عوارض عفونت دندان چیست + عوارض رایج

عوارض عفونت دندان چیست

انواع عوارض عفونت دندان

عوارض عفونت دندان یکی موضوعاتی است که بهتر است در خصوص آن‌ اطلاعات داشته باشید. این موارد می‌توانند به شما کمک کنند تا اگر دچار چنین عارضه عفونت دندان شدید، بتوانید به سادگی مشکل خود را حل کرده و نیازی به صرف هزینه‌های هنگفت و یا تحمل درد‌های بسیار زیاد نباشید. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص عوارض عفونت دندان در بخش‌های مختلف بدن برای شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

عفونت دندان و بی حسی صورت

اولین مورد مربوط به عفونت کردن دندان ‌ها و بی‌حس شدن صورت است که به دنبال آن رخ می‌دهد. این موضوع در حقیقت یکی از عارضه‌ها و مشکلاتی است که در پی دندان درد به احتمال بسیار زیاد حس خواهید کرد. گاهی اوقات بسیاری از افراد به محض آن که دچار عفونت دندان می‌شوند، سعی می‌کنند تا با مصرف کردن آنتی بیوتیک‌ها و همچنین مسکن‌های قوی، درد خود را تسکین دهند. در مقابل، افرادی هستند که به عفونت دندان خود بی توجه بوده و آنرا درمان نمی کنند و آنتی بیوتیک لازم را مصرف نمی کنند. همین موضوع سبب می‌شود که درد زیادی را تحمل کنند. با تحمل کردن درد زیاد، به احتمال بسیار قوی، عضلات صورت آن‌ها بی‌حس می شود. و دیگر به سادگی نمی‌توانند صورت خود را حس کنند.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

عوارض عفونت دندان و سردرد

مورد بعدی در خصوص ارتباط بین عفونت دندان و سردرد است. دندان‌ ها به وسیله ریشه‌هایی به استخوان فک متصب شده‌اند و در حقیقت آن چیزی که ما از دندان‌ ها می‌بینیم، صرفاً قسمت تاج دندان است و ریشه دندان ‌ها داخل فک قرار گرفته‌اند. فک‌های بالایی و پایینی نیز به استخوان جمجمه وصل شده‌اند. همین موضوع می‌تواند یکی از دلایلی باشد که افراد را پس از درد دندان، دچار سردرد نیز می‌کند.

مورد بعدی که ارتباط بین دندان درد و سردرد را ایجاد می‌کند، مرتبط با عصب‌های بسیار قوی است که به دندان وصل شده و دائماً در حال ارسال فرکانس و سیگنال‌های درد به مغز هستند. همین موضوع می‌تواند مغز را بسیار خسته کرده و سردرد‌های شدیدی را نیز برای فرد به وجود بیاورد.

عفونت دندان و مشکلات چشم

بسیاری از مواقع شنیده‌ایم که عفونت دندان خراب می‌تواند با چشم درد نیز مرتبط باشد. این سؤال که آیا عفونت دندان به چشم می‌زند، در حقیقت یکی از سؤالات بسیار کاربردی و مهمی است که در حوزه عوارض عفونت دندان مطرح می‌کنند. متأسفانه باید بگوییم که بله درست است، عفونت دندان ‌ها می‌تواند سبب ایجاد مشکل در چشم‌ها نیز بشود. از آن جایی که فاصله بین استخوان فک بالایی و یا همان استخوان فک پایینی با چشم‌ها زیاد نیست و عصب‌های این دو عضو از بدن نیز به یکدیگر بسیار نزدیک هستند، باید گفت که احتمال این موضوع که عفونت دندان ‌ها سبب ایجاد چشم درد‌های شدیدی نیز بشود، بسیار بالا است.

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

عفونت دندان و تب و لرز

یکی دیگر از عوارض عفونت دندان مربوط به تب و لرزی می‌شود که در بیمار به وجود می‌آید. ایجاد تب و لرز در بیمار در حقیقت مربوط به همان عفونتی است که وارد خون او می‌شود. حتماً می‌دانید که یکی از راه و روش‌های دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌هایی که به بدن وارد می‌شوند، پاسخ دمایی است. پاسخ دمایی در حقیقت همان تب است که گریبان بیمار را می‌گیرد.

به وجود آمدن تب و لرز در فردی که دچار عفونت دندان شده است، چیزی نیست که در همه افراد دیده شود. معمولاً تب کردن در کودکان و یا افرادی که از لحاظ جسمی در وضعیت ضعف قرار دارند، بیشتر دیده می‌شود. این موضوع را به هیچ وجه فراموش نکنید که اگر بدن فرد مقاوم باشد، به سادگی دچار تب و لرز نخواهد شد و می‌تواند در اسرع وقت برای ترمیم دندان خراب و عفونت کرده‌اش اقدام نماید.

عوارض عفونت دندان و گلو درد

مورد بعدی در خصوص ارتباط بین عفونت دندان و گلودرد است. زمانی که یکی از دندان‌ های شما خراب می‌شود، اگر کمی دقت داشته باشید متوجه می‌شوید که دهانتان بوی بدی گرفته است. همین بوی بد یکی از نشانه‌های آن است که عفونت به سطح ظاهری رسیده است و نمی‌توانید کاری انجام دهید. حال اگر کاری برای از بین بردن عفونت نکنید، به احتمال بسیار قوی این عفونت از طریق دهان وارد مری و بخش ابتدایی گلوی شما می‌شود. همین موضوع به سرعت سبب می‌شود که در گلوی خود احساس درد، خارش و حتی سوزش داشته باشید. بنابراین می‌توان گفت که یکی از عوارض عفونت دندان می‌تواند گلودرد‌های شدید و خفیف باشد که بهتر است در اسرع وقت نسبت به برطرف‌سازی این مشکل اقدام کنید. (مطالعه کنید: زخم دهان و گلو)

عفونت دندان و گوش درد

عفونت دندان و گوش درد

مود بعدی در خصوص درد و عفونتی است که همچون چشم‌ها، به گوش‌ها نیز ممکن است سرایت کند. معمولاً دردی که در گوش‌ها ایجاد می‌شود، همواره در کنار درد در قسمت ابتدایی مری و یا همان گلو است. اگر دندان در یک سمت از فک باشد، غالبا گوش همان سمت نیز درد می‌گیرد، زیرا عفونت به آن سمت سریع‌تر سرایت کرده و زودتر خودش را نشان می‌دهد.

گوش درد‌هایی که حاصل عفونت‌های دندانی هستند می‌توانند بسیار دردناک باشند و همین موضوع می‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی شود. متأسفانه و یا خوشبختانه درد گوش را نمی‌توانید همچون درد چشم‌ها تحمل کنید و همین موضوع سبب می‌شود که فرد به سرعت به دنبال درمان دندان عفونت کرده برود.

عوارض عفونت دندان و قلب درد

از جمله عوارض عفونت دندان در بدن می‌توان به قلب درد نیز اشاره کرد. این مورد می‌تواند یکی از موارد مهمی باشد که در پی خرابی چند دندان بروز پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

موارد و مسائل مطرح شده در خصوص عوارض عفونت دندان را در این مقاله تا حد ممکن مورد بررسی و بازبینی قرار دادیم. برای آن که بتوانید در این زمینه به خوبی تصمیم‌گیری کنید، لازم است تا در مورد مسائلی که در این زمینه مطرح می‌شوند، اطلاعات کافی و جامع داشته باشید.

فراموش نکنید که دندان درد را شاید بتوانید برای مدت طولانی با مسکن‌ها و آرامبخش‌های مختلف، ساکت کنید و حتی فکر کنید که دیگر مشکل به طور کلی برطرف شده است، اما فراموش نکنید که عفونت دندان خراب می‌تواند علاوه بر ایجاد بوی بد دهان و هزاران مشکل گوارشی دیگر، بر روی چشم و اندام‌های دیگری همچون قلب نیز تأثیر منفی داشته باشد.

امیدواریم که این مطلب از سایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

پلاک شفاف ارتودنسی

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *