تفاوت فلوشیپ ارتودنسی با فوق تخصص و متخصص ارتودنسی

تفاوت فلوشیپ ارتودنسی با فوق تخصص و متخصص ارتودنسی

پزشکانی که وارد حیطه دندانپزشکی و ارتودنسی دندان می شوند، مراحل علمی و تجربی متفاوتی را به ترتیب طی می کنند. مطمئنا در انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب، برای شما مهم است که کدام پزشک تخصص و مهارت بیشتری دارد تا بتوانید کار دندانهای خود را به او بسپارید. به عنوان مثال شاید واژه فلوشیپ ارتودنسی تاکنون به گوشتان خورده باشد. در این مقاله مقصود ما این است که مفهوم این واژه را بیان کنیم و شما را در انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی در تهران یاری کنیم.

متخصص ارتودنسی کیست؟

در ابتدا باید بگوییم که متخصص ارتودنسی دندان، شخصی است که بعد از تمام شدن و گذراندن دوره عمومی دندان پزشکی در دانشگاه، آموزش‌های ویژه‌ای را در همین زمینه ارتودنسی دندان به مدت سه سال به صورت تئوری و بالینی گذرانده است. همچنین کار متخصص ارتودنسی در مرحله اول پیشگیری و سپس تشخیص و اصطلاح نامنظمی‌های دهان، دندان و صورت است. این متخصص طیف گسترده‌ای از روش‌های درمانی را برای درمان بیماری‌های مربوط به این زمینه مورد استفاده قرار می‌دهد و در طراحی یا اصلاح طرح لبخند نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

تفاوت متخصص ارتودنسی با دندانپزشک عمومی؟

به طور کل قبل از پرداختن به فلوشیپ ارتودنسی باید بگوییم که تفاوت متخصص ارتودنسی با دندانپزشک عمومی در میزان تخصص و همچنین شاخه خدمات و حرفه آن‌ها می‌باشد. دندانپزشک عمومی فقط دوره ابتدایی دندانپزشکی را گذرانده است و بیشتر در تشخیص و پیشگیری عوارض و ناهنجاری‌ها دندان و دهان می‌تواند به بیمار کمک کند. در حالی که متخصص ارتودنسی به صورت تخصصی با آن مواجه می‌شوند و به حل و درمان ناهنجاری‌های مربوط به فک و دندان می‌پردازند و به بیمار کمک می‌کنند تا دندان‌هایی مرتب، هماهنگ و چهره‌ای جذاب و زیبا داشته باشند. به این نکته هم توجه کنید که می‌توان گفت هر متخصص ارتودنسی یک دندانپزشک عمومی است، اما هر دندانپزشک عمومی نمی‌تواند ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی باشد.

فوق تخصص ارتودنسی چه کسی است؟

خوب است بدانید که يك متخصص ارتودنسى با گذراندن دوره دو ساله، می‌تواند موفق به كسب مهارت‌هاى فوق تخصصى در اين زمينه خاص و پيچيده شود.

البته این را هم باید گفت که تعداد متخصصين ارتودنسى كه در كشور ما موفق به گذراندن دوره فوق تخصصى و همچنین كسب مدرك فلوشيپ فوق تخصصى شده‌اند اندک مى‌باشد.

فلوشیپ چیست؟

حال وقت آن است که در مورد فلوشیپ به شرح توضیحاتی بپردازیم. باید گفت که منظور و مقصود از فلوشیپ در حیطه پزشکی، یک دوره آموزشی است که زمینه‌های تخصصی خاصی برای آن برگزار می‌گردد. در اصل فلوشیپ را می‌توان دوره تکمیلی رزیدنتی محسوب کرد که بعد از کسب کردن مدرک تخصص ادامه داده می‌شود. دوره فلوشیپ به طور معمول حدود 18 ماه زمان می‌برد. این نکته مهم را بدانید که این دوره‌ها نوعی تخصص نیست و فقط برای افزایش دانش و مهارت گذرانده می‌شوند.

>> مطالعه کنید: ارتودنسی ثابت

منظور از فلوشیپ ارتودنسی چیست؟

حال در مورد فلوشیپ ارتودنسی باید گفت که دوره‌ای است که پس از دوره‌ تخصص رشته ارتودنسی برگزار می‌شود. همانطور که می‌دانید در دنیای امروز، درمان‌های دندانپزشکی بسیار پیچیده‌تر شده‌اند. به همین خاطر فلوشیپ‌های بسیاری در دانشگاه‌ها ایجاد شده است تا متخصصان ارتودنسی بتوانند با درمان‌های پیچیده‌تر و سندروم‌های فک و صورت و همچنین راه‌های درمانی متفاوت‌تری آشنایی بیشتری پیدا کنند و توانایی بهتری به دست بیاورند. یکی از این فلوشیپ‌ها، فلوشیپ ارتودنسی و سندروم‌های ناهنجاری‌های فک و صورت می‌باشد.

تفاوت فلوشیپ ارتودنسی با متخصص ارتودنسی در چیست؟

در رابطه با این موضوع باید بدانید که دوره‌های فلوشیپ در واقع دوره‌‌ تکمیلی تخصص محسوب می‌شوند. همچنین دوره‌های فلوشیپ تخصصی نیز بعد از دوره‌های فلوشیپ وجود دارند که در این زمان فرد به طی کردن دوره‌هایی دشوارتر و تخصصی‌تر می‌پردازد.

تفاوت فلوشیپ ارتودنسی با فوق تخصص ارتودنسی چیست؟

فردی که در دوره فوق تخصص قبول می‌شود و شروع به تحصیل می‌کند، دوره 2 یا 3 ساله‌ای را می‌گذراند تا بتواند این مدرک را دریافت کند. اما فردی که دوره فلوشیپ را طی می‌کند، قطعا و مطمئنا مهارت و تخصص بیشتری در زمینه تخصص مورد نظر خود به دست آورده است. خالی از لطف نیست این را هم بگوییم که با توجه به اینکه در یک سری کشور‌ها مانند انگلیس، اتریش، آلمان، کانادا و استرالیا روش‌های علمی بسیار به روز و پیشرفته‌ای در این حیطه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید گفت افرادی که دوره‌های تخصصی خودشان را در این کشورها گذرانده باشند، می‌توانند علمی به روزتر و دانشی فراتر را در زمینه تخصصی خود به دست بیاورند.

منظور از متخصص ارتوسرجری چیست؟

برای توضیح این واژه باید این را گفت که به مخلوط کردن یا تلفیق ارتودنسی و جراحی فک، ارتوسرجری می گویند. شما هنگامی که برای ارتودنسی دندان‌های خود به ارتودنتیست مراجعه می‌کنید، در همان ابتدا لازم است که با کمک یک سری آزمایشات و عکس برداری‌های مختلف، وضعیت دندان‌ها و همچنین فک شما را بررسی نمایند. معمولا افرادی که برای درمان ارتودنسی دندان مراجعه می‌کنند، به یک سری ناهنجاری‌های فک هم مبتلا هستند. حال نکته اینجا است که اگر این ناهنجاری خفیف و متوسط باشد، ارتودنتیست با کمک همان روش رایج و معمول ارتودنسی، می‌تواند هم دندان‌های به هم ریخته را مرتب کند و هم فک آن بیمار را فرم دهد. اما گاهی اوقات و در برخی موارد، ناهنجاری فک به حدی شدید است که حتما نیاز است هنگام ارتودنسی، جراحی فک هم صورت گیرد.

مطالعه کنید: ارتودنسی فانکشنال

سخن آخر

خب همانطور که در شروع این مقاله گفتیم، پیشرفت و درمان دندانپزشکی همانند پیشرفت در هر علم دیگری با ظهور کلمات و اصطلاحات جدیدی همراه بوده است. این واژه‌ها و اصطلاحات اغلب در ذهن بسیاری از افرادی که آشنایی چندانی با آن‌ها ندارند جای سوال دارد و بهتر است برای یافتن پاسخ سوالات خود کوشا باشید و به منابع معتبر رجوع کنید.در این مطلب شما را با فلوشیپ ارتودنسی آشنا نمودیم.

………………………………

دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی است.

اولین نفر دارنده مدرک طولانی ترین مدت فلوشیپ ارتودنسی در ایران با مدت 35 ماه معادل 3 سال است. (دوره فلوشیپ 18 ماه است)

گواهی نامه های ایشان در مطبها موجود است.

رزرو نوبت ارتودنسی تماس با شماره  09029952102

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *