیش می آید، آیا امکان دارد که تحلیل لثه پس از کاشت ایمپلنت نیز بروز پیدا کند؟ اگر بخواهیم به صورت واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، در ۹۵ درصد از مواقع، کاشت ایمپلنت کاملاً موفقیت‌آمیز خواهد بود و هیچگونه عارضه‌ای را برای فرد بیمار در پی نخواهد داشت. اما در ۵% موارد، ممکن است تحلیل لثه ‌ها در کوتاه مدت و یا در طولانی مدت بروز پیدا کند.
  • در صورتی که بدن فرد نسبت به ایمپلنت کاشته شده و یا پودر استخوان واکنش نشان دهد، تحلیل لثه در کوتاه مدت پدیدار می‌شود.
  • اگر بدن فرد هیچ مشکلی از بابت پذیرش این ماده جدید نداشته باشد و صرفاً بیمار بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند، ممکن است در بلند مدت دچار تحلیل لثه شود.
  • البته لازم به ذکر است که گاهی اوقات تحلیل رفتن لثه‌ ها به دلیل آسیب رسیدن به عروق و اعصاب لثه است که در هنگام کاشت رخ می‌دهد. پس حتما به یک متخصص ایمپلنت، مانند مطب دکتر احمد شیبانی نیا، مراجعه کنید تا از مشکلات احتمالی در امان باشید.

درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

آیا در صورتی که پس از کاشت ایمپلنت، لثه ‌ها دچار تحلیل شوند، می‌توان درمانی برای آن‌ها پیدا کرد؟ معمولاً برای این موضوع، پزشکان راه‌های درمانی مختلفی دارند. به طور مثال گاهی اوقات پزشک تشخیص می‌دهد که لثه مجدداً باز شده و ایمپلنت خارج شود و سپس پیوند استخوان را مجدداً انجام دهند. در برخی از مواقع نیز پشکان تصمیم می‌گیرند تا با باز کردن لثه و پیوند زدن مجدد استخوان، جلوی تحلیل رفتن لثه‌ ها را بگیرند.

جمع‌بندی

در طول مقاله تحلیل لثه و ایمپلنت به تمام نکات و زوایای این موضوع پرداخته شد و سعی کردیم تا حد ممکن به شما اطلاعات لازم و کافی را در خصوص این قضیه بدهیم. متشکریم که تا پایان این مقاله از سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، با ما همراه بودید.

2 نظرات

  • سلام وقت خوش بیشتر از ده سال تمام دندانها رو ایمپلنت کردم وبعد از ده سال هیچ مشکلی ندارم و بسیار راضی ولی به دلیل تحلیل استخوان فک بعضی ایمپلنت ها مشخص شده و نگرانم کرده گویا بایستی درمان شود خواهش میکنم راهنمایی کنید سپاس گذارم

    • سلام وقت بخیر. تحلیل لثه شما می تواند دلایل مختلفی باشد، یکی جنس ایمپلنت بکار رفته، محل نادرست قرارگیری ایمپلنت، و روش نگهداری شما از ایمپلنت. برای نظردهی دقیقتر بهتر است معاینه و ویزیت شوید تا علت اصلی مشکل مشخص شود و راه درمان آن خدمت شما ارائه گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *