لک دندان بعد از ارتودنسی + علل، پیشگیری و درمان

لک دندان بعد از ارتودنسی

لکه‌های دندان ناشی از عادات سبک زندگی هستند. نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای و نوشابه و برخی از غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی یا سیب زمینی می‌توانند شرایطی ایجاد کنند که باعث ایجاد لکه شوند. همچنین استفاده از تنباکو، سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو می‌تواند دندان‌ها را لکه‌دار کند. اگر از ارتودنسی استفاده کنید نیز ممکن است بعد از این که براکت‌ها را بردارید روی دندان‌ها لک ایجاد شود. در این مقاله  از وب سایت دکتر شیبانی نیا قصد داریم درباره لک دندان بعد از ارتودنسی صحبت کنیم و به مسائل پیرامون آن بپردازیم پس با ما همراه باشید.

آیا براکت ارتودنسی دندان را لک می‌کند؟

بسیاری از کودکان و جوانان از بریس‌های ارتودنسی برای اصلاح بی‌نظمی‌های دندان استفاده می‌کنند و نتایج شگفت‌انگیزی نیز می‌گیرند. با این حال، برخی از بیماران پس از برداشتن بریس‌ها متوجه لکه‌دار شدن دندان‌ها می‌شوند.

به طور قطعی به شما می گوییم بیماری که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کند، و به یک متخصص خوب یا فلوشیپ ارتودنسی مراجعه کند، به هیچ وجه دچار لک دندان بعد از ارتودنسی نخواهد شد.

بیماری که بهداشت دهان و دندان را بخوبی رعایت نکند، پس از تمام زمان، تلاش و هزینه‌ای که برای بریس‌ها صرف می‌شود، لکه‌هایی ناشی از پلاک‌هایی که روی دندان‌ها در اطراف نقاط اتصال بریس انباشته شده‌اند، ایجاد می شود، که باعث می‌شوند تا بیمار احساس نارضایتی داشته باشد و گاهی اوقات از ارتودنسی خود احساس پشیمانی کند. لکه‌ها معمولاً سفید هستند و اغلب یک فرورفتگی و زبری جزئی روی دندان ایجاد می‌کنند. اگرچه با گذشت زمان لک دندان بعد از ارتودنسی کمی محو می‌شود، اما تنها راه برای از بین بردن کامل آن‌ها درمان تخصصی است. معمولاً چون کودکان و نوجوانان بیشتر ارتودنسی را انجام می‌دهند و از مواد غذایی رنگی، بیشتر از بقیه استفاده می‌کنند ممکن است این لکه‌ها برای آن‌ها بیشتر باشد و به همین خاطر باید بیشتر به ارتودنسی کودکان توسط والدین آن‌ها توجه شود.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

علل لک دندان بعد از ارتودنسی

تنها علت لک دندان بعد از ارتودنسی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. به طور طبیعی، دندان‌های شما به دنبال خوردن و آشامیدن پلاک ایجاد می‌کنند. پلاک حاوی باکتری است و هنگامی که روی دندان‌ها ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان به قهوه‌ای یا زرد شود. بهترین راه برای از بین بردن پلاک از روی دندان، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان بین دندان‌ها هر روز، و روزی 3 مرتبه است. چکاپ و تمیز کردن منظم دندانپزشک نیز مهم است.

باکتری‌ها به طور طبیعی روی دندان‌های شما، به خصوص در اطراف بریس‌ها جمع می‌شوند و اگر برداشته نشوند، پلاک ایجاد می‌کنند. باکتری‌ها اسیدی را دفع می‌کنند که مواد معدنی را در دندان خارج ار بین می‌برد و قسمتی توخالی را در آن باقی می‌گذارد که معمولاً سفیدتر از ناحیه اطراف است. اتفاقی که در این جا می‌افتد این است که کلسیم‌زدایی زیر پلاک صورت می‌گیرد.

توجه: البته گاهی لک دندان بعد از ارتودنسی که ایجاد می‌شوند نشان‌دهنده جرم و حفره نیستند و اگر لکه‌های بزرگ و شدیدتری را مشاهده کردید باید حتما به دندان پزشک مراجعه کنید.

روش های پیشگیری از لک شدن دندان بعد از ارتودنسی

برای اینکه از لک شدن دندان‌ها هنگام ارتودنسی جلوگیری کنیم چند نکته ساده وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را به صورت شخصی انجام دهیم و اگر این روش‌ها را درست و به موقع و همچنین منظم انجام دهیم از اینکه دندان لک‌دار شود جلوگیری می‌کنیم.

  1. می‌توانید دندان‌های خود را در خانه با یک خمیر دندان سفیدکننده بعد از هر وعده غذایی مسواک کنید که ممکن است برای از بین بردن برخی لکه‌های سطحی کافی باشد. خمیردندان‌های سفیدکننده دارای فلوراید هستند که مینای دندان را تقویت می‌کند و همچنین مواد شیمیایی یا پولیش‌کننده‌ای دارند که در از بین بردن لکه‌ها تخصص دارند.
  2.  شما همچنین می‌توانید یک درمان سفیدکنندگی دندان را در خانه انجام دهید. ژل سفیدکننده و دهان شویه‌ها محصولاتی هستند که بسیاری از دندانپزشکان موافق هستند که به خوبی کار می‌کند و می‌توانند لکه‌ها را کمتر کنند و از بیشتر شدن آن‌ها جلوگیری کنند. حتما از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی نیز باید استفاده شود تا جرم‌های کوچک کنار براکت‌ها از بین روند.
  3. بهتر است هر چند روز یک بار از دهان شویه نیز استفاده شود و دهان تمیز باشد تا از رشد باکتری‌ها به صورت زیاد جلوگیری شود. همچنین هر روز نخ دندان بکشید. نخ دندان می‌تواند به شما کمک کند تا به اطراف براکت‌ها و سیم‌های خود دسترسی داشته باشید. به گفته متخصصان دندانپزشکی، استفاده از نخ دندان همراه با مسواک زدن بهتر از مسواک زدن به تنهایی است و می‌تواند تشکیل لک و پلاک را برای 1 تا 3 ماه کاهش دهد و به از بین بردن لک دندان بعد از ارتودنسی نیز کمک کند.

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

درمان لک دندان بعد از ارتودنسی

  • همیشه توصیه می‌شود که بعد از استفاده از براکت‌ها به جای قبل از آن، دندان‌های خود را بلیچینگ کنید، زیرا سفید کردن آن‌ها از قبل می‌تواند باعث ایجاد سایه‌های ناهموار روی سطح دندان شما شود. اگر به تازگی دندان‌های خود را قبل از ارتودنسی سفید کرده‌اید، ممکن است عامل سفیدکننده نتواند به برخی از نواحی دندان‌ها دسترسی پیدا کند و برسد و این موضع منجر به ظاهری لکه‌دار می‌شود. دمینرالیزاسیون یکی از راه‌های درمان است.
  • در حالی که امکان رشد مینای از دست رفته وجود ندارد، اما می‌توان از دمینرالیزاسیون و لکه‌های سفیدی که اغلب همراه با آن هستند جلوگیری کرد. مسواک زدن منظم، حذف قند از رژیم غذایی، کاهش مصرف میوه و لبنیات و مصرف مکمل‌های ویتامین و پروبیوتیک می‌تواند به بازسازی مجدد دندان‌ها کمک کند.
  • یکی از راه‌های دیگر نیز ترمیم به صورت کامپوزیت است. اگر براکت‌های شما به دندان‌های شما آسیب رسانده باشد، دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما ممکن است ترمیم کامپوزیت را توصیه کند. این کار شامل چسباندن یک رزین همرنگ دندان به دندان‌هایتان است تا رنگ و شکل آن طبیعی‌تر و سالم‌تر به نظر برسد.
  • راه دیگری که پیشنهاد می‌شود میکروابریژن است. این کار شامل سنباده زدن لایه رویی مینای دندان برای اصلاح رنگ دندان با پوکه یا الماس است. این کار معمولاً در بهبود ظاهر دندان بسیار مؤثر است و برای لکه‌های سفید و لکه‌های دیگر مؤثر است. حتما برای این کارها نزد یک دندانپزشک معتبر بروید.

سخن آخر

اگر شما هم جز افرادی هستید که در حین درمان ارتودنسی می‌باشید، احتمالا نگران لک دندان بعد از ارتودنسی هستید. در این مطلب از وب سایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، شما را با راه‌های جلوگیری و درمان این معضل آشنا نمودیم.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

پلاک شفاف ارتودنسی

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *