مراقبت از دندان شیری کودک – 5 نکته طلایی و مهم

مراقبت از دندان شیری کودک

دکتر احمد شیبانی نیا، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، و فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

با بیش از 25 سال سابقه کاری موفق و 1000 نمونه کار ارتودنسی

رزرو نوبت ارتودنسی تماس با شماره  02122015498

5 روش مراقبت از دندان شیری کودک

پوسیدگی دندان از جمله مشکلاتی است که اگر چه با مراقبت های ویژه قابل پیشگیری اند اما یکی از مهم ترین بیماری ها در کودکان و نوجوانان به شمار می رود.

به عبارت دیگر پوسیدگی دندان پنج برابر بیشتر از بیماری های تنفسی مانند آسم و هفت برابر بیشتر از آلرژی ها مانند تب یونجه برای کودکان خطرآفرین است. مطابق با آمارها بیش از ۴۰ درصد کودکان در سنین ۵ تا ۶ سالگی پوسیدگی دندان دارند. بیماری های دهانی و ابتلا به عفونت های مختلف نیز از جمله عوارض بی توجهی به سلامت و بهداشت دهان و دندان کودکان است.

  • مراقبت های دهان و دندان 

هزینه استفاده از راهکارهای پیشگیری کننده به منظور مراقبت از دندان های کودک حدود ۴۰ درصد کمتر از هزینه درمان های پوسیدگی دندان است.

به توصیه متخصصان، مراقبت های بهداشت دهان و دندان بهتر است از یک سالگی کودک آغاز شده و او تحت نظر متخصص قرار گیرد.

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان باید برای کودکان عادت شده و در برنامه روزانه آنها قرار گیرد. آمارها نشان می دهد، بسیاری از والدین از اهمیت مسواک زدن کودکانشان اطلاع کافی ندارند. والدین باید حتی اگر کودک شان دندان ندارد لثه های او را تمیز کنند. برای این کار می توان از آب و خمیردندان حاوی فلوراید مخصوص کودکان و گازهای استریل استفاده کرد. زمان مسواک زدن باید پس از دندان در آوردن کودک آغاز شود.

با افزایش تعداد دندان های شیری کودک بهتر است از یک مسواک بزرگ تر و خمیر دندان حاوی فلوراید مخصوص کودکان به مدت دوبار در روز استفاده کرد.

انجام ارتودنسی ثابت در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

  • نخ دندان 

نخ دندان زدن وقتی شروع می شود که دو دندان با یکدیگر تماس پیدا می کنند.

بهترین زمان استفاده از نخ وقتی است که کودک توانایی خارج کردن آب دهان را به طور ارادی داشته باشد و رویش دندان ها کنار یکدیگر مشاهده شود.

  • تغذیه قبل از خواب

در ادامه مقاله مراقبت از دندان شیری کودک، می توان متذکر شد که سال هاست که پزشکان ودندانپزشکان به والدین نسبت به استفاده نکردن کودکان هنگام خواب از شیشه شیرهای حاوی آب میوه یا شیر تذکر می دهند.

گفتنی است مصرف شیر یا آبمیوه قبل از خواب، باعث خرابی دندان های کودکان و بیماری های دهان و دندان می شود. ذرات موجود در آبمیوه ها و شیر به سطح دندان می چسبند و زمینه را برای باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند، فراهم می کند. باکتری ها محیط دهان را اسیدی کرده و باعث پوسیدگی دندان می شوند.

تحقیقات نشان می دهد، بیماری های دهان و دندان روی رشد، یادگیری و حتی صحبت کردن کودکان تأثیر منفی دارند. در صورتی که کودک قبل از خواب، عادت دارد شیر بنوشد، بهتر است آب جوشیده جایگزین آن شود. بسیاری از والدین تصور می کنند که آبمیوه یکی از نوشیدنی های سالم برای کودک است، نوشیدن آبمیوه بویژه قبل از خواب انتخاب مناسبی نیست. آبمیوه های مصنوعی خطر بزرگی برای سلامت دندان ها بویژه دندان های نیش محسوب می شود.

آبمیوه های مصنوعی ارتباط مستقیم با چاقی کودکان و پوسیدگی دندان آنها دارد. پزشکان معتقدند کودکان نباید بیشتر از یک لیوان در روز آب میوه بخورند، آب میوه باید طبیعی و آن هم بین دو وعده غذایی روزانه باشد.

  • پستانک

استفاده از پستانک هنگام خواب علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی باعث پوسیدگی دندان شده و بر رویش دندان ها و شکل گیری فک اثر می گذارد.

پزشکان توصیه می کنند استفاده از پستانک به سنین پائین تر از ۲سالگی محدود شود.

هشدار نسبت به مصرف داروها برخی داروها حاوی قند یا برخی طعم دهنده ها هستند که از طریق تخمیر باکتری ها باعث پوسیدگی دندان می شوند حتی می توانند تبدیل به عفونت های قارچی شده و مانند پلاک ها روی سطح زبان و اطراف دهان قرار بگیرند. داروهای آسم، قلب و آنتی بیوتیک ها از آن دسته اند.

اگر کودک مجبور به استفاده از این داروهاست بهتر است از دندانپزشک او پرسیده شود که چند بار در روز مسواک بزند، ممکن است حتی ۴بار در روز کودک مجبور به مسواک زدن باشد.

انجام ارتودنسی فانکشنال در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

  • بهداشت دهان و دندان

در ادامه مقاله مراقبت از دندان شیری کودک، اشاره می کنیم که در برخی موارد والدین اظهار می کنند که کودک آنها هنگام مسواک زدن گریه می کند و در برابر مسواک زدن مقاومت می کند.

بهتر است یک برنامه منظم برای مسواک زدن کودک طراحی شود. باید توجه داشت، کودکان تا ۶سالگی در مسواک زدن و تا ۱۰سالگی در استفاده از نخ دندان مهارت کافی ندارند و والدین باید به آنها کمک کنند.اگر کودک هنگام مسواک زدن بدخلقی می کند می توان از روش های زیر بهره گرفت.

وقتی که کودک خسته نیست باید مهارت مسواک زدن به او آموزش داده شود و والدین او را همراهی کنند، از کودکان بزرگ تر نیز بهتر است کمک گرفته شود.

هنگام خرید مسواک به کودک اجازه دهید که خودش مسواکش را انتخاب کند. توصیه می شود والدین سه نوع خمیردندان با طعم های مختلف خریداری و از کودک بخواهند که هر بار برای مسواک زدن یکی را انتخاب کند. والدین باید توجه داشته باشند کودکان با تشویق برانگیخته می شوند.

عکس یک کودک همسال هنگام خندیدن یا مسواک زدن درحالی که دندان های سفیدش نمایان است به کودک انگیزه لازم برای مسواک زدن خواهد داد یا تهیه یک جدول هدیه و برای هربار مسواک زدن اهدای یک برچسب ستاره طلایی مؤثر خواهد بود.

امیدواریم که مقاله مراقبت از دندان شیری کودک از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *