انواع جراحی فک و صورت + تضمین نتیجه درمان

انواع جراحی فک و صورت

انواع جراحی فک و صورت

بنابر نوع ناهنجاری یا مشکل متفاوت خواهد بود. بیرون بودن فک بالا یا پایین، مشکلات مادرزادی ناشی از رشد نامطلوب استخوان های فک و صورت، کوتاه یا بلند بودن صورت، مشکلات دندان ها و جویدن غذا و تقارن نداشتن صورت همگی می توانند از دلایل مراجعه به متخصص فک و صورت باشد. انواع جراحی فک با توجه به نوع ناهنجاری به سه دسته تقسیم می شود:

  • اصلاح فک بالا
  • اصلاح فک پایین
  • اصلاح و جراحی همزمان فک بالا و پایین

انواع جراحی فک بالا

یکی از انواع جراحی فک، صاف کردن فک بالا است که متخصصان از واژه ارتوگناتیک برای آن استفاده می کنند. این نوع جراحی برای اصلاح مشکلات مادرزادی، اصلاح بیرون بودن یا داخل بودن فک بالا، اصلاح فاصله بین دندان های فک بالا و فک پایین هنگامیکه دهان بسته است، وجود تومور یا آسیب و بیماری و درد در فک بالا و همچنین عدم تناسب دو فک به کار می رود.

انواع جراحی فک پایین

در جراحی فک پایین، هدف متخصص رفع مشکلات ظاهری در فک پایین مانند عقب بودن یا جلو بودن فک پایین، رفع مشکلات دندان های موجود در فک پایین برای قرار گرفتن بر روی دندان های فک بالایی، اصلاح نقص مادرزادی، درمان بیماری های فک پایین و غیره می باشد.

جهت انجام ارتودنسی ثابت و درخواست مشاوره با مطب دکتر شیبانی نیا تماس بگیرید.

انوع جراحی زیبایی فک

جراحی زیبایی فک به کسانی توصیه می شود که مشکلات دندانی آن ها بسیار شدید می باشد. گاهی متخصص ارتودنسی برای گرفتن بهترین نتیجه از مرتب کردن دندان های شما نیاز میبیند که جراحی و اصلاح زیبایی فک نیز انجام شود. فک بالا و پایین مهم ترین عامل در نحوه قرارگیری دندان ها روی هم پس از ارتودنسی است. اگر در فک مشکلاتی مانند آنچه در قبل بیان شد وجود داشته باشد نیاز است جراحی زیبایی فک انجام گیرد تا بهترین نتیجه پس از اتمام ارتودنسی برای فرد حاصل شود. درجراحی زیبایی فک از پروتزهای فک نیز میتوان بهره مند شد.

نحوه انجام جراحی فک و صورت چگونه است؟

جراح فک و صورت، بخشی از بافت داخل دهان را برش می دهد تا به استخوان فک دسترسی پیدا کند. حال سه حالت پیش می آید:

  • حالت اول: استخوان فک را برش می دهد و آنرا به موقعیت جدید و درست جابجا می کند.
  • حالت دوم: استخوان فک را تغییر شکل می دهد.
  • حالت سوم: بخشی از استخوان ران یا دنده را، به عنوان استخوان اضافی و کمکی، به استخوان فک اضافه می کند.

پس از اتمام جابجایی و تغییر شکل فک، از پلاک استخوانی کوچک، پیچ، سیم و حلقه کشی برای نگهداشتن استخوان فک در موقعیت جدید استفاده می شود که بعد از اتمام جراحی نیازی به درآوردن آنها نیست و و بخشی از ساختار فک می شوند.

جراحی فک صورت کشیده

برای داشتن چهره ای متناسب یکی از بهترین روشها انواع جراحی زیبایی است. اگر صورت فردی دارای کشیدگی فک رو به جلو باشد و یا چانه وی بسیار بزرگ باشد و یا برای روی هم قرار دادن لبها هنگام بسته بودن دهان مشکل داشته باشد، جراحی فک صورت کشیده برایشان درنظر گرفته می شود که روش موقت آن پروتزهای فک و روش دائمی است.

جراحی فک بالا جلو آمده

اگر فک پایین فرد به میزان مناسب رشد کند اما فک بالای وی بیش از حد رشد نماید و بزرگ باشد جراحی فک بالا جلو آمده توصیه می گردد. این روش یکی از کاربردی ترین انواع این جراحی برای کسانی می باشد که علاوه بر مشکل عدم تناسب در استخوان های فک، دچار مشکل در گفتار و همچنین دچار مشکل شدید در دندان ها و درد صورت هستند. در این حالت فک بالا مورد جراحی قرار میگیرد و عیوب آن رفع می گردد.

هزینه جراحی فک بالا

در انواع جراحی فک ابتدا بخش مورد نظر برش داده می شود و استخوان های اضافه تراش داده می شوند و در صورت نیاز برای عقب رفتگی فک، استخوان یا پلاستیک های مخصوص را با صفحاتی از جنس تیتانیوم به بافت استخوان موجود پیوند می دهند‌. تمامی این مراحل نیاز به بررسی دقیق متخصص و تعیین هزینه دارد بنابراین هزینه کلی و مشخص برای آن وجود ندارد.

انجام ارتودنسی فانکشنال در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

جراحی فک چقدر طول می کشد؟

با توجه به نوع جراحی، زمان متفاوتی برای آن در نظر گرفته می شود. تایم معمول برای جراحی یک فک حدودا یک ساعت تا یک ساعت و نیم است. و جراحی همزمان فک بالا و پایین زمان تقریبی 6 ساعت به طول می انجامد.

تاثیر جراحی فک بر بینی

اگر جراحی برای فک بالا و یا هر دو فک فرد انجام شود، تاثیری جزئی در حالت بینی خواهد گذاشت. اما اگر جراحی صرفا در فک پایین باشد این تاثیرگذاری ناچیز است. افرادی که قصد عمل جراحی زیبایی بینی را  دارند و فک آنها نیز دارای مشکل است ابتدا باید جراحی فک انجام دهند. اگر به متخصص ماهر مراجعه کنید امکان وقوع تاثیرات بر بینی به حداقل خواهد رسید و جای نگرانی ندارد.

هزینه جراحی فک و ارتودنسی 1402

هزینه جراحی فک وابسته به انواع جراحی، و میزان شدت مشکل متغیر است. بنابراین با توجه به تشخیص و نوع جراحی و همچنین نوع ارتودنسی استفاده شده برای دندانها هزینه ها متفاوت خواهد بود. پس برای تعیین هزینه جراحی فک و ارتودنسی حتما نیاز به یک جلسه ویزیت توسط متخصص است. پس از بررسی هزینه آن اعلام خواهد شد.

مرگ در جراحی فک

هر نوع جراحی عوارض و خطرات مخصوص به خود را دارد و این موضوع به دلیل استفاده از داروهای بیهوشی در این نوع جراحی هاست اما این بدین معنا نیست که آن جراحی نامناسب است بلکه به علت مزایای بسیاری که از جراحی ها برای فرد بیمار حاصل می شود افراد ترغیب به جراحی می شوند و عوارض آنها شایع نمی باشد. در انواع جراحی فک نیز در کنار تمام مزایا، عوارضی مانند خطرات بیهوشی ازجمله ذات الریه، سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ نیز وجود دارد اما بسیار نادر است.

سوالات رایج جراحی فک

  • آیا پس از جراحی فک، جای زخم روی صورت باقی می ماند؟

خیر. برش های مورد نیاز برای جراحی فک از داخل دهان انجام می شود و هیچ جای زخمی روی صورت بیمار ایجاد نمی شود.

سعی کردیم که به سوالات پیرامون جراحی فک به صورت کامل پاسخ دهیم. متشکریم که تا پایان این مقاله از وبسایت دکتر احمد شیبانی نیا، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران ، با ما همراه بودید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *