ارتودنسی سرامیکی یا ارتودنسی همرنگ دندان چیست؟

ارتودنسی سرامیکی یا ارتودنسی همرنگ دندان چیست؟

یکی از روش ‌های قدیمی برطرف کردن نامرتبی دندان‌ ها، ارتودنسی ثابت است که اغلب افرادی که دارای نامنظمی شدید هستند به دنبال آن می‌ روند. در صورتی که شما هم شامل افرادی هستید که به ارتودنسی ثابت با براکت فلزی علاقه ندارید، پیشنهاد ما به شما ارتودنسی سرامیکی است. در این مطلب از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا شما را با ارتودنسی همرنگ دندان آشنا خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

ارتودنسی سرامیکی یا ارتودنسی همرنگ دندان چیست؟

در پاسخ به سوال بالا باید گفت، که در ارتودنسی سرامیکی از براکت‌ های سرامیکی به جای فلزی استفاده می ‌شود که از جنس چینی و سفید رنگ هستند. در ارتودنسی همرنگ دندان از براکت های کریستالی با رنگ شفاف استفاده شده که همرنگ دندان ‌ها است. برای آن دسته از افرادی که دوست ندارند دیگران از درمان و ارتودنسی آن‌ها باخبر شوند، بهترین گزینه مورد نظر همین است که به دلیل شفاف بودن براکت‌ های آن به سختی قابل مشاهده و دیدن می ‌باشد. این ارتودنسی زیر مجموعه ای از ارتودنسی نامرئی است.

مزایای ارتودنسی سرامیکی

  1. امروزه افراد زیادی به دنبال داشتن لبخندی زیباتر هستند که راه حل رایج آن ارتودنسی است، ولی بیشتر افراد از دیده شدن فلز در دهان خود رضایت چندانی ندارند. یکی از بهترین روش ‌ها به سراغ آن ‌ها آمده و باعث شده این افراد علاقمند به ارتودنسی سرامیکی شوند. این بریس ها عملکردی مشابه بریس های فلزی معمولی داشته ولی از سرامیک ساخته شده و همرنگ دندان می باشند. همچنین در بین بست های سرامیکی، سیم هایی وجود دارند که می توان آن ها را نیز به صورت نیمه شفاف و بی رنگ درست کرد.
  2. براکت های سرامیکی در طیف رنگی وسیعی در دسترس هستند. میتوانید رنگ بریس سرامیکی را کاملا مشابه رنگ دندان خود انتخاب کنید.
  3. استفاده از براکت های سرامیکی کوچکترین تداخلی در تصویربرداری با اشعه ایکس ایجاد نمی‌کنند (درست برعکس براکت فلزی)
  4. افرادی که بین ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی نامرئی شک دارند، بدانند که ارتودنسی سرامیک دندان‌ها را سریعتر حرکت می دهند. براکتهای سرامیکی حدود 18 تا 36 ماه طول می‌کشد تا دندان های شما را صاف کند. اما روش نامرئی برای صاف کردن دندان ها مدت زمان طولانی تری را می‌طلبند.

معایب ارتودنسی سرامیکی

پس از مزایا، نوبت به بررسی معایب می رسد تا شما بهترین گزینه را انتخاب کنید.

  • این نوع ارتودنسی از مقاومت زیاد بالایی برخوردار نیست. براکت ‌های ارتودنسی سرامیکی نسبت به براکت ‌های فلزی شکننده‌تر هستند و در برابر ضربه تحمل کم ‌تری دارند.
  • بریم سراغ یکی دیگر از معایب ارتودنسی همرنگ دندان، اندازه آن‌ ها نسبت به نوع فلزی بزرگ‌تر است و ‌کمی تیز و زبرتر هستند که البته بعد چند روز به آن عادت می‌ کنید و چیزی حس نخواهید کرد، ولی شاید برای بعضی افراد خوشایند نباشد.
  • در ارتودنسی همرنگ دندان طول دوره درمان بیشتر است نسبت به مدل فلزی، دلیل آن این است که پزشک مورد نظر شما به دلیل شکنندگی براکت‌ های سرامیکی فشار کمی روی آن ‌ها وارد می ‌کند که این باعث افزایش طول درمان ‌می‌ شود.
  • در ارتودنسی همرنگ دندان، احتمال ساییدگی وجود دارد به دلیل این که جنس براکت ‌های سرامیکی از مینای دندان محکم‌تر است و برخورد دندان‌ ها به براکت ‌ها باعث ساییدگی آن‌ ها خواهد شد.
  • در ارتودنسی همرنگ دندان از کش‌ های سفید یا شفاف استفاده می‌ شود به خاطر حفظ زیبایی و ظاهر طبیعی دندان، ولی به خاطر داشته باشید که با گذشت زمان رنگ این کش ها تغییر پیدا می کنند. یکی دیگر از دلیل‌ های تغییر رنگ این ‌کش‌ ها مصرف دخانیات و خوردن بیش از حد چای و قهوه است ‌البته این کش در مدت‌ های معلوم توسط پزشک تعویض می شود.
  • از معایب دیگر ارتودنسی سرامیکی می‌ توان به برداشتن آن ‌ها از روی دندان اشاره کرد که نسبت به ارتودنسی فلزی مشکل‌تر است و زحمت بیشتری دارد، زیرا جنس مینای دندان و براکت‌ های سرامیکی به هم نزدیک هستند در نتیجه قدرت اتصال آن ‌ها بیشتر است و جدا کردن آن ها سخت‌ تر خواهد بود. >> جهت مشاوره و انجام ارتودنسی ثابت تماس بگیرید.

مراقبتهای لازم برای ارتودنسی سرامیکی

برای این که نتیجه مورد نظر خود را به دست بیاورید باید در حین درمان تمام دستورالعمل ‌های ارتودنتیست خود را به خوبی انجام دهید این دستورالعمل‌ ها عبارتند از:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان مهم‌ ترین مسئله‌ ای است که باید آن را در نظر داشته باشد، باید به طور مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید اگر این مورد ساده را انجام ندهید شاید به مشکلات بزرگی برخورد کنید.
  • بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید اگر برایتان شرایط جور نبود حداقل دهان خود را با آب بشویید.
  • بعد از استفاده کردن چای و قهوه دهان خود را بشویید زیرا این کار از تغییر رنگ براکت ‌ها جلوگیری می ‌کند.
  • از مصرف غذا های سفت خودداری کنید.
  • حتما در جلسات ارتودنسی خود شرکت کنید و توصیه‌ های متخصص را جدی بگیرید زیرا تاثیر زیادی در روند درمان دارد.
  • اگر در ورزش‌ های رزمی شرکت می ‌کنید یا عادت به دندان قروچه دارید موضوع را با متخصص خود در میان بگذارید و از نایت گارد استفاده کنید.

قیمت ارتودنسی سرامیکی 1402

یکی از سوالات رایج افرادی که قصد انجام ارتودنسی همرنگ دارند، قیمت آن است. دلیل این امر محبوبیت این ارتودنسی با توجه به مزایای آن نسبت به ارتودنسی فلزی است. قیمت ارتودنسی همرنگ با توجه به عوامل متعددی از قبیل جنس، رنگ براکت ها، نامرئی بودن و شدت مشکل متفاوت خواهد بود و جهت اطلاع دقیق از هزینه‌ ها باید به یک کلینیک معتبر و متخصص مراجعه نمایید، تا بعد از معاینه، دندان پزشک با توجه به شرایط بیان شده قیمت ارتودنسی همرنگ را برای شما بیان نماید.

پاسخ به سوالات رایج ارتودنسی سرامیکی یا ارتودنسی همرنگ دندان

در ادامه مطلب به سوالات رایج شما عزیزان در مورد ارتودنسی سرامیکی پاسخ می دهیم.

  • براکت سرامیکی یا براکت کریستالی؟

براکت‌ های سرامیکی به دلیل چینی بودن جنس خود به رنگ سفید هستند ولی براکت ‌های کریستالی نور را از خود عبور می‌ دهند و رنگ دندان زیرین خود را نشان خواهند داد، بنابرین براکت ‌های سرامیکی سفید رنگ و براکت ‌های کریستالی شفاف و بی ‌رنگ هستند.

  • ارتودنسی سرامیکی بهتر است یا فلزی؟

بریس‌ های سرامیکی و فلزی در زیبایی، قیمت و هزینه ‌ها، طرز استفاده و … با هم متفاوت هستند ولی در این بین شباهت ‌های زیادی هم دارند. ارتودنسی فلزی درست است ‌که جذاب نیست ولی به ترازبندی دندان ‌ها کمک سریعی می‌ کند و نسبت به همتای خود کارآمدتر است. ارتودنسی فلزی قطعا ارزان ‌تر خواهد بود. براکت سرامیکی زیبایی بیشتری دارد زیرا بدلیل شفاف بودن کمتر انگشت نما هست.

  • آیا براکت های سرامیکی تغییر رنگ می دهند؟

اغلب مردم بر این باور هستند که براکت‌ های سرامیکی به سادگی لکه دار می شوند و رنگ آن ها می ‌رود، این یک باور غلط است. لکه دار شدن براکت های سرامیکی کار آسانی نیست! درست است که آن ها از براکت های فلزی زود تر لکه دار می ‌شوند اما پیشرفت تکنولوژی در برابر آن لکه ها سخت می ایستد و تولید کنندگان سخت تلاش کرده اند  که براکت ها در مقابل لکه دار شدن مقاومت خوبی از خود نشان دهند. در واقع اجزایی که به سادگی دچار لکه می ‌شوند، لیگاچور های الاستیک هستند (حلقه های کشی کوچکی هستند دور نگینهای براکت قرار می گیرند). این لیگاچور های الاستیک معمولا شفاف یا همرنگ دندان ها هستند. نوع الاستیکی شفاف، اغلب تحت تجزیه رنگی قرار می‌گیرد. نوعی از بریس ها وجود دارد که تحت عنوان “بریس های سرامیکی خود متصل شونده” شناخته می شوند. به این نوع بریس ها ارتودنسی دایمون گفته می شود که به لیگاچور های الاستیکی نیازی ندارد و در برابر لکه دار شدن بسیار مقاوم است.

  • آیا مشکلات شدید دندانی فکی با بریس های سرامیکی درمان می شود؟

بریس های سرامیکی از نظر تکنیکی برای متخصص اتودنسی محدودیت ایجاد می کنند. به همین دلیل برای مشکلات شدید از بریس های فلزی استفاده می شود.

سعی کردیم که به سوالات پیرامون ارتودنسی سرامیکی یا ارتودنسی همرنگ دندان به صورت کامل پاسخ دهیم. متشکریم که تا پایان این مقاله از وبسایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران ، با ما همراه بودید.

2 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *