جلو بودن فک پایین + درمان خانگی، ارتودنسی، کامپوزیت

جلو بودن فک پایین یا آندربایت

همه چیز درباره جلو بودن فک پایین یا آندربایت

جلو بودن فک پایین یکی از مشکلات ارثی و مادرزادی است که برای برخی از افراد ممکن است بروز پیدا کند. معمولاً در صورتی که در سنین پایین که استخوان‌های بدن در حال رشد هستند، اقدام به اصلاح این مشکل کنند، بهتر می‌توانند تا آن را حل کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا فرد در بزرگسالی دچار مشکلات مختلفی در قسمت فک و آرواره‌ها نشود. به دلیل اهمیت این موضوع و همچنین سهل انگاری برخی از والدین و افراد در زمینه درمان جلو بودن فک پایین، سعی کرده‌ایم تا این مطلب را آماده‌سازی کنیم و تا جایی که امکان دارد، اطلاعات به روز و مناسبی را در اختیارتان قرار دهیم.

جلو بودن فک پایینی به چه معنا است؟

ممکن است این گونه از بیماری‌ها را دیده باشید و احتمال نیز دارد که هیچ سر رشته‌ای از این موضوع نداشته باشید. به همین دلیل بهتر است به توضیحات مربوط به این بیماری توجه کنید. جلو بودن فک پایینی انسان با نام آندربایت نیز شناخته می‌شود. این حالت در واقع به معنای نامناسب بودن محل قرار‌گیری فک پایین و جلوتر بودن آن نسبت به فک بالایی است. معمولاً آندربایت می‌تواند در دو حالت شدید و خفیف دیده شود که هر کدام از آن‌ها به نسبت خود بر روی زیبایی و همچنین مشکلات دندانی و غذا خوردن فرد می‌توانند مؤثر باشند.

انجام ارتودنسی ثابت در مطب دکتر شیبانی نیا

علت جلو بودن فک پایین

اولین موضوع اینست که علت جلو بودن فک پایین چیست و چگونه می‌توان این مشکل را برطرف ساخت. برای آن که بتوانید راه حل درست و منطقی را پیدا کنید، ابتدا باید دلیل هر چیزی را ریشه‌یابی نمایید. معمولاً در حالت عادی دندان‌های ردیف بالایی به اندازه چند میلی‌متر جلوتر از دندان‌های ردیف پایینی قرار می‌گیرند. این موضوع به این خاطر است که فرد بتواند به راحتی غذا را بجود و دندان و لب‌های خود را دائماً گاز نگیرد. دلایل و عللی که سبب می‌شوند فک پایین در قسمت جلوتر قرار بگیرد به شرح زیر هستند:

  • ژنتیک

اولین و مهم‌ترین عاملی که سبب بروز بیماری آندربایت می‌شود، همین عوامل ژنتیکی است. معمولاً این بیماری به صورت غالب بروز پیدا می‌کند و اگر یکی از افراد خانواده شما درگیر آن باشد، ممکن است شما و یا دیگر اعضای خانواده نیز به آن مبتلا شوید.

  • آسیب و ضربه به استخوان فک

یکی از مهم‌ترین عوامل محیطی که پس از تولد ممکن است سبب بروز جلو بودن فک پایین شوند، مربوط به آسیب‌ها و ضربه‌هایی است که فرد در اثر تصادفات، افتادن از بلندی و… ممکن است ببیند.

  • عادت‌های غلط دوران کودکی

عادت‌های غلط کودکی نیز در ۳ الی ۴ سال اول زندگی می‌توانند بر روی عود کردن و بروز این بیماری اثرگذار باشند. به طور کلی مکیدن انگشتان دست، استفاده زیاد از شیشه شیر و یا پستانک می‌تواند سبب بروز این مشکل شود.

  • تومور‌ها

تومور‌ها و یا سرطان‌ها نیز بخش دیگری هستند که می‌توانند سبب آندربایت شوند.

نحوه تشخیص آندربایت

آندربایت و یا همان جلو بودن فک پایین یکی از موضوعاتی است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در زمان کودکی اگر این مشکل تشخیص داده شود، می‌توان بسیار راحت‌تر و سریع‌تر به حل آن پرداخت. در کودکان دختر معمولاً در سن ۸ الی ۹ سالگی و در کودکان پسر در سن ۱۰ الی ۱۱ سالگی می‌توان به سادگی عقب بودن فک بالایی یا جلو بودن فک پایینی را تشخیص دهند. فراموش نکنید که در این سن می‌توان با دستگاه‌های مخصوصی، استخوان فک را به جلو و یا عقب کشید.

انجام ارتودنسی فانکشنال در مطب دکتر شیبانی نیا

درمان جلو بودن فک پایین در کودکان

همان طور که در ابتدای مطلب نیز گفتیم، بهتر است در همان سنین کودکی و خردسالی این مشکل را درمان کنیم. اما روش‌های درمان این مشکل چیست و چگونه می‌توان به حل و رفع آن پرداخت؟ معمولاً برای درمان جلو بودن فک پایین از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که در بخش بعدی به آن پرداخته شد. اما در صورتی که بیمار یک کودک باشد، ممکن است انجام دادن عمل‌های جراحی برای او خطرناک بوده و سبب شود تا کودک دچار مشکل شده و یا در معرض خطر مرگ قرار گیرد. به همین دلیل است که معمولاً برای درمان جلو بودن فک پایین در کودکان از روش‌های فیزیوتراپی و ارتودنسی استفاده می‌کنند. البته ممکن است روش‌های دیگری نیز برای این موضوع پیشنهاد شود که بستگی به نظر پزشک و متخصص معالج و همچنین شرایط و وضعیت جسمی کودک دارد.

روش‌های درمان جلو بودن فک پایین

جلو بودن فک پایینی و یا عقب‌تر بودن فک بالایی معضلات بسیاری را برای فرد در هنگام حرف زدن، غذا خوردن و… می‌ تواند ایجاد کند. اما روش‌های مختلفی برای برطرف‌سازی این مشکلات وجود دارد. به طور کلی می‌توانیم روش‌های زیر را در خصوص این بیماری بیان کنیم که هر کدام از آن‌ها به خودی خود می‌توانند تأثیر به سزایی در حل مشکل آندربایت داشته باشند.

به طور کلی برای دو نوع آندربایت شدید و خفیف دو روش مختلف پیشنهاد می‌شود. نکته‌ای که لازم است به آن توجه داشته باشیم آن است که اگر آندربایت از نوع شدید باشد، بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهید آن است که پیش از سن ۸ سالگی و یا در سنین بین ۸ الی ۱۳ سالگی به برطرف‌سازی این مشکل بپردازیم.

معمولاً در سنین پایین و یا در زمانی که مشکل آندربایت خفیف باشد، با استفاده از روش‌هایی همچون ارتودنسی، ورزش و استفاده از جک‌هایی که فک را جلو و عقب می‌کشند، می‌توانند این موضوع را برطرف سازند.

در خصوص زمانی که مشکل جلو بودن فک پایین بسیار شدید باشد، نمی‌توان صرفاً با ارتودنسی و یا جک، بیماری را حل و فصل کرد. در چنین شرایطی بهتر است با پزشک معالج مشورت کرده و نسبت به جراحی اقدام کنید.

دکتر شیبانی نیا؛ مخترع پلاک شفاف ارتودنسی

درمان خانگی جلو بودن فک پایین

آیا درمان‌های خانگی برای برطرف‌سازی این مشکل وجود دارد؟ در خصوص اینکه آیا می‌توان به کمک درمان‌های خانگی این مشکل را برطرف ساخت یا خیر، بهتر است بدانید که هیچ درمان خانگی نمی‌تواند به شما کمک کند تا استخوان فک پایینی صورت خود را چند سانتی‌متر عقب‌تر و یا جلوتر ببرید. درمان‌های خانگی تنها می‌توانند به شما کمک کنند تا نتایج ارتودنسی و عمل جراحی که انجام داده‌اید را بهتر کنید و با این روش‌ها از بروز مجدد و یا شدت یافتن این اتفاق جلوگیری نمایید.

ارتودنسی جلو بودن فک پایین

همان طور که پیش از این نیز توضیح داده شد، باید گفت که برای حل مشکل جلو بودن فک پایین یا باید از ارتودنسی استفاده کنید و یا آن که باید فک بالا و پایین را جراحی نمایید. ارتودنسی کردن دندان‌ها می‌تواند در مواردی که آندربایت زیاد شدید نیست، بسیار کارآمد باشد. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد ان است که روش ارتودنسی تنها در افرادی مؤثر خواهد بود که در سنین پایینی هستند. پایین بودن سن این افراد سبب می‌شود که هنوز در شرایط رشد باشند و استخوان فک رشدش را کامل نکرده باشد. به همین دلیل می‌توان رشد آن را اصلاح کرد و به آن فرم مناسبی را داد.

درمان جلو بودن فک پایین با کامپوزیت

گاهی اوقات این موضوع را شنیده‌ایم که جلو بودن فک پایین را می‌توان با کامپوزیت ونیر اصلاح کرد. آیا این موضوع صحت دارد؟ متأسفانه باید گفت که کامپوزیت کردن دندان‌ها در واقع یک روش نیمه درمانی- نیمه زیبایی محسوب می‌شود. در این روش معمولاً زیبایی دندان‌ها هدف قرار می‌گیرد و این موضوع می‌تواند سبب شود تا برخی از افراد گمان کنند که با کامپوزیت ونیر می‌توانند مشکلات دندانی خود را حل و فصل کنند. این در حالی است که چنین طرز تفکری کاملاً غلط بوده و برای درمان جلو بودن فک پایین، تنها استفاده از روش‌های جراحی، ارتودنسی و یا فیزیوتراپی می‌تواند چاره ساز باشد.

عوارض جلو بودن فک پایین

عوارض و مشکلاتی که در پی جلو بودن فک پایین رخ می‌دهد، در مواردی که این مشکل بسیار شدید باشد، می‌تواند مسائل زیادی را به وجود بیاورد. چنین موضوعی سبب می‌شود تا افرادی که دچار این بیماری شده‌اند، به دنبال درمان آن باشند. برای آن که بهتر بتوانید عوارض ایجاد شده در پی این بیماری را درک کنید، به موارد زیر در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

  • عدم توانایی در گاز زدن

اولین مورد مربوط به آن می‌شود که دو فک نمی‌توانند به شکل مناسبی بر روی هم قرار بگیرند و به فرد کمک کنند تا چیزی را با استفاده از دندان‌هایش گاز بزند. این موضوع سبب می‌شود تا فرد در گاز زدن میوه‌ها، خوردن غذا و… بسیار دچار مشکل شود که به تبع، بر روی سلامتی و تغذیه فرد نیز تأثیر‌گذار خواهد بود.

  • مشکل در تکلم

دومین مورد مربوط به ایجاد مشکل در تکلم فرد می‌شود. معمولاً تکلم و صحبت کردن افراد به واسطه همکاری بین زبان، لب‌ها و دندان‌ها صورت می‌گیرد. در صورتی که هر کدام از این عوامل دچار مشکل شده باشند، می‌توانند سبب شوند تا فرد در تکلم به مشکل برخورد کند.

  • ایجاد درد

عارضه بعدی که در پی جلو بودن فک پایین صورت می‌گیرد، مربوط به دردی است که در قسمت دهان ایجاد می‌شود. این درد به دلیل عدم وجود تناسب در خصوص موقعیت فک بالا و پایین است.

  • ایجاد ساییدگی در بین دندان‌ها

در حالت عادی معمولاً دندان‌های فک بالا کمی جلوتر از دندان‌های فک پایین هستند. در این شرایط بین دندان‌ها هیچگونه ساییدگی ایجاد نمی‌شود، اما با این وجود می‌توان گفت که اگر فرد مشکل جلو بودن فک پایین را داشته باشد، در عرض مدت زمان کوتاهی شاهد ساییدگی دندان‌هایش نیز خواهد بود که مشکل بزرگ‌تری را بر روی مشکل قبلی ایجاد می‌کند.

  • تحلیل رفتن لثه‌ها

مورد بعدی در خصوص تحلیل رفتن لثه‌ها است. تحلیل لثه‌ها می‌تواند یکی از مواردی باشد که در پی عارضه آندربایت بروز پیدا می‌کند. با تحلیل رفتن لثه‌ها و همچنین کاهش ارتفاع آن‌ها، دندان‌ها نیز در معرض خطر افتادن قرار می‌گیرند و به احتمال زیاد ریشه‌های آن‌ها سست شده و بدون هیچگونه خرابی و یا عفونتی، ممکن است دندان‌های سالم خود را از دست بدهید.

  • پوسیدگی دندان‌ها

و مورد آخر که باز هم می‌تواند به دندان‌ها مربوط باشد، در خصوص پوسیدگی دندان‌ها است. پوسیدگی دندان‌ها به این شکل است که معمولاً به دلیل جلو بودن فک پایین، امکان آن که دندان‌ها در وضعیت نامناسبی قرار گیرند، بسیار زیاد می‌شود و همین موضوع سبب خواهد شد که بروز پوسیدگی در بین دندان‌ها زیاد شود.

متشکریم که تا پایان این مقاله از وبسایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران ، با ما همراه بودید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *