سیم پشت دندان بعد از ارتودنسی + دلایل استفاده

سیم پشت دندان بعد از ارتودنسی

سیم پشت دندان بعد از ارتودنسی به‌ منظور حفظ نتیجه این درمان استفاده می‌شود. با توجه به اینکه هزینه‌های ارتودنسی کم نیست و از طرفی احتمال تغییر و حرکت بین دندان‌ها تا مدتی، از خطرات بعد از پایان ارتودنسی به شمار می‌آید، پس برای آن که دوباره هزینه زیادی را متحمل نشوید باید از یک مدل نگهدارنده ارتودنسی مانند سیم‌های پشت دندان بعد از ارتودنسی استفاده کنید.

کاربرد این ابزار پس ‌از ارتودنسی ثابت و متحرک، محافظت روزمره از دندان‌هاست و تنها راه حفظ لبخند و شکل مرتب دندان‌هایی است که توسط ارتودنسی در طول چند سال گذشته شکل گرفته‌اند. در این مقاله از سایت دکتر احمد شیبانی نیا سعی کرده‌ایم تا به جوانب متفاوت این مسئله بپردازیم پس با ما همراه باشید.

سیم پشت دندان بعد از ارتودنسی چیست؟

سیم پشت دندان‌ها پس از ارتودنسی به شکل سیم مخصوصی بعد از خارج کردن دستگاه ارتودنسی ثابت یا متحرک بر پشت دندان‌ها چسبانده می‌شود. از آن جایی ‌که پس ‌از درمان ارتودنسی احتمال بازگشت دندان‌ها به مکان اولیه خود وجود دارد سیم پشت دندان‌ها به‌ عنوان یک راه‌ حل عالی برای این منظور استفاده می‌گردد. معمولاً متخصص ارتودنسی که مسئول درمان است این ابزار را می‌سازد. برای این کار در پایان دوره درمان ارتودنسی از دندان‌هایی که به ‌تازگی صاف و مرتب شده‌اند قالب گرفته می‌شود. سیم پشت دندان بعد از ارتودنسی قابلیت حفظ موقعیتی را که توسط براکت‌ها و ارتودنسی ایجاد شده را دارد و به دلیل مقاومت نسبتاً مطلوب خود، برای سال‌های متمادی استفاده می‌شود.

دلیل استفاده از سیم پشت دندان بعد از ارتودنسی

استفاده از سیم پشت دندان‌ها پس ‌از ارتودنسی به دو دلیل ضرورت دارد:

  • معمولاً دندان‌ها پس ‌از خارج کردن دستگاه ارتودنسی تمایل دارند به وضعیت پیشین خود بازگردند در نتیجه مشکل عود خواهد کرد.
  • همراه با افزایش سن حرکت غیرقابل ‌پیش‌بینی دندان‌ها آغاز می‌گردد. غالبا پس ‌از این حرکات شاهد کراس بایت، به‌ هم فشرده شدن و شلوغی دندان‌ها هستیم.

تغییر در موقعیت دندان‌ها با استفاده طولانی ‌مدت از سیم‌های پشت دندان بعد از ارتودنسی کاهش می‌یابد. در حقیقت هر چه مدت استفاده از این وسیله بیشتر باشد دندان‌ها نیز تا زمان طولانی‌تری مرتب خواهند بود.

چه موقع باید سیم پشت دندان‌ها پس از ارتودنسی را برداشت؟

معمولاً سیم پشت دندان بعد ‌از ارتودنسی به مدت ۵ تا ۱۰ سال و بدون ایجاد کوچک‌ترین مزاحمت در محل باقی می‌ماند. به‌ جز این‌ مورد ممکن است به چند دلیل نیاز به برداشتن و جایگزینی آن داشته باشید. برخی از این دلایل به‌ شرح ذیل هستند:

  • آسیب‌دیدگی سیم پشت دندان‌ها

همانند تمام وسایل و دستگاه ارتودنسی احتمال آسیب‌دیدگی در سیم پشت دندان‌ها بعد از ارتودنسی وجود دارد. مصرف غذاهای سفت و سخت، وارد شدن ضربه به دهان و دندان و یا سایر دلایل از علل آسیب‌دیدگی آن هستند. بنابراین افراد باید به‌ صورت منظم به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند تا در صورت وجود هر گونه آسیب‌دیدگی تعویض و جایگزینی آن صورت گیرد.

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

  • جرم‌گیری دندان‌ها

سیم پشت دندان‌ها پس ‌از ارتودنسی معمولاً با یک نوع سیمان خاص به دندان‌ها متصل می‌شوند. هر چه میزان این سیمان بیشتر باشد احتمال تشکیل جرم و پلاک دندان در اطراف آن افزایش می‌یابد. با گسترش پلاک‌ها جرم‌های سخت و سفتی ایجاد می‌شوند که مسواک زدن راه‌ حل از بین بردن آن‌ها نیست. جرم‌گیری و بلیچینگ در این زمان به کمک این افراد می‌آید. بدیهی است برای این کار سیم پشت دندان بعد از ارتودنسی برداشته شود.

  • استفاده طولانی ‌مدت

میزان استفاده و طول عمر سیم‌های پشت دندان بعد از ارتودنسی به ‌طور دقیق مشخص نیست. برخی از افراد تا سال‌ها از یک نگهدارنده استفاده می‌کنند. در بعضی موارد در این وسیله شاهد فرسودگی هستیم بنابراین باید تعویض صورت گیرد و یک نگهدارنده جدید به پشت دندان‌ها بچسبد.

  • درد

در صورت وجود درد آزاردهنده و مزمن پس ‌از نصب سیم پشت دندان متخصص ارتودنسی باید آن را برداشته و پس ‌از بررسی مجدد اقدام به نصب نگهدارنده دیگری نماید. (مطالعه کنید: ارتودنسی دندان درد دارد)

اگر سیم پشت دندان‌ها پس از ارتودنسی شکست چه کنیم؟

در صورت شکست سیم پشت دندان باید در اولین فرصت به‌ منظور تعمیر شکستگی و جلوگیری از برگشت نامرتبی و کجی دندان به مطب متخصص ارتودنسی معالج خود مراجعه نمایید.

هزینه سیم پشت دندان‌ها پس‌ از ارتودنسی

در مورد هزینه سیم پشت دندان بعد از ارتودنسی باید گفت که بحث سلیقه مطرح است؛ با آن که غالب این هزینه به‌ صورت مجزا و در انتها درمان دریافت می‌شود اما بعضی از متخصصان ارتودنسی این هزینه را روی درمان محاسبه می‌نمایند. از آن جایی که فاکتورهای بسیاری در تعیین این هزینه مؤثر هستند عملاً قیمت‌گذاری به‌ صورت دقیق قابل ‌انجام نیست. در بیمه‌های تکمیلی هزینه سیم پشت دندان‌ها پس ‌از ارتودنسی نیز جدا از درمان ارتودنسی محاسبه می‌گردد و طبیعتاً هر سال تغییراتی را در آن بر اساس هزینه‌های جاری سالانه مشاهده خواهیم کرد. دقت کنید این تعرفه فقط برای تحویل سیم پشت دندان‌ها پس ‌از ارتودنسی در نظر گرفته می‌شود در نتیجه در صورت تعمیر یا تجدید نگهدارنده باید افراد هزینه‌های اضافی متقبل گردند.

سخن آخر

کار درمان ارتودنسی به سایر درمان‌های دندان‌پزشکی شباهت ندارد؛ زیرا با اتمام درمان به پایان نمی‌رسد. چه ‌بسا می‌توان گفت که کار اصلی درمان پس ‌از خروج دستگاه ارتودنسی آغاز می‌گردد‌. اگر درمان ارتودنسی را با مسابقه فوتبال مقایسه کنیم درمان شامل نیمه اول بازی است و حفظ نتایج درمان در نیمه دوم بازی اتفاق می‌افتد. شاید مهم‌ترین گلایه افراد پس‌ از درمان ارتودنسی بازگشت دندان‌ها به وضعیت اولیه باشد. اما همگام با پیشرفت علم در این عرصه به منظور حفظ نتایج در طولانی مدت استفاده از سیم پشت دندان بعد از ارتودنسی رواج یافته است. مطب دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، با کادر مجرب و متخصص خود آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان در زمینه‌های گوناگون است. برای رزرو وقت و کسب اطلاعات کافی است با مطب تماس بگیرید.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

پلاک شفاف ارتودنسی

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *