آشنایی با 14 مشکل رایج دهان و دندان

مشکلات رایج دهان و دندان

دکتر احمد شیبانی نیا، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، و فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

با بیش از 25 سال سابقه کاری موفق و 1000 نمونه کار ارتودنسی

رزرو نوبت ارتودنسی تماس با شماره  02122015498

مشکلات رایج دهان و دندان

  • دندان درد

شاید دندان درد دارید ووقت پزشک گرفته اید واو کمی دیر کرده ،در این حال شما می توانید دهان خود را با آب گرم بشوئید، با نخ دندان غذاهای گیر کرده بین دندانها را پاک کنید و یک قرص مسکن مصرف کنید.اگر متوجه تورم یا چرکی در اطراف دندان خود شدید و یا اینکه تب داشتید ، این می تواند نشانه این باشد که شما دچار آبسه شده اید که یک مشکل جدی تر است.هرچه زودتر با دندانپزشک خود مشورت کنید.ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشید وشاید هم درمان ریشه(روت کانال).

  • دندانهای رنگی یکی از مشکلات رایج دهان و دندان

غذاها،داروها،دخانیات و تروما مواردی هستند که باعث تغییر رنگ دندانها می شوند.شما سه راهکار برای سفید کردن دندانهای خود دارید.دندان پزشک شما می تواند از مواد سفید کننده مخصوص و اشعه ویژه برای این کار استفاده کند ویا شما خودتان در خانه با استفاده از ژلهای سفید کننده که توسط دندانپزشک تان توصیه شده است و یا از فروشگاهها تهیه کرده اید اقدام به سفید کردن دندانها نمائید.آسانترین راه خمیر دندانهای سفید کننده ودهان شویه های سفید کننده هستند که فقط رنگ های سطحی را پاک می کنند.

  • پوسیدگی ها

این حفره های کوچک خبر بدی هستند.شما وقتی گرفتار پوسیدگی می شوید که باکتریهای چسبنده به نام پلاک بر روی دندان شما جمع می شوند و به آرامی لایه محکم خارجی دندان به نام مینا را تخریب می کنند.افراد بالغ همچنین مشکلات پوسیدگی را در خط لثه ها واطراف لبه پر شدگی های جدید دندان ممکن است داشته باشند.برای جلوگیری از این مشکلات حداقل ۲ بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک کنید ،اسنک ها را محدود کنید ،از نخ دندان استفاده کنید، با دهان شویه حاوی فلوراید دندان خود را بشوئید و با دندانپزشک خود در ارتباط باشید .اگر احتیاج به پر کردن دندان دارید از دندانپزشک خود کمک بگیرید.

مطالعه کنید: انواع ارتودنسی فانکشنال

  • لب پریدگی دندانها

این اولین نوع آسیب دندانی است .یک حادثه ممکن است باعث لب پریدگی دندان شود .ترمیم دندان بستگی به آن دارد که آیا پالپ دندان که حاوی عروق خونی و اعصاب است آسیب دیده یا نه.اگر این طور نباشد دندانپزشک شما یک ماده رزینی قوی را به دندان شما می چسباند که جایگزین قسمت لب پریده می شود .اگر قسمت پالپ آسیب دیده باشد ممکن است شما نیاز به یک روت کانال تراپی یا درمان ریشه داشته باشید که به دنبال آن قسمت تاج دندان هم روکش خواهد شد.

  • دندانهای نهفته

یک دندان بزرگسالی که به درستی در نیامده باشد دندان نهفته نامیده می شود.این در زمانی اتفاق می افتد که یک دندان در مقابل دندان دیگر ویا استخوان ویا بافت نرم گیر افتاده باشد .اگر دندان نهفته شما را اذیت نکند معمولا دندانپزشک توصیه می کند که آنرا به حال خود رها کنید.اما اگر باعث اذیت وآسیب شما شود معمولا جراح آن را خارج می کند.

  • دندانهای ترک خورده یکی از مشکلات رایج دهان و دندان

ممکن است به هر دلیل مانند ضربه،جویدن اجسام سخت دچار این مشکل بشوید.آیا دندانپزشک می تواند به شما کمک کند؟بستگی دارد.اگر ترک ها در سطح باشند با پر کردن مشکل قابل حل است.اما اگر دندان به سرما وگرما حساس باشد مشکل پیچیده تر است .سعی کنید با سمت دیگر غذا بخورید .اگر ترک بالای خط لثه باشد ممکن است به درمان ریشه وتاج دندان همزمان احتیاج داشته باشید .ترک عمیق تر به معنی این است که شما باید دندان خود را بکشید.

  • حساسیت دندان به سرما

بستنی خوشمزه است ولی نباید وقتی دندانهای شما با سرما برخورد می کند دچار حساسیت شوند.مرحله اول پیدا کردن علت است.این مشکل می تواند به علت پوسیدگی ها ،مینای دندان فرسوده یا پر شدگی ها،بیماریهای لثه،دندانهای شکسته ویا مشکلات ریشه باشد .اما دندانپزشک باید مشکل شما را کشف کند.ممکن است شما نیاز به پر کردن ،درمان ریشه ویا درمان لثه ها داشته باشید.یا ممکن است فقط نیاز به خمیر دندان ضد حساسیت  ویا تنها ژل حاوی فلوراید داشته باشید

  • هایپردونیتا (تعدد دندانی)

چه تعداد دندان در دهان شما وجود دارد؟اگر مثل تمام مردم عادی، شما ۲۰ عدد دندان شیری دارید و بزرگسالان ۳۲ عدد دندان بزرگسالی ،این حالت طبیعی است ولی در موارد نادر،برخی از مردم تعداد بیشتری دندان دارند که تعدد دندانی نامیده می شود.افرادی که دارای چنین مشکلی هستند دارای موارد دیگر نیز مثل مشکلات کام و یا سندرم گاردنرکه نوعی تومور است ولی سرطان نیست،هم می باشند.درمان این مشکل شامل کشیدن دندانهای اضافی ودرمان های ارتودونسی می باشد.

  • دندانهای کج

درمانهای انواع ارتودنسی ثابت فقط برای کودکان نیست  وصاف کردن دندانهای کج و هماهنگ کردن آنها با دندانهای نیش فقط برای یک لبخند زیبا نمی باشد. این می تواند یک بخش کلیدی برای بهبود کلی بهداشت دهان ودندان وتسکین علائمی مثل درد در فک ها باشد.

  • فاصله بین دندانها یکی از مشکلات رایج دهان و دندان

ممکن است متوجه این نباشید که فاصله بین دندانهای جلویی به طور کلی یک مشکل است.اما این مشکل را می توان با شیوه های درمانی ارتودونسی و روشهای خاص دندانپزشکی حل کرد.

  • مشکلات لثه ها

آیا لثه های شما به راحتی خونریزی می کنند؟آیا متوجه شده اید که از دندانهای شما عقب نشینی کرده اند؟ممکن است شما در مراحل ابتدایی    بیماری لثه یا ژنژویت ویا مراحل پیشرفته بیماری که “پری اودونتیس” نامیده می شود باشید.تجمع پلاکها که یک باکتری چسبنده است زیر خط لثه باعث ایجاد این مشکل می شود. بدون درمان رها کردن مرحله پیشرفته بیماری لثه باعث تحلیل استخوان و حتی افتادن دندانها می شود  و این مشکل عمل جویدن و صحبت کردن را دچار مشکل خواهد کرد.برای جلوگیری از مشکلات لثه مسواک بزنید ،نخ دندان استفاده کنید و دهان خود را روزانه با دهان شویه ضد عفونی کننده بشوئید وبرای تمیز کردن دندانها به طور منظم با دندانپزشک خود ملاقات کنید.

  • دندان قروچه

یکی از عوامل مهم این شکل،استرس است.دندان قروچه ممکن است باعث سردرد،درد در فکها،ترک خوردن و افتادن دندانها بشود.یکی از عوامل ایجاد دندان قروچه در کودکان آلرژی است.اگر دچار دندان قروچه هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم یک محافظ دندانی برای شما تجویز کند .اگر روزها دچار این مشکل هستید ،از مدیتیشن و یا پاره ای  از تمرینات مخصوص استفاده کنید تا استرس خود را مهار کنید.

  • مشکل دندانهای عقل

۹۰%مردم حداقل دچار نهفتگی یکی از دندانهای عقل خود ویا عدم رشد کافی آن هستند.مشکل دندانهای عقل می تواند پوسیدگی،آسیب به دندانهای مجاور و مشکلات لثه را ایجاد کند .دندانهای عقل عموما بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در می آیند . دندانپزشک شما باید این موضوع را بررسی نماید واگر مشکلی وجود داشته باشد باید آنها را بکشد.

  • عدم وجود فضای کافی برای استفاده از نخ دندان

راه حل این مشکل استفاده از نخ دندان های نازکتر ویا مومی شده است ویا استفاده از ابزارهای متفاوت مثل خلال دندانهای حلقوی ویا خلال های مخصوص دندانپزشک است.تجربه کنید تا محصولی را که به درد شما می خورد پیدا کنید واز آن روزانه استفاده کنید .خلال دندان کردن یک باید است که برای سلامتی دندانهای شما بسیار مفید است.

متشکریم که تا پایان مقاله مشکلات رایج دهان و دندان از سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی، با ما همراه بودید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *