آموزش روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن

نکات مهم درباره روش صحیح مسواک زدن

یکی از نکات مهم و کلیدی در رعایت بهداشت دهان و دندان، یادگیری روش صحیح مسواک زدن است. با داشتن اطلاعات دقیق درباره‌ی نحوه و روش صحیح آن از پوسیدگی و آسیب‌های وارده بر دندان و لثه جلوگیری کنید. برای نشان دادن اهمیت این روش، بسیاری از مجلات پزشکی با به نمایش گذاشتن عکس‌های مسواک زدن به طور صحیح و کلیپ‌های آموزشی درصدد پراهمیت جلوه دادن این امر هستند. در دسترس‌ترین و راحت‌ترین کار برای نگهداری صحیح دندان‌ها، مسواک زدن است.

یکی از بهترین راهکارهای که از انواع پوسیدگی و جرم گرفتن دندان‌ها جلوگیری می‌کند نحوه صحیح مسواک زدن و رعایت نکات بهداشتی می‌باشد. بعضی از افراد بر این باور هستند که مسواک کشیدن محکم باعث تمیزتر شدن دندان‌ها می‌شود لطفاً این کار را انجام ندهید زیرا به شدت غلط است. حال چرا این باور غلط است زیرا این کار باعث از بین رفتن لایه‌ی سطحی لثه و دندان‌ها می‌شود. آگاهی در مورد بهترین نحوه صحیح مسواک زدن شما را از مواجهه با این عارضه دردناک در امان نگه خواهد داشت. در این مطلب از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا شما را با این روش‌ها آشنا خواهیم کرد.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

روش صحیح مسواک زدن با تصویر

همان طور که تعداد دفعات مسواک زدن دارای اهمیت زیادی بوده، روش صحیح مسواک زدن هم اهمیت زیادی دارد. شما باید مطمئن شوید همه سطوح دندان را به خوبی تمیز کرده‌اید. حداقل زمانی که باید صرف مسواک زدن بشه تقریبا ۲ دقیقه است. مواردی همچون سطوح داخلی و بیرونی و سطح جونده دندان‌ها حتماً باید تمیز شوند. در ادامه مراحل این کار را بیان می‌کنیم:

  • ابتدا مسواک خود را با کمی آب مرطوب کنید تا دیگر خشک نباشد و کمی نرم‌تر شود.
  • حال نوبت خمیر دندان است، اندازه یک نخود سبز خمیر دندان را روی مسواک بمالید.
  • با گذاشتن مسواک در زاویه ۴۵ درجه در مرز لثه و دندان، مسواک را به آرامی و ملایمت از لثه به سمت لبه دندان‌ها بکشید. دندان‌های خود را با حرکت جارویی یا چرخشی مسواک تمیز کنید.
  • در هنگام مسواک زدن ترتیب آن‌ها را هم دقت کنید و فراموش نکنید که کدام دندان‌ها را مسواک زده‌اید و کدام را مسواک نزده‌اید. برای مثال از دندان‌های جلو شروع کنید و به سمت چپ بروید و سپس راست، یا هر ترتیب دیگری که دوست دارید و با آن راحت‌تر هستید را انتخاب کنید.
  • در ابتدا سطح بیرونی همه دندان‌ها را تمیز کرده و بعد از آن سطح داخلی آن‌ها را تمیز نمایید و در آخر سطح جونده دندان ها را تمیز کنید‌.
  • برای پاک کردن باکتری‌های چسبیده شده روی زبان خود از مسواک استفاده کنید.
  • خمیر دندان، بزاق و آب دهان تان که باقی‌مانده است را به بیرون بریزید.
  • سپس بعد چند لحظه دهان خود را با آب سرد شستشو دهید.

روش مسواک زدن با مسواک برقی

 توجه کنید که مسواک زدن با مسواک برقی کمی متفاوت بوده زیرا سر مسواک حرکت چرخشی دارد. دقیقا همانند مسواک‌های ساده آن را مرطوب کنید و به اندازه یک نخود سبز روی آن خمیر دندان بمالید. با روشن کردن مسواک برقی و شروع کردن از دندان‌های پایینی و عقبی مسواک بزنید. مسواک را با زاویه چهل و پنج درجه نسبت به لثه بگیرید. هر بار یک دندان را تمیز کنید و کمی فشار وارد کنید. هنگامی که به دندان‌های بالایی رسیدید از عقب دهان شروع کنید و هر بار با دقت، یک دندان را تمیز کنید منظورمان از یک دندان یعنی دندان به دندان تمیز کنید و سپس به سراغ بعدی بروید. با سر مسواک زبان خود را تمیز کرده و از عقب زبان به جلو بیایید. بقایای خمیر دندان را بیرون بریزید. چند لحظه بعد دهان خود را با آب سرد شستشو دهید.

انجام ارتودنسی متحرک توسط دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

روش صحیح مسواک زدن دندان ارتودنسی

یکی دیگر از موارد پراهمیت در امر مسواک زدن، روش صحیح مسواک زدن دندان‌ در زمان ارتودنسی است. در این مورد به دلیل نصب سیم و براکت‌ها بر روی سطح دندان‌ها دسترسی به دندان‌ها نسبت به گذشته محدود شده است. لذا باید از روش صحیح مسواک زدن در زمان ارتودنسی اطلاعات دقیقی داشت. البته بهتر است به توصیه متخصص ارتودنسی خود، مسواک ارتودنسی مناسب تهیه  کنید، مسواک مخصوص ارتودنسی، مخصوص افرادی است که از تجهیزات ارتودنسی مانند بریس‌‌ها استفاده می‌کنند. روش صحیح مسواک زدن دندان در ارتودنسی به شرح زیر است:

  • فشار مناسب برای تمیز کردن دندان‌های دارای براکت و سیمی را حفظ کنید.
  • مسواک را به طور کامل و صحیح در اطراف براکت‌ها بچرخانید، شما با این کار زمان کمتری را برای تمیز کردن کامل دندان‌ها می‌گذارید.
  • برای تمیزی کامل اطراف براکت‌ها از مسواک‌های بین دندانی با لبه‌های زاویه‌دار استفاده کنید.
  • اگر از مسواک‌‌های معمولی برای تمیز کردن دندان‌‌های ارتودنسی استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که با اعمال حرکت بالا و پایین براکت ‌ها را کاملا تمیز کنید.
  • هر سه جهت دندان یعنی جهت بیرونی، درونی و تاج دندان‌ها را تمیز کنید.

 یکی از مشکل‌های ارتودنسی آن است که شکاف‌هایی ایجاد می‌کند که ممکن است مواد غذایی بین آن‌ها گیر کند. این نوع شکاف‌‌ها برای رشد باکتری‌ها، پلاکت دندان‌ها و … مناسب بوده و باعث مشکلات دندانی می‌شود. مسواک‌های ارتودنسی جوری طراحی شده‌اند که برای تمیز کردن اطراف تجهیزات ارتودنسی بدون آسیب زدن و بدون مشکل کار خود را انجام می‌دهند.

روش صحیح مسواک زدن دندان کامپوزیت

بعد از کامپوزیت دندان حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار اهمیت دارد البته این موضوع در طول زندگی برای سالم نگه داشتن سایر دندان‌ها لازم است. روش صحیح مسواک زدن دندان در زمان کامپوزیت فرقی با زمان‌های معمولی نداشته و در واقع توصیه می‌شود که روزی دو بار دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک زده و از نخ دندان هم استفاده کنید. استفاده کردن از فلوراید به استحکام کامپوزیت شما کمک می‌کند. بهترین زمان برای مسواک زدن صبح یک بار و شب یک بار است و بهتر است هر ۳ یا ۴ ماه مسواک خود را عوض کنید.

روش صحیح مسواک زدن زبان و لثه

اغلب افراد از مسواک زدن لثه‌ها فراموش می‌کنند ولی لثه‌ها جزئی از دهان است که باید تمیز شوند. مسواک زدن زبان نیز به اندازه لثه‌ها دارای اهمیت است زیرا باکتری‌های زیادی می‌تواند بر روی پرزهای زبان جمع بشود که همین امر باعث بوی بد دهان است.

روش صحیح مسواک زدن کودکان

یکی از موارد مهم و قابل توجه در روش صحیح مسواک زدن دندان مربوط به رعایت مراحل این کار برای تمیز کردن دندان‌های کودکان است. از کودکی به فرزندان خود مسواک زدن را آموزش دهید، نحوه صحیح آن، نخ دندان کشیدن و عادت دادن آن‌ها به مسواک زدن بسیار حائز اهمیت است. نحوه صحیح مسواک زدن کودکان را در این بخش بیان می‌کنیم:

  1. از یک مسواک نرم، کوچک و با طراحی کودکانه استفاده کنید.
  2. مقداری خمیر دندان حاوی فلوراید را روی مسواک بزنید.
  3. بهترین زمان مسواک زدن صبح‌ها بعد از خواب و شب‌ها قبل از خواب است.
  4. کودک را از پشت روی پاهایتان بنشانید، سرش را کمی به عقب متمایل کرده تا بتواند دندان‌هایش را ببیند.
  5. مسواک را به صورتی روی دندان ‌ها قرار دهید که زاویه برس آن با دندان ۴۵ درجه باشد.
  6. تمام سطوح دندان را مسواک بزنید.
  7. زبان کودک را فراموش نکنید.
  8. مسواک کودک باید پس از ۳ الی ۴ ماه تعویض شود.

سخن آخر

با توجه به ارزش دندان‌ها هم در سلامتی بدن و هم در زیبایی، نگهداری و حفظ بهداشت آن‌ها بسیار بااهمیت بوده و نباید در این موضوع کوتاهی صورت گیرد. اغلب افراد به دنبال متخصصان خوب جهت درمان دندان درد خود هستند، در حالی که با رعایت روش صحیح مسواک زدن دندان می‌توانند از این دردها جلوگیری کنند. در این مطلب از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا؛ متخصص ارتودنسی، شما را با این روش آشنا نمودیم.

2 نظرات

    • خیر ضروری نیست، ولی با همان مسواک معمولی حتما سه مرتبه در روز دندانها و بریس ها باید به صورت کامل و دقیق مسواک زده بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *