ریتینر ارتودنسی چیست؟ ریتینر ثابت و متحرک

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی چیست و شامل چند مورد می شود؟ کارایی که این قطعه دارد در چه حوزه ای است و آیا استفاده از آن ضروری است یا می توان استفاده کردن از آن را فراموش کرد؟ در ادامه این مقاله سعی می کنیم تا در مورد ریتینر ارتودنسی توضیحات کاملی را ارائه کنیم و به شما بگوییم که کدام یک از این موارد می تواند اهمیت بسیار بیشتری را برای شما داشته باشد.

ریتینر ارتودنسی چیست؟

ابتدا باید بدانیم که ریتینر ارتودنسی چیست. این قطعه در حقیقت با نام نگهدارنده ارتودنسی نیز شناخته می شود که معمولا زمان استفاده از آن در پایان دوره درمانی ارتودنسی است. زمانی که درمان شما با ارتودنسی تمام می شود لازم است از ریتینرها استفاده کنید و مانع حرکت غیر صحیح دندان ها در جهت دیگری شوید. در صورتی که از این قطعه استفاده نکنید، به احتمال بسیار زیاد با افزایش پیدا کردن سن و سال شما، بافت های نرمی که داخل دهان وجود دارند می توانند سبب تغییر موقعیت دندان ها شوند. این بافت های نرم همچون زبان، گونه ها و لب ها هستند. فراموش نکنید که احتمال برگشتن دندان ها بدون استفاده از نگهدارنده ارتودنسی می تواند بالای 95 درصد باشد و همین موضوع سبب می شود تا تمام مدت زمان و هزینه ای که صرف درمان ارتودنسی کرده اید را به هدر دهید. بنابراین باید گفت زمانی که از ریتینر ارتودنسی استفاده می کنید، می توانید مطمئن باشید که کار درمان ارتودنسی خود را تکمیل کرده اید.

ریتینر ارتودنسی علاوه بر جلوگیری از بازگشت دندان های ارتودنسی شده به حالت قبل، کاربردهای دیگری نیز دارد. به طور مثال در برخی از افراد بین فک و لثه ها عدم هماهنگی مشاهده می شود که ریتینرها می توانند این عدم هماهنگی را برطرف سازند. به طور مثال ریتینر کمک می کند تا دندان ها با لثه به خوبی هماهنگ شده و فک به بهترین شکل ممکن فرم داده شود.

انواع ریتینر ارتودنسی

اما انواع ریتینرهای ارتودنسی را به چند بخش می توانیم طبقه بندی کنیم. به طور کلی می توانیم بگوییم که انواع ریتینر ارتودنسی به دو دسته ریتینر ارتودنسی ثابت و ریتینر ارتودنسی متحرک یا غیر ثابت طبقه بندی می شود.

  • ریتینر ارتودنسی ثابت

اولین دسته ای که قرار است معرفی شود در خصوص نگهدارنده های ارتودنسی ثابت است. این ریتینرها معمولا به وسیله یک سیم فلزی به قسمت پشتی دندان ها متصل می شوند. معمولا این کار سبب می شود تا سیم فلزی مخفی باقی بماند و به همین دلیل به آن ها ریتینرهای مخفی نیز می گویند. این روش نسبت به دیگر روش ها دارای این مزیت است که ممکن است در اثر خارج کردن های مکرر ریتینرهای متحرک از دهان روند درمان دچار اختلال شود؛ اما ریتینرهای ثابت در جای خودشان باقی می مانند و همین موضوع یکی از بزرگ ترین مزیت های آن ها است.

اما چگونه می توان نگهدارنده ثابت را در دهان بیمار قرار داد؟ برای این کار ابتدا سطح پشتی دندان های جلویی توسط دندان پزشک تمیز شده و پولیش زده می شود. در مرحله بعدی از یک قطعه پلاستیکی به اسم رابر استفاده کرده و لب ها را کنار می زنند. سطح پشتی دندان ها را نیز با ماده ای به نام اسید فسفریک 37 درصد خراش می دهند و پس از آن با جریان ملایم آب سطح دندان های خراش داده شده را می شویند. در مرحله بعدی از یک سیم چند رشته ای که انحنای آن ها بر روی انحنای قوسی دندان ها قرار می گیرد استفاده کرده و آن را با استفاده از یک چسب مخصوص به سطح پشتی دندان ها می چسبانند.

  • ریتینر ارتودنسی متحرک

  • ریتینر هالی

مورد بعدی با نام ریتینر هالی شناخته می شوند. این نگهدارنده از نوع غیر ثابت است و جنس پلاستیک مانندی نیز دارد. معمولا این نوع از نگهدارنده را بر اساس فرم دهانی بیمار و به صورت اختصاصی برای او تهیه و تولید می کنند که دارای چند عدد گیره و یا قلاب نیز می باشد. این گیره ها و قلاب ها سبب می شوند تا نگهدارنده به دندان های آسیاب بزرگ اول وصل شوند و به صورت همزمان یک سیم کمانی کوتاه نیز بر روی دندان های جلویی قرار می گیرد.

  • ریتینر شفاف یا اسیکس

مدل بعدی نیز با نام ریتینر شفاف در بین بیماران و پزشکان شناخته می شود. این نگهدارنده به طور کلی از جنس پلاستیک شفاف است و ظاهر آن نیز همچون پلاک شفاف ارتودنسی می باشد. از آنجایی که جنس این وسیله از پلاستیک شفاف است و در دهان مشخص نمی شود، طرفداران بسیاری دارد و افراد زیادی استفاده از آن را ترجیح می دهند.

به منظور آن که بتوانند از این ریتینر استفاده کنند معمولا در ابتدا از دندان ها یک قالب گرفته می شود و از روی قالب، نمونه را می سازند. در مرحله بعد یک ورقه پلاستیکی نازک را حرارت داده و با استفاده کردن از دستگاه مکش آن را بر روی نمونه دندان های بیمار می چسبانند. در مرحله بعدی نیز پلاستیک های اضافی را برش داده و تنظیم می کنند.

ریتینر ثابت بهتر است یا متحرک؟

یکی از سوالاتی که معمولا بیماران از پزشکان می پرسند در خصوص آن است که ریتینر ثابت گزینه بهتری است یا متحرک. از نظر پزشکان ریتینر ثابت گزینه بسیار بهتری است زیرا بیمار نمی تواند به دلایل مختلفی آن را از دهان خارج کند. خارج شدن های مداوم ریتینر از دهان می تواند سبب شود که دندان ها مجددا به حالت قبلی بازگردند و تمام زمان و زحمتی که بابت ارتودنسی کشیده شده است از بین برود.

کنده شدن چسب ریتینر ثابت

در صورتی که چسب ریتینر ثابت از دندان کنده شود چه اتفاقی می افتد؟ آیا امکان ترمیم آن وجود دارد؟ در صورتی که چسب ریتینر ارتودنسی شما دچار مشکل شد، بهتر است بدانید که باید به سرعت و در اولین زمان ممکن به دندان پزشک خود مراجعه کرده و از او بخواهید تا این مشکل را برطرف کند.

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

قیمت ریتینر ارتودنسی 1402

قیمت ریتینر ارتودنسی در حقیقت با توجه به چند مولفه و فاکتور تعیین می شود که هر کدام از آن ها می توانند قیمت را بسیار بالا و یا بسیار پایین بیاورند. اولا ان که جنس ریتینر، کیفیت ریتینر و نوع ریتینر تاثیر بسیار مهمی در قیمت نهایی آن دارد. این در حالی است که اگر دائما ریتینر از دهان شما خارج شود احتمال اینکه هزینه های اضافی بابت فیکس کردن آن را بپردازید نیز ممکن است به هزینه های اولیه شما اضافه شود.

جمع بندی

موارد و مسائلی که در زمینه ریتینر ارتودنسی مطرح شد، در زمینه های مختلف هستند و به صورت کلی و نهایی به شما کمک می کنند تا بتوانید هرچه بهتر و ساده تر این قطعه را شناخته و در صورتی که نیاز به ارتودنسی دارید، بهتر بتوانید دوره درمانی خود را تکمیل کنید.

امیدواریم که این مقاله از سایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *