کشیدن دندان در ارتودنسی ضروریست؟ مزایا و معایب

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی می تواند یکی از موضوعاتی باشد که برای افراد معدودی رخ می دهد. این قضیه به احتمال بسیار زیاد بنا به دلایل و مشکلات گوناگونی اتفاق می افتد. در این مقاله قصد داریم تا به شما کمک کنیم که هرچه بهتر و دقیق تر بتوانید این موضوع را متوجه شده و در صورتی که نیاز به چنین چیزی داشتید، حتما بتوانید در زمان خودش آن را انجام دهید. فراموش نکنید که گاهی اوقات کشیدن دندان در ارتودنسی یکی از مولفه های مهم در این شیوه درمانی می شود و نباید به هیچ وجه آن را نادیده بگیرید. در ادامه به تمام مسائلی که به این موضوع مربوط می شوند خواهیم پرداخت و سعی می کنیم تا هرچه بهتر و ساده تر بتوانیم آن را برای شما شفاف سازی کرده و بیان کنیم.

آیا کشیدن دندان در ارتودنسی ضروریست؟

معمولا زمانی که افراد برای ارتودنسی مراجعه می کنند و یا از افرادی که این کار را کرده اند، سوال می پرسند؛ در خصوص این موضوع نگران می شوند که آیا کشیدن دندان در ارتودنسی ضروری است و آیا همه افراد باید این کار را انجام دهند؟ معمولا نوع فک و همچنین میزان شلوغی دندانها، و انحراف دندان های افراد با یکدیگر دارای تفاوت هایی است. در همین خصوص باید گفت که همه افراد نیاز به کشیدن دندان در ارتودنسی ندارند.

انجام ارتودنسی ثابت دندان در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

علل نیاز به کشیدن دندان در ارتودنسی

بنابراین می توان گفت که علت نیاز به کشیدن دندان در ارتودنسی در چند مورد است. گاهی اوقات فک بیمار بسیار کوچک است و بدلیل نامرتبی و شلوغی دندان ها، لازم است تا فضای کافی برای دندان ها فراهم شود که دندان ها بتوانند به صورت صاف رشد کنند. گاهی اوقات دندان ها بسیار بزرگ هستند و به علت فشاری که بر روی هم می آورند، پزشک ناچار می شود تا یک و یا چند تا از آن ها را بکشد. به همین دلیل است که می گوییم، در تمام موارد ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان ها نیست و بیمار می تواند حتی با طی نکردن این مرحله نیز ارتودنسی را انجام دهد.

مزایا و معایب کشیدن دندان در ارتودنسی

اما مزیت ها و معایبی که در این کار وجود دارد شامل چه مواردی می شود؟ آیا معایب این کار به قدری است که بخواهید از آن صرف نظر کنید؟ در این بخش به مهم ترین مزیت ها و معایب این کار اشاره خواهیم کرد. در ابتدا از نکات و مسائل مثبت آن نام خواهیم برد.

  • تسهیل روند درمان

اولین و مهم ترین کاری که کشیدن دندان در ارتودنسی برای ما می تواند انجام دهد این است که با این کار می توانید به سادگی و به راحتی روند درمان وضعیت نافرم دندان های خودتان را تسریع بخشید و موانعی که ممکن است در این کار اختلال ایجاد کنند را از سر راه بردارید.

  • صرفه جویی در زمان

همان طور که گفتیم با کشیدن دندان در ارتودنسی می توانید موانع احتمالی موجود بر سر راه درمان دندان های خودتان را بردارید. این کار سبب می شود تا مدت زمان و طول دوره درمانی شما بسیار کاهش پیدا کند و همین موضوع به خودی خود هم می تواند سبب شود تا زودتر به نتیجه برسید و هم می تواند باعث شود که هزینه کمتری را به دلیل کاهش طول دوره درمان پرداخت نمایید.

  • حذف دندان های دائمی

معمولا در کشیدن دندان در ارتودنسی، دندان های عقل را می کشند، اما این موضوع همیشگی نیست. (مطالعه کنید: ارتودنسی و کشیدن دندان عقل) گاهی اوقات پزشک به دلیل وضعیت بد برخی از دندان های دائمی ناچار است که یک و یا چند مورد از آن ها را بکشد تا الباقی دندان ها فضای کافی برای صاف شدن و مرتب شدن را داشته باشند. این موضوع باعث می شود که دندان های دائمی خود را از دست بدهید که می تواند یکی از نکات منفی این روش درمانی باشد.

پس از کشیدن دندان در ارتودنسی چه اتفاقی می افتد؟

زمانی که دندان خود را در ارتودنسی با تشخیص پزشک معالج می کشید، یک فضای خالی به اندازه دندان کشیده شده در دهان شما ایجاد می شود. از آن جایی که ارتودنسی برای صاف کردن دندان های ناموزون و کج شده انجام می شود، می توان گفت که این فضای خالی در حقیقت موهبت بسیار بزرگی است که به بهبود وضعیت دندان ها کمک می کند. دندان هایی که به دلیل کمبود فضا داخل فک های بالا و پایین به صورت کج و نامتناسب رشد کرده اند، پس از کشیده شدن دندان می توانند فضای کافی برای صاف شدن را داشته باشند.

مطالعه کنید: ارتودنسی فانکشنال چیست

زمان مناسب کشیدن دندان در ارتودنسی

اما زمان مناسب برای کشیدن دندان در ارتودنسی در چه زمانی است. معمولا به توصیه اغلب دندان پزشکان، دندان های مذکور که غالبا نیز دندان های عقل بیمار هستند، پیش از انجام ارتودنسی کشیده می شوند. این دندان ها بایستی به طوری کشیده شوند که پیش از چسباندن بریس ها و براکت ها، فضای مورد نظر را به وجود بیاورند. در صورتی که در طول درمان پزشک متوجه شود که باز هم نیاز به کشیدن یک و یا چند مورد از دندان ها وجود دارد، می تواند این کار را انجام دهد؛ هرچند که این موضوع ممکن است روند درمانی را طولانی تر کند.

جمع بندی

موارد و مسائل مطرح شده در این زمینه را بهتر است به خوبی مورد توجه قرار دهید تا بدانید که چگونه ممکن است در زمان ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان پیدا کنید. در حقیقت کشیدن دندان در ارتودنسی می تواند یکی از مواردی باشد که نیاز است به خوبی در مورد آن تحقیق و بررسی کنید و اطلاعات کافی داشته باشید. فراموش نکنید که برای انجام ارتودنسی دندان های خودتان حتما به پزشک متخصص و مجربی مراجعه کنید که در این زمینه دارای مهارت های بسیار زیادی باشد و بتواند کار را به درستی انجام دهد.

متشکریم که تا پایان این مطلب از سایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، با ما همراه بودید.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

پلاک شفاف ارتودنسی

2 نظرات

  • سلام آقای دکتر دندانهای من خیلی کج و به هم چسبیده هستند حتما باید برای ارتودنسی دندان بکشم؟

    • با توجه به گفته خود شما که دندانهای به هم چسبیده دارید، به علت کمبود فضای دهان احتمال زیاد نیاز به کشیدن دندان باشد. ولی باز بعد از معاینه دقیق می توان اظهار نظر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *