عصب کشی دندان یا درمان ریشه دندان چیست؟

عصب کشی دندان یا درمان ریشه دندان چیست؟

عصب کشی دندان یا درمان ریشه دندان

تقریبا همه‌ افراد یک بار هم که شده به دندان پزشک مراجعه کرده‌ اند. مراجعه به دندان‌ پزشک دو مزیت دارد، اول این که با تشخیص به موقع دندان پزشک، شما از مشکلات احتمالی دندان‌ ها در آینده در امان می‌ مانید، و دوم هم این که اگر دندان شما تخریب شده بود، با مراجعه نزد دندان پزشک می ‌توانید آن‌ را بازسازی کنید. به طور قطع بازسازی و درمان دندان نسبت به پیشگیری از آسیب دندان، هزینه‌ بیشتری دارد. علاوه بر این، وقت و زمانی که بیمار صرف درمان می‌ کند بسیار بیشتر از زمانی است که فرد برای معاینه صرف می کند. بنابراین توصیه می‌ شود که افراد هر چند ماه یک بار به دندان‌ پزشک برای معاینه مراجعه کنند. درمان مشکلات دندان به چندین نوع تقسیم می ‌شود که البته هر کدام از این انواع، زمان به خصوص و قطعا هزینه خاص خود را می طلبد. حال در ادامه این مقاله درباره‌ نوعی از درمان به نام عصب کشی – درمان ریشه دندان مطالبی را بیان می‌کنیم.

عصب کشی دندان چیست؟

درمان دندان ‌ها به چندین بخش مختلف تقسیم بندی می ‌شود. برای مثال اگر دندان از ریشه آسیب ندیده باشد، دندان پر یا به اصلاح ترمیم می شود، اما اگر آسیب دندان به ریشه رسید، بیمار نیاز به عصب کشی پیدا می ‌کند. حالا اگر دندان از ریشه هم تخریب شده بود دیگر فرد به کاشت دندان جدید یا به اصطلاح ایمپلنت دندان نیاز پیدا می ‌کند. این انواع درمان به ترتیب بیمار را با هزینه‌ بیشتری رو به رو می‌سازد. اگر بیمار نتوانست با پیشگیری و حتی ترمیم، دندان را نجات دهد مجبور است برای باقی ماندن همان مقدار از دندان عصب کشی را متحمل شود. اما عصب کشی یا درمان ریشه دندان چیست؟ و اصلا چرا باید آن را انجام داد؟ به زبان ساده عصب کشی یعنی خارج کردن ریشه‌ دندان، این کار را هنگامی که قسمت زنده‌ دندان یعنی ریشه‌ها آسیب می ‌بیند انجام می‌ دهند. با انجام عصب کشی درد بیمار تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

پالپ یا عصب دندان چیست؟

قبل از بررسی موضوع عصب کشی خوب است با ساختار دندان آشنا شوید. ساختار دندان  متشکل از دو بخش تاج و ریشه است. تاج همان چیزی است که در ظاهر دندان مشاهده می ‌کنیم، و ریشه قسمت درونی دندان‌ها می ‌باشد. ریشه ها در داخل استخوان فک و لثه فرو رفته اند و نمی‌ توانیم آن‌ ها را ببینیم. قسمت تاج دندان ها شامل نواحی مختلفی مانند مینا و عاج می ‌باشد که مینا لایه‌ ی ظاهری دندان را تشکیل می‌ دهد و همان سیمای سفید رنگ دندان‌ ها است. رنگ عاج تقریبا زرد رنگ بوده و در نواحی از دندان ‌ها که مینا از بین رفته است، عاج دندان کاملا مشخص است. قسمت بعدی دندان ریشه‌ ها هستند. در علم دندان پزشکی به عصب های دندان پالپ می ‌گویند. پالپ دندان ناحیه ای از دندان می ‌باشد که زنده است، مابقی نواحی دندان از اجزای زنده تشکیل نشده‌اند. جالب است بدانید عاج دندان و لایه‌ ی ظاهری ناخن‌ ها و مو ها جزء قسمت‌ هایی در بدن می ‌باشند که زنده نیستند!

 علائم نیاز به درمان ریشه دندان

عصب کشی هنگامی رخ می ‌دهد که عصب یا ریشه دندان ‌ها دچار آسیب شده باشند. هنگامی که ریشه آسیب ببیند در ابتدا فرد بیمار با درد روبه رو شده و این درد بعد از چند روز امکان دارد که کاهش یابد، یا حتی ناپدید شود. در این هنگام فرد احساس می‌ کند که دندانش خوب شده است. در حالی که اصلا این گونه نیست و عصب در واقع به طور مطلق از بین رفته است. برای همین بیمار دیگر درد را احساس نمی ‌کند! حالا شما با دیدن علائم زیر باید به دندان پزشک برای عصب کشی مراجعه کنید.

  • درد مجدد در هنگام غذا خوردن پس از مدتی عدم درد
  • عوض شدن رنگ دندان و تغییر آن به رنگ ‌های تیره
  • وجود ترشحات عفونی
  • ورم ناحیه ‌ای از صورت

مراحل درمان ریشه دندان

برای درمان ریشه‌ دندان باید آن ناحیه از هر گونه عفونت و چرکی خالی شود و پس از این مرحله دندان پزشک به ترتیب مراحل زیر را در دهان بیمار پیاده سازی می‌ کند.

جلسه اول عصب کشی:

  • دندان پزشک ابتدا در دندان فرد بی حسی تزریق می‌ کند.
  • در مرحله بعد دندان پزشک با ایجاد سوراخی سعی می ‌کند که ریشه‌ دندان را ببیند.
  • با  ابزارآلات مخصوص، دندان پزشک تمام عصب دندان را تخلیه می ‌کند. حتما باید دیواره‌ و محفظه پالپ نیز تخلیه شود.

جلسه دوم عصب کشی:

  • حالا در این مرحله دندان پزشک ناحیه‌ ی عصب خالی شده را با مواد مخصوص پر می‌ کند.
  • برای افرادی که تاج دندان از بین رفته است، دندان پزشک با برش خاص دندان آن ناحیه را متناسب با سایر دندان‌ها بتراشد.

جلسه سوم تحویل و قراگیری روکش (در صورت نیاز):

  • ( یکی از انواع روکش دندان ) روکشی که جایگزین همان تاج دندان است، بر روی دندان قرار می ‌گیرد.

عصب کشی دندان چقدر طول می کشد؟

جلسه اول عصب کشی – درمان ریشه معمولا بیست دقیقه الی یک ساعت طول می ‌کشد. ( اگر فرد هنوز دندان پزشک خبره نباشد ممکن است چندین ساعت به تاخیر بیافتد.) اما فرد باید برای پرکردن دندان دوباره نزد دندان پزشک بیاید که زمان جلسه دوم برای پر کردن حدودا 20 دقیقه می باشد. در صورت نیاز، برای قرار گیری روکش هم فرد باید در جلسه‌ ای دیگر که معمولا از یک هفته تا یک ماه بعد تشکیل می شود، دوباره مراجعه کند.

عصب کشی دندان عفونی

اگر عفونت دندان ‌ها به درستی رفع نشود و در واقع فرد به داد دندان‌‌ ها نرسد، به ناچار  مجبور به کشیدن دندان ها می‌شود. اما اگر عفونت با دارو‌های آنتی بیوتیک رفع شد عصب کشی انجام می‌ گیرد.

عصب کشی دندان جلو

بین دندان‌های جلو و دندان های عقب تفاوت هایی در نحوه‌ ی عصب کشی وجود دارد. دندان پزشک برای دندان های جلو معمولا شیار را از پشت دندان ایجاد می ‌کند، اما برای دندان ‌های عقبی این شیار از سطح بالایی ایجاد می ‌شود. برخی‌ ها می گویند دندان‌های جلویی به دلیل عدم تحمل فشار زیاد نیازی به روکش ندارند. البته این نظر همه‌ دندان پزشک ‌ها نیست. از دیگر عوامل تفاوت‌ در عصب کشی‌ – درمان ریشه دندان‌ های جلو و عقب، اختلاف در تعداد ریشه آن‌ ها است. دندان ‌های جلویی به مراتب ریشه‌ی کمتری نسبت به دندان های سطح عقبی فک دارند. ( معمولا یک عدد) که تعداد ریشه در هزینه نهایی عصب کشی تاثیر گذار است.

عصب کشی دندان در خانه

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید بسیاری از افراد با سوزن داغ سعی می ‌کنند که در خانه عصب دندان‌ های خود را در بیاورند! به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید. چون احتمال عفونت به مراتب افزایش می یابد. حتی با تجهیزات کامل با وجود دندان پزشک هم عمل عصب کشی در خانه توصیه نمی شود.

عصب کشی دندان در دوران بارداری

در این دوران کارهای زیبایی مربوط به دندان توصیه نمی ‌شود، اما برای نجات دندان آسیب دیده عصب کشی ضروری است . فرد باردار باید حتما قبل از عصب کشی، موضوع بارداری را به دندان پزشک اطلاع دهد.

مراقبتهای بعد از درمان ریشه دندان

معمولا دندان پزشک توصیه می ‌کند تا 2 ساعت پس از عصب کشی هیچ خوراکی‌ای خورده نشود و بعد از آن‌ هم تا ۲۴ ساعت فرد نباید غذای سفت مصرف کند. این توصیه‌ برای افرادی که ترمیم هم انجام داده‌اند، انجام می ‌شود. اگر دندان فرد عفونت کرده باشد، دندان پزشک علاوه بر توصیه‌ های لازمه در جهت نحوه‌ی غذا خوردن، معمولا آنتی بیوتیک هایی نیز تجویز می ‌کند.

عصب کشی دندان درد دارد؟

دندان پزشک به دندان فرد بیمار بی حسی می ‌زند. معمولا تزریق بی حسی با درد خفیفی همراه است. در هنگام عمل عصب کشی معمولا فرد درد زیادی را تجربه نمی‌ کند، چرا که دندان او بی حس شده است. پس از عصب کشی، قرص‌های مسکن برای فرد بیمار تجویز می‌شود.

عوارض عصب کشی دندان

واقعیت این است که حتی بهترین عصب کشی – درمان ریشه هم نهایتا تا ۱۰ الی ۱۵ سال کاربرد دارد. اما اگر فرد برای دندانش روکش بگذارد، می‌تواند عمر بیشتری برای دندان خود ضمانت دهد. در کل به غیر از درد چند روزه تا چند ساعته فرد هیچ ‌گونه عوارضی را پس از عصب کشی حس نمی ‌کند.

عصب کشی دندان قیمت 1402

قیمت عصب کشی دندان سال 1402، بسته به تعداد کانال دندان دارد. دندانهای جلو که تک کانال هستند دارای هزینه کمتری نسبت به دندانهای آسیایی با 3 یا 4 کانال هستند. قبل از درمان دندانپزشک از روی عکس دندان، تعداد دقیق کانال را تشخیص داده و هزینه نهایی را اعلام می کند.

جمع بندی

در این مطلب از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا؛ متخصص ارتودنسی در تهران، شما را با عصب کشی – درمان ریشه دندان و مراحل آن آشنا کردیم. در صورتی که دندان درد دارید حتما هر چه سریع تر به پزشک خود مراجعه نمایید و درمان را به تعویق می‌اندازد. از این که تا انتهای مطلب همراه ما بودید سپاسگزاریم.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *