جلو بودن فک بالا + علت و درمان در بزرگسالی

جلو بودن فک بالا - اورجت دندان چیست

اورجت دندان چیست؟

احتمالا در بین اطرافیان خود مواردی دیده‌اید که دندان‌های فک بالایشان بسیار جلوتر از حد معمول است. باید گفت که این افراد به نوعی عارضه به نام اورجت و یا جلو بودن فک بالا مبتلا هستند. امروزه اورجت یکی از شایع‌ترین نا‌هنجاری‌های مربوط به دهان و دندان است که عبارت است از اختلاف افقی دندان‌های فک بالا و فک پایین، به این منظور که دندان‌های فک بالا جلوتر از دندان‌های فک پایین قرار دارند و تا میزان زیادی آن‌ها را پوشانده‌اند. در این مقاله از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا سعی داریم شما را تا حد زیادی با این نا‌هنجاری و روش‌های درمان آن آشنا کنیم.

علت جلو بودن فک بالا

عوامل بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث اورجت یا جلو بودن فک بالا شود، مثلا عوامل ژنتیکی در ایجاد این نا‌هنجاری موثر هستند؛ اما شایع‌ترین علت آن زمانی است که فک پایین بیش از حد معمول عقب باشد (mandible) و یا فک بالا به صورت غیر عادی برجسته باشد (maxilla). عادات نا‌درست دوران کودکی مانند مکیدن انگشت‌ها که تا زمان تشکیل دندان‌های دائمی کودک ادامه یابد نیز در ایجاد اورجت و جلو آمدن دندان‌ها و فک بالا بسیار موثر است. اما علل دیگری نیز هستند که در ایجاد اورجت موثرند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

انجام ارتودنسی ثابت، توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

  1. از دست دادن زود‌هنگام دندان‌های دائمی و یا شیری
  2. ترمیم و بازسازی دندان‌ها به شکلی نادرست مثلا پر کردن و یا روکش زدن نا‌درست دندان
  3. ابتلا به بیماری‌های مختلف لثه مثل التهاب لثه
  4. فشار وارد شده بیش از حد به دندان و یا لثه‌ها
  5. وارد شدن ضربه ناگهانی به فک و انحراف آن
  6. وجود تومور‌های مختلف در دهان و یا لثه

تشخیص جلو بودن فک بالا

یکی از موضوعات مهم در افراد مبتلا به نا‌هنجاری اورجت، تشخیص این بیماری است. برای تشخیص این نوع از نا‌هنجاری‌های دهانی و دندانی بر اساس میزان پیشرفت آن از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. چه بسا افرادی هستند که از اورجت حاد رنج می‌برند و با نگاه کردن عادی به آن‌ها می‌توان این مشکل را در این افراد تشخیص داد و به معاینه و تشخیص دندانپزشک نیاز نیست. اما اگر بیماری اورجت در افراد بسیار نامحسوس باشد، ولی در گفتار خود دچار مشکل باشند و یا هنگام جویدن غذا صدای تق تق فک به گوششان بخورد، لازم است برای تشخیص قطعی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند تا با معاینات و ابزار‌های مخصوص، این نا‌هنجاری را در فرد تشخیص دهد تا فرد بیمار زودتر به درمان آن بپردازد.

عقب بردن فک بالا بدون جراحی

لازم به ذکر است که راه‌های درمانی متفاوتی برای رفع جلو بودن فک بالا وجود دارد. حال اینکه چه نوع درمانی را انتخاب کنید بسته به نظر دندان‌پزشک و میزان سن و ناهنجاری فرد بیمار است. معمولا اکثر افراد به روش‌های درمان از طریق جراحی علاقه‌ای ندارند و مایلند از روش‌های ساده‌تر و سبک‌تری برای رفع این مشکل استفاده کنند. اما باید گفت که اینکه از چه روشی برای رفع ناهنجاری اورجت استفاده شود، تا حدودی به شانس افراد بستگی دارد. چراکه اگر میزان نا‌هنجاری دهان و دندان فرد کم و یا حتی متوسط باشد از روش‌های کم تهاجمی و غیر جراحی مثل بریس، براکت ارتودنسی، هدگیر ارتودنسی، کش‌های ارتودنسی، کشیدن دندان و … استفاده می‌شود؛ اما اگر میزان اورجت شخص بیش از حد باشد قطعا روش‌های غیر جراحی بر روی او بی‌تاثیر است و حتما باید جراحی فک انجام شود.

عوارض جلو بودن فک بالا

  • یکی از مهم‌ترین مشکلات اورجت، مشکلات ظاهری و زیبایی است که برای افراد به وجود می‌آورد. چراکه دندان‌های روبه جلو برای هیچ کسی زیبا نیست و اصطلاحا به این مدل دندان خرگوشی می‌گویند. این مشکل باعث شده که بیشتر افراد مبتلا اعتماد به نفس پایینی داشته باشند و تا حدامکان سعی می‌کنند لبخند نزنند و دندان‌هایشان را به وسیله لب‌ها بپوشانند.
  • یکی دیگر از عوارض اورجت این است که فرد را در برابر صدمات مربوط به دندان آسیب پذیرتر می‌کند. چراکه در مواردی که اورجت بیشتر از ۴ میلی‌متر است، خطر آسیب رسیدن به دندان‌های جلو بسیار بالا است.
  • اگر میزان اورجت شخص خیلی بالا باشد، می‌تواند مشکلاتی مربوط به گفتار و جویدن را در فرد ایجاد کند. حتی گاهی باعث خشکی دهان فرد و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

انجام ارتودنسی فانکشنال، توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

روش درمان جلو بودن فک بالا

برای درمان بیماری اورجت و یا جلو بودن فک بالا از روش‌های گوناگونی استفاده می‌شود. این روش‌ها بر اساس سن بیمار، میزان ناهنجاری در دهان بیمار و … متغیر است.

  • ارتودنسی ثابت

معمولا در افراد بزرگسال، اورجت را با استفاده از براکت ارتودنسی یا بریس اصلاح می‌کنند. در واقع به کمک بریس دندان‌ها را صاف و یکدست می‌کنند و میزان اورجت را کاهش می‌دهند.

  • هدگیر ارتودنسی

یکی دیگر از روش‌های درمان اورجت، استفاده از ابزاری به نام هدگیر ارتودنسی است. این ابزار نوعی دستگاه خارج دهانی است که به منظور جلوگیری از رشد بیش از حد فک بالای بیمار استفاده می‌شود. این روش برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند کاربرد دارد که رشد فک آنها هنوز کامل نشده است. هدگیر ارتودنسی از طریق وارد کردن نیروهایی به صورت بیمار از رشد فک بالا به سمت جلو جلوگیری می کند. این روش همکاری خوب بیمار را می طلبد.

  • جراحی فک

اما اگر میزان اورجت بسیار بالا باشد و به کمک براکت و یا بریس درمان نشود، باید از جراحی فک برای درمان آن استفاده کرد. در این روش ابتدا بیمار توسط متخصص ارتودنسی معاینه می‌شود و سپس از طریق جراحی و گاهی کشیدن برخی از دندان‌ها به درمان اورجت می‌پردازد.

هزینه درمان جلو بودن فک بالا

توجه داشته باشید که مراحل درمانی اورجت یکی از روش‌های درمانی نسبتا پرهزینه در حرفه دندان‌پزشکی است. البته این هزینه در افراد مختلف بر اساس روش درمانی به کار گرفته شده برای آن‌ها متفاوت است. دقت کنید که کم‌ترین هزینه مربوط به درمان اورجت مختص به درمان با بریس‌های ارتودنسی است، اما بیشترین هزینه درمان اورجت قطعا مربوط به جراحی فک است. چراکه در جراحی فک بیمار باید هزینه‌های مختلفی اعم از دستمزد دندان پزشک، هزینه ارتودنسی، مبالغ جانبی مثل حق بیمارستان، اتاق عمل و … را پرداخت کند.

عکس جلو بودن فک بالا

در این قسمت سعی کرده‌ایم برای آشنایی بیشتر شما با ناهنجاری جلو بودن فک بالا از عکس‌هایی مرتبط باکیفیتی واضح استفاده کنیم تا بهتر بتوانید این نوع مشکل و عوارض همراه با آن را درک کنید.

عکس جلو بودن فک بالا

تفاوت اورجت دندان با اوربایت دندان

اورجت به جلو زدگی افقی دندانهای جلویی بالایی گفته میشود یعنی فاصله افقی بین دندانهای جلویی بالا و پایین مد نظر است.در حالت نرمال، دندانهای جلویی فک بالا 2 میلی تر جلوتر از دندانهای جلویی فک پایین است. که اگر فاصله افقی بیشتر از این مقدار باشد بیمار به اورجت دندان مبتلاست.

اوربایت به فاصله عمودی بین دندانهای جلویی بالایی و پایینی گفته میشود. در حالت نرمال هنگام بسته بودن فکها حدود یک چهارم از سطح دندانهای جلویی پایینی پشت دندانهای جلویی بالایی پنهان میشوند. اگر همپوشانی عمودی بیشتر از این مقدار باشد بیمار مبتلا به اوربایت دندان است.

تفاوت اورجت دندان با اوربایت دندان

کلام آخر

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم یکی از شایع‌ترین نا‌هنجاری‌های دهان و دندان، بیماری اورجت است. معمولا افرادی که به این مشکل دچارند، صرف نظر از مشکلات بالینی زیادی که با آن روبرو می‌شوند، از زیبایی ظاهریشان شکایت دارند و مدام به دنبال راهی برای درمان آن هستند. در این مقاله از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، سعی کردیم بیماری اورجت را به طور جامع برایتان توضیح دهیم و عوارض و روش‌های درمانی آن را نیز بیان کنیم.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *