دیپ بایت دندان چیست؟ روش های درمان

دیپ بایت دندان چیست؟ deep bite

همه چیز درباره دیپ بایت دندان

دیپ بایت یک بیماری خاموش است که به مرور زمان و آهستگی پیش می‌رود، این بیماری برخلاف دیگر بیماری‌ها یا مشکلات دندانی علائم فوری درد را ندارد. در مراحل اولیه آنچنان قابل رویت و دیدن نیست، زیرا تغییرات ناچیز و به ظاهر جزئی هستند. با این تفاسیر این مشکل بازگشت‌ناپذیر است که پس از سپری کردن مدت زمان طولانی و بروز بخش وسیعی از آسیب‌ها، به عنوان نوعی حساسیت ناگهانی شناسایی می‌شوند. در این مطلب از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا شما را با این نوع عارضه آشنا خواهیم کرد.

دیپ بایت دندان چیست؟

درصورت طبیعی و نرمال بودن، دندان‌های جلویی فک بالا باید دندان‌های جلویی فک پایین را بپوشانند، به طوری که دندان‌های بالا ۲ تا ۳ میلیمتر بر روی دندان‌های پایینی قرار گیرند. Deep bite به پوشش بیش از حد دندان‌های فک پایین توسط دندان‌های فک بالایی گفته می‌شود . در مشکل دیپ بایت دندانهای بالایی بین 4 تا 10 میلی متر جلوتر هستند که باعث خواهد شد دندان‌های پایینی کمتر از حد طبیعی خود مشخص و دیده شوند.

در بعضی از مواقع ممکن است که دندان‌های جلویی فک پایین با دندان‌های فک بالا تماس پیدا کنند و آسیب ببینند. دیپ بایت ممکن است از نقص در رشد فک، یا رشد نامناسب یا بیش از حد دندان‌های قسمت جلو فک بالا نشات گرفته باشد، مورد بعدی که ممکن است در بروز آن نقش داشته باشد زمینه‌های ارثی است.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

یکی از مضرترین ناهنجاری‌های که سلامت دندان و فک را تهدید می‌کند، دیپ بایت از نوع عمیق است. این بیماری با گذشت زمان باعث سایش دندان می‌شود و تا حد زیادی در چهره افراد تأثیر می‌گذارد و آن را کوتاه و گرد می‌کند. معمولا دندان‌های پایین هنگام غذا خوردن، صحبت کردن و تنفس به سقف دهان برخورد می‌کند.

درمان دیپ بایت در بزرگسالان

با درمان کردن زود هنگام می‌توانید خطر آسیب به دندان و فک را کاهش دهید. اگر این عارضه به حال خود رها شود و درمان نشود می‌تواند پیشرفت کند و منجر به مشکلات بسیار بزرگی برای سلامت دهان و دندان شود. اگر شما Deep bite دارید، در طول جلسه مشاوره‌ای که به ارتودنتیست مراجعه می‌کنید، دکتر موردنظر می‌تواند دندان‌ها و دهان شما را بررسی کند.

برای درمان کردن نیاز به صاف کردن فک و قرارگیری صحیح دندانها در حالت عادی است. اغلب برای درمان هر بیمار، نیاز به یک طرح درمان جامع است که ممکن است زمان ببرد. درمان‌های جامع برای دیپ بایت می‌توانند شامل یک یا چند درمان از درمان‌های زیر باشند:

  1. یکی از روش های ارتودنسی: مانند بریس‌های سنتی یا پلاک شفاف ارتودنسی یا …
  2. وسیع کننده‌های کام
  3. جراحی فک

جراحی فک دیپ بایت

یکی از گزینه‌های درمان Deep bite که بسیار موثر است، جراحی فک می‌باشد که با بیهوشی انجام می‌گیرد. درصورتی که وضعیت دندان‌ها و ناهنجاری‌ها شدید باشد و رشد استخوان‌های فک تکمیل شده باشد با روش تهاجمی جراحی فک قابل درمان است، البته لازم به ذکر است که اگر با روش ارتودنسی این بیماری درمان نشد آن وقت به جراحی فک نیاز است.

در جراحی فک سعی بر آنست که فک را در حالت و وضعیت مناسب خود قرار دهند و سپس با استفاده از پیچ و پلاک‌های مخصوص فک را در حالت عادی نگه دارند.

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

درمان دیپ بایت بدون جراحی

ناهنجاری دیپ بایت یا همان اوربایت شدید، قابل درمان است. البته با توجه به میزان شدت عارضه، سن بیمار و صلاحدید متخصص ارتودنسی توسط روش‌های متفاوتی درمان می‌شود.

شما با مراجعه به پزشک و انجام بررسی‌های لازم و در نظر گرفتن سن بیمار و تکمیل یا عدم تکمیل رشد استخوان‌های فک شدت و میزان آسیب آن را بسنجید و توسط یکی از روش‌های زیر تحت درمان قرار بگیرید:

  • کشیدن دندان

این روش درمان در مواقع خاصی رخ می‌دهد، مانند کوچک بودن فک و عدم قرارگیری دندان درون فک. در بعضی از مواقع و با توجه به شرایط دندان و بیرون‌زدگی آن و یا تعداد بیرون‌زدگی آن‌ها از فک امکان کشیدن دندان قبل از ارتودنسی توسط پزشک وجود دارد. این کار علاوه بر زیبایی مانع پوسیدگی دندان‌ها هم می‌شود.

  • ارتودنسی

دیگر روش موثر درمانی عارضه دیپ بایت ارتودنسی است که در صورت حاد نبودن وضعیت فک و دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش در سنین پایین‌تر بهتر است چون در سنین ۷ تا ۱۲ سالگی استخوان‌های فک به طور کامل رشد نکرده‌اند. ارتودنسی به صورت‌های مختلف از جمله متحرک یا ثابت انجام می‌گیرد و برای انجام آن از بریس، سیم و کش‌های مخصوص مرئی و نامرئی استفاده می‌شود.

در سنین بزرگسالی در صورت حاد نبودن وضعیت دندان‌ها و فک اغلب از روش ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنند، در این روش با چسباندن براکت‌ها بر روی دندان‌ها این عارضه را درمان می‌کنند. این روش به منظور بهبود دندان‌ها و فک انجام می‌گیرد و جلوزدگی فک و برهم ریختگی دندان‌ها را سامان می‌دهد. در طی درمان  متخصص ارتودنسی با کمک تجهیزات مختلف و بریس و دستگاه‌های ارتودنسی، دندان‌ها را در سر جای خود قرار داده و فک را به سمت عقب و جایگاه اصلی خود هدایت می‌کند.

در موارد خیلی حاد ممکن است اول جراحی فک را انجام دهند و سپس از ارتودنسی استفاده کنند.

سوالات رایج دیپ بایت دندان

  • درمان دیپ بایت دندان چقدر زمان می برد؟

طول دوره درمان به شدت مشکل بیمار بستگی دارد. اگر نیاز به جراحی فک و اتودنسی باشد بین 18 تا 24 ماه زمان نیاز است.

سخن آخر

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از مشکلات دیپ بایت رنج می‌برید و از ظاهر خود ناراضی می‌باشید. پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر به متخصص ارتودنسی در تهران، دکتر شیبانی نیا، جهت درمان مراجعه نمایید.

2 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *