انواع جراحی لثه یا پریو – زیبایی و درمانی

انواع جراحی لثه یا پریو

این روزها انواع جراحی لثه یا پریو در میان مردم زیاد انجام می‌شود. در واقع لثه برای نگه داشتن دندان‌ها در فک و همچنین استحکام دندان‌هاست. بعضی اوقات می‌توان گفت به دلیل تجمع زیاد عفونت‌ها و باکتری‌ها در زیر لثه، التهاب و یا تورم ایجاد شده در لثه، فرد برای حفظ سلامت دندان و دهان خود باید از روش‌های مختلف درمانی استفاده کند. زمانی که لثه‌های شما دچار آسیب شوند، مشکلاتی برایتان پیش خواهد آمد. یکی از مهم‌ترین این مشکلات، به وجود آمدن درد و عفونت‌های دهانی و در شرایط حادتر، از دست دادن دندان ها و ایجاد ظاهری زشت خواهد بود. مسلما می‌دانید که دندان نقش بسیار مهمی در زیبایی افراد دارد. زمانی که در حال صحبت کردن هستید، آنچه که مورد توجه قرار می‌گیرد، زیبایی و سلامت دهان و دندان‌های شماست. داشتن دندان‌هایی سالم و زیبا می‌تواند اعتماد به نفس زیادی را در شما ایجاد کند و موجب می‌شود، افراد زیادی به معاشرت و گفتگو با شما تمایل داشته باشند. در این مطلب سعی داریم انواع جراحی لثه یا پریو را برای شما معرفی نموده و نکات ارزشمندی را در این خصوص به شما یادآور شویم. تا انتهای مطلب با ما باشید.

انواع جراحی لثه یا پریو رایج در دندانپزشکی

جراحی لثه عموما به دو علت صورت می‌گیرد، اولین و مهم‌ترین آن وجود بیماری و آسیب به لثه‌ها، و دوم به دلایل زیبایی است. از همین رو انواع جراحی لثه یا پریو را به دو دسته، درمانی و زیبایی تقسیم بندی می‌کنند که هر کدام از این دسته‌ها شامل موارد خاصی می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. در دنیای مدرن امروزی با پیشرفت علم در زمینه‌های مختلف پزشکی و دندانپزشکی، روش‌های نوینی برای درمان لثه‌های بیماران به وجود امده است. اگر مشکلات مربوط به لثه‌ افراد درمان نشود، وضعیت وخیم‌تری برای آن‌ها پیش خواهد آمد و منجر به بروز عوارض شدیدی در دهان، دندان و همچنین استخوان‌های فک بیمار خواهد شد.‌ جراحی لثه یکی از جراحی‌های پیشرفته پلاستیک است که در آن به وسیله تکنیک‌های ترمیم و بازسازی بافت‌های سخت و نرم، شکل زیبایی به ظاهر و همچنین درون دندان می‌دهند.‌ این جراحی‌ها اغلب با بی حسی‌های موضعی صورت گرفته و گاهی به بیمار داروهای ضد اضطراب و یا آرامبخش خوراکی و یا تزریقی تجویز می‌شود. در این حالت بیمار در حین جراحی در حالت خواب و بیدار قرار گرفته و پزشک می‌تواند با آرامش جراحی را انجام دهد.

جهت انجام انواع روکش دندان و درخواست مشاوره با مطب دکتر شیبانی نیا تماس بگیرید.

جراحی لثه با هدف زیبایی

جراحی زیبایی لثه می‌تواند تاثیر بسزایی در زیبایی دندان‌ها و لبخند شما داشته باشد. با استفاده از این نوع جراحی، می‌توانید زیبایی و سلامت لثه‌های خود را تا سال‌های زیادی تضمین کنید. این جراحی با استفاده از متدهای خاصی انجام می‌گیرد که در این بخش یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها را برای شما معرفی خواهیم کرد:

جراحی لثه برای افزایش طول تاج دندان

این نوع از جراحی لثه یا پریو برای افرادی انجام می‌شود که قصد دارند پروسه زیبایی و ترمیمی دندان را انجام دهند.

  1. مثلا بعضی از افراد می‌خواهند درمان‌هایی نظیر لمینیت دندان و یا روکش دندان انجام دهند اما طول تاج دندان مناسب و استانداردی برای قرار گرفتن لمینیت یا روکش ندارند. بنابراین پیش نیاز لازمه این امر، انجام جراحی افزایش طول تاج دندان است.
  2. گروه دوم افرادی که هنگام لبخند زدن، تمامی لثه های آنها مشخص است، صرفا برای زیباتر شدن دید لثه (show لثه) اقدام به انجام جراحی افزایش طول تاج و یا لیفت لثه می‌کند که در این مورد بیمار نیازی به روکش و یا انجام لمینیت ندارد.

در جراحی افزایش طول تاج دندان، دندانپزشک متخصص برای اینکه قادر به نصب بهتر روکش شود، با یکی از دو روش کلاسیک یعنی تیغ جراحی و یا با استفاده از دستگاه لیزر، بخشی از بافت‌ لثه‌ بیمار را برداشته و بدین ترتیب طول تاج دندان‌های او را به صورت استاندارد و متاسب با فرم دندانی بیمار افزایش می‌دهد. پس از آن بیمار می‌تواند برای انجام درمان‌های بعدی مثل لمینیت و یا روکش اقدام کند. طول عمر این عمل زیبایی لثه بسته به نیروی دندان‌های فرد بیمار و ماندگاری روکش متفاوت خواهد بود.

جراحی لثه با هدف درمانی

در این نوع از انواع جراحی لثه یا پریو، فرد برای درمان بیماری‌های مختلف لثه به پزشک مراجعه نموده و دندانپزشک بسته به شدت و نوع بیماری و همچنین شرایط دهانی و سلامت عمومی فرد، از روش مخصوصی برای درمان استفاده می‌کند. جراحی‌های درمانی عموما به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که در این بخش به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

انجام ارتودنسی ثابت در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

جراحی لثه برای روکش

بسیاری از مواقع نیاز است شما برای یک دندان خود روکش قرار دهید، این روکش برای دندان‌های عصب‌کشی شده و دندان‌ علامت‌دار اجرا می‌شود، به همین دلیل نیازمند انجام جراحی لثه است. در این شرایط، برای قرار دادن روکش، باید بافت استخوان و همچنین لثه اضافی برداشته شود تا شرایط برای قالبگیری و قرارگیری روکش مناسب شود. برای انجام این عمل از بی‌حسی موضعی و یا تزریق برای بیمار استفاده شده و ممکن است پس از رفع تاثیر بی حسی، درد به سراغ فرد بیاید که در این صورت دندانپزشک برای او دارو و مسکن تجویز می‌کند.

جراحی لثه برای ایمپلنت

گاهی پیش از انجام ایمپلنت، لثه‌ بیمار نیاز به جراحی پیدا خواهد کرد تا بتوان پایه ایمپلنت را درون لثه‌ فرد قرار داد. این جراحی زمانی باید انجام شود که بر اساس عکس و معاینه بالینی توسط متخصص، مشخص گردد که لثه بیمار شرایط عادی و آمادگی لازم برای گذاشتن ایمپلنت را نداشته باشد مثلا بیمار تحلیل لثه داشته باشد. پس از آن، عمل ایمپلنت که خود نوعی جراحی پریو به حساب می‌آید، با گذاشتن فیکسچرهای مخصوص در استخوان فک، انجام می‌شود. سپس بعد از طی مدت سه ماه و محکم شدن پیچ درون لثه، عمل قالبگیری و تهیه روکش دندان انجام می‌شود. در این نوع جراحی نیز از ژل بی‌حسی و تزریق کارپول برای بیمار استفاده می‌شود.

جراحی لثه عفونی

بیماری‌های عفونی لثه بسیار خطرناک هستند و اگر درمانی برای آن‌ها صورت نگیرد، می‌تواند ساختار لثه را نابود کرده و دندان‌های فرد از دست برود. اگر لثه بیمار عفونت کرده باشد، با توجه به میزان آن باید جراحی انجام شود تا عفونت از لثه بیمار خارج شود. در نتیجه باعث از بین رفتن باکتری‌ها شده و از آسیب بیشتر به لثه و دندان‌ها جلوگیری می‌گردد.

جراحی لثه تحلیل رفته

اگر لثه فرد تحلیل رفته باشد، در این صورت بافت لثه را به وسیله جراحی پیوند می‌دهند. در بیماری تحلیل لثه‌، ریشه‌های دندان‌ مشخص می‌شود و حساسیت دندانی نیز افزایش خواهد یافت. در نتیجه دندان دیگر در برابر ساییدگی کاملا آسیب‌پذیر شده و احتمال پوسیدگی ریشه نیز بیشتر می‌شود. برای جراحی پیوند لثه، باید قسمتی از بافت لثه را که به سقف دهان نزدیکتر است و از سلامت کامل برخوردار است، جدا نموده و به ناحیه تحلیل‌رفته اضافه کنند. این عمل، یکی از جراحی‌های سریع بوده و بیمار می‌تواند پس از انجام جراحی، مطب پزشک را ترک کند.

سوالات رایج جراحی لثه

  • آیا جراحی لثه درد دارد؟

بعد از جراحی لثه، احتمال زیاد درد کمی خواهید داشت. برای کاهش درد، مسکن و آنتی بیوتیکی که پزشک جراح تجویز کرده را به موقع مصرف کنید. اگر لثه شما تورم داشت، روی آن کیسه آب یخ بگذارید.  در صورت مشاهده خونریزی و تورم شدید حتما با پزشک خود در ارتباط باشید.

جمع بندی

انواع جراحی لثه به دو دسته زیبایی و درمانی تقسیم‌بندی می‌شوند. بخش جراحی‌های زیبایی تقریبا بخش دلخواهی است و فرد با توجه به سلیقه خود می‌تواند در انتخاب آن نقش داشته باشد. اما بخش درمانی جراحی‌ها، جزء الزامات سلامت دندان و دهان بوده و در بعضی از بیماری‌های لثه در صورت عدم درمان، منجر به مشکلات شدیدتری خواهد شد. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه علامت بیماری در لثه‌های خود بهتر است با متخصص مشورت نموده تا هر چه زودتر مانع از بروز مشکلات بزرگتر شوید. دوست عزیز، به سلامت دندان‌های خود اهمیت دهید؛ چرا که موجب افزایش اعتماد به نفس در شما نیز خواهد شد. اگر به انواع جراحی پریو نیاز دارید و به دنبال یک مرکز درمانی مطمئن و عالی می‌گردید، کافیست به مطب دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، مراجعه نمایید.

4 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *