جلسه اول ارتودنسی چقدر طول میکشد؟ با جزئیات کامل

جلسه اول ارتودنسی چقدر طول میکشد؟

سوال: جلسه اول ارتودنسی چقدر طول میکشد؟

اگر در نظر دارید که دندانهای خود را ارتودنسی کنید، شاید برای شما هم سوال باشد که “جلسه اول ارتودنسی چقدر طول میکشد؟” در این مطلب به مراحلی لازم که می بایست قبل از اجرای کامل بریس های ارتودنسی روی دندان انجام شود، اشاره می کنیم. که لزوما در یک جلسه و در یک روز انجام نمی شود.

  • مشاوره و ویزیت

اولین گام در جلسه اول ارتودنسی، مشاوره و ویزیت می باشد. در اولین ویزیت متخصص ارتودنسی علت مراجعه را فرد جویا می شود. سپس داخل دهان به طور کامل معاینه و چک می شود تا ناهنجاری ها و مشکلات دندان ها یا فک بررسی گردد. برای تصمیم گیری نهایی و بررسی جزئیات، معمولاً عکس ها و مدارک تکمیلی درخواست می شود اما قبل از انجام عکس برداری در گام مشاوره و ویزیت جلسه اول ارتودنسی، سوالات مراجعه کننده مبنی بر هزینه ارتودنسی و نحوه پرداخت آن به صورت یکجا یا قسطی، مدت زمان تقریبی و نوع درمان پاسخ داده می شود.

  • درخواست عکس opg

بعد از تصمیم مراجعه کننده مبنی بر انجام ارتودنسی، متخصص در جلسه اول ارتودنسی درخواست تهیه عکس های تکمیلی را می کند. برای تمامی مراجعه کنندگان نیاز به مدارک درمان مانند عکس ها واجب است بنابراین به بخش فوتوگرافی ارجاع داده می شوند. عکس opg نوعی عکس با اشعه ایکس از دندان ها است که ارتودنتیست از عکس های opg برای بررسی موقعیت کلی دندان ها، میزان پوسیدگی، شکستگی یا تغییر رنگ دندان ها، عفونت دندان و لثه و بررسی استخوان فک استفاده می کند. در این عکس تمامی محدوده دهان شامل تمام دندان های بالا و پایین در یک عکس واحد نشان داده می شود.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

رادیوگرافی سفالومتری

  • عکس سفالومتری

متخصص قبل از هرگونه اقدامی نیاز به بررسی عکس فک دارد، چنین عکسبرداری سفالومتری نام دارد. اشعه ایکس سفالومتریک رادیوگرافی تشخیصی برای درمان ارتودنسی است. عکس سفالومتری تصویری از کنار سر بیمار است که موقعیت جمجمه و فک در آن به خوبی مشخص است. ارتودنتیست با بررسی تصاویر حاصل از فک بیمار یا همان سفالومتری می تواند در مورد نحوه درمان ارتودنسی تصمیم گیری کند.

  • درمان دندان های پوسیده

پوسیدگی دندان ها دو حالت دارد یا دندان ها قبل از ارتودنسی دچار پوسیدگی هستند و یا در حین ارتودنسی و بعد از آن، دچار پوسیدگی می شوند. در جلسه اول ارتودنسی متخصص با معاینه کامل دهان و دندان ها و عکس های فوتوگرافی، دندان ها را مورد بررسی قرار می دهد. اگر دندان های بیمار دچار پوسیدگی عمقی باشند و یا دندان عقل نهفته وجود داشته باشد، ارتودنتیست پیشنهاد می دهد ابتدا برای بزرگسالان این مشکلات رفع گردند و سپس اقدام به ارتودنسی کنند. نوعی پوسیدگی دیگر نیز ممکن است برای دندان های سالم در حین و بعد از ارتودنسی به وجود بیاید. به دلیل جمع شدن باکتری ها در اطراف مینای دندان و به خاطر وجود براکت و سخت بودن رسیدگی بهداشتی دهان و دندان، پوسیدگی ایجاد می شود. با آغاز درمان بر روی دندان ها، متخصص روش هایی اعم از تهیه مسواک های خاص، استفاده از فلوراید و یا جرم گیری را برای پیشگیری و درمان دندان های پوسیده ناشی از ارتودنسی توصیه می کند.

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

  • آنالیز سفالومتری

هدف از آنالیز سفالومتری داشتن دید مناسب نسبت به اجزای استخوانی صورت توسط ارتودنتیست است. آنالیز سفالومتری با دو روش دستی و دیجیتال امکان پذیر است. در روش دستی کاغذ مخصوصی روی کلیشه قرار می گیرد که نقاط و خطوط توسط متخصص رسم می شود و سپس داده ها ارزیابی می شوند تا نتیجه تعیین گردد. در روش دیجیتال رسم نقاط و خطوط توسط نرم افزاری در کامپیوتر انجام می شود و نتایج به صورت اتوماتیک محاسبه و تفسیر می گردند.

  • کشیدن دندان در صورت نیاز

در جلسه اول ارتودنسی پس از تصمیم فرد متقاضی بر انجام ارتودنسی متخصص نحوه انجام کار را برای بیمار شرح می دهد. ممکن است دهان بیمار قبل از ارتودنسی نیاز به فضای بیشتری داشته باشند لذا کشیدن دندان های دائمی برای ایجاد فضا، کشیدن دندان های عقل نهفته و غیره از جمله عواملی می باشد که ممکن است توسط ارتودنتیست تجویز گردد. ( این مطلب را مطالعه کنید: ارتودنسی و کشیدن دندان عقل)

قالب گیری دندان

  • قالب گیری دندان

در جلسه اول ارتودنسی پس انجام تمامی مراحلی که ذکر شد اقدام بعدی قالب گیری دندان است. برای تعیین شکل و فاصله دندان ها، نحوه قرار گرفتن دندان ها، عقب یا جلو بودن دندان ها، ابعاد دندان ها و فک، و برای ساخت بریس های ارتودنسی از قالب گیری که مواد خمیری شکل هستند استفاده می شود.

  • انجام باندینگ ارتودنسی

فرآیند چسباندن براکتهای ارتودنسی بر روی دندانها باندینگ نام دارد. در این مرحله دو حلقه فلزی روی دندانهای آسیاب قرار داده می شوند که بعنوان پایه برای اتصال سایر تجهیزات ارتودنسی هستند. سپس بریس های اتودنسی که در مرحله قبلی آماده شدند، با سیمان مخصوص روی دندانها چسبانده می شوند و با نور کاملا سفت می شوند. لازم به ذکر است این فرآیند بدون درد است و نیازی به بی حسی دندان ها نیست اما قرار دادن آنها بر روی دندان بیماران نیازمند دقت و تخصص بسیار بالای پزشک می باشد.

  • گذاشتن سیم و کش ها

ابتدا یک سیم بر روی براکت های هر فک قرار داده می شود. برای اصلاح دقیق تر ناهنجاری های دندان و فک گاهی استفاده از کش ها توسط متخصص تجویز می شود. کش ارتودنسی دندان ها یک نوار کوچک لاستیکی است که باعث می شود دندان ها با فشاری معین روی هم تنظیم شوند. جنس این کش ها از نوعی نوار لاستیکی است و بین براکت های بالا و پایین و یا قسمت های جلو یا عقبی قرار می گیرند.

امیدواریم که پاسخ سوال “جلسه اول ارتودنسی چقدر طول میکشد؟” را به خوبی برای شما توضیح داده باشیم. و این مطلب از سایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

مطالب بیشتر:

پلاک شفاف ارتودنسی

ارتودنسی متحرک

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *