زمان مراجعه به دندانپزشک در کودکان و بزرگسالان

زمان مراجعه به دندانپزشک در کودکان و بزرگسالان

دکتر احمد شیبانی نیا، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، و فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

با بیش از 25 سال سابقه کاری موفق و 1000 نمونه کار ارتودنسی

رزرو نوبت ارتودنسی تماس با شماره  02122015498

زمان مراجعه به دندانپزشک برای کودکان

رعایت این نکات به حفظ سلامت دندان‌های کودک‌تان کمک خواهد کرد:

– برای چک‌آپ‌های منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. شش ماه پس از بیرون آمدن اولین دندان کودک او را برای ویزیت دندانپزشکی ببرید،‌اما این ویزیت نباید دیرتر از اولین سالگرد تولد کودک باشد. معاینه منظم دندان‌ها،‌پاک کردن دندان‌‌ها و درمان با فلوراید می‌تواند مشکلات دندان‌ها را پیش از آنکه بدتر شوند و نیاز به درمان جدی پیدا کنند، حل کنند.

–  با پاک کردن دهان کودک چند روز بعد از تولد و تمیز کردن لثه‌ها با یک پارچه یا گاز پانسمان مرطوب پس  از هر بار شیر خوردن، از پوسیدگی دندان او جلوگیری کنید. این کار به زدوده شدن پلاک دندانی کمک خواهد کرد.

– به کودکتان اجازه ندهید تا برای مدت بیش از حد طولانی از سینه‌تان شیر بخورد. اگر بگذارید کودک‌تان هنگامی که شیشه شیر، شیر خشک،‌آب قند یا آب میوه را در دهان دارد، چرت بزند یا بخوابد، دندان‌هایش دچار پوسیدگی می‌شود.

–  از یک سالگی به بعد کودک‌تان را تشویق کنید که با فنجان مایعات را بنوشد.

–  در کودکان بزرگتر که به ورزش می‌کنند یا سوار روروک یا دوچرخه می‌شوند، استفاده از محافظ‌های دهانی در حین ورزش می‌توانند از آسیب‌های احتمالی به دندان‌ها جلوگیری کند. ممکن است دندانپزشک‌تان محافظ دندانی برای کودک‌تان بسازد که از انواع آماده موجود در بازار بهتر در دهان او جا بگیرد.

– اطلاع از اقداماتی که باید موارد اضطراری دندانپزشکی کودک انجام دهید. اگر دندان کودک کنده شد، اگر ریشه دندان کثیف شده است، آن را با آب بشویید، اما به آن دست نزنید یا قطعات بافت اضافی را جدا نکنید. در صورت امکان، دندان‌را به آرامی درون حفره دندانی جا بگذارید و آن را نگه دارید. اگر این کار ممکن نیست، دندان را درون فنجانی از شیر بگذارید و فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می‌کند که اولین ویزیت کودک شما در یک سالگی باشد. در اولین ویزیت، دندانپزشک روش‌های مسواک زدن صحیح را به شما آموزش می‌دهد. این‌گونه معاینات دوره‌ای از ترس کودک شما برای مراجعات بعدی می‌کاهد. والدینی که هنگام دندان درد کودک خود را نزد دندانپزشک می‌برند، زمینه ترس را در او پی‌ریزی می‌کنند.

زمانی که تمام دندان‌های شیری کودک شما رویش یافتند (حدود ۵/۲ سالگی)، دندانپزشک ممکن است استفاده از فلوراید موضعی را شروع کند. فلوراید مینای دندان را محکم و از پوسیدگی‌ها و تشکیل حفره‌های عمیق جلوگیری می‌کند.

انجام ارتودنسی ثابت در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

حفره‌ پوسیدگی به‌وسیله باکتری و مواد غذایی که بر روی دندان‌ها پس از هر وعده‌ غذایی به جای مانده‌اند، تشکیل می‌شود. وقتی مسواک به کار نرود اسید روی دندان جمع می‌شود و شروع به نرم کردن مینا می‌کند تا یک سوراخ ایجاد شود. این سرآغاز پوسیدگی است. استفاده‌ صحیح از فلوراید، مینای دندان کودک را محکم کرده و از پوسیدگی‌ و تشکیل حفره‌های عمیق جلوگیری می‌کند.

اگر آب آشامیدنی دارای فلوراید نیست یا اگر خانواده شما از آب تصفیه‌ شده استفاده می‌کنند از دندانپزشک خود راجع به مکمل‌های فلوراید سوال کنید. گرچه اغلب خمیردندان‌ها حاوی فلوراید هستند، اما به تنهایی دندان کودک شما را محافظت نمی‌کند. در ضمن مراقب باشید استفاده‌ بیش از حد از فلوراید نیز می‌تواند منجر به تغییر رنگ دندان شود (فلوئوروزیس)، قبل از استفاده از هر گونه مکمل یا دهان‌شویه با دندانپزشک خود مشورت کنید.

تغییر رنگ دندان در نتیجه استفاده‌ی طولانی‌مدت از آنتی‌بیوتیک‌ها هم رخ می‌دهد. از آنجا که بسیاری از داروهای کودکان حاوی مقادیر بالای شکر هستند، والدین باید کودکان‌شان را به مسواک زدن بعد از مصرف دارو تشویق کنند، مخصوصا اگر برای مدت طولانی باید دارو مصرف شود.

کودکان در سن ۲ تا ۳ سالگی می‌توانند با نظارت والدین شروع به استفاده از خمیردندان در هنگام مسواک زدن استفاده کنند؛ اما نباید مقادیر زیادی خمیردندان مصرف کنند. والدین باید همیشه مطمئن شوند که کودک‌شان خمیردندان را نمی‌بلعد و با شستشوی دهان آن را خارج می‌کند.

همانطور که دندان‌های دائمی کودک شما رویش می‌یابد دندانپزشک می‌تواند با استفاده از یک رزین شفاف در دندان‌های خلفی، که بیشتر برای جویدن به کار می‌روند، از پوسیدگی پیشگیری کند. این روش سیلنت‌تراپی نامیده می‌شود. این پوشش (فیشور سیلنت) از دندان‌ها در برابر عملکرد باکتری محافظت می‌کند.

گرچه تحقیقات دندانپزشکی نشان داده که تکنیک‌های پیشگیری مانند ترمیم و فیشور سیلنت بسیار مهم هستند، اما عملکرد دندانپزشک تنها قسمتی از پروسه‌ بهداشت دهان و دندان است. مراقبت در خانه نقش بسیار مهمی دارد. برای مثال فیشور سیلنت بر روی دندان‌ها بدین معنی نیست که کودک می‌تواند در مصرف مواد قندی و شکلات‌ها افراط یا در مسواک زدن روزانه تنبلی کند. پدر و مادر بهترین معلم برای آموزش بهداشت دهان و دندان و تبدیل آن به یک عادت در کودک‌شان هستند. بسیاری از والدین به درستی نمی‌دانند کودک آنها به چه مقدار مراقبت دندانپزشکی نیاز دارد!

چه زمانی باید به نگهداری از دندان‌های کودک توجه کنیم؟

مراقبت دندانپزشکی صحیح حتی قبل از ظاهر شدن اولین دندان‌های کودک شروع می‌شود. به خاطر بسپارید که چون دندان‌های کودک‌تان را نمی‌بینید بدین معنا نیست که آنها وجود ندارند. دندان‌ها اغلب در سه‌ ماهه دوم حاملگی شکل می‌گیرند. در زمان تولد ۲۰ دندان شیری در استخوان‌های فک نوزاد شما جای گرفته‌اند.

پاک کردن لثه‌های کودک شیرخوار متعاقب مصرف مواد غذایی به‌خصوص قطره‌ آهن بسیار موثر است. با رویش اولین دندان شیری در دهان شیرخوار، شما می‌توانید با مسواک نرم مخصوص اطفال یا با یک گاز مرطوب آنها را تمیز کنید.

شیرخواران ممکن است به دلیل عادات تغذیه‌ای بد در خانه دچار پوسیدگی دندانی شدید شوند. خواباندن کودک با شیشه‌ شیر در دهان او به شدت به دندان‌های او آسیب می‌رساند. همچنین مواد قندی که از شیر یا آبمیوه روی دندان‌های شیرخوار برای ساعت‌ها باقی می‌مانند و در طولانی‌مدت به مینای دندان صدمه می‌رسانند. تغییر رنگ و حفره‌های کوچک از علائم پوسیدگی با شیشه شیر است.

در موارد شدید حفره‌های عمیق همراه با درد زیاد و آبسه بر روی دندان‌های قدامی ایجاد می‌شود که منجر به کشیدن دندان‌های کودک شما می‌شود و می‌تواند آسیب روحی به کودک وارد کند.

از شش ماهگی سعی کنید نوشیدن با فنجان و استفاده از قاشق را برای شیرخوار خود شروع کنید، زیرا استفاده‌ دائم از شیشه حتی در طول روز به دندان‌های کودک شما آسیب می‌رساند. دندانپزشک کودکان عمدتا بر روی پیشگیری از پوسیدگی تاکید می‌کند. با مراجعه‌ مرتب به دندانپزشک و مراقبت‌های صحیح روزانه، فرزند دلبند شما از تجربه‌ تلخ دندان‌درد و ترس از دندانپزشکی به دور خواهد بود

والدبنی که  مستعد بیماری لثه یا پوسیدگی دندان هستند، کودکشان نیز می‌تواند در معرض خطر بالاتری از پوسیدگی باشند. مسواک و نخ دندان کمک موثری برای جلوگیری از پوسیدگی است.

امروزه تکنولوژی و مواد جدید به دندانپزشکان اطفال گزینه‌های بیشتری برای انتخاب ترمیم و بازسازی دندان‌های کودکان ارائه می‌دهد. گرچه هنوز نقره قسمت اعظم پرکردگی‌ها را در دندان‌های دائمی تشکیل می‌دهد، کامپوزیت‌های رنگی نیز به بازار آمده‌اند که برای فیشورسیلنت در اطفال استفاده می‌شوند. در حالات شکستگی، پوسیدگی عمیق یا فرم‌های غیرطبیعی دندان کودک، دندانپزشکان اغلب روکش‌های S.S.C را انتخاب می‌کنند. این‌گونه تاج‌ها (Crown) از دندان نگهداری و از انتشار پوسیدگی جلوگیری می‌نمایند. در کودکان درمان ارتودنسی می‌تواند خیلی زودتر از آنچه در گذشته انجام می‌شد آغاز می‌شود. دندانپزشکان اکنون دریافته‌اند که درمان ارتودنسی در سنین پایین‌تر بسیار آسان‌تر و موثرتر خواهد بود؛ دندان‌های نوجوانان را می‌توان با ارتودنسی مرتب کرد و از مشکلات شدیدتر در آینده که منجر به جراحی فک می‌شود، جلوگیری نمود. همان‌طور که کودک شما رشد می‌کند معاینات دوره‌ای دندانپزشکی او را از سه ماه یک بار تا سالی یک بار انجام دهید. محدود کردن مصرف مواد قندی و همچنین توجه به مسواک زدن و نخ کشیدن مرتب، سلامتی دندان‌های فرزندتان را تضمین می‌کند.

انجام ارتودنسی فانکشنال در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

زمان مراجعه به دندانپزشک در بزرگسالان

اگر خود شما از رفتن به دندانپزشکی اضطراب دارید نکات زیر را مدنظر داشته باشید :

۱-بهتر است نگرانی و اضطراب خود را به اطلاع دندانپزشک خود برسانید . زیرا به او این امکان را می دهد که از روش درمانی مطلوب و مناسب نیاز شما استفاده کند حتی با تجویز دارو از اضطراب شما بکاهد.

۲-سعی کنید زمانی را برای رفتن به دندانپزشکی انتخاب کنید که احساس فشار کمتری می کنید و نیز کمتر شتاب زده هستید و از این رو برخی افراد روز تعطیل یا ساعات اولیه روز را برای این امر اختصاص می دهند.

۳- در حین کار دندانپزشکی که دندانپزشک مشغول درمان شماست سعی کنید در شرایطی قرار گیرید که بتوانید تصویر خود را که به طوری آرام روی صندلی استراحت می کنید را مشاهده کنید. ( اگر بر روی یونیت دندانپزشکی ,دوربین و مانیتور وصل شده باشد.)

۴- اگر صدای خالی کردن دندان شما را آزار می دهد یک رادیو ضبط پرتابل و هدفون امپی تری پلیر به همراه داشته باشید و به موسیقی مورد علاقه ی خود در حین کار گوش کنید

۵- گاهی حضور یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان می تواند آرامبخش و موجب اطمینان خاطر بیشتر شما شود .

۶- دندانپزشک برای اینکه هنگام بی حسی دردی نداشته باشید محل تزریق را با پنبه آغشته به اسپری یا ژل بی حسی , بی حس می کند

در بزرگسالان دندانپزشکان معاینات دوره ای هر ۶ ماه یک مرتبه برای برسی لثه و دندان ها توصیه می کنند.

به طور کلی افراد با ریسک بالای پوسیدگی دندان , هر ۳ تا ۴ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند و افراد با ریسک کم تر , هر ۶ تا ۹ ماه یک بار .

 

امیدواریم که مقاله زمان مراجعه به دندانپزشک از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *