وقت اورژانس ارتودنسی شامل چه مواردی می شود؟

وقت اورژانس ارتودنسی

وقت اورژانس ارتودنسی چیست؟ آیا تا به حال چیزی در مورد این موضوع شنیده‌اید؟ در صورتی که تا به حال در مورد وقت اورژانس ارتودنسی و یا روش‌های برطرف کردن مشکلات ارتودنسی چیزی نشنیده‌اید، بدانید در این بخش به پاسخ تمامی سؤالاتی که در این زمینه دارید، می رسید. هم چنین می توانید در صورت اتفاق افتادن، به خوبی با این قضیه روبرو شده و به سادگی از پس آن برآیید.

منظور از وقت اورژانس ارتودنسی چیست؟

حال بهتر است که برویم سر اصل مطلب، همان طور که از نام آن پیدا است، وقت اورژانس ارتودنسی در حقیقت مربوط به نوبت ویزیتی می‌شود که به صورت اورژانسی و خارج از نوبت و همچنین خارج از زمان چکاپ ماهانه به بیمار داده می‌شود. این موضوع در زمانی رخ می‌دهد که بیمار دچار مشکل خاصی شده است و نمی‌تواند تا زمان نوبت ویزیت خودش صبر کند.

چه مواردی شامل اورژانس ارتودنسی می‌شود؟

در پاسخ به سوال چه مواردی شامل اورژانس ارتودنسی می‌شوند؟ باید گفت، که پس از جلسه ماهانه ارتودنسی، تا چند روز احتمالاً کمی احساس درد داشته باشید. این حس کاملاً طبیعی است و نیازی به وقت اورژانسی ندارد. اما به ندرت پیش می‌آید که بیمار ناچار به تحمل درد بسیار وحشتناک و شدیدی می‌شود. در این شرایط است که او باید به پزشک خود مراجعه کند. به طور کلی مواردی که سبب آسیب به بافت دهان، لثه و دندن‌ها می‌شوند و یا آن که درد و رنج بسیار زیادی را برای فرد به وجود می‌آورند، جز مواردی هستند که باید از وقت اورژانسی برای آن‌ها استفاده کرد. در ادامه به شکل واضح‌تری به دیگر موارد مربوط به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

  • شکستن براکت‌ها یکی از اورژانس ارتودنسی

آیا شل شدن یا شکستن یک براکت، جزء اورژانس ارتودنسی است؟ بله. پس یکی از موارد، مربوط به شکستن و یا گم شدن براکت‌ها می‌شود. در صورتی که براکت‌ها در ارتودنسی‌های ثابت به هر دلیلی از جای خود درآیند سبب می‌شوند تا دندان‌ها حرکت‌هایی را در جهت اشتباه داشته باشند و همین موضوع می‌تواند به مخاط دهانی بیمار صدمه وارد کند.

  • براکت شل شده

مورد بعدی در خصوص براکت‌های شل شده است. براکت‌ها می‌توانند در اثر تغذیه‌های نامناسب و یا دستکاری کردن براکت‌ها دچار شل شدگی شوند. اگر می‌توانید براکت را در جای خودش قرار دهید این کار را انجام دهید و کمی با آن به صورت کجدار مریز رفتار کنید تا در نوبت بعدی، پزشک بتواند براکت شل شده را تعویض کند. در غیر این صورت بهتر است به سراغ تعیین وقت اورژانسی بروید.

انجام ارتودنسی فانکشنال در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

  • تروما (تصادف یا ضربه شدید)

تروما در واقع به آسیب‌هایی گفته می‌شود که به بخش‌های دهان، دندان‌ها و صورت وارد می‌شود. این آسیب‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلفی صورت بگیرند و همچنین ممکن است به دلایل گوناگونی همچون تصادف، زد و خورد و… باشند. در این موارد معمولاً اگر درد، خونریزی شدید و همچنین جدا شدن و از جای خود درآمدن اجزای ارتودنسی را مشاهده کنید، باید هرچه سریعتر نسبت به گرفتن وقت اورژانس ارتودنسی اقدام نمایید؛ زیرا این نوع از مشکلات جز مهم‌ترین مواردی هستند که نیاز به معاینه در اسرع وقت توسط پزشک دارند.

  • آلرژی

مورد بعدی مربوط به واکنش‌های بدن بیمار به اجزای دستگاه ارتودنسی می‌شود. گاهی اوقات این موضوع پیش می‌آید که بدن بیمار نسبت به این اجسام خارجی واکنش نشان می‌دهد و همین موضوع سبب می‌شود که بیمار نشانه‌های خفیف و یا شدیدی را از آلرژی بروز دهد.

مطالعه کنید: پلاک شفاف ارتودنسی

  • التهاب پیش رونده

التهاب یکی از نشانه‌هایی است که در بسیاری از موارد ارتودنسی ظاهر می‌شود. این التهاب به دلیل فشاری است که بریس‌ها به لثه‌ها و دندان‌ها می‌آورند و همچنین به دلیل جا به جا شدن دندان‌ها داخل لثه‌ها، بروز پیدا می‌کند. با این وجود بهتر است بدانید که گاهی اوقات التهاب لثه مورد نظر ما نه تنها در حد ثابتی نیست، بلکه دردناک بوده و دائماً نیز در لثه در حال پیش روی می‌باشد. این التهاب معمولاً از حالت عادی خارج می‌شود و نیاز است که برای آن یک وقت اورژانس ارتودنسی بگیرید تا بتوانید به سرعت مشکل به وجود آمده را برطرف سازید.

  • درد شدید یکی از موارد اورژانس ارتودنسی

اما مورد آخری که سبب می‌شود نیاز به تعیین وقت اورژانس ارتودنسی داشته باشید، مربوط به به وجود آمدن درد شدید در قسمت‌های دهان، دندان‌ها و لثه‌ها می‌شود. این درد‌ها می‌توانند به نحوی باشند که نه تنها آرام نشوند، بلکه حتی دائماً نیز بیشتر شده و پیش رونده باشند.

  • لق شدن دندانها

هنگام جابجایی دندانها به موقعیت صحیح، اینکه احساس کنید دندانهای شما کمی لق شده اند، طبیعی است. ولی لق شدن بیش از حد دندانها و درد آنها طبیعی نبوده و یکی از موارد اورژانس ارتودنسی است.

درصورت قورت دادن کش ارتودنسی چه کنیم؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است در طول دوره ارتودنسی بروز پیدا کند، مربوط به قورت دادن کش ارتودنسی می‌شود. معمولاً زمانی که بریس‌ها از جای خود شل می‌شوند و یا براکت‌ها از جای خود در می‌آیند، این اتفاق رخ می‌دهد. درست است که این موضوع می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد، اما قابل درمان است و نیازی به استرس‌های شدید نخواهید داشت.

گاهی اوقات معلوم نیست که بریس وارد نای شده و یا از طریق مری به سمت معده رفته است. برای تشخیص این موضوع ابتدا از کاردیوگرافی استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند تا مکان دقیق براکت‌ها را پیدا کنند. پس از آن می‌توان با استفاده از روش‌های مخصوص براکت‌ها و تکه‌های ارتودنسی را از بدن بیمار خارج کرد.

راه حل برای انتهای سیم ارتودنسی که بیرون‌زده

گاهی اوقات از بخش انتهایی بریس‌ها توجه می‌شوید که سیم ارتودنسی ثابت شما بیرون‌زده است. آیا راه حلی برای برطرف‌سازی این موضوع وجود دارد یا خیر؟ در صورتی که این موضوع برای شما و یا هر کدام از اطرافیانتان رخ داده باشد، لازم است تا بدانید که این مشکل یکی از شایع‌ترین و همچنین آزاردهنده‌ترین مشکلات و مواردی است که ممکن است در طول دوره درمانی ارتودنسی برای شما رخ دهد.

مسلماً سیم‌های فلزی بریس‌ها می‌تواند سبب ایجاد زخم‌های کوچک و بزرگی داخل دهان و بر روی لثه‌ها شود که بسیار نیز آزاردهنده خواهد بود. در برخی از موارد که بیرون زدگی سیم‌ها ناچیز است، می‌توانید خودتان در خانه این مشکل را حل کنید. مثلا یک چیز نرم مانند آدامس به انتهای سیم بچسبانید. اما گاهی اوقات که شامل بیشتر موارد می‌شود، لازم است تا به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید تا این مشکل را برطرف کند. معمولاً نیز برطرف شدن بیرون زدگی سیم ارتودنسی با تعویض آن انجام می‌شود.

جمع‌بندی

موارد مطرح شده در خصوص وقت اورژانس ارتودنسی به ما این موضوع را نشان می‌دهند که در چه زمان‌هایی می‌توانیم به دنبال آن باشیم که از این وقت استفاده کنیم. فراموش نکنید که وقت اورژانس ارتودنسی تنها در مواقع حساس و بسیار اورژانسی به بیمار داده می‌شود. در غیر این صورت بهتر است وقت خود را تنظیم کرده و سر نوبت چکاپ ماهانه خودتان مراجعه نمایید. متشکریم که تا پایان این مقاله از سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، با ما همراه بودید.

2 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *