درمان فاصله بین دندان های جلو

درمان فاصله بین دندان های جلو

دکتر احمد شیبانی نیا، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، و فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

با بیش از 25 سال سابقه کاری موفق و 1000 نمونه کار ارتودنسی

رزرو نوبت ارتودنسی تماس با شماره  02122015498

درمان فاصله بین دندان های جلو

غیبت دندانهای دائمی مانند نبودن مادرزادی دندان های دائمی ( که در ناحیه جلوی فک بالا شایع است)، کشیدن زود هنگام دندان شیری یا دائمی و یا عدم رویش دندانهای دائمی ( دندان های نهفته ) می تواند باعث ایجاد فاصله بین دندانها گردد. در این موارد ۲ راه برای درمان فاصله بین دندان های جلو  براساس شرایط بیمار وجود دارد:

  1. یکی اینکه می توان دندانهای عقب را به سمت جلو آورد و فضای دندانهای قدامی را با به جلو آوردن دندانهای عقب بست که اگر شرایط بیمار همچنین اجازه ای را بدهد می بایست این روش درمانی انجام شود که به آن Space closure می گوینداین روش بهترین درمان است و در اکثر موارد ترجیح داده می شود که از این روش استفاده شود. زیرا فضای دندان خالی با دندانهای خود بیمار پر می شود و هیچ ایمپلنت و به عبارت دیگر جسم خارجی در دهان دبیمار قرار نمی گیرد.
  2. در غیر این صورت می بایست به جای فضای دندانهای غایب ایمپلنت Implant قرار داد . در اکثر موارد توافق برای بستن فضای غایب وجود دارد تا اینکه برای بیمار ایمپلنت Implant قرار داده شود ولیکن طرح درمان نهایی بایستی براساس شرایط بیمار ، وجود و یا عدم وجود شلوغی دندانها ، نمای نیمرخ بیمار ، میزان بیرون زدگی دندانهای قدامی و تصاویر رادیوگرافی استوار باشد.

وجود فاصله در بین دندانها (Generalized spacing)

در این نوع اختلال معمولا سایز دندانها کوچکتر از سایز فکین است. از عوامل دیگری که باعث ایجاد فاصله در بین دندانها می باشد ، می توان به نهفتگی یک یا تعدادی از دندانها ، فقدان یک یا تعدادی از دندانها ، بیرون زدگی دندانهای قدامی ، بزرگ بودن زبان و غیره اشاره کرد . وجود فاصله بین دندانها باعث تحلیل لثه ، ایجاد جرم روی دندانها ، گیر مواد غذایی در بین دندانها ، کاهش بازدهی عملکرد دندانها و عدم زیبایی می گردد که نیاز به درمان دارد . معمولاً برای درمان فاصله بین دندان های جلو می توان از دستگاه ارتودنسی ثابت استفاده کرد ولی اگر بیمار دارای مشکل فکی هم باشد می بایست در ابتدا مشکل فکی بیمار تصحیح گردد و بعد از تصحیح فکین که حتماً باید قبل از بلوغ انجام شود می بایست با درمانهای ثابت ارتودنسی فواصل بین دندانها را بست.  در بعضی بیماران به علت فقدان یک یا دو دندان ممکن است بین دندانها فاصله وجود داشته باشد در این موارد ۲ راه درمانی براساس شرایط بیمار وجود دارد . یکی اینکه می توان دندانهای عقب را به سمت جلو آورد و فضای دندانهای قدامی را با به جلو آوردن دندانهای عقب بست. در غیر این صورت می بایست فضای دندانها بسته شده و فضای ایجاد شده با ایمپلنت یا کارهای زیبایی و یا روکشها یا لامینیت دندانی پوشش داده شود.

متشکریم که تا پایان این مقاله از وبسایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران ، با ما همراه بودید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *