کاشت مجدد دندان

کاشت مجدد دندان

منظور از کاشت مجدد دندان چیست؟

دندان هایی که در اثر ضربه، به طور کامل از حفره خود بیرون بیفتند را می توان در محل خود دوباره کاشت.

میزان موفقیت کاشت مجدد دندان

موفقیت دوباره کاشتن دندان به زنده بودن و سالم ماندن سلولهای سطح ریشه دندان بیرون افتاده دارد و زنده و سالم ماندن نیز به دو عامل بستگی دارد:

اول مدت زمانی که دندان خارج از حفره خود بوده و دوم محیطی که دندان تا زمان دوباره کاشتن در ان قرار گرفته است. مدت زمانی که دندان خارج از حفره خود است در موفقیت عمل دوباره کاشتن نقش مهمی دارد. هر چه این زمان بیشتر باشد عدم موفقیت بیشتر است. اگر قبل از ۳۰ دقیقه دندان در جای خود قرار گیرد امکان موفقیت ۹۰% است. اگر پس از گذشت ۲ ساعت در محل خود قرار گیرد ۹۵ % با عدم موفقیت مواجه هستیم. البته این بدان معنی نیست که اگر ۲ ساعت از زمان خارج بودن دندان گذشته است و ساعت ها خارج از حفره بوده از دوباره کاشتن آن صرفه نظر کنیم چرا که حتی پس از گذشت ساعت ها احتمال موفقیت عمل دوباره کاشتن دندان وجود دارد.

مراقبت های لازم، در فاصله ضربه تا کاشت دندان

  1. هنگامی که دندان از حفره خود بیرون پرید آن را پیدا کنید. باید از دست کاری سطح ریشه دندان اکیدا خودداری کرد.
  2. برای برداشتن دندان آن را از ناحیه تاج بگیرید. در صورت زمین افتادن دندان اگر جسم خارجی مثل شن و خاشاک می بینید در حالی که فقط تاج دندان را محکم با انگشت نگه داشته فقط با سرم فیزیولوژی و یا با جریان ملایم و ولرم باید اقدام به پاک کردن سطح ریشه نمود. و از دست زدن به ریشه و مالش آن یا کشیدن پارچه روی آن اکیدا خودداری کنید تا از آسیب دیدگی سلولها جلوگیری شود.
  3. از به کار بردن هر گونه مواد پاک کننده و یا ضد عفونی کننده و یا مواد شیمیایی اجتناب کنید.
  4. اگر در جایی مثل جاده بودید که دسترسی به آب نداشتید و ریشه دندان نیز آلوده به خاک و غیره شده بود نگران نباشید آن را در گوشه دهان بین گونه و دندانهای خلفی قرار دهید. جریان بزاق، ذرات آلوده را در خود معلق کرده آن را تمیز می کند و آلودگی ها تف کنید.
  5. اگر می توانید دندان را در حفره خود قرار دهید اگر محل دندان آسیب زیاد دیده باشد و اگر توان گذاشتن دندان در محل خود را ندارید بعد از تمیز کردن سطح ریشه فوری تا رسیدن به مرکز درمانی دندانپزشکی دندان را به ترتیب در شیر یا نرمال سالین ( سرم نمکی ۹ در هزار) یا بزاق فرد مصدوم و یا حتی آب معمولی قرار داده سریعا خود را به دندانپرشک برسانید.
  6. از سفیده تخم مرغ برای نگهداری دندان تا رسیدن دندانپزشک نیز میتوان استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است که به اندازه شیر ،سفیده تخم مرغ در حفظ سلامت سلولهای موثر است.

مرحله پس از کاشت دوباره دندان

پس از آنکه دندانپزشک دندان خارج شده از جای خود را در محل  خود قرار داد و آنها را ثابت کرد. برای بیمار آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت،داروی ضد کزاز به علت آلوده شدن دندان با خاک و احتمال بروز کزاز تجویز می کند.

 

متشکریم که تا پایان این مقاله از سایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، با ما همراه بودید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *