ارتودنسی ثابت + پاسخ به سوالات رایج بیماران

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت چیست؟

دندان‌های نامرتبی دارید؟ تا به حال به ارتودنسی فکر کرده‌اید؟ ارتودنسی ثابت یکی از زیرشاخه‌های ارتودنسی در دندان پزشکی است که شامل درمان نامرتبی دندان‌ها و بهبود مشکلات استخوان فک می‌شود. در دنیای امروزه با توجه به پیشرفت ‌ابزارها و روش‌های درمان ارتودنسی، دیگر استفاده از بریس‌های فلزی سنتی تنها گزینه درمان نخواهد بود. در این مطلب از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا به بررسی انواع ارتودنسی ثابت و ویژگی‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع ارتودنسی ثابت با عکس

در دنیای امروز برای مشکلات فک و دندان انواع روش‌های ارتودنسی ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد که انتخاب نوع آن بستگی به روش درمانی متخصص ارتودنسی دارد.

بریس ثابت فلزی

  • بریس‌های ثابت فلزی

بریس های ثابت فلزی از زمان گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند ولی امروزه دارای وزن و ساختاری سبک‌تر هستند. این بریس‌ها دارای براکت‌های فلزی بوده که روی هر دندان قرار گرفته و همگی به وسیله‌ی سیم ارتودنسی به هم متصل می‌شوند و با فشار آوردن به دندان‌ها، باعث حرکت آهسته دندان‌ها به جای درست خود می‌شوند. سیم‌ها به وسیله‌ی نوارهای لاستیکی به براکت‌ها متصل شده و این کش‌ها در هر نوبت مراجعه تعویض می‌شوند.

بریس خود تنظیم یا دیمون

  • بریس‌های خود تنظیم یا دیمون

این نوع بریس‌ها از جنس فلز یا سرامیک بوده و مزایای بسیاری به همراه دارند. در بریس‌های خود تنظیم به جای استفاده از کش، از یک مکانیسم یکپارچه استفاده می‌شود.

ارتودنسی ثابت پشت دندان

  • ارتودنسی ثابت پشت دندان یا لینگوال

برخلاف دو بریس قبلی این نوع روی سطح داخلی دندان نصب شده و قابل دیده شدن نیست. این بریس‌ها باعث ایجاد مشکلاتی برای بیمار همچون درد زبان، دشواری تکلم و دسترسی دشوار برای تمیز کردن، به دنبال خواهند داشت.

ارتودنسی ثابت نامرئی

در این روش، دستگاه‌های ارتودنسی روی دندان‌ها دیده نمی‌شوند. به همین دلیل این روش مورد استقبال خیلی از متقاضیان قرار گرفته است. این نوع ارتودنسی ظاهری شفاف، زیبا و زمان کمتری برای ویزیت نیاز دارد. ارتودنسی ثابت نامرئی به سه صورت ارتودنسی نامرئی لینگوال، ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف و ارتودنسی نامرئی با براکت هم رنگ دندان قابل استفاده است.

ارتودنسی ثابت رنگی

ارتودنسی ثابت رنگی

روشی به نام ارتودنسی ثابت رنگی وجود ندارد بلکه منظور از این نوع ارتودنسی، حلقه‌های پلاستیکی به نام او-رینگ بوده که در رنگ‌های مختلفی وجود دارند. زمانی که از رنگ‌های مختلف این رینگ‌ها استفاده می‌شود، در واقع واژه ارتودنسی رنگی رایج شده است. انتخاب بهترین رنگ ارتودنسی کاملا شخصی و سلیقه‌ای است ولی باید در انتخاب آن دقت کنید و ویژگی‌های طبیعی خود مانند رنگ مو، پوست و چشم خود را در نظر بگیرید.

ارتودنسی ثابت سرامیکی

ارتودنسی ثابت سرامیکی

در دنیای پیشرفته دندان پزشکی براکت‌های جدیدی تولید شده‌اند که هم رنگ دندان بوده و جنس آن‌ها از سرامیک است. این براکت‌ها باعث می‌شوند که کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نشود. پس از گذشت زمان و بر اثر خوردن مواد رنگی مانند قهوه و چای، براکت‌های سرامیکی تغییر رنگ می‌دهند و از نظر زیبایی چندان جالب نیستند. همچنین طول درمان این براکت‌ها نسبت به نوع ثابت فلزی آن بیشتر است و به دلیل جنس سرامیکی که دارند ممکن است در اثر فشار آسیب دیده و بشکنند. این نوع ارتودنسی دارای هزینه بالاتری بوده و مراقبت از آن‌ها سخت‌تر است.

ویدئو انواع روش های درمان ارتودنسی

در این ویدئو، دکتر احمد شیبانی نیا، در برنامه زنده سیب از شبکه 5 صدا و سیما، انواع روش های درمان ارتودنسی و تفاوت آن ها را بیان می کنند:

 

ارتودنسی نوع ثابت یک فک

بسیاری از متقاضیان و بیماران ارتودنسی معتقد هستند که دندان‌های فک بالای آن‌ها مرتب است و نیازی به صاف شدن ندارند و یا در صورت دیده نشدن گمان می‌کنند نیازی به ارتودنسی ندارند. برای این روش یک فک، بالا یا پایین سیم‌کشی می‌شود. هر چند ممکن است با انجام دادن ارتودنسی نوع ثابت یک فک نتیجه مطلوب باشد ولی بستگی به عوامل متعددی دارد، تغییر در یک ردیف از دندان‌ها منجر به اوربایت خواهد شد.

ارتودنسی نوع ثابت دو فک

ارتودنسی ثابت از طریق هماهنگ کردن دندان‌ها باعث ایجاد لبخندی زیبا می‌شود. دندان‌ها عملکرد بهتری داشته و به دلیل تنظیم فاصله بین دندان‌ها تمیز کردن آن‌ها آسان‌تر است. این نوع ارتودنسی دارای اهدافی همچون تنظیم دندان‌های شلوغ، اصلاح روابط دندان‌های دو فک و حرکت دندان‌ها در فضای مناسب می‌باشد.

ارتودنسی ثابت نیم فک adjunctive

در صورتی که بیمار فقط در یک فک نامرتبی دندان داشته باشد با مراجعه به دندان پزشک تقاضای درمان ارتودنسی نوع ثابت نیم فک را دارد. در این روش فقط دندان‌های یک فک تحت درمان قرار می‌گیرند. بیان این نکته حائز اهمیت است که با این که ارتودنسی فک پایین یا بالا به تنهایی امکان‌پذیر است ولی متخصص ارتودنسی در اغلب مواقع این روش را پیشنهاد نمی‌کند.

انجام ارتودنسی متحرک در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

نحوه انجام انواع ارتودنسی ثابت

اولین قدم برای انجام ارتودنسی ثابت خوب، انتخاب متخصص ارتودنسی حرفه‌ای است که خیال شما را از داشتن دوره‌ای بدون مشکل راحت می‌کند. در ادامه مراحل ساخت یک لبخند زیبا را بیان می‌کنیم:

1. مشاوره

بعد از انتخاب متخصص ارتودنسی، معاینات فیزیکی اولیه انجام و بر اساس شرایط دندانی شما پیشنهادهای مناسب ارائه می‌شود.

2. عکس

در این مرحله عکس‌های لازم از دهان و فک بیمار تهیه شده و متخصص ارتودنسی به کمک آن‌ها موقعیت هر یک از دندان‌ها و وضعیت خرابی آن‌ها را مشخص می‌کند.

3. کشیدن دندان

بعد از بررسی عکس‌ها توسط متخصص، مشخص می‌شود کدام دندان‌ها باید کشیده شوند تا فضای کافی برای سایر دندان‌ها ایجاد شود. (کشیدن دندان در برخی درمانها مورد نیاز است)

4. ایجاد فضای کافی

برای قرار گرفتن براکت‌ها در جای مناسب، نیاز به فاصله مناسب وجود دارد که این کار توسط ابزارهای مختلف انجام می‌شود.

5. قالب‌گیری

بعد از گذشتن مراحل قبلی، از وضعیت دندان‌ها قالب‌گیری می‌شود و این کار به متخصص ارتودنسی اجازه می‌دهد که جنبه‌های مختلف درمان را تعیین کند.

6. باندینگ

نوارهای فلزی در دور دندان‌های آسیاب قرار داده شده و به عنوان یک لنگر برای سایر قطعات هستند.

7. اتصال باندها

یک ابزار مخصوص جهت مشاهده بهتر دهان بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. دندان‌ها توسط یک خمیر دندان تمیز شده و بعد از شست و شو خشک می‌شوند. باندها توسط متخصص در جای خود قرار گرفته و با استفاده از نور آبی از اتصال آن‌ها اطمینان پیدا می‌کنند.

8. قرار دادن سیم‌ها

با دقت سیم‌ها توسط متخصص ارتودنسی به براکت‌ها متصل می‌شوند.

9. اصلاحات

بعد از همه مراحل، در انتها متخصص ارتودنسی اتصالات را بررسی کرده و دندان‌ها با نیروی وارد شده توسط کش‌ها حرکت می‌کنند.

10. برداشتن ارتودنسی

آخرین مرحله از ارتودنسی ثابت، خارج کردن کلیه دستگاه‌ها از دهان بیمار است.

هزینه و قیمت ارتودنسی ثابت 1402

هر چقدر سعی خود را بکنید و بارها در اینترنت جست و جو کنید، هیچ وقت قیمت و هزینه‌ی ارتودنسی ثابت را پیدا نخواهید کرد. زیرا عوامل زیادی روی هزینه آن تاثیرگذار هستند. هر شخصی ممکن است روش درمان متفاوت، مشکلات جزئی یا شدید، سن و سال، نوع بیمه و محدوده جغرافیایی متفاوتی داشته باشد. همچنین مدت زمان درمان در فردی با فرد دیگر متفاوت است. همه‌ی این موارد به همراه نوع دستگاه‌های به کار رفته در هزینه نهایی تاثیر دارند. تنها با مراجعه حضوری به یک متخصص ارتودنسی و بعد از معاینه حرفه‌ای می‌توان از هزینه آن مطلع شد.

نتایج ارتودنسی ثابت

  • لبخندی زیباتر و چهره ای جذابتر به شما می بخشد.
  • دندانهای مرتب، به بهداشت راحت تر و بهتر دهان و دندان کمک می کند.
  • ناهنجاری های فکی را درمان می کند و مشکلات ناشی از آن مانند مشکل در تکلم، گوارش و … را از بین می برد.

مشکلات ارتودنسی نوع ثابت

در صورتی که در حین درمان ارتودنسی به توصیه‌های دندان پزشک عمل نشود، مشکلاتی به وجود خواهد آمد که برخی از آن‌ها را در ادامه بیان می‌کنیم:

  • بیماری‌های لثه، پوسیدگی و لک روی دندان در صورت عدم بهداشت مناسب دهان و دندان
  • مشکلات بریس‌ها از قبیل شل شدن براکت‌ها، شل شدن باندها، سیم‌های بیرون زده یا شکسته شده و شل شدن اسپیسر
  • و …

مسواک زدن پس از انواع ارتودنسی ثابت

مسواک زدن همیشه لازم و ضروری است ولی این کار در زمان درمان ارتودنسی اهمیت بیشتری دارد. براکت‌ها باید به دقت و کامل تمیز شوند. درمان ارتودنسی زمانی می‌تواند معجزه گر بازگشت زیبایی دوباره در چیدمان دندان‌های شما باشد که در نگهداری دندان ها و به خصوص مسواک زدن دقت کنید و این امر مستلزم آن است که از مسواک خوبی استفاده کنید. در ادامه ویژگی‌های مسواک مناسب ارتودنسی را بیان می‌کنیم:

  • مسواک نرم
  • مسواک گرد
  • مسواک کوچک
  • مسواک زاویه‌دار
  • مسواک برقی

سوالات رایج ارتودنسی ثابت

چند توصیه مهم ارتودنسی ثابت

  • پس از نصب براکتها و سیم ارتودنسی ثابت، حتما به موقع و در وقت مقرر برای ویزیت ماهانه مراجعه کنید.
  • پس از هر جلسه ویزیت، کمی درد تا چند روز طبیعی است. در این مدت غذاهای آبکی و نرم بخورید.
  • خوراکی های رنگی مانند چای، قهوه، سس و نوشابه و … را کمتر مصرف کنید و یا بعد از مصرف آنها حتما مسواک بزنید.

سوالات رایج ارتودنسی ثابت

  • ارتودنسی ثابت از چه سنی امکانپذیر است؟

  • سن مناسب برای دخترخانم ها 11 سالگی و آقا پسرها 12 سالگی است. و در کل ارتودنسی ثابت محدودیت سنی ندارد و شرط آن داشتن دندانهای سالم و لثه سالم است.
  • ارتودنسی ثابت درد دارد؟

تا به این جای مطلب حتما این سوال در ذهن شما هم به وجود آمده است که آیا ارتودنسی ثابت درد دارد؟ زمانی که متخصص ارتودنسی برای اولین بار دستگاه‌ها را به دندان‌های شما متصل می‌کند، شما دردی را تجربه نمی‌کنید. اما چند ساعت بعد درد جزئی به سراغتان می‌آید که کمی ناراحت کننده است. شما می‌توانید از آرام کننده‌های درد استفاده کنید. در چند روز اول هنگام جویدن، صحبت کردن و تماس سیم‌ها با لب و زبان شما احساس ناخوشایند و دردناکی خواهید داشت. طی هر جلسه مراجعه بیمار دستگاه‌های ارتودنسی سفت‌تر شده و این قسمت دردناک‌ترین زمان درمان است، این درد مختصر بوده و اصلا جای نگرانی وجود ندارد. البته داشتن درد در حین درمان ارتودنسی ممکن است دلایلی دیگری اعم از بهداشت ضعیف دهان و دندان، برخورد انتهای سیم‌های ارتودنسی با لپ و استفاده از کش‌ها و الاستیک‌ها داشته باشد.

  • آیا می توان برای انجام انواع ارتودنسی ثابت به دندانپزشک عمومی با تجربه مراجعه کرد؟

خیر. متاسفانه برخی دندانپزشکان عمومی با گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت اقدام به انجام ارتودنسی برای بیماران می کنند و باعث بروز مشکل برای فک و دندان بیمار می شوند. لازم به ذکر است که متخصص ارتودنسی یک دوره سنگین 4 ساله را پس از دوره دندانپزشکی عمومی (6 ساله) می گذراند و مهارتهای لازم را کسب می کند. و در دوره عمومی هیچ آموزشی برای ارتودنسی ارائه نمی شود. توصیه می کنیم به هیچ وجه به دندانپزشک عمومی مراجعه نکنید چون در اینصورت باید ریسک و عواقب آنرا بپذیرید.

  • آیا مرتب کردن دندان ها بدون ارتودنسی امکانپذیر است؟

به پاسخ سوال در قالب ویس گوش دهید:

  • آیا می توانم متخصص ارتودنسی خود را در بین درمان تغییر دهم؟

انجام اینکار به هیچ وجه صلاح نیست و با ریسک در نتیجه کار همراه است. از طرفی معمولا یک متخصص ارتودنسی، کار نیمه تمام پزشک دیگر را قبول نمی کند. توصیه می کنیم پزشک خود را در ابتدای کار با دقت کامل انتخاب کنید: بررسی مهارت و تجربه پزشک، سابقه کاری ایشان، و بررسی نمونه کارهای قبلی ( عکس قبل و بعد از ارتودنسی مربوط به بیماران قبلی). پس از این مرحله، لازم است که به پزشک کاملا اعتماد کنید و روند درمان را به او بسپارید.

  • آیا ارتودنسی فقط یک فک شدنی است؟

پاسخ به این سوال به تشخیص متخصص ارتودنسی بستگی دارد. باید گفت برخی مشکلات در ظاهر دندان ها مشخص نیست و برای رفع مشکل هر دو فک نیاز به براکت ارتودنسی دارند.

  • آیا با وجود بریس های ارتودنسی می توان ورزش کرد؟

ارتودنسی هیچ مانعی برای ورزش کردن نیست. از آنجاییکه هنگام ورزش های تماسی یا رزمی امکان ضربه به دهان وجود دارد، توصیه می کنیم از گارد دهانی استفاده کنید.

  • در طول درمان ارتودنسی ثابت نیاز است که به دندانپزشک عمومی هم مراجعه کنم؟

سلام بله. در طی درمان ارتودنسی، ویزیت های منظم دندانپزشکی (هر 6ماه یکبار) جهت چکاپ وضعیت پوسیدگی دندانها و بررسی سلامت لثه را ادامه دهید.

  • آیا قبل از ارتودنسی ثابت می توان ایمپلنت انجام داد؟

خیر. ابتدا باید درمان ارتودنسی انجام شود. سپس از ایمپلنت استاندارد استفاده شود.

سعی کردیم که به سوالات پیرامون ارتودنسی ثابت به صورت کامل پاسخ دهیم. متشکریم که تا پایان این مقاله از وبسایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران ، با ما همراه بودید.

11 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *