مراقبت از ارتودنسی ثابت

مراقبت از ارتودنسی ثابت

روش های مراقبت از ارتودنسی ثابت

  • پرهیز ازمصرف مواد غذایی سخت و یاچسبناک مانند انواع شکلات سخت ، آدامس ، گز ، سوهان  و …

همچنین پرهیز از گاز زدن مواد غذایی سخت مانند میوه های سفت ، نان تست ، ساندویچ یا پیتزای تست (البته برای مصرف گروه دوم مواد غذایی ذکر شده ، بیمار میتواند با استفاده ازکارد این مواد را به قطعات کوچک تر تقسیم نموده ، میل نماید.)

بدیهی است در صورت رعایت نکردن این نکات ، براکت های ارتودنسی دچار شکستگی شده ، علاوه بر طولانی شدن دوره درمان ، هزینه های جدیدی برای بیمار حاصل می گردد .

  • حفظ بهداشت دهان ودندان به صورت منظم

بیمار بایستی پس از مصرف مواد غذایی ، اقدام به مسواک زدن نماید. برای پاکیزه کردن اطراف براکت ها و زیرسیم ارتودنسی ، مسواک بین دندانی و برای پاکیزه کردن قسمت های بالا و پایین براکت ها و سطوح دندانی ، مسواک شیاردار مخصوص ارتودنسی توصیه می گردد.

اگر بیمار بتواند استفاده ازنخ دندان را هم به صورت روزانه در دستور کار خویش قرار دهد ، نتایج بهتری حاصل خواهد شد . برای این کار بیمار می تواند ابتدا نخ را از زیر سیم عبور داده ، سپس نخ را وارد فضای بین دندانی نموده ، مواد غذایی و پلاک میکروبی را خارج نماید .

بدیهی است در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی ، دندان های بیمار دچار پوسیدگی و تغییر رنگ میشوند ، همچنین بافت های نرم داخل دهان مانند لثه ها دچار التهاب می گردند که این شرایط باعث کند شدن سرعت درمان می شوند .

انجام ارتودنسی فانکشنال در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

 درمان ارتودنسی و مزايای آن

 درمان ناهنجاريها در فکين به دو دليل انجام می گيرد يکی زيبايي و دوم فانکشن.

ناهنجاريهايي که باعث پروفايل محدب (CLII) يا مقعر (CLIII) می شوند و يا دندانها نامرتب می باشند درمان ارتودنسی بخاطر زيبايي انجام می گيرد و اگر بيمار بدليل مشکل در چهار عمل اصلی دهان مثل جويدن، بلع، تنفس و صحبت کردن باشد درمان ارتودنسی جنبه فانکشنال دارد.

درمان های ارتودنسی به سه دسته تقسيم می شوند: ايده آل، سازشگری و سمپتوماتيک.

–  زمانيکه روابط دندانها و فکين بعد از درمان طبق طبقه بندی انگل بصورت نرمال در آيند، درمان ايده آل است

–  اگر بخاطر پوشاندن مشکل اسکلتال از حرکات دندانی استفاده شود درمان سازشگری است مثل ايجاد رابطه CLI کانين ها و رابطه CLII مولرها.

–  درصورتيکه دندانهای قدامی فک بالا در معرض شکستن بدليل اورجت زياد و يا وجود نارسايي مفصل فکی درمان دندانی صورت گيرد درمان از نوع سمپتوماتيک است.

درمان ارتودنسی در تحت شرايط خاص جنبه پيشگيری دارد مثل پرکردن دندانهای شيری E بخاطر حفظ فضای کافی برای رويش دندانهای 6 و همچنين مانع حرکت مزيالی آنها می شود و يا گذاشتن فضا نگه دار زمانيکه يک دندان شيری مثل D و يا E زود از دست رفته است.

-درمان ارتودنسی می تواند از نوع بينابينی باشد مثلاً فضای مربوط به 5 به دليل حرکت مزيالی آنها از دست رفته است با گذاشتن دستگاه Space Regainer دندان ها را به عقب حرکت داده و در موقعيت صحيح برده و از طرفی فضای مربوط به 5 نيز بدست آمده است.

-زمانيکه ناهنجاری اسکلتال بدليل مشکلات ژنتيک يا محيطی مثل رابطه CLII و يا CLIII بوجود آمده است لازم است که با دستگاه فانکشنال درمان ارتوپديک و يا بروشهای جراحی “درمان تصحيحی ” انجام گيرد

درمان از نظر سن شروع درمان به سه دسته دوره دندانهای شيری و مختلط و دائمی تقسيم می شود که کمترين درمانها در دوره شيری انجام می گيرد ولی در دوره دندانهای مختلط بسياری از درمانهای متحرک و فانکشنال انجام می گيرد اما در دوره دندانهای دائمی بيشتر از درمان ارتودنسی ثابت استفاده می شود.

رابطه ايده آل دندانهای بالا و پايين را نشان می دهد که هر دندان بجز دندانهای سانترال پايين در مقابل دو دندان هستند و رابطه کانينها و مولرها CLI و ميدلاين دندانی On می باشد

در ناهنجاری CLII D1 دندانهای قدامی بالا Flare هستند و اورجت زياد و رابطه کانين ها و مولرهای اول CLII می باشد که اوربايت، نرمال يا ديپ و يا اپن بايت است.

در ناهنجاری CLII D2  دندانهای سانترال بالا  Upright هستند و دندانهای لترال بالا دارای کراودينگ می باشند و هميشه بيمار Deep Bite است. رابطه دندانهای کانين و مولرهای اول CLII می باشد و پروفايل محدب است.

ناهنجاری CLIII رابطه مولرهای اول و کانين CLIII است و اورجت معکوس يا کراس بايت قدامی دارد و پروفايل مقعر است.

در ناهنجاری Open Bite هم بصورت دندانی و هم بصورت اسکلتال باعث عدم فانکشن صحيح مثل تکلم و جويدن غذا و همچنين عدم زيبايي می شود.

در ناهنجاری Deep Bite دندانهای قدامی بالا در حالت Centric Occlusion بيشتر تاج دندانهای قدامی پايين را می پوشاند که در نهايت مشکل فانکشن و زيبايي را بدنبال دارد.

 مزايای اصلی ارتودنسی

درمان ارتودنسی باعث رفع مشکلاتی نظير: کراس بايت، اوربايت و بايت کم را می نمايد و باعث می شود که دندانهای نامرتب و شلوغ آنها و همچنين فضای بين دندانها برطرف شود و امکان تکميل درمان در يک زمان کوتاه وجود دارد و مخصوصاً اينکه اگر سن بيمار در زمان رشد سريع باشد امکان برطرف شدن مشکلات تکلمی ناشی از ناهنجاريها وجود دارد و امکان ابقا نتايج درمان ارتودنسی بصورت طولانی مدت وجود دارد. و همچنين چون دستگاههای متحرک نيز وجود دارد امکان رعايت بهداشت دهان زياد است.

مزايای درمان ارتودنسی

  • دندانها و لبها و فکين در يک ارتباط مناسب نه فقط ايجاد لبخند زيبا را می نمايد بلکه باعث سلامتی آنها نيز می شود.
  • دندانهای مرتب راحت تر تميز می شوند و فانکشن بهتری را در فکين متناسب دارند.
  • درصورت عدم درمان بايت غلط و ساير مشکلات ارتودنتيک، به مرور زمان بدتر شده و منجر به دندانهای پوسيده و بيماريهای لثه و سايش غير طبيعی در سطوح دندانی، مشکلات در جويدن و حتی در بعضی از افراد ايجاد مشکلات تکلم و مشکلات مفصل فکی می نمايد.
  • دندانهای سالم و لبخند زيبا مايه لذت شما و ديگران است.
  • آخرين و نه کم اهميت ترين آن اعتماد به نفسی است که در اثر لبخند زيبا بدست می آيد.

 پاسخ به درمان زود هنگام

  • قابليت اصلاح رشد اسکلتال وجود دارد و همچنين باعث بالا رفتن اعتماد بنفس در بيمار و رضايت والدين می شود. نتايج درمان با ثبات تر و بهتر است و به درمان طولانی بعدی نياز نخواهد شد.

امیدواریم که مقاله مراقبت از ارتودنسی ثابت از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *