درمان سریع دندان درد در شب + 10 راهکار موثر

درمان دندان درد فوری در خانه

علت و درمان دندان درد

در این مقاله از سایت دکتر احمد شیبانی نیا، به بررسی مختصر علت دندان درد می پردازیم و روش های درمان دندان درد به صورت فوری و در منزل را ارائه می کنیم. پس از درمان موقت اولیه و کاهش درد، حتما در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید.

نبض زدن دندان

تقریبا تمام افراد برای یک بار هم که شده دندان درد را تجربه کرده اند. دردی تیز و ضربان دار که فعالیت های روزانه ما را مختل می کند. این درد با دلایل مختلفی می تواند بروز یابد؛ مانند شکستن دندان، عفونت، پوسیدگی و گیر کردن مواد غذایی. دلیل هر چه که باشد مراجعه به دندان پزشک امر ضروری و لازم است. اما گاهی این درد هنگامی به سراغ ما می آید که امکان دسترسی به دندان پزشک وجود ندارد مانند دندان درد طاقت فرسای نیمه شب که برای آرام کردن آن حاضر به انجام هر کاری هستیم. در این مواقع راه های مختلفی برای درمان دندان درد مانند خوردن مسکن و درمان های خانگی کمک کننده هستند. در این مطلب همراه ما باشید تا در این مورد اطلاعاتی را بیان کنیم.

برای دندان درد چه کنیم؟

اگر در ناحیه دهان و دندان خود احساس درد دارید یا علائمی مانند آبسه دندان را مشاهده می کنید؛ مانند تورم صورت، درد مداوم دندان و تب، پیش از هر کاری باید به دندان پزشک مراجعه کنید. اغلب دندان پزشکان برای مواقع اورژانسی امکان ملاقات را فراهم می کنند اما اگر به هر دلیلی دسترسی شما به کلینیک های دندان پزشکی وجود نداشت برای درمان دندان درد می توانید از روش های خانگی کمک بگیرید. این درمان ها در مواقع بحرانی و در زمان کوتاه درد شما را تسکین خواهند داد. خوبی این روش ها در آن است که این مواد به راحتی در هر خانه ای پیدا می شوند و عارضه ی خطرناکی ایجاد نمی کنند. در هر صورت، بهتر خواهد بود قبل از مصرف این مواد با پزشک خود نیز مشورت کنید، به خصوص اگر در حال مصرف دارو می باشید.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

درمان دندان درد در خانه فوری

روش های خانگی درمان دندان درد که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم، تا حدودی درد شما را تسکین خواهند داد:

  • روغن میخک

از شناخته شده ترین موادی که در تسکین درد خفیف یا متوسط دندان اثر بخش است، میخک را می توان نام برد. میخک با خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و آرامش بخش خود شما را از درد دندان نجات می دهد. برای این کار چند قطره روغن میخک را بر روی دندانی که درد می کند بریزید و یا با مخلوط روغن میخک و آب، دهان خود را شست و شو بدهید. این روش در گذشته توسط نیاکان ما نیز صورت می گرفته که برای این منظور برگ میخک را روی دندان قرار می دادند تا بی حس شود.

  • سیر

سیر با خواص آنتی بیوتیکی طبیعی که دارد، از سرعت تاثیر باکتری بر دندان جلوگیری به عمل می آورد. این دارو نیز در گذشته به همین منظور استفاده شده است. برای کاهش درد دندان خود سه یا چهار حبه سیر را خرد کنید و بعد از اضافه کردن کمی نمک، بر روی دندان خود قرار دهید. پودر سیر نیز قابل استفاده است.

  • پیاز

با جویدن پیاز دندان درد خود را بهبود ببخشید. تماس آب پیاز با دندان، موجب کاهش درد می شود. پیاز خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری دارد.

  • زردچوبه

ادویه ای که در همه خانه ها پیدا می شود و می تواند درمان عالی نیز باشد. کورکومین موجود در زردچوبه با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود تسکین درد را موجب می شود.

  • زنجبیل

این ماده که هیچ گونه عارضه ی جانبی ندارد، ضد درد و ضد التهاب نیز هست. در اختلالات گوارشی برای جلوگیری از تهوع هم استفاده می شود. برای درمان دندان درد می توانید با مخلوط زردچوبه، زنجبیل و میخک یک چای درست کنید.

انجام ارتودنسی متحرک توسط دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

درمان سریع دندان درد در شب

در صورتی که دندان درد هنگام شب به سراغ شما آمد روش‌هایی زیر را امتحان کنید:

  • کمپرس سرد

برای این که سریعا از درد دندان خلاص شوید، کمپرس سرد را بر روی گونه خود بگذارید. برای این منظور به مدت بیست دقیقه کمپرس سرد را روی گونه در محل درد بگذارید. کمپرس سرد، جریان خون را در رگ های خونی محل مورد نظر کاهش می دهد و باعث کم شدن التهاب، تورم و بی حسی دندان و در نتیجه تسکین دندان درد خواهد شد. البته دقت کنید این تسکین درد به شکل موقتی خواهد بود و بهتر است با مراجعه سریع به دندان پزشک مشکل خود را از پایه و به شکل اساسی درمان کنید.

  • داروهای دندان درد

هنگام دندان درد، خوردن داروهای ضد درد بدون نسخه اثربخش خواهند بود. برای استفاده از این داروها طبق دستورالعمل روی جعبه عمل کنید. این روش نیز دائمی و طولانی مدت موجب بهبود نمی شود. استفاده خودسرانه و دراز مدت مسکن ها، اثر درمانی آن را به مرور زمان کاهش خواهد داد.

  • درمان دندان درد با نمک

برای این منظور باید آب نمک تهیه کنید. کافی است به یک لیوان آب گرم نصف قاشق چای خوری نمک اضافه کنید، سپس دهان خود را با آن شست و شو دهید. آب نمک را با عنوان محلول ضدعفونی کننده می شناسند. آب نمک، ذرات غذایی که در بین دندان گیر کرده اند را نرم می کند و با کم کردن التهاب دهان به دندان درد شما کمک می کند.

  • درمان دندان درد با لیموترش

اگر دندان درد شما به دلیل عفونت باکتریایی است پس لیمو ترش را برای کاهش درد انتخاب کنید. لیموترش با خاصیت اسیدی خود دشمن باکتری و التهاب می باشد. آب لیموترش را بر دندان خود بریزید و اجازه دهید باکتری های دندان از بین بروند. در استفاده از لیموترش دقت کنید که دردتان به دلیل حساسیت دندان نباشد زیرا لیموترش با افزایش حساسیت دندان، درد شما را افزایش می دهد.

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید:  پلاک شفاف ارتودنسی

  • خمیر دندان برای دندان درد

این روش نیز جزء درمان های خانگی دندان درد محسوب می شود. برای استفاده از آن کافی است به مقدار یک نخود از آن را بر روی دندان آسیب دیده بگذارید و بعد توسط دندان دیگر فشار به وجود آورید. ابتدا این روش دردتان بیشتر شده و پس از پنج دقیقه درد را تسکین می دهد. تمام روش هایی که تاکنون بیان کردیم به صورت موقتی دردتان را کاهش خواهند داد. برای درمان طولانی مدت و به دست آوردن سلامت کامل دندانتان کافی است به کلینیک های دندان پزشکی مراجعه کنید.

درمان دندان درد عصبی در خانه

گاهی عفونت دندان به ریشه آن می رسد. یا حتی مواردی مثل نشت پر کردگی، پوسیدگی و آسیب بر اثر ضربه نیز عصب کشی را ضروری می کند. این نوع درد که خود را به صورت حساسیت یا درد نشان می دهد بیشتر از چند روز اتفاق می افتد. برای نجات دندان خود باید به دندان پزشک مراجعه کنید، اما روش های خانگی که تا به حال ذکر کردیم برای درمان دندان درد عصبی به صورت کوتاه مدت موثر هستند. علاوه بر آن روش زیر نیز کمک کننده خواهد بود.

آیا محلول هیدروژن پروکسید به درمان دندان درد کمک می کند؟

به پاسخ این سوال در قالب ویس زیر گوش کنید:

آیا دندان درد باعث مرگ می شود؟

دندان درد که گاهی برای توصیف آن کلمه مردن را بیان می کنیم به خودی خود موجب مرگ نمی شود آن چه که این اتفاق را رقم می زند علت دندان درد است. اگر دندان درد بر اثر عفونت باشد در طی زمان خطرناک شده و این احتمال را به وجود می آورد. در گذشته، می توانستیم دندان درد را جزء پنج عامل مرگ و میر بدانیم امروزه با پیشرفت علم و بهداشت این مورد کاهش یافته است. عدم درمان عفونت دندان موجب می شود که سایر بخش های بدن نیز با آن درگیر شوند و سلامت ما را به خطر اندازند. از جمله مشکلاتی که عفونت رقم می زند می توان موارد زیر را نام برد:

مسمومیت خون یا سپسیس: بدن در پاسخ به عفونت این واکنش شدید و حاد را نشان می دهد.

آنژین لودویک: دهان و زیر زبان با تعدادی از عفونت های باکتریایی تحت تاثیر قرار می گیرد.

فاشئیت نکروزان: مرگ بافت نرم بدن را رقم می زند و نوعی عفونت شدید است.

التهاب پوشش داخلی حفرات قلب، آبسه مغزی، عفونت استخوان و … از نتایج جبران ناپذیر عفونت دندان هستند.

سخن آخر

دندان درد یک تجربه همگانی است. گاهی در شرایط بحرانی و عدم دسترسی به دندان پزشک به درمان های خانگی رجوع می کنیم و از اثرات کوتاه مدت آن بهره مند می شویم اما به دلیل آن که عفونت دندان مشکلات شدید را موجب می شود پس بهتر است هر چه سریع تر جهت درمان دندان درد به دندان پزشک مراجعه کنیم و احتمال وقوع حادثه بد را کاهش دهیم.

سعی کردیم که به صورت کامل به روش های درمان دندان درد بپردازیم. متشکریم که تا پایان این مقاله از وبسایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران ، با ما همراه بودید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *