ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی پشت دندانی

ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی پشت دندانی

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی چیست؟

اصطلاح «لینگوال» به معنی زبانی یا در ارتباط با زبان است. بر خلاف ارتودنسی معمولی که براکت ها روی دندان قرار می گیرند، بریس های لینگوال روی سطوح داخلی دندان ها (نزدیک به زبان) قرار می گیرند. به همین دلیل است که نام آن ارتودنسی پشت دندانی یا زبانی نیز هست. از آنجاییکه در ارتودنسی لینگوال، بریس ها از بیرون و از فاصله نزدیک قابل مشاهده نیستند، این روش در گروه ارتودنسی نامرئی قرار می گیرد.

روش انجام ارتودنسی لینگوال

اگر بزرگسال هستید و به خاطر زیبایی تمایلی ندارید که براکتهای شما دیده شود، شما کاندیدای مناسبی برای این روش هستید. در ادامه به روش انجام ارتودنسی لینگوال اشاره می کنیم:

  • مرحله اول: پس از ویزیت اولیه، بررسی کامل مشکل بیمار، و قطعی شدن روش درمان، متخصص ارتودنسی برای استفاده از بریس های لینگوال، از دندان های بیمار قالب تهیه می کند.
  • مرحله دوم: قالب تهیه شده برای آزمایشگاه دندان ارسال می شود. سپس طراحی بریس با استفاده از نرم افزار CAD/CAM انجام شده و تکنولوژی نمونه سازی اصلی به این منظور به کار می روند.
  • مرحله سوم: در ادامه سیم های لازم، ساخته شده و با تکنولوژی روباتیک خم می شوند. این فرآیند به حدود 6 هفته زمان نیاز دارد. پس از این مدت، بریس های ارتودنسی پشت دندانی با استفاده از یک فرآیند دقیق به دندان ها چسبانده می شوند. پس از این کار، لازم است بیمار بطور منظم با دندان پزشک ملاقات کرده تا فرآیند بهبود وضعیت دندان های بیمار تحت نظارت باشد. مدت زمان این روش حدودا بین 18 تا 36 ماه است.
  • مرحله چهارم: مرحله نهایی پس از اتمام درمان، قالبی به بیمار داده می شود که بنا به دستور پزشک مدتی از آن استفاده می کند و هدف آن نگه داشتن دندانها در وضعیت درست است.

تاریخچه ارتودنسی پشت دندانی

زمانی که ارتودنسی پشت دندانی در سال 1970 میلادی معرفی شد، برخی بیماران و پزشکان آنرا یک سیستم بی نقص و کامل تصور کردند و انتظار زیادی از نتایج درمان آن داشتند. طی زمان گزارش هایی مبنی بر نتایج مأیوس کننده و هزینه های زیادی از این روش منتشر شد، که موجب شد بسیاری از هیجانات به ناامیدی تبدیل شود و گرایش به این سیستم به تدریج کاهش یافت، به گونه ای که در اواخر دهه 1980 تعداد پزشکانی که از این تکنیک استفاده می کردند کاهش یافتند.

انجام ارتودنسی ثابت در مطب دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

مزایای ارتودنسی لینگوال

  • اولین مزیت حالت نامرئی بودن و در دید نبودن بریس هاست.
  • مزایا و قابلیت های ارتودنسی لینگوال برای ایجاد تغییرات پیچیده در وضعیت دندان ها همچون اصلاح چرخش دندان، تغییر در ارتفاع دندان، و بستن فضای بین دندان ها بسیار بیشتر است.
  • اگر در صورت کوتاهی بیمار در رعایت بهداشت دهان و دندان، تغییر رنگی در این براکت ها ایجاد شود، لکه ها در داخل دندان بوده و در معرض دیددیگران نخواهد بود.

معایب ارتودنسی لینگوال

  • نصب کردن براکتها در این روش در پشت دندانها سخت تر است و هر جلسه ارتودنسی به زمان بیشتری نسبت به ارتودنسی معمولی نیاز دارد.
  • ممکن است چند هفته طول بکشد تا بیمار به براکتها در نزدیک زبان خود عادت کند.
  • براکت ها و سیم معمولاً باعث ایجاد احساس ناهمواری می شود که می تواند بر وضعیت صحبت کردن فرد نیز برای یک مدت مشخص تاثیرگذار باشد.
  • تمیز کردن بریس های لینگوال دشوارتر است.
  • در حقیقت، در صورتی که شما مشکلات پریودنتال (بیماری لثه) داشته باشید، بریس های داخلی ممکن است باعث تشدید این شرایط شوند.
  • استفاده از بریس های لینگوال برای بیمارانی که عاج دندان آنها کوتاه است، امکان پذیر نیست. به هر حال، متخصص ارتودنسی می تواند مناسب بودن ارتودنسی لینگوال را برای شرایط خاص دندان های بیمار در طی ملاقات با وی از طریق انجام معاینه  های لازم مشخص نماید.
  • از آنجاییکه فاصله بین دندان ها در ناحیه داخل آنها کوچکتر است، نصب بریس لینگوال نیازمند استفاده از سیم های کوچک تر و سبک تر می باشد. این شرایط می تواند مدت زمان درمان بیمار را در مقایسه با ارتودنسی معمولی افزایش دهد.

انجام ارتودنسی فانکشنال در مطب دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

سوالات متداول ارتودنسی لینگوال

در این بخش تعدادی از سوالات رایج بیماران درباره ارتودنسی پشت دندانی را گردآوری کرده و به آنها پاسخ می دهیم.

  • هزینه ارتودنسی لینگوال 1402 چقدر است؟

هزینه ارتودنسی لینگوال 1402 کاملا به وضعیت دندانهای بیمار بستگی دارد. و پس از جلسه ویزیت اولیه و عکسبرداری از دندانها قابل اعلام است. نکته ای که باید بدانید اینست که هزینه ارتودنسی پشت دندانی از ارتودنسی معمولی یا فلزی بیشتر است. زیرا براکت ها باید به صورت سفارشی تهیه شوند و متخصص ارتودنسی باید زمان و دقت بیشتری صرف کند.

  • آیا بریس ها در ارتودنسی پشت دندان موجب زخم شدن زبان می شوند؟

از آنجاییکه در این روش، تجهیزات ارتودنسی یعنی سیم و براکتها در پشت دندان قرار می گیرند، در ابتدای کار امکان زخم شدن و آسیب زبان وجود دارد زیرا فرد هنوز به وجود آنها عادت نکرده است. ولی بعد از گذشت زمان و عادت کردن، این مشکل رفع خواهد شد.

  • ارتودنسی لینگوال مناسب چه افرادی است؟

این روش برای کودکان و بزرگسالان قابل اجراست. ولی بزرگسالان بدلیل اینکه تمایل بیشتیر به پنهان بودن براکتهای ارتودنسی دارند، بیشتر از این روش استقبال می کنند.

  • ارتودنسی پشت دندانی برای چه افرادی مناسب نیست؟

معمولا برای افرادی که به اوربایت شدید دندان دچار هستند، متخصص ارتودنسی این روش درمانی را اجرا نمی کند. (اوربایت یعنی، هنگام بسته بودن فکها، بیش از یک چهارم از سطح دندانهای جلویی پایینی، پشت دندانهای جلویی بالایی پنهان میشوند)

در این مقاله به صورت کامل مزایا، معایب و روش انجام ارتودنسی لینگوال را بررسی کردیم. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. جهت رزرو نوبت برای مشاوره ارتودنسی می توانید با مطب دکتر احمد شیبانی نیا، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، تماس بگیرید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *