نکات لازم مراقبت از سیم های ارتودنسی

مراقبت از سیم های ارتودنسی

مراقبت از سیم های ارتودنسی

  1. بعد از اینکه دندانها با سیمهای ارتودنسی بسته شدند به مدت ۱ الی ۲ روز احساس فشار روی دندانهایتان خواهید داشت , که این امری است طبیعی و بعد از چند روز فشار حاصله بتدریج از بین خواهد رفت.
  2. همینطور چند روز اول باید با آب نمک رقیق (نصف قاشق چایخوری در یک لیوان آب ) ۵ الی ۶ مرتبه در طی روز دهان را شستشو دهید ؛ زیرا ممکن است سیمهای ارتودنسی باعث پوسته شدن لبها و زبان گردند ؛ از این رو این کار لازم است.
  3. علاوه بر این مقداری موم نرم (یا مقداری آدامس نیز این کمک را میکند) از طرف پرسنل مطب در اختیار شما قرار میگیرد که در صورت مشاهده تیزی , تکه ای از آن را بعد از نرم کردن روی سیمها قرار میدهید و شستشو با آب نمک را ادامه میدهید.
  4. معمولاً بعد از یک هفته به سیمها عادت کرده و فراموش میکنید که آنها را در دهان دارید.
  5. حداقل روزی سه مرتبه باید دندانها را مسواک بزنید؛ آنهم به طرز صحیح (روی دستگاههای ثابت ارتودنسی بطور افقی و سطوح جونده بطور عمودی ). در صورت عدم بهداشت صحیح دچار تورم لثه و خونریزی و بوی بد دهان و در نهایت بیماریهای لثه ای خواهید شد .
  6. کوچکترین فشار به سیمهای ارتودنسی از طرف شما منجر به کنده شدن آنها از روی دندانها و در نتیجه طولانی شدن مدت معالجه شما خواهد شد. بهمین دلیل بهتر است از خوردن مواد غذائی سفت و چسبنده خودداری نمائید و در صورت امکان آنها را قبل از خوردن به صورت قطعات کوچک درآورید. این مواد غذائی عبارتند از : ساندویچ , سیب , خیار , انواع میوه های هسته دار (هندوانه , گوجه , گیلاس , زردآلو و …) , انواع گوشتها (کباب , خورش و استیک ), نان سفت , بلال و غیره . این مواد را با کارد تکه تکه کرده و میل نمائید. زیرا با گاز زدن آنها سیمها کنده شده و مدت معالجه تان طولانی تر خواهد شد.
  7. از خوردن گز , سوهان , آدامس , انواع شکلاتهای کشی و چسبنده  و ته دیگ و امثال آن بهتر است اکیداً خودداری نمائید. زیرا آنها را دیگر نمیتوان به قطعات کوچکتر تبدیل نمود.
  8. لازم به تذکر است که در صورت شکستن بیش از حد آنها شامل مخارج دیگری نیز خواهید شد.

امیدواریم که مقاله مراقبت از سیم ارتودنسی از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *