ایمپلنت دندان چیست؟ انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست

بسیاری از افراد با گذشت زمان و یک سری از دلایل مختلف از جمله عادت‌ های غذایی نامناسب، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، جنس بد دندان‌ ها، پیری و … دندان‌ ها را به وسیله کشیدن از دست می‌ دهند. این موضوع علاوه بر این که از لحاظ ظاهری برای افراد مشکل ساز است، می‌ تواند در غذا خوردن و جویدن غذا هم برای افراد مشکل ایجاد کند. در این مواقع است که افراد به فکر یک روش دائمی برای جایگزینی دندان از دست رفته خود می افتند. در این مقاله از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا سعی می کنیم به طور کامل ایمپلنت دندان را مورد بررسی قرار دهیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

در پاسخ به سوال “ایمپلنت دندان چیست” باید گفت روشی دائمی و با کیفیت برای کسانی است که دندان خود را از دست داده اند. امروزه به دلیل شناخته بودن این روش در بین افراد و فراگیر شدن آن، خوشبختانه دیگر افراد دغدغه‌ای مبنی بر کشیدن و یا از دست دادن دندان‌ های خود ندارند و همچنین اکثر افراد به سراغ دندان های بی کیفیت و دردسر ساز مصنوعی نمی روند. متقاضیان ایمپلنت مطمئن باشند که با انجام ایمپلنت، هیچ گونه مشکلی برای شخص استفاده کننده به وجود نخواهد آمد و افراد می توانند تا آخر عمرشان بدون هیچ مشکل خاصی از آن استفاده کنند.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

به طور کلی می توان گفت که جراحی ایمپلنت دندان نوعی جراحی سرپایی می باشد که طبق یک سری از مراحل مختلف و در زمان های معینی انجام می پذیرد. روند انجام ایمپلنت دندان شامل مراحل زیر می باشد:

  • معاینه دقیق فرد بیمار و تعیین نوع و تعداد ایمپلنت متناسب با نیاز فرد
  • کشیدن و یا برداشتن دندان آسیب دیده در صورت وجود ریشه دندان
  • در صورت نیاز انجام جراحی پیوند استخوان برای آماده سازی استخوان فک
  • کاشت ریشه و یا پایه مربوط به ایمپلنت
  • مدت زمان استراحت برای رشد و ترمیم استخوان فرد
  • انتخاب رنگ دلخواه دندان توسط فرد بیمار و انجام قالب گیری و ارسال آن برای لابراتور
  • در نهایت قرار دادن ایمپلنت در جای خود

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ های دندانی در طول، عرض، سایز و انواع متفاوتی وجود دارند که دکتر متخصص با توجه به موقعیت مکانی و شرایط دندان تصمیم می گیرد که از چه سایز ایمپلنتی استفاده کند. پس دقت کنید که نوع ایمپلنت هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. در ادامه سعی می کنیم برخی از انواع ایمپلنت ها را معرفی کنیم:

  • ایمپلنت دندان یک مرحله‌ ای

این مدل از ایمپلنت، همانطور که از نامش پیداست، در یک مرحله انجام می شود. روش انجام کار اینست: ابتدا ایمپلنت درون استخوان فک قرار می گیرد و لثه بدور ایمپلنت بخیه زده می شود. در این روش، قسمت بالای موقتی ایمپلنت از لثه خارج است و احتمال آسیب دیدگی دارد. در عوض نیازی به جراحی مرحله دوم، یعنی باز کردن روی لثه نیست. پس از حدود 2 یا 3 ماه، قالبگیری و ساخت روکش اصلی شروع می شود.

  • ایمپلنت دندان دو مرحله ای

رایج ترین نوع ایمپلنت است که به صورت دقیق تر از یک مرحله ای انجام می شود و از استحکام بالاتری برخوردار می باشد. در این روش پیچ ایمپلنت داخل استخوان فک قرار داده شده و لثه روی آن بخیه زده می شود (ایمپلنت کاملا داخل لثه قرار می گیرد) پس از مدت 2 یا 3 ماه با کمک جراحی، بافت نرم لثه کنار می رود و بخش موقت ایمپلنت دندانی روی قطعه قبلی قرار می گیرد. یک یا دو هفته زمان لازم است تا لثه در اطراف ایمپلنت ترمیم شود. مرحله بعدی قالبگیری و ساخت روکش دندان است.

  • ایمپلنت فوری

به زودی این مطلب بروزرسانی می شود.

بهترین متخصص ایمپلنت دندان

به زودی این مطلب بروزرسانی می شود.

ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

این سوال تقریبا اولین سوال افراد متقاضی به ایمپلنت است. لازم به ذکر است که نمی توان پاسخ قطعی به این سوال داد زیرا عوامل مختلفی در این سوال موثر هستند. اما قطعا با از دست دادن دندان، باید هر چه زودتر این فرآیند را شروع کرد. به طور کلی می توان گفت که جراحی کاشت و ایمپلنت دندان معمولا سه فاز دارد که به طور تقریبی حدود ۵ تا ۸ ماه طول خواهد کشید. این سه فاز شامل ارزیابی، قرار دادن پایه ایمپلنت و قرار دادن تاج می باشد. البته افرادی که قصد ایمپلنت بیش از یک دندان را دارند قطعا مدت زمان بیش تری را صرف خواهند کرد.

مزایای ایمپلنت دندان – آیا ایمپلنت دندان خوب است؟

دلایل زیادی وجود دارد که ایمپلنت را به عنوان محبوب ترین روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته بدانیم. از جمله این دلایل این است که نگهداری از ایمپلنت کاری آسان است و استفاده از آن و خوردن غذا توسط آن هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند و با دندان های واقعی فرد هیچ تفاوتی ندارد. از همه مهم تر این است که نیازی نیست مانند دندان های مصنوعی شب ها قبل از خواب آن ها را در بیاورید. موفقیت ایمپلنت دندان حدود ۹۸ درصد می باشد و برای بسیاری از افراد بهترین و محبوب ترین روش درمان است. دقت کنید که بعد از این روش عوارض خاصی برای فرد ایجاد نخواهد شد و با مشکلاتی مثل تورم لثه و یا عفونت رو به رو نخواهند شد. همه این عوامل باعث می شود که به سوالی مثل آیا ایمپلنت دندان خوب است، پاسخ مثبت دهیم و شما را با خیالی راحت به این جراحی تشویق کنیم.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

عوارض ایمپلنت دندان

قطعا ایمپلنت دندان نیز مانند هر جراحی دیگری یک سری عوارض و معایب به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که عوارض مربوط به ایمپلنت به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. عوارض طبیعی بعد از جراحی: همان طور که از اسم آن پیدا است، این گونه عوارض کاملا طبیعی بوده و معمولا همان روز و  بعد از جراحی، فرد دچار تب و درد مختصر و همچنین تورم می شود که بعد از چند روز به طور کامل از بین می رود.
  2. عوارض غیر طبیعی بعد از جراحی: این عوارض در جراحی های خیلی سخت ایجاد می شوند. مثلا ممکن است غشا سینوس پاره شود یا پایه ایمپلنت به داخل حفره سینوسی بیفتد. به همین دلیل انتخاب جراح متخصص و مجرب ایمپلنت را جدی بگیرید تا از این خطرات تا حد امکان جلوگیری کنید.

هزینه و قیمت ایمپلنت دندان 1402

قیمت مربوط به ایمپلنت دندان متاثر از عوامل متفاوتی می باشد. معمولا ایمپلنت به عنوان یکی از گران ترین جراحی ها در حوزه دندانپزشکی معرفی شده است چرا که یکی از پروسه های ترمیمی سخت برای دندانپزشک است و نسبت به دیگر فعالیت های آن، پر زحمت تر می باشد. لازم به ذکر است که عوامل مختلفی از جمله معاینه دهان و دندان، سی تی اسکن، کشیدن دندان، پیوند استخوان و … بر تعرفه ایمپلنت موثر است. همچنین نوع فلزی که برای جراحی انتخاب می شود هم بر قیمت ایمپلنت تاثیر گذار خواهد بود. البته عاملی که تعیین کننده قیمت نهایی آن است، نوسانات قیمت ارز در کشور می باشد.

سعی کردیم که به سوالات پیرامون ایمپلنت دندان یا کاشت دندان به صورت کامل پاسخ دهیم. متشکریم که تا پایان این مقاله از وبسایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران ، با ما همراه بودید.

2 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *