مینی اسکرو در ارتودنسی + پاسخ به سوالات رایج

مینی اسکرو در ارتودنسی

مینی اسکرو در ارتودنسی موضوع مقاله پیش روی شما است. این مقاله می تواند به شما در خصوص تمام زوایای آشکار و پنهان مینی اسکروها توضیحات لازم را ارائه کند. فراموش نکنید که هر کدام از این موارد می توانند به خوبی به شما کمک کنند تا دوره درمان ارتودنسی موفق تری را پشت سر بگذارید. بنابراین اگر در طول این دوره درمانی هستید، کافی است تا ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

مینی اسکرو در ارتودنسی چیست؟

ابتدا باید بدانید که مینی اسکرو در ارتودنسی چیست. گاهی اوقات به قدری دندان های بیمار نامنظم است و یا مشکلاتی در لثه و دندان ها وجود دارد که نمی توان با ارتودنسی ثابت معمولی، روند درمان را پیش برد. این موضوع در حقیقت سبب می شود که نیاز به استفاده از روش های پیچیده تری همچون مینی اسکروها داشته باشیم. اسکرو که به معنای پیچ می باشد، در این روش به لثه وارد می شود و نقش یک تکیه گاه یا لنگر را برای دندان های کج بازی می کند.

کاربردهای مینی اسکرو در ارتودنسی

اما کاربردهای مینی اسکرو در ارتودنسی چیست؟ این نوع از پیچ های کوچک می توانند برای دو مورد استفاده شوند. گاهی اوقات از اسکروها برای آن که بتوانند انحرافات شدید دندانی را درمان کنند و به عنوان تکیه گاه آن ها را به کار ببرند استفاده می کنند. گاهی اوقات نیز ممکن است سیم های ارتودنسی فشاری را در جهت اشتباه به دندان ها وارد کرده باشند؛ در چنین شرایطی باز هم از میکرو اسکروها استفاده می کنند تا دندان ها را به حالت عادی بازگردانند.

مراحل نصب مینی اسکرو

اما مراحل نصب مینی اسکرو در ارتودنسی چیست؟ برای آن که بتوانند این پیچ های کوچک را به خوبی و به درستی درون لثه و فک بیمار جایگذاری کنند، لازم است تا مراحل زیر را به دقت و درستی اجرا نمایند. اجرای این مراحل به شما کمک می کند تا دیگر نیازی به تعویض و یا جا به جایی این مینی اسکروها نداشته باشید. به طور کلی چند مرحله و نکته در این سیستم وجود دارد که لازم است متخصص ارتودنسی آنها را انجام دهد.

  • در هر لحظه از طول دوره درمان با ارتودنسی، پزشک می تواند از مینی اسکرو در ارتودنسی استفاده نماید.
  • برای کار گذاشتن این نوع از پیچ ها، ابتدا از داروهای بی حسی موضعی برای بی حس کردن لثه ها در همان قسمتی که قرار است اسکرو قرار بگیرد، استفاده می کنند. البته این موضوع نیز احتمال دارد مطرح شود که قبل از کار گذاشتن اسکرو داخل دهانتان، از دهان شویه های ضد باکتریایی استفاده کنید.
  • احتمال آن که داخل استخوان فک بیمار را با استفاده از مته مخصوص سوراخ کنند، بسیار زیاد است. این سوراخ را به این دلیل ایجاد می کنند که پیچ را بتوانند به آرامی و به سادگی وارد استخوان فک کنند. در این مرحله ممکن است با وارد شدن پیچ به داخل دهانتان حس دردناک و عجیبی داشته باشید که تاحدودی طبیعی است. یکی دیگر از موارد مهم در این زمینه نیز آن است که گاهی اوقات از یک وسیله و شی پلاستیکی به عنوان راهنما برای قرار دادن پیچ در موقعیت درست و مناسب استفاده می کنند.

درمان لبخند لثه ای با مینی اسکرو

درمان لبخند لثه ای با مینی اسکرو

لبخند لثه ای چیست؟ لبخند لثه ای به حالتی گفته می شود که فرد طی این حالت، در هنگام خندیدن دندان هایش به حدی بیش از اندازه معمول دیده می شود. برای برطرف کردن این وضعیت نیز می توانید به سادگی و به راحتی با مینی اسکرو از پزشک خود بخواهید که لبخند لثه ای شما را درمان کند. این وضعیت ممکن است در ابتدا کمی دردناک باشد، اما نگران نباشید، زیرا نتیجه ای که در انتها دریافت می کنید می تواند بسیار خوب باشد.

مدت زمان استفاده از مینی اسکرو

سوال بعدی که بسیاری از بیماران را نگران می کند در خصوص مدت زمان استفاده از مینی اسکروها است. این مینی اسکروها را تا چند وقت باید در دهان خود تحمل کنیم؟ یکی از موارد مهم این است که هر شخص بسته به اینکه مشکلش تا چه حد شدید است و اینکه وضعیت دهانی اش به چه صورت می باشد، مدت زمان متفاوتی از این پیچ استفاده خواهد کرد. البته معمولا به صورت حداکثر فقط چند ماه از این پیچ استفاده خواهید کرد.

مطالعه کنید: ارتودنسی فانکشنال

تفاوت مینی اسکرو و ایمپلنت

مینی اسکرو در ارتودنسی و یا پیچ دندانی یکی از اجزا و روش هایی است که به صورت موقت و برای درمان فرم نامناسب دندان ها استفاده می شود. این روش در حقیقت صرفا برای چند ماه استفاده می شود و مینی اسکرو درون لثه و استخوان فک شما باقی نمی ماند. این در حالی است که ایمپلنت یک درمان دائمی است و به صورت مادام العمر در دهان باقی می ماند. استفاده از ایمپلنت می تواند به منظور جایگزینی دندان کشیده شده باشد.

درد مینی اسکرو

میزان درد مینی اسکرو می تواند در ابتدا بسیار زیاد و حتی برای برخی از افراد غیر قابل تحمل باشد. این موضوع به آن دلیل است که استخوان فک و لثه ها سوراخ می شوند و یک پیچ داخل لثه قرار می گیرد. مسلما موضوع کاملا طبیعی است که درد احساس کنید. البته پس از گذشت چند روز دیگر دردی را حس نخواهید کرد و این موضوع برایتان طبیعی می شود.

سوالات رایج مینی اسکرو ارتودنسی

  • میزان موفقیت درمان مینی اسکرو چقدر است؟

بیش از 85 درصد

  • خطرات و عوارض مینی اسکرو ارتودنسی چیست؟

در صورت باتجربه نبودن پزشک، هنگام جاگذاری پیچ، احتمال برخورد پیج به ریشه دندان وجود دارد که دردناک است. البته این آسیب پس از مدتی خود به خود بهبود می یابد. شل شدن پیچ، شکستن پیچ، نیاز به تعویض پیچ، عفونت در محل قرار گرفتن پیچ، نیز از عوارض احتمالی درمان است. هر چه در انتخاب پزشک خود بیشتر دقت کنید و به توصیه های وی کاملا عمل کنید، احتمال بروز این مشکلات صفر می شود.

جمع بندی

کاربردهای مختلف و گوناگون مینی اسکرو در ارتودنسی را بیان کردیم و تا جایی که امکان داشت در مورد تمام مزیت ها و همچنین نکات مربوط به آن نیز توضیحات لازم را ارائه نمودیم. یکی از نکات بسیار مهمی که همواره هم در مورد ارتودنسی و هم در خصوص فعالیت های دیگر باید به یاد داشته باشید، این است که پیش از انجام هر گونه درمانی لازم است تا ابتدا اطلاعات کامل را در خصوص آن موضوع داشته باشید. با این کار می توانید با دید بهتر و بازتری نسبت به موضوع مورد نظر اقدام کنید و نقاط مثبت و منفی آن را بپذیرید.

متشکریم که تا پایان مقاله مینی اسکرو در ارتودنسی از وبسایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، با ما همراه بودید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *