مدت زمان ارتودنسی + همه عوامل موثر بر آن

مدت زمان ارتودنسی

مدت زمان ارتودنسی یکی از سوالات بسیار رایجی است که بیماران درگیر با این مسئله، در خصوص آن نگران هستند. بسیاری از افراد عجول هستند و نمی خواهند چندین سال به صورت مداوم براکت های ارتودنسی را بر روی دندان های خود تحمل کنند. این موضوع سبب می شود که نسبت به مدت زمان ارتودنسی نگرانی هایی را پیدا کنند.

به منظور بررسی کامل مدت زمان ارتودنسی و عوامل موثر بر آن، مقاله زیر آماده شده است تا به شما اطلاعاتی جامع و کامل را بدهد. بنابراین اگر به دنبال اطلاعات کامل و جامعی در این زمینه هستید، بهتر است تا پایان با ما همراه باشید.

مدت زمان ارتودنسی ارتودنسی بزرگسالان و کودکان

اگر بخواهیم مدت زمان ارتودنسی را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که این زمان در کودکان و بزرگسالان دارای تفاوت هایی است. به طور کلی کودکان به دلیل آن که بافت استخوانی نرم تری دارند، می توانند مدت زمان کمتری را نیز از ارتودنسی استفاده کنند. اما این موضوع در بزرگسالان کمی متفاوت است. در حقیقت باید گفت که بزرگسالان نیاز به زمان بیشتری دارند تا بتوان با اطمینان کامل گفت که دندان های آن ها با استفاده از ارتودنسی صاف شده است.

عوامل موثر در مدت زمان ارتودنسی

چه عواملی بر روی مدت زمان ارتودنسی فرد می توانند موثر باشند؟ آیا با تغییر پیدا کردن این عوامل می توان گفت که این زمان نیز تغییر پیدا می کند؟ در ادامه به مهم ترین عواملی که بر روی مدت زمان ارتودنسی تاثیرگذار هستند، اشاره خواهیم کرد و سعی می کنیم به شما این موضوع را گوشزد کنیم که چطور می توانید تا حد ممکن این عوامل را کنترل نمایید.

  • تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی

اولین عاملی که می توانیم در این زمینه معرفی کنیم مربوط به دندان پزشک شما می شود. فرایند گذاشتن براکت های ارتودنسی بر روی دندان های شما، چکاپ کردن های ماهیانه و… می تواند یکی از موارد و موضوعاتی باشد که زمان زیادی را لازم دارد. این موضوع در حالی است که اگر از یک ارتودنتیست متخصص و ماهر درخواست کنید تا روند درمانی ارتودنسی شما را به عهده بگیرد، خودتان متوجه می شوید که چقدر تجربه و مهارت او در سرعت روند درمانی موثر است. نسبت به زمانی که پزشک شما یک فرد تازه کار است.

بنابراین می توانیم بگوییم که اگر شما نیز جز افرادی هستید که امروزه در خصوص مدت زمان ارتودنسی نگرانی دارید و قصد دارید تا در هر شرایطی هم که شده است، حداقل زمان ممکن برای این موضوع را بگذارید، بهتر است بدانید که انتخاب پزشک می تواند تاثیر زیادی بر روی این قضیه داشته باشد.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

  • وضعیت دندان ها

دومین عامل که می توان گفت با عامل اول برابری کرده و یا حتی بزرگ تر از عامل اول نیز می باشد، در خصوص وضعیت دندان های شما است. وضعیت دندان های بیمار می تواند از لحاظ بیرون زدگی و رشد انحرافی در شرایط وخیم، حاد و متوسط باشد. مسلما زمانی که دندان های شما صرفا کمی زاویه به بیرون پیدا کرده اند و مشکل خاصی ندارند، مدت زمان ارتودنسی شما نیز کاهش پیدا می کند. همین موضوع می تواند به شما کمک کند که دوره درمانی کمتری را طی کنید.

گاهی اوقات حتی افرادی هستند که مبتلا به جلو بودن فک و یا عقب بودن آن می باشند. این افراد لازم است تا مدت زمان طولانی تری را از بریس های دندانی استفاده نمایند و همین موضوع سبب می شود تا این افراد نتوانند به سرعت از طول دوره درمان ارتودنسی و براکت ها و بریس های آن خلاص شوند.

  • میزان همکاری بیمار

مورد بعدی میزان همکاری است که شما به عنوان بیمار با پزشک معالج خودتان دارید. زمانی که شما به عنوان بیمار به پزشک مراجعه می کنید، او از شما می خواهید تا یک سری از قوانین و دستورالعمل هایی را اجرا کنید. این قواعد و قوانین به شما کمک می کنند تا بتوانید هرچه ساده تر و راحت تر روند درمانی خود را طی کنید.

به طور مثال برای درآوردن براکت های متحرک دندانی ساعت مشخصی وجود دارد. سیستم تغذیه مشخصی را باید داشته باشید و شیوه های نگهداری و مراقبت خاصی را نیز نیاز دارید تا برای این کار رعایت کنید. رعایت کردن تمامی این موارد در کنار هم به شما کمک می کند تا مدت زمان ارتودنسی را کاهش دهید. در حقیقت می توان گفت که این عامل برخلاف موارد قبلی کاملا به همکاری شما به عنوان بیمار با پزشک معالجتان بستگی دارد.

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

  • زمان شروع درمان

همواره شنیده اید که هیچوقت برای هیچکاری دیر نیست. این جمله کاملا درست است اما بهتر است این موضوع را نیز بدانید که ارتودنسی درمانی است که قرار است شکل استخوان فک و حالت دندان های شما را که جز بافت استخوانی محسوب می شود، تغییر دهد.

تغییر دادن شکل استخوان فک می تواند به مدت زمان زیادی نیاز داشته باشد؛ بنابراین کاملا طبیعی است که دوره معمولی ارتودنسی بین یک سال تا چند سال طول بکشد.

با این وجود لازم است این موضوع را نیز بدانید که اگر متوجه وجود اشکال در حالت دندان ها و یا استخوان فک خود شدید، بهتر است هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز درمان خود را آغاز کنید. در واقع هرقدر سن شما کمتر باشد و در دوره نوجوانی و جوانی به سر ببرید، بافت استخوانی و دندان های شما راحت تر تغییر حالت داده و ارتودنسی شما در مدت زمان کمتری، نتایج بهتری را به شما عرضه خواهد کرد.

بنابراین عامل بعدی که لازم بود در مورد آن گفته شود، سن بیمار است. اگر کودکی دارید که احساس می کنید نیاز به ارتودنسی دارد در همان دوران کودکی اقدام به این کار کرده و در خصوص آن سهل انگاری نکنید.

  • استفاده از ریتینر ارتودنسی

مورد بعدی در خصوص استفاده کردن از ریتینرها است. ریتینرها و یا نگهدارنده های ارتودنسی به قطعاتی گفته می شوند که تا مدت مشخصی پس از تمام شدن طول دوره ارتودنسی بر روی دندان ها باقی مانده و اجازه نمی دهند تا دندان ها دوباره کج شوند. این موضوع نکته بسیار مهمی است و بر روی مدت زمان ارتودنسی نیز بسیار تاثیرگذار است زیرا در صورت عدم استفاده از ریتینرها احتمال این وجود دارد که مجددا نیاز به شروع درمان ارتودنسی داشته باشید و همین موضوع سبب می شود تا مدت زمان ارتودنسی شما افزایش پیدا کند.

  • وضعیت فک و دندان ها

در حقیقت می توان گفت در افرادی که دندان ها بیرون زدگی دارند، فک در وضعیت کاملا متناسب و نرمالی قرار دارد و همچنین هیچ دندانی نیاز به کشیدن ندارد، مدت زمان ارتودنسی بسیار کم می شود و نتایجی که از کار گرفته می شود نیز بسیار خوب است.

  • دندان قروچه

مورد بعدی در خصوص دندان قروچه کردن است. دندان قروچه یا بروکسیزم سبب می شود که دندان ها در جای خودشان ثابت شوند و همین موضوع باعث می شود که ارتودنسی نیاز به زمان بیشتری داشته باشد تا بتواند جای دندان ها را تغییر دهد.

مطالعه کنید:  پلاک شفاف ارتودنسی

حداقل و حداکثر مدت زمان ارتودنسی

اما حداقل و حداکثر مدت زمان ارتودنسی چقدر است؟ برای این دوره نمی توان به طور دقیق مدت زمان خاصی را تعیین کرد زیرا شرایط بیماران و همچنین نحوه نگهداری بریس ها توسط بیماران متفاوت است، بنابراین این موضوع نیز کاملا طبیعی است که مدت زمانی که برای این موضوع طول می کشد نیز متفاوت باشد. با این وجود به طور متوسط می توان گفت که حداقل زمان استفاده از ارتودنسی 6 ماه و حداکثر زمان استفاده از ارتودنسی 4 الی 5 سال است که در مواردی این زمان حتی بیشتر نیز می شود.

روش های کوتاه کردن مدت زمان ارتودنسی

چه روش هایی را می توانیم برای کوتاه کردن مدت زمان ارتودنسی استفاده کنیم؟ مسلما روش های مختلفی وجود ندارند زیرا دندان ها و استخوان فک شما باید به جای اولیه خود برگردد و این موضوع نیاز به گذشت زمان دارد. اما برای ان که بتوانید این زمان را کوتاه تر کنید، صرفا می توانید مواردی که در قسمت های قبل گفته شد را به دقت مورد توجه قرار داده و آن ها را رعایت کنید. با رعایت کردن این موارد می توانید از هدر رفتن زمان و هزینه خودتان جلوگیری کرده و به این ترتیب مدت زمان ارتودنسی خودتان را نیز کوتاه کنید.

جمع بندی

مطالب و موارد گفته شده همگی در زمینه ای بودند که مربوط به مدت زمان ارتودنسی میشد. این مطالب و موارد را بایستی به طور دقیق و کامل مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که چگونه امکان کم کردن مدت زمان دوره درمانی ارتودنسی را خواهید داشت. فراموش نکنید که این کار به شما کمک می کند تا بتوانید به سادگی و به راحتی دوره درمانی خود را با موفقیت طی کنید.

امیدواریم که این مقاله از سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *