ارتودنسی دندان برای چه کسانی است؟

ارتودنسی دندان برای چه کسانی است؟

در ابتدا بهتر است بگوییم که ارتودنسی را می‌توان یکی از مهمترین درمان‌ها برای مرتب کردن دندان‌ها، اصلاح کردن ساختار فک و دهان، از بین بردن مشکلات مال اکلوژن و همچنین زیبایی دندان دانست که امروزه در سراسر جهان از آن استفاده می‌شود و کاربرد وسیعی دارد. سوال اینجا است که ارتودنسی دندان برای چه کسانی است؟ آیا تنها دلیل برای انجام ارتودنسی، زیبایی دندان است؟ در جواب باید بگوییم “خیر”. ارتودنسی توسط اکثر دندان پزشکان به افرادی که دچار دندان‌های نامرتب یا مشکلات فکی هستند توصیه می‌شود. همراه ما باشید تا به معرفی این روش درمانی بپردازیم و متوجه شویم که ارتودنسی دندان برای چه کسانی است.

چه کسانی به ارتودنسی نیاز دارند؟

در ساده‌ترین حالت در پاسخ سوال ارتودنسی دندان برای چه کسانی است؟ می‌توان گفت تمام کسانی که دارای ناهنجاری‌هایی در استخوان فک و آرایش دندان‌ها هستند، نیاز به ارتودنسی دارند. حال باید بگوییم مشکلاتی که توسط ارتودنسی حل می‌شود چیست؟ در ادامه به صورت موردی آنها را بیان می کنیم:

  • عدم تناسب صحیح استخوان‌های فک
  • مشکلات بهداشت دندان‌ها
  • مشکلات لثه یا پریودنتیت
  • اختلالات مفصل گیجگاهی
  • دندان‌های نامرتب
  • مال اکلوژن که مشکلات مرتبط با دندان‌ها می‌باشد.

برای اینکه اطمینان پیدا کنید که مشکلات شما به طور دقیق چه مواردی هستند، با مراجعه به متخصص ارتودنسی و انجام عکسبرداری و اسکن، آن‌ها را تشخیص دهید. از جمله مشکلات شایع و رایجی که در میان افراد نیازمند به ارتودنسی دندان دیده شود، می‌توان به دیپ بایت، کراس بایت، آندربایت، شلوغی دندان‌ها، وجود فضاهای خالی زیاد و … اشاره کرد که هر چه سریع‌تر باید به فکر درمان بود.

مطالعه بیشتر: ارتودنسی ثابت

نشانه‌های نیاز به ارتودنسی

علائم مختلفی وجود دارد که بر اساس آن‌ها می‌توانید بفهمید به ارتودنسی دندان نیاز دارید یا خیر. اما حتی در صورت وجود این علائم، متخصص ارتودنسی است که تشخیص می‎دهد آیا نیازی به ارتودنسی دارید یا خیر. در اینجا نشانه‌های نیاز به ارتودنسی بیان می‌شوند که در صورت وجود در شما یا کودکتان به بریس نیاز خواهید داشت:

  • دندان‌های شیری در کودکان زودتر از زمان خود بیفتند.

اگر کودک شما دندان‌های شیری خود را خیلی زودتر از آن که دندان‌های دائمی بتوانند دربیایند از دست داده باشد، احتمال زیاد دندان‌های دائمی شما مشکلاتی پیدا خواهند کرد و ممکن است به درستی رشد نکنند.

  • مشکل در گاز گرفتن

آیا برای گاز گرفتن غذای خود مشکل دارید؟ اگر دائما کنار گونه‌های خود را گاز می‌گیرید، این نشانه آن است که دندان‌های شما به درستی تراز نیستند. اگر دندان‌های بالایی جلوتر از دندان‌های پایینی باشند، شما مبتلا به اوربیت (یا پیش دندانی) هستید. به همین ترتیب، اگر دندان‌های پایینی شما جلوتر از دندان‌های بالایی شما باشند، شما مبتلا به آندربایت هستید. اگر دندان‌های بالایی و پایینی شما به درستی روی یکدیگر قرار نگیرند (یک جا دندان‌های بالایی جلوتر باشند و جای دیگر دندان‌‌های پایینی)، شما مبتلا به کراس بایت هستید. تک تک این شرایط نشان‌دهنده آن هستند که شما به ارتودنسی نیاز دارید.

  • دندان‌های کج یا روی هم

علامت هشداردهنده دیگری که حاکی از آن است که شما به ارتودنسی نیاز دارید آن است که دندان‌های شما بیش از حد ازدحام داشته باشند یا روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. اگر دندان‌هایتان کج یا روی هم باشند، نمی‌توانید آزادانه و با خیال راحت لبخند بزنید. روش‌های دندانپزشکی با استفاده از بریس کمک می‌کنند تا مجموعه دندان‌های شما به زیبایی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

مطالعه بیشتر: ارتودنسی فانکشنال

  • فاصله زیاد بین دندان‌ها

یکی از علل ایجاد مشکلات دندانی وجود فاصله زیاد بین دندان‌ها است. وجود فضای زیاد بین دندان‌ها ممکن است در غذا خوردن مشکل ایجاد کرده و عملکرد بایت و فک را مختل کند.

  • جابه‌جا شدن فک و ایجاد سر و صدا

موقعیت نادرست فک باعث جابه‌جایی فک و ایجاد سر و صدا می‌شود. این مساله نتیجه مشکلات رشد در خط فک و دندان‌ها است. اگر مرتباً در فک خود احساس درد می‌کنید ، لازم است برای نصب بریس ارتودنسی به یک ارتودنتیست مراجعه کنید.

ارتودنسی در چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

پس از بیان این که ارتودنسی دندان برای چه کسانی است؟ باید بگوییم برای انجام ارتودنسی مانند هر کار درمانی دیگر باید شخص آمادگی لازم را داشته باشد، بنابراین افرادی که به آن‌ها ارتودنسی پیشنهاد نمی‌شود شامل دسته‌های زیر هستند:

  1. دسته اول کسانی هستند که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند. ارتودنسی درمانی است که بسیار نیاز به همکاری شما از لحاظ رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. با توجه به قرارگیری سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی روی دندان، تمیز کردن آن‌ها نیاز به مدت زمان بیشتر و تعداد دفعات بالاتر دارد و توصیه می‌شود اگر شما یا کودک شما حاضر به رعایت بهداشت هر چه بهتر دندان‌ها نیست، پس باید گفت که مورد مناسبی جهت درمان ارتودنسی نیستید.
  2. دسته دوم افرادی هستند که توقع دارند درمان بسیار سریع انجام شود. همانطور که می‌دانید درمان ارتودنسی درمانی زمان‌بر است، پس اگر شما توقع دارید که در مدت زمان بسیار کوتاه درمان شما انجام شود، لذا مورد مناسبی جهت ارتودنسی نیستید. هر چند که اخیرا افرادی متاسفانه جهت جذب بیمار از ترفند درمان با مدت زمان کوتاه استفاده می‌کنند. پس باید آگاه باشید.
  3. دسته سوم افرادی هستند که به دنبال اتفاقات عجیب غریب می‌گردند. اگر انتظارات غیر واقعی از درمان ارتودنسی دارید برای این درمان مناسب نیستید. مطمئنا ارتودنسی با بهبود زیبایی لبخند و صورت شما در نهایت باعث اعتماد به نفس شما و موفقیت شما در روابط اجتماعی یا حتی مسائل شغلی می‌شود. ولی این نکته را در نظر داشته باشید که قرار نیست با ارتودنسی تمامی مشکلات شما حل شوند. پس بدانید که اگر به دلیل غیرمنطقی مایل به انجام ارتودنسی هستید مورد مناسبی برای انجام این درمان نیستید .
  4. دسته چهارم بیمارانی هستند که دچار بیماری لثه شدید می‌باشند. در بسیاری از این موارد با مشاوره متخصص بیماری‌های لثه جهت انجام درمان‌های لازم و در نهایت با دستور متخصص لثه امکان درمان ارتودنسی وجود دارد. ولی حتما و حتما باید مراجعه برای درمان بیماری لثه، قبل از درمان ارتودنسی انجام شده باشد. در مواردی هم به علت مشکلات لثه امکان درمان ارتودنسی وجود ندارد.
  5. مورد پنجم افرادی که پوسیدگی‌های وسیع و شدید دارند، باید قبل از شروع درمان ارتودنسی توسط دندانپزشک درمان شوند و تمامی دندان‌ها در وضعیت سالمی قرار بگیرند. پس حتما قبل از شروع درمان ارتودنسی به دندانپزشک عمومی خود مراجعه نمایید و تمام مشکلات مربوط به پوسیدگی دندان را مطرح و سپس حل نمایید.

سخن آخر

در آخر هم باید بگوییم که برای انجام ارتودنسی سعی کنید در ابتدا آگاهی کامل داشته باشید و مطمئن شوید که واجد شرایط هستید.  و اگر جزو افرادی هستید که به ارتودنسی نیاز دارید حتما مراقبت‌های و دستورالعمل‌های بعد از آن را هم انجام دهید. مطمئنا دستگاه‌های ارتودنسی نیاز به مراقبت دارند. اگر کودکی دارید که نیاز به ارتودنسی دارد و فکر می‌کنید کودک شما همکاری لازم را جهت نگهداری از دستگاه‌های ارتودنسی ندارد بهتر است صبر کنید کمی بزرگتر شود تا با ارزش و اهمیت دستگاه ارتودنسی آشنا شود و در استفاده از آن دقت کند.

در این مطلب از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، شما را با پاسخ‌های سوال ارتودنسی دندان برای چه کسانی است؟ آشنا نمودیم. امیدواریم که مفید بوده باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *