نامرتبی و شلوغی دندان ها + علت و درمان

نامرتبی و شلوغی دندان ها

نامرتبی و شلوغی دندان ها چیست؟

دندان ها یک مشکل رایج است که می تواند دندان ها را در سطوح مختلف تحت تاثیر قرار دهد. شدت شلوغی و نامرتبی دندان ها به فاکتورهای متعدد بستگی دارد. معمولاً، شلوغی و به هم ریختگی دندان ها به خاطر اختلاف در اندازه فک ها و اندازه دندان ها ایجاد می شود. دندان های بزرگتر هنگامی که در فک های به نسبت کوچک رشد می کنند، به منظور ایجاد فضای کافی برای رشد خود دچار ازدحام و شلوغی می شوند. این شلوغی همچنین می تواند یک بخش عادی از فرآیند رشد دندان ها بوده و به تدریج اصلاح شود. شلوغی و نامرتب بودن دندان ها در هنگام رشد دندان های دائمی نیازمند روش های درمان ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها است.

علائم و نشانه های نامرتبی دندان

نامرتبی و بی نظمی دندان ها را می توان با بررسی وضعیت ظاهری قوس های دندان تشخیص داد. شلوغی بیش از حد دندان ها در جلوی دهان ممکن است در هنگام حرکات صورت مثل لبخند زدن مشخص باشد. در این حالت دندان ها ممکن است بر روی یکدیگر هم پوشانی داشته باشند. به این ترتیب، هماهنگی عادی دندان ها بر روی قوس، تحت تاثیر قرار گرفته و بعضی از دندان ها به سمت داخل و بعضی دیگر به سمت خارج به منظور پیدا کردن جای خود متمایل می شوند.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

شلوغی و به هم ریختگی دندان ها ممکن است در اوایل دوره در آمدن دندان های دائمی (دوره ای که دهان فرد هر دو دندان های شیری و دائمی را دارد) ایجاد شود. در اوایل این دوره، دندان های دائمی مثل دندان های پیشین در حفره دهان رشد می کنند. دندان های دائم از نظر اندازه بسیار بزرگتر از دندان های شیری از بین رفته هستند و به این ترتیب بخشی از شلوغی و بی نظمیدندان ها در دهان می تواند پس از در آمدن دندان های دائمی مشاهده گردد.

در مواردی که فرد بزرگسال با نامرتبی دندان ها مواجه شود، ممکن است فرد به سایر مشکلات دندان نیز دچار باشد. در این حالت قرارگیری نامناسب دندان ها و بی نظمی دندان ها در دهان می تواند آنها را مستعد انباشته شدن مواد غذایی و تشکیل جرم و پلاک بر روی دندان ها نماید. این شرایط می تواند باعث ابتلای فرد به مشکلات لثه و التهاب آن و نیز عقب رفتن لثه شود. بنابراین باید سریعتر اقدام به مرتب کردن، صاف کردن کردن و ردیف کردن دندان ها کرد.

علت ها و دلایل شلوغی دندان

اندازه دندان ها و اندازه فک ها معمولاً به صورت ژنتیک نقش تعیین کننده برای این شرایط داشته و می تواند از طریق والدین به کودکان منتقل شود. شرایط ژنتیک افراد که باعث رشد دندان های بزرگ یا فک کوچک می شود، احتمال ایجاد مشکل در ارتباط با کمبود فضا در ناحیه فک و دچار شدن فرد به مسئله شلوغی و نامرتبی دندان ها را افزایش می دهد. این شرایط به نسبت ساده است، اما توضیح دقیق این پدیده با عنوان دیسکرپنسی طول دندان شناخته می شود که می تواند باعث شلوغی دندان ها در دهان شود. سایر شرایطی که باعث ایجاد این مشکل و الزام به اقدامی برای مرتب کردن دندان ها و ردیف کردن آن ها می شود، به شرح زیر هستند:

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

  • وجود دندان های اضافی در دهان (تعداد دندان های بیش از حد)
  • باقی ماندن طولانی مدت دندان های شیری می تواند باعث ایجاد مشکل در رشد دندان های دائمی شود. دندان های دائم معمولاً پشت یا جلوی دندان های شیری رشد می کنند و به این ترتیب باعث ایجاد مشکل در ارتباط با نامنظمی، به هم ریختگی دندان ها و نامرتبی آن ها می شوند.
  • ابتلا به سندرم های خاص در ارتباط با بزرگ بودن اندازه دندان ها (بزرگ دندانی و تارودنتیسم)
  • از دست دادن پیش از موعد یا بی موقع دندان های شیری می تواند باعث ایجاد تغییر در موقعیت دندان های مجاور و پر کردن فضای خالی ایجاد شده شود. به این ترتیب برای رشد دندان های دائم مشکل ایجاد می شود.
  • دندان آسیاب سوم رویش نکرده (دندان عقل)

روش درمان نامرتبی و شلوغی دندان ها

 

متشکریم که تا پایان مقاله نامرتبی و شلوغی دندان ها از سایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، با ما همراه بودید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *