روش بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان ها

روش بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان امروزه بیشتر از گذشته اهمیت دارد زیرا زیبایی و اعتماد به نفس را در افراد رقم می زند. دندان های زرد و تیره که در طول زمان و در اثر مصرف مواد غذایی و دخانیات به وجود آمدند افراد را خجالت زده می کنند. این بد رنگی های دندان گاه به علت ژنتیک است. اما نگران نباشید؛ در حال حاضر با پیشرفت علم به خصوص در زمینه دندان روش هایی برای سفید شدن آن ها وجود دارد. یکی از محبوب ترین و در عین حال کم هزینه ترین آن ها بلیچینگ دندان است. مطلب زیر برای روشن شدن سوالاتی مانند بلیچینگ دندان چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ و … به شما کمک خواهد کرد.

بلیچینگ دندان چیست؟

می توان بد رنگی دندان ها را از مشکلات رایج مراجعین دندان پزشکی معرفی کرد. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری می یابد که فردی به علت ژنتیک و یا استفاده از برخی داروها دچار بد رنگی دندان شده باشد. بلیچینگ که برای سفیدی دندان ها کاربرد دارد، یک روش حرفه ای و پر طرفدار است که با از بین بردن بد رنگی دندان و لکه ها، دندان های سفید و شفاف را به شما هدیه می دهد. پس از بررسی های صورت گرفته توسط دندان پزشک متخصص علت تغییر رنگ مشخص می شود و سپس بلیچینگ دندان صورت می گیرد. در این روش هیدروژن پراکسید ماده اصلی سفید کننده است. این ماده با اکسید کردن رنگدانه های موجود در هرم های مینایی، باعث رفع مشکل بد رنگی دندان می شود زیرا در طول زمان ماده هیدروژن پراکسید در عاج به قسمت های پایینی مینا ورود کرده و سفیدی دندان را رقم می زند.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

انواع روش های بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان به شکل های زیر صورت می گیرد:

بلیچینگ در مطب Office Bleaching

  • بلیچینگ در مطب Office Bleaching

در این روش، لثه ها توسط دندان پزشک برای محافظت با ژل مخصوص پوشیده می شوند، سپس با دهان بازکن مخصوص، لب ها را به منظور محافظت کنار می زنند، بعد بر روی دندان ها مواد سفید کننده را که دارای غلظت بالا بوده میگذارند. در این مرحله دندان پزشک از دستگاه مخصوص بلیچینگ به منظور تاباندن اشعه بر روی دندان ها استفاده می کند. برای اثرگذاری چندین بار این عمل تکرار می شود. در مرحله آخر ژل بلیچینگ به دلیل اشعه، فعال شده و موجب سفیدی دندان می شود.

بلیچینگ دندان خانگی Home Bleaching

  • بلیچینگ دندان خانگی Home Bleaching

این روش همان طور که از اسمش مشخص است در منزل توسط بیمار صورت می گیرد. البته بیمار تحت نظر دندان پزشک متخصص این کار را انجام می دهد. به این منظور قالبی از دندان های شما ساخته می شود سپس لابراتور دندانسازی با استفاده از این قالب، برای شما تری های پلاستیکی که نازک و شفاف هستند را به وجود می آورد. ژل بلیچینگ در این فضای ساخته شده قرار می گیرد. این روش برای کسب نتیجه دلخواه به چند هفته زمان نیاز دارد. رعایت دستورالعمل دندان پزشک ضروری و کمک کننده است. غلظت ژل بلیچینگ در این روش بین 16 تا 20 درصد است. بهتر است تری را هنگام شب در دهان گذاشته و صبح آن را خارج کنید.

بلیچینگ فوری دندان

امروزه محصولات بیشماری به منظور سفیدی دندان تولید شده اند و در داروخانه ها و فروشگاه ها به فروش می رسند. این محصولات با غلظت کم تر از 10 درصد به صورت سریع سفیدی دندان را برای شما رقم می زنند اما در طول زمان به دلیل نظارت نداشتن دندان پزشک و عدم محافظت از لثه ها آسیب های جدی به دندان های شما وارد می شود. استفاده از این محصولات را به شما عزیزان توصیه نمی کنیم.

انجام انواع روکش دندان توسط دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

 مزایای بلیچینگ دندان – بلیچینگ دندان خوبه

مواردی که در زیر ذکر شده اند از فواید و مزیت های بلیچینگ دندان به شمار می آیند:

  • سریع ترین روش برای سفیدی دندان، بلیچینگ در کلینیک دندان پزشکی است.
  • بلیچینگ هیچ گونه درد و ناراحتی را برای شما به وجود نمی آورد.
  • نگران آسیب دیدگی دندان، در طی این روش نباشید.
  • هزینه کم این روش در مقابل سایر روش ها یک مزیت است.
  • افزایش اعتماد به نفس
  • انجام بلیچینگ با لیزر سریع تر نتیجه می دهد و حساسیتی ایجاد نمی کند.

معایب بلیچینگ دندان

اگر بلیچینگ دندان توسط دندان پزشک مجرب صورت بگیرد فواید زیادی دارد اما این روش نیز معایبی دارد از جمله:

  • در برخی از افراد سوزش به وجود آمده توسط مواد سفید کننده قابل تحمل نیست، در نتیجه روند درمان طولانی می شود.
  • از شایع ترین مشکلات می توان به حساسیت دندان اشاره کرد. فرد با خوردن غذای سرد و گرم احساس ناراحتی می کند.
  • سفیدی زیاد و درخشان کننده را نباید انتظار داشت.

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

بعد از انجام بلیچینگ، دندان پزشک توصیه هایی را به منظور دوام و ماندگاری به شما گوشزد خواهد کرد. رعایت آن ها ضروری است.

  1. در روز اول بعد از بلیچینگ دندان ، حساسیت آن ها امری طبیعی است. قرص های مسکن به بهبود شما کمک می کنند. استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت در صورت تایید دندان پزشک نیز کمک کننده خواهد بود.
  2. شست و شوی لثه ها را با آب گرم انجام دهید تا از التهاب و تورم جلوگیری کنید.
  3. از مصرف دخانیات و الکل بپرهیزید.
  4. مصرف نوشیدنی رنگی را قطع کرده یا بعد از نوشیدن، دندان ها را با آب فراوان بشویید.
  5. پس از گذشت یک هفته به دندان پزشک خود جهت معاینه مراجعه کنید.
  6. از مصرف غذاهای اسیدی یا به شدت داغ و سرد جدا خودداری کنید.

بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟

اگر بلیچینگ دندان توسط دندان پزشک متخصص صورت گیرد، به مدت یک سال برای شما دوام خواهد داشت. نخوردن نوشیدنی و غذاهای رنگی و رعایت جدی بهداشت دندان در این ماندگاری موثر خواهند بود. البته دقت کنید که این روش درمان نیاز به تکرار دارد تا نتیجه دائمی حاصل شود.

قیمت بلیچینگ دندان 1402

عوامل متعددی مانند تخصص دندان پزشک، نوع روش انتخابی بلیچینگ، مواد مورد استفاده در درمان و … در هزینه نهایی بلیچینگ موثر می باشند. اما در کل می توان گفت این روش نسبت به سایر روش های درمانی هزینه کم تری دارد. برای اطلاع بیشتر از هزینه ها با شماره تماس کلینیک دندان پزشکی دکتر شیبانی نیا تماس حاصل فرمایید.

سخن آخر

لازمه داشتن لبخند زیبا، سفیدی دندان ها است. زردی و رنگ بد دندان ها به مرور زمان شما را از اجتماع دور می کند و اعتماد به نفس شما را از بین می برد. برای حل مشکل کافی است به دندان پزشک مراجعه کرده و از روش های درمانی مانند بلیچینگ بهره مند شوید. لبخند زیبا حق شماست. در پایان امیدواریم که این مقاله از سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *