7 نکته مهم بهداشت دهان و دندان در شب

نکات مهم بهداشت دهان و دندان در شب

دکتر احمد شیبانی نیا، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، و فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

با بیش از 25 سال سابقه کاری موفق و 1000 نمونه کار ارتودنسی

رزرو نوبت ارتودنسی تماس با شماره  02122015498

نکات مهم بهداشت دهان و دندان در شب

  1. میکروب­های موجود در پلاک میکروبی، باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می­شود. اگر پلاک میکروبی مدت طولانی روی دندان بماند، به یک لایه سخت زرد، یا قهوه­ای رنگ تبدیل می­شود که به آن جرم دندان می­گویند.
  2. مصرف دخانیات، سیگار، قلیان و … تشکیل جرم دندان را شدت می­بخشد. جرم دندان به دلیل آهکی شدن، سخت بوده و با مسواک نمی­توان آن را پاک کرد. پلاک نیز، به صورت یک لایه نرم زاید و آلوده بر روی دندان­ها می­نشیند و باکتری­های آن تولید سم می­کند و در نتیجه موجب التهاب لثه می­گردد که سرآغاز بیماری­های لثه است. حذف پلاک میکروبی بسیار لازم است. استفاده از نخ دندان، مسواک زدن، جرم گیری و دهان شویه آب و نمک) ۲/۱ قاشق چایخوری در یک لیوان آب جوشیده سرد شده( بسیار مؤثر است.
  3. هرگاه در اثر پوسیدگی، ضربه یا عوامل دیگر، به مغز دندان آسیب برسد، درد دندان عارض می­گردد. هنگام درد از گذاشتن مواد مختلف روی دندان، یا لثه خودداری شود.
  4. از شکستن اشیای سخت یا باز کردن در بطری­ با دندان خودداری کنید. هیچ­گاه گرهی را با دندان باز نکنید.
  5. برای خلال کردن دندان از اشیایی، مانند: سنجاق، میخ، کاغذ، چوب کبریت و غیره که اکثراً آلوده هستند، استفاده نکنید؛ زیرا موجب عفونت لثه و بیماری­های گوناگون می­شود.
  6. استفاده از میوه­ها به خصوص انوع سفت آن و نیز مواد حاوی کلسیم و فسفر در استحکام و مقاومت دندان­ها نقش ارزنده­ دارند.
  7. باید از مراجعه به افراد غیر متخصص و ناآشنا به اصول علم دندان پزشکی خودداری شود؛ چرا که دخالت افراد غیر مجاز باعث شیوع بیماری­های خطرناک و مسری، مانند ایدز و هپاتیت می­شود.

متشکریم که تا پایان مقاله بهداشت دهان و دندان در شب با ما همراه بودید. امیدواریم که این مقاله از وبسایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی، برای شما مفید بوده باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *