سوالات

سوالات متداول

آیا شما سوالی دارید ؟

اگر در لیست زیر پاسخ سوال خود را پیدا نکردید، لطفا سوال خود را بپرسید، در اسرع وقت به شما پاسخ خواهیم داد.

سوالات متداول

آیا برای شروع درمان ، دیر شده است ؟

دستگاه های ارتودنسی فقط برای کودکان نمی باشد، بلکه در هر سنی، می توان از آنها به شرطی که سلامت لثه، دندانها وجود داشته باشد، استفاده گردد. اگر مشکل بیمار فکی باشد بهتر است درمان قبل از بلوغ شروع شود و اگر بیمار با مشکل فکی بعد از بلوغ مراجعه نماید نیاز به ارتودنسی و جراحی خواهد داشت. اگر بیمار دارای ناهنجاری دندانی باشد به شرطی که مشکلات لثه ای نباشد در هر زمان می توان درمان ارتودنسی ثابت را انجام داد. ولی بازهم ترجیح داده می شود که برای مشکلات دندانی بیمار قبل از بلوغ مراجعه نماید.

آیا زنان باردار مجاز به ارتودنسی هستند؟

ارتودنسی و بارداری هیچ اثر منفی مستقیم یا معکوسی روی هم ندارند؛ یعنی نه بارداری مستقیما به ارتودنسی صدمه می‌زند و نه ارتودنسی خطری برای بارداری محسوب می‌شود.
اما باید توجه کرد که طی بارداری ، تغییرات هورمونی‌ ایجاد می‌شود که بافت لثه و اطراف دندان وهم خلق و خو و شرایط روانی خانم باردار را را تحت تاثیر قرار می‌دهد . بنابراین امکان دارد که به خاطر افسردگی خفیف یا مشکلات دیگر حین بارداری، فرد نتواند دستورات بهداشتی (مسواک و…) را درست رعایت کند.

ممکن است به علت تغییرات هورمونی و اثر آن روی لثه و کوتاهی در رعایت بهداشت ، تورم و مشکلات زیادی در لثه‌ها ایجاد شود که این وضع سبب تاثیر بر ارتودنسی و وضعیت سلامت لثه می‌شود.

نکته ی دیگراین است که بیماران باردار برای تهیه رادیو گرافی در سه ماهه اول بارداری و جهت کشیدن دندان در سه ماهه اول و آخر بارداری محدودیت دارند.

بنابراین اگر بیمار با برنامه ریزی اقدام کند و همکاری دقیق را داشته باشد، هیچ مشکلی از نظر «ارتودنسی در دوران بارداری» پیش نخواهد آمد.

بهترین زمان برای انجام ارتودنسی؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا بهترین زمان برای معاینات دندانپزشکی را سن ۷ سالگی و بهترین زمان برای آغاز ارتودنسی البته بعد از تشخیص بسته به نیاز ۸-۹ سالگی می دانند چرا که در این سن طیف رشد مجدد و تغییرات دندان ها قابل تشخیص است و اگر مشکلی در شکل دندان ها و یا حتی سلامت آنها وجود داشته باشد در بهترین زمان تشخیص داده می شود.

در این سنین به دلیل شروع رویش دندان های آسیاب بزرگ دندانپزشک توانایی ارزیابی حالات و فرم بندی دندان ها را دارد و به راحتی می تواند تشخیص دهد که فک بالا و پایین در چه موقیعتی نسبت به عقب و جلو بودن قرار خواهند گرفت.

زمان درمان بستگی به نوع ناهنجاری ، شدت مشکل دارد. اگر سن بیمار کمتر باشد درمان راحت تر، کوتاه تر و موفقیت آمیز تر خواهد بود. در بیمارانی که دارای مشکل فکی هستند حتما باید بیمار را قبل از بلوغ معاینه کرد. در مورد پسرها ۹ سالگی و در مورد دختر ها ۸ سالگی معمولا مناسب ترین زمان است. ولی براساس نوع ناهنجاری می توان زودتر هم انجام داد به عبارت دیگر در بعضی از موارد باید درمان را حتی زودتر از ۸-۹ سالگی شروع کرد که نوع ناهنجاری تعیین کننده آن است

درمان ارتودنسی چه مدت طول خواهد کشید؟

طول درمان بستگی به نوع و شدت ناهنجاری دندان فکی، سن بیمار و نیز همکاری وی با متخصص ارتودنسی دارد.

به طور میانگین طول درمان ارتودنسی در حدود ۲ سال می باشد و ممکن است در بعضی موارد درمان تا چند سال به طول بیانجامد و به طور متوسط بیماران هر ۴ تا ۶ هفته یکبار معاینه می شوند

منظور از وقت اورژانس چیست؟

اگر دستگاه متحرک ارتودنسی بشکند یا گم شود و یا اگر براکت دستگاههای ثابت به هر دلیلی بشکند و یا هر گونه مشکلی برای آنها ایجاد شود به علت حرکت نابجای دندان و به علت آسیب به مخاط دهان بیمار می بایست با تماس تلفنی وقت اورژانس گرفته و فوراً مراجعه نماید.

از ما بپرسید