جویدن غذا با یک طرف دهان

جویدن غذا با یک طرف دهان

مقدمه

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که آدامس یا غذا‌های مختلف را با یک طرف دهانتان می‌جوید یا بعضی از اطرافیانتان با این مشکل مواجه هستند، به شما توصیه می‌کنیم تا آخر این مقاله همراهمان باشید. باید بدانید که یک طرفه جویدن غذا اصلا برای دندان‌ها و مفصل فک خوب نیست؛ در آن حد که حتی اگر تمام دندان‌های یک طرف از دهانتان را از دست داده باشید، باز‌هم نباید به یک طرفه جویدن غذا عادت کنید. جویدن یک طرفه علاوه بر مشکلاتی که برای فک، دندان و لثه ایجاد می‌کند، بر زیبایی افراد هم تاثیر‌گذار است. جویدن یک طرفه غذا با دهان، معمولا عملی طبیعی است اما به طور انحصاری نیست. به همین خاطر شما باید سعی کنید جویدن را به طور متناوبی تمرین کنید تا عضلات هر دو طرف فعال شوند و در نتیجه از نظر قدرت و اندازه برابر شوند.

جویدن غذا با یک طرف دهان و پیامدهای آن

با یک طرفه جویدن غذا در دهان، مفصل گیج‌گاهی فکی آسیب جدی می‌بیند. این مفصل تنها مفصل متحرک در بین تمام استخوان‌های سر و صورت است و یکی از پر‌کار‌ترین مفصل‌ها در باز و بسته شدن دهان است. مفصل گیج‌گاهی فکی ما‌بین استخوان فک پایین و استخوان‌های سر قرار دارد و در مواردی مثل خوردن غذا، حرف زدن و یا باز کردن عادی دهان به کار می‌افتد. بنابراین مراقبت از این مفصل مهم و حیاتی بدن بسیار ضروری است. بر اساس تحقیقات دندان‌پزشکی، عواملی نظیر جویدن یک طرفه غذا در دهان، فشار زیادی به این مفصل وارد می‌کند و درطولانی مدت باعث آسیب رسیدن به مفصل و ایجاد درد‌هایی در عضلات سر، گردن و صورت می‌شود؛ پس باید سعی کنید که با رعایت آدابی ابتدایی و ساده در جویدن از بروز این مشکلات و بیماری‌های آزار‌دهنده جلوگیری کنید.

لازم به ذکر است که علاوه بر جویدن یک طرفه غذا در دهان، عوامل دیگری نیز مانند فشار دادن دندان‌ها روی هم، دندان قروچه، استرس، نگرانی و …می‌تواند باعث آسیب به مفاصل و درد‌های سر و گردن شود.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

یکطرفه جویدن غذا و اثرات مخرب آن بر دندان‌ها

دقت کنید که با جویدن یک طرفه غذا در دهان، فقط دندان‌ها و لثه‌های “یکطرف” آسیب می‌بیند؛ در نهایت با از دست دادن دندان یا دندان‌هایی در یکطرف از دهان، بیمار دیگر از آن طرف دهان برای جویدن استفاده نمی‌کند و یا خیلی کم استفاده می‌کند. در نتیجه این عمل، چون از یک طرف فک استفاده نمی‌شود، دیگر دندان‌ها تمیز نمی‌شوند و در نهایت روی دندان‌ها جرم می‌بندد و تا حدی که می‌تواند مستعد پوسیدگی دندان‌ها شود و به ناراحتی لثه هم اضافه کنند؛ زیرا که جویدن غذا در تمیز شدن دندان‌ها‌ و حفظ سلامتی دندان و لثه بسیار موثر است.

خطرات جدی جویدن غذا با یک طرف دهان

با یک طرفه جویدن غذا در دهان، قطعا دندان‌های طرف مقابل فرد را جرم می‌گیرد و به بیماری‌های مربوط به لثه مبتلا می‌شود. حتی گاهی اوقات لثه فرد تحلیل می‌رود و به بیماری‌های عفونی خطرناکی در لثه منجر می‌شود.

در واقع با جویدن یک طرفه غذا در دهان آسیب بالقوه‌ای به مفصل گیج‌گاهی فکی ایجاد می‌شود و با ایجاد پلاک و تجمع آن در دندان‌های مقابل قسمت فعال، بیماری هایی نظیر پوسیدگی دندان، مشکلات لثه، پریودنتال و … ایجاد می‌گردد.

دندان‌ها و الیاف نگه‌دارنده روی آن‌ها، برای سالم ماندنشان نیاز دارند که از آن‌ها استفاده شود، و در صورت استفاده نکردن از دندان‌ها، به تدریج الیاف نگه‌دارنده روی آن‌ها تحلیل می‌رود.

جویدن غذا با یک طرف دهان، برای افرادی که از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند نیز خطر دارد. پس اگر در دهان فرد دست دندان یا دندان مصنوعی قرار داشت، بهتر است از دو طرف آن برای جویدن استفاده کند در غیر این صورت و با جویدن یک طرفه، سبب بلند شدن دست دندان در سر جای خود می‌شود و ثبات دست دندان به طور کامل به هم می‌خورد.

رزرو مشاوره و انجام ایمپلنت دندان در مطب دکتر شیبانی نیا

تاثیر جویدن غذا با یک طرف دهان بر زیبایی صورت

لازم به ذکر است که جویدن غذا با یک طرف از دهان، بر روی زیبایی و ظاهر فرد نیز تاثیر بسزایی می‌گذارد؛ از آنجاییکه مفاصل فک، کانونی برای تمامی حرکات مربوط به فک مانند مکالمه، جویدن غذا و … است. پس اگر فقط با یک طرف دهان غذا را بجوید، قطعا افزایش فانکشن و کارایی نسبت به طرف مقابل بسیار بیش تر است و در نهایت دندان‌های نا‌همواری در فرد ایجاد می‌شود و با منحرف شدن یک طرف صورت، عدم تقارن فاحشی در چهره فرد ایجاد می‌شود.

یکطرفه جویدن غذا با دندان مصنوعی

جویدن غذا با یک طرف دهان برای افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند هم ضرر دارد. زیرا موجب بلند شدن یکطرف دست دندان از جای خود می وشد و بعد از مدتی دست دندان شما در جای خود لق مب شود و دیگر تراز نیست. شما مجبور می شوید هزینه کنید و دندان مصنوعی دیگری تهیه کنید.

سخن پایانی

با اینکه خوردن و جویدن غذا امری آسان است، اما اگر برخی از آداب و قوانین رعایت نشود، باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌ها در دهان و صورت فرد می‌شود. ما باید روش‌های درست غذا خوردن را از همان ابتدا بیاموزیم و به کودکانمان آموزش دهیم تا از بروز بسیاری از بیماری ها و نا‌هنجاری‌ها خودداری کنیم. توجه کنید که هدیه جویدن نا‌مناسب برای شما، لبخندی غیر جذاب و نا متناسب با صورت است. شما باید عادت کنید که هنگام جویدن از تمامی دندان‌های دو طرف فکتان استفاده کنید تا به سلامتی تمامی دندان‌ها و جلوگیری از ایجاد نا‌قرینگی در صورت کمک کنید.

از اینکه تا پایان این مقاله از سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، با ما همراه بودید، صمیمانه سپاس گذاریم.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *