انواع پروتز دندان ثابت و متحرک + تضمین نتیجه درمان

انواع پروتز دندان ثابت و متحرک

در یک چهره جذاب، بیشترین چیزی که تاثیرگذار خواهد بود، یک لبخند زیباست. لبخند موجب می‌شود تا انرژی‌های مثبت درونتان را به اطرافیان انتقال دهید. لازمه داشتن یک لبخند جذاب، داشتن دندان‌هایی سالم و مرتب است. دندان‌ها اولین و مهم‌ترین چیزی است که به هنگام خندیدن و یا حتی صحبت کردن، به چشم مخاطب شما می آید. بنابراین اهمیت سالم بودن و نگهداری از دندان بر هیچکس پوشیده نیست. خراب بودن دندان نه تنها موحب عدم اعتماد به نفس شما در معاشرت با افراد می شود، بلکه موجب مشکلات فیزیکی از جمله مسائل مختلف گوارشی می‌شود. پس از حفظ و نگهداری دندان‌های خود غافل نباشید. اگر شما هم جزء افرادی هستید که مقالات مربوط به دندان‌ پزشکی را دنبال می‌کنید، در این مطلب ما سعی داریم انواع پروتز دندان به همراه قیمت آن‌ها را برای شما بیان کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا نکات مفیدی در زمینه بریج دندان، دست کامل دندان و پلاک‌های کرم کبالت و پارسیل اکریلی در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی انواع پروتز دندان ثابت و متحرک

پروتزهای دندان و یا اصطلاحا دندان مصنوعی، به عملیات تعویض دندان گفته می‌شود. انواع پروتز دندان به طور کلی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم بندی می‌شود. نوعی از پروتز دندان، روکش‌های ساده هستند که تنها برای ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شوند و نوع دیگر نیز پروتز کامل فک بوده که به آن دندان مصنوعی می‌گویند. این نوع پروتز را می‌توان جایگزین مناسبی برای دندان‌هایی که از دست رفته‌اند، دانست. پروتزهای دندان همچنین برای اصلاح نقص‌های دهانی، مانند نبود یک دندان و یا خراب شدن بخشی از آن به کار برده می‌شوند. لازم به ذکر است که نحوه نصب هر کدام از این پروتزها با هم متفاوت است. با انواع این پروتزها در ادامه بیشتر آشنا خواهید شد.

جهت انجام ایمپلنت دندان و درخواست مشاوره با مطب دکتر شیبانی نیا تماس بگیرید.

1. انواع پروتز دندان ثابت

پروتز دندان‌های ثابت همان روکش دندان هستند که به طور ثابت در دهان بوده و شخص قادر به حرکت دادن آن نخواهد بود، همچنین نمی‌تواند آن را از دهان خارج نماید. از نمونه‌های این نوع پروتز می‌توان به روکش دندان یا تاج، بریج یا پل دندان اشاره نمود. این مدل از پروتزها، به واسطه چسب مخصوص (سمان) به سایر دندان‌های فرد چسبانده شده و به همین دلیل است که به آن پروتز ثابت گفته می‌شود.

روکش دندان

زمانی که ساختار یک دندان ضعیف شده باشد و دیگر قابل نگهداری نباشد و یا دندان، تاج خود را از دست داده باشد، از روکش دندان استفاده می‌کنند. کاربرد روکش دندان در مواردی برای زیبایی و یا کمک به بهبود جویدن غذا می‌باشد. روکش های دندان نیز خود انواع گوناگونی دارند:

  • روکش‌ تمام سرامیک

روکش فول سرامیک به دو گروه روکش موقت (pmma) و روکش دائم (zir) تقسیم می‌شوند. این روکش‌ها با استفاده مواد سفید رنگی که هم رنگ دندان هستند ساخته می‌شوند و بعد از قرارگیری در دهان قابل تشخیص از سایر دندان‌ها نمی‌باشند. روکش‌های زیرکونیوم بسیار مقاوم‌تر از روکش‌های موقت هستند. از این روکش‌ها به جهت حفظ زیبایی در دندان‌های قدامی استفاده می‌شود. همچنین این روکش‌ها برای درمان‌های زیبایی یعنی ساخت لمینیت‌های سرامیکی نیز به کار می‌رود.

  • روکش‌ پی اف ام PFM

روکش پی اف ام، که در لایه اول آن یا قالب اصلی دندان فلز به کار رفته است و دور تا دور دندان را می‌پوشاند. در لایه بعدی که به جهت زیبایی دندان است از یک روکش چینی سفیدرنگ استفاده شده است و منجر به استحکام و زیبایی ظاهری می‌شود.

  • روکش تمام فلز

روکش تمام فلز همانطور که از نامش پیداست، تماما فلزی هستند. به همین علت مقاومت بسیار بالایی دارند و بیشتر برای دندان‌های خلفی به کار می‌روند که به رنگ سفید یا زرد می‌باشند.

  • روکش تمام رزین

روکش تمام رزین، از جنس کامپوزیت ساخته می‌شوند و رنگشان سفید است. اما در مقایسه با روکش‌های سرامیکی از دوام و مقاومت کمتری برخوردارند.

بریج دندان

از دیگر انواع پروتز دندان ثابت، می‌توان بریج دندان را نام برد که در جامعه امروزی نیز بسیار مرسوم است. این نوع پروتز زمانی انجام می‌شود که فرد تعداد زیادی از دندان‌هایش را از دست داده باشد و یا جای دندان‌هایی در کنار هم خالی باشد. به این صورت گاهی به دلیل شرایط لثه و مقاومت دندان و نیز گاهی به دلیل کاهش هزینه‌های اضافی نظیر ایمپلنت، جای یک دندان خالی، که در میان روکش دو دندان دیگر است را به وسیله روکشی متصل به آن دو می‌پوشانند و به این عمل به اصطلاح بریج دندان یا پل می‌گویند. در واقع در این روش روکش‌ها به هم متصل هستند با این تفاوت که یکی از آنها پایه‌ای ندارد و در درون لثه فرو نمی‌رود. لازم به ذکر است که در این روش نگرانی برای شکستن و یا افتادن روکش وجود ندارد و دندان نهایی بسیار محکم است.

انجام ارتودنسی ثابت در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

2. انواع پروتز دندان متحرک

نوع دیگر پروتزهای دندان، پروتز متحرک است که برای دندان‌های از دست رفته، جایگزین بسیار مناسبی است. در این حالت نمی‌توان از پروتزهای دندانی ثابت استفاده نمود. چرا که تعداد زیادی از دندان‌ها خراب شده‌اند. این نوع پروتز همانطور که از نامش پیداست، قابل حرکت بوده و فرد می‌تواند آن را از دهان خود خارج نماید. به پروتز دندان متحرک در صورتی که برای کل فک باشد، دست دندان نیز گفته می‌شود. در این حالت همه دندان‌های فرد را می‌کشند و از پروتز کامل استفاده می‌کنند. از انواع پروتز دندان متحرک می‌توان به دست دندان کامل که شامل معمولی و ژلاتینی است، پلاک کرم کبالت و پارسیل اکریلی اشاره نمود. در ادامه شما را با این مدل از پروتزهای دندان بیشتر آشنا می‌کنیم:

دست دندان کامل

حتما برای شما هم پیش آمده که پروتز دندان کامل را در دهان بزرگترها مشاهده کرده‌اید. افرادی که تمام دندان‌‌هایشان خراب شده‌ است، از این مدل از انواع پروتز دندان استفاده می‌کنند. امروزه با پیشرفت علم دندان پزشکی و ظهور ایمپلنت‌ها، استفاده از این نوع پروتز کمتر شده است. اما هنوز هم یک روش درمانی تقریبا کم هزینه برای بیماران فاقد دندان محسوب می‌شود. پروتز دندان کامل همانطور که گفته شد به دو دسته لثه نرم (ژلاتینی) و معمولی تقسیم بندی می‌شوند.

  • دست دندان کامل معمولی

این نوع از پروتز دندان متحرک، شامل دو بخش، دندان و لثه است. لثه در این مدل باید به اندازه کافی استحکام داشته باشد. این مدل پروتز کارایی بالایی داشته و دوام بیشتری نیز دارد.

  • دست دندان کامل ژلاتینی

این نوع از پروتز دندان متحرک که به آن لثه نرم نیز گفته می‌شود، نسبت به پروتز دست دندان معمولی، دارای لثه نرم‌تری بوده است. این لثه نرم در واقع کارایی کمتری داشته و ممکن است موجب تخریب بافت‌های لثه بیمار شود. همچنین نگهداری و تمیز کردن پروتزهای ژلاتینی بسیار سخت‌تر بوده و احتمال ایجاد قارچ‌ها و باکتری‌ها در آن بیشتر خواهد بود.

  • پلاک کروم کبالت

پلاک کرم کبالت یکی دیگر از انواع پروتز دندانی متحرک بوده که سال‌های زیادی است برای افراد فاقد دندان استفاده می‌شود. این نوع پروتز، برای افرادی مناسب است که دندان‌های آسیاب خود را از دست داده‌اند و شرایط قرار دادن پروتز ثابت را نیز ندارند. این نوع پروتز دارای ترکیبات آلیاژ فلزی و همچنین آکریل است که بیشتر آن را کبالت و کروم تشکیل می‌دهد. این مدل از پروتز، به دندان تکه‌ای نیز مشهور است و به دلیل داشتن گیره‌های فلزی، دارای ظاهر نامناسبی بوده و به همین دلیل بعدها بخش فلزی را همرنگ دندان‌ها طراحی کردند تا ظاهر بهتری به دهان فرد ببخشد.

  • پلاک پارسیل اکریلی

پروتز پارسیل اکریلی دارای یک چارچوب فلزی و گیره‌هایی است که به دندان متصل می‌شود. جایگذاری و همچنین خارج کردن این نوع پروتز در ابتدا به نظر کمی مشکل است اما بعد از یک یا دو بار تمرین، می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید. سطح خارجی این پروتز تماما از آکریل درست شده است و در صورت نیاز می‌توان از سیم‌های مخصوص فلزی برای اتصال استفاده نمود. آکریل در واقع موادی صورتی رنگ است که به عنوان لثه در این دندان مصنوعی به کار رفته است.

متخصص پروتز دندان ثابت و متحرک

از ویژگی های یک متخصص پروتز دندان ثابت و متحرک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با حوصله بودن بودن، و داشتن وجدان کاری
  • داشتن مهارت و سابقه کاری مفید، در کنار تحصیلات آکادمیک
  • متعهد بودن، و تحویل پروتز در زمان وعده داده شده

و …

کلینیک دکتر احمد شیبانی نیا، مجموعه ای از بهترینهای متخصص پروتز دندان ثابت و متحرک را گردآوری کرده است. جهت رزرو نوبت و معاینه حضوری می توانید با شماره 09029952102 تماس بگیرید.

قیمت پروتز دندان

برای تعیین قیمت پروتزهای دندان بهتر است ابتدا توسط دندانپزشک معاینه شوید. چرا که شرایط دندانی هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، قیمت انواع پروتز دندان ثابت با متحرک، تکه‌ای با بریج دندان متفاوت است و بستگی به تعداد دندانهای از دست رفته و شرایط دندانهای بیمار بستگی دارد. به همین دلیل بهتر است با یک جلسه مشاوره با دندانپزشک و مشخص شدن میزان آسیب دندان‌ها، قیمت دقیقی به دست آورید. در نظر داشته باشید که این تعرفه با توجه به تعداد پروتزی که استفاده می‌شود، هزینه لابراتواری ساخت پروتز و دستمزد دندانپزشک متغیر خواهد بود.

جمع بندی

در این مطلب شما را با انواع پروتز دندان آشنا کردیم، حال دانستید که پروتزها به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم بندی می‌شوند. پروتزهای ثابت برای افرادی که تنها یک دندان خود را از دست داده‌اند و یا بخشی از آن دچار آسیب شده است مناسب بوده و پروتزهای متحرک برای افرادی که بیشتر از یک دندان آسیب دیده دارند، مناسب است. با انجام معاینه، تعیین میزان آسیب‌دیدگی و مشاوره با دندانپزشک می‌توانید از میزان هزینه‌ای که باید برای دندان‌های خود صرف کنید، مطلع شوید. چنانچه به دنبال انجام پروتزهای دندان با کیفیت عالی و مطمئن هستید، کافیست با مطب دکتر احمد شیبانی نیا تماس حاصل نموده و در اسرع وقت، زمان معاینه را تعیین نمایید. از اینکه در این مطلب با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

سعی کردیم که به سوالات پیرامون انواع پروتز دندان به صورت کامل پاسخ دهیم. متشکریم که تا پایان این مقاله از وبسایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی ، با ما همراه بودید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *