انواع رادیوگرافی دهان و فک و صورت

انواع رادیولوژی دهان و فک و صورت

معرفی انواع رادیوگرافی دهان و فک و صورت

انواع رادیوگرافی دهان، فک و صورت جهت تشخیص مشکلات و بیماری‌های مربوط به دندان‌ها و ریشه آن‌ها، غدد بزاقی، اعصاب دهان، سینوس‌ها و… انجام می‌شود. در واقع انواع رادیوگرافی دهان، فک و صورت با ارائه تصویرهای واضح، اطلاعات درست‌تری را از بیماری در اختیار می گذارند. اطلاعاتی که معمولا با چشم قابل دیدن نیستند و تشخیص آن‌ها بدون عکس رادیوگرافی ممکن است خطا باشد و مشکلات جبران‌ ناپذیری در پی داشته باشد.

عکس پری اپیکال دندان

عکس پری اپیکال (رادیوگرافی تک دندان) یکی از انواع رادیوگرافی های مربوط به دهان، فک و صورت است که به وسیله آن یک دندان از ریشه تا تاج به طور کامل از داخل دهان بررسی می‌شود. دندان‌پزشک با عکس پری اپیکال این امکان را دارد تا آناتومی دندان را بررسی کرده و مشکلات مربوط به غیر طبیعی بودن ریشه‌، تاج دندان، بافت استخوان و… را درمان کند.

انجام ارتودنسی ثابت در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

عکس بایت وینگ BW

عکس بایت وینگ نوعی از رادیوگرافی دهان، فک و صورت است که تاج و استخوان بین دندانی یک تا چند دندان کنار هم را به صورت هم زمان بررسی می‌کند. رادیوگرافی بایت وینگ یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص پوسیدگی دندان‌هایی است که روی هم رفته‌اند. این نوع از پوسیدگی معمولا توسط پزشک به طور کامل تشخیص داده نمی‌شود و برای اطمینان باید از عکس بایت وینگ استفاده کرد. این روش برای تشخیص بیماری‌های مربوط به ریشه دندان محدودیت دارد و خیلی مناسب نیست.

عکس opg

عکس opg نوعی از رادیوگرافی است که به وسیله اشعه ایکس انجام می‌شود و برای تشخیص مشکلات مربوط به فک و دندان انجام می‌شود. عکس opg امکان بررسی استخوان فک، مفصل گیج‌گاهی، دندان‌های روی فک بالا و پایین، دندان‌های نهفته و کج شده مثل دندان عقل و… را به دندان پزشک می‌دهد.

سی تی اسکن استاندارد

سی‌تی اسکن، تصویری سه بعدی از فک بالا و پایین ارائه می‌دهد و معمولا زمانی توسط پزشک تجویز می‌شود که بسیار ضروری باشد و تشخیص یه وسیله رادیوگرافی اشعه ایکس کافی نباشد. سی‌تی اسکن بررسی ساختار دهان، فک و دندان را با جزئیات و وضوح کامل امکان پذیر می‌کند.

توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی (عکس CBCT)

عکس CBCT نوعی رادیوگرافی بسیار دقیق است که دارای اشعه مخروطی است. این نوع از رادیوگرافی با اشعه مخروطی تصاویری سه بعدی و دقیق از بافت‌های نرم و سخت دهان، دندان و فک را با جزئیات کامل ارائه می‌دهد.

انجام ارتودنسی متحرک در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

رادیوگرافی پانورامیک

رادیوگرافی پانورامیک یک تصویر دوبعدی و کلی از وضعیت دندان، بافت داخل دهان، فک بالا و پایین و… را با استفاده از اشعه ایکس ارائه می‌دهد.

رادیوگرافی سفالومتری

رادیوگرافی سفالومتری یکی از انواع رادیوگرافی‌های دهان، فک و صورت است که برای انجام ارتودنسی بسیار تجویز می‌شود. این نوع رادیوگرافی در ارتودنسی در دو نوع لترال و پوستروانتریور وجود دارد. رادیوگرافی سفالومتری این امکان را به متخصص می‌دهد که میزان درگیری اعضای صورت و فک را برای انجام ارتودنسی تشخیص دهد.

سیالوگرافی

سیالوگرافی (بزاق نگاری) نوعی از رادیوگرافی است که به وسیله پرتو ایکس برای ارزیابی و تشخیص مشکلات مربوط به غدد بزاقی انجام می‌شود. در این روش مقداری از ماده حاجب را به داخل مجرای ترشحی یک غده بزاقی تزریق می‌کنند و سپس با استفاده از تکنیک‌های مخصوص و عکس برداری انواع مشکلات مربوط به غده بزاقی بررسی می‌شود.

 

سعی کردیم که انواع رادیوگرافی دهان و فک و صورت را به صورت کامل و ساده توضیح دهیم. متشکریم که تا پایان این مقاله از وبسایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران ، با ما همراه بودید.

2 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *