درمان دندان نهفته با ارتودنسی

درمان دندان نهفته با ارتودنسی

دندان نهفته، دندان اکسترود شده‌ای است که به دلیل وجود مانع فیزیکی در مسیر رشد، باز مانده و وارد لثه می‌شود. شایع‌ترین دندان‌های نهفته، سومین دندان آسیاب از فک پایین (دندان عقل)، نیش‌های فک بالا و مولرهای فک پایین هستند. در مطالعه‌ای روی بیماران بالای 10 سال، 17 درصد از بیماران دارای دندان نهفته بودند که 40 درصد آن‌ها دندان آسیاب سوم نهفته داشتند.

علل ایجاد دندان نهفته

تجمع دندان، موقعیت نامناسب جوانه‌های دندان، دندان‌های اضافی، کمبود فضا در قوس دندانی، کیست، رشد نیافتن ریشه دندان و عادات دهانی مانند مکیدن انگشت از جمله علل دندان‌های نهفته است. در این موارد درمان ارتودنسی به اصلاح ناهنجاری موجود کمک می‌کند. دندان عقل نهفته یا به طور کلی دندان نهفته می‌تواند عوارض مختلفی ایجاد کند.  به همین دلیل است که باید آن‌ها را خارج یا درمان کرد. در این مطلب شما را با درمان دندان نهفته با ارتودنسی آشنا خواهیم کرد.

دندان نهفته چيست؟

دندانی که به واسطه‌ یک مانع در مسیر رشد یا سد فیزیکی از رویش باز مانده باشد و در واقع داخل لثه باقی بماند، دندان نهفته می‌گویند. عامل مهم نهفته شدن دندان عقل از نظر اغلب پزشکان و متخصصان ارتودنسی، کوچک بودن فک و یا نداشتن فضای کافی برای رشد ذکر می‌شود. خوشبختانه امروزه می‌توان با استفاده از ارتودنسی و روش‌های مختلف دندانپزشکی دندان نهفته را درمان کرد و از مشکلات حاشیه‌ای آن خلاص شد.

مطالعه کنید: ارتودنسی ثابت

دلایل برداشتن دندان نهفته

دندانپزشکان و ارتودنتیست‌ها توصیه می‌کنند که دندان‌های نهفته پس از تشخیص در اسرع وقت درمان شوند.  یا باید با جراحی برداشته شوند یا در صورت امکان از طریق درمان دندان نهفته با ارتودنسی به قوس دندانی طبیعی ارجاع داده شوند. (حتما ببینید: ارتودنسی دندان نیش بیرون زده یا نهفته)

همانطور که گفته شد، دندان‌های نهفته باید به سرعت برداشته شوند. زیرا با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند ضعف سیستم ایمنی، دیابت، مشکلات قلبی عروقی و بیماری‌های ریوی افزایش می‌یابد. همچنین با افزایش سن، انعطاف‌پذیری از جمله استخوان فک کاهش می‌یابد و ترمیم بافت با جراحی به تاخیر می‌افتد.

همچنین دندان‌های نهفته درد زیادی دارند و در صورت عدم حذف به موقع، عوارضی مانند عفونت، کیست، ایجاد تومور، آسیب و بی‌نظمی در دندان‌های مجاور، افزایش حساسیت، و خطر شکستگی فک در مواجهه با ضربه ایجاد می‌شود.

درمان دندان نهفته

 توجه داشته باشید که اولین درمان پیشنهادی ارتودنسی است. اما اگر امکان هدایت دندان نهفته به موقعیت اصلی خود در قوس دندانی وجود نداشته باشد، برداشتن دندان نهفته با جراحی ضروری است. لازم به ذکر است که در افراد بالای 40 سال، دندان نهفته معمولاً به طور کامل در استخوان فک فرو می‌رود و کلسیفیه می‌شود.  در صورت عدم وجود عارضه قطعی و پس از معاینه کامل و رادیوگرافی، ممکن است دندانپزشک معالج جراحی دندان نهفته را تجویز نکند و تنها به کشیدن دندانبسنده کند.

مطالعه کنید: ارتودنسی فانکشنال

 علاوه بر این، در برخی افراد، دندان عقل ممکن است هرگز تشکیل نشود. با این حال، توصیه می‌شود افرادی که در سنین 20 تا 25 سالگی هستند و از وجود یا عدم وجود دندان عقل خود مطمئن نیستند، برای بررسی احتمال وجود آن (عقل پنهان) جهت رادیوگرافی به دندانپزشک مراجعه کنند.

 دندان‌های نیش معمولاً تا سن 14 سالگی به طور کامل رشد می‌کنند. در این زمان، درمان دندان نیش نهفته با ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی موثر است. همچنین میانگین سنی دندان عقل 20 سال تعیین شده است و در نهایت تا 35 سالگی باید دندان عقل کامل شود. اگر این دندان‌ها تا این سن روییده یا رشد نکرده‌اند، باید از نظر احتمال انسداد دندان معاینه شوند.

درمان دندان نهفته با ارتودنسی

 برای درمان نهفتگی دندان پزشکان از روش ارتودنسی استفاده می‌کنند. درواقع ارتودنسی با هدایت دندان نهفته به جایگاه اصلی خود و قرار دادن آن در قوس دندانی می‌تواند این مشکل را درمان کند. برای این کار پزشک متخصص از بریس‌ها و براکت‌ها استفاده می‌کند و مسیر رشد دندان‌های نهفته را هموار کرده و آن‌ها را درمان می‌کند.

اینکه شما کدام یک از روش‌های درمان جراحی یا ارتودنسی را می‌توانید برای درمان دندان نهفته خود استفاده کنید بر عهده‌ متخصص ارتودنسی است. احتمال دارد پزشک شما تشخیص دهد که دندان شما امکان درمان ندارد و باید کشیده شود یا می‌تواند به وسیله‌ ارتودنسی به جایگاه اصلی خود باز گردد. تمامی این موارد زیرنظر معاینات پزشکی انجام می‌شود و شما نیاز دارید عکس‌هایی که پزشک از دندان‌های شما لازم می‌داند را تهیه کنید.

 تشخیص دندان‌ نهفته

 علائم انسداد دندان شامل درد استخوان لثه و فک، التهاب و خارش لثه در محل دندان نهفته، سردرد مزمن که به درمان پاسخ نمی‌دهد، گوش درد، چشم درد و مشکلات موقت بینایی و گلودرد است.

سخن نهایی 

در این مطلب از سایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، با درمان دندان نهفته با ارتودنسی آشنا شدید. لازم به ذکر است که در برخی موارد ممکن است دندان عقل هرگز تشکیل نشود.  به همین دلیل توصیه می‌شود افراد 20 تا 25 ساله که از وجود یا عدم وجود دندان‌های نهفته خود مطمئن نیستند برای بررسی احتمال انسداد دندان و وجود دندان نهفته به دندانپزشک مراجعه کرده و عکس رادیولوژی بگیرند. اگر دارای مشکلات نهفتگی دندان هستید پیشنهاد می‌کنیم در اسرع وقت به متخصص مربوطه مراجعه نمایید.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

پلاک شفاف ارتودنسی

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *