آموزش مسواک زدن ارتودنسی با تصویر + نکات تکمیلی

آموزش مسواک زدن ارتودنسی با تصویر

آموزش مسواک زدن ارتودنسی

مسواک زدن ارتودنسی یکی از موضوعات مهمی است که برای افراد دارای ارتودنسی می‌تواند موضوع بسیار حیاتی باشد. درباره این موضوع بهتر است اطلاعات کافی و جامعی را داشته باشید تا بتوانید در زمان انجام ارتودنسی به خوبی دندان‌های خودتان را مسواک بزنید. این کار سبب می‌شود تا به سرعت بتوانید روند درمانی خود را بهبود بخشیده و همچنین از بروز پوسیدگی و خراب شدن دندانهایتان در طی دوره‌ای که بریس‌ها بر روی دندان‌های شما می‌باشند، جلوگیری نمایید.

مسواک مخصوص ارتودنسی

مسلماً نمی‌توانید با مسواک‌های عادی، دندان‌هایی که دارای ارتودنسی می‌باشند را به خوبی مسواک بزنید، زیرا نه تنها دندانهایتان به خوبی تمیز نمی‌شود، بلکه حتی ممکن است بریس‌ها و براکت‌ها را نیز شل کنید که دچار مشکل شده و احتمالاً نیاز به تعیین وقت اورژانس ارتودنسی پیدا می‌کنید. بنابراین بهتر است به دنبال خرید مسواک مخصوص برای مسواک زدن ارتودنسی خود باشید.

مسواک مخصوص این کار در حقیقت تفاوت‌های ظاهری کمی با مسواک‌های عادی دارد. مسواک‌های ارتودنسی باید به نحوی باشند که بدون آسیب زدن به براکت‌ها و بریس‌ها، بتوانند تکه‌های غذا را از بین دندان‌ها بیرون بیاورند و اجازه پوسیدگی را به دندان‌ها ندهند. معمولاً مو‌های این مدل از مسواک‌ها در بخش وسطی کمی کوتاهتر از بخش‌های کناری هستند و همین موضوع کمک می‌کند تا نیازی به صرف وقت بسیار بیشتر برای مسواک زدن نداشته باشید.

بهترین مسواک ارتودنسی در حقیقت مسواکی است که بتواند به شما کمک کند تا به سادگی و به راحتی قسمت‌هایی از دندان‌ها را مسواک بزنید که با مسواک عادی قادر به مسواک زدن و تمیز کردن آن‌ها نیستید. این کار سبب می‌شود تا شما بتوانید به سادگی و به راحتی از دندان‌های خودتان مراقب کنید.

انجام ارتودنسی ثابت در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

آموزش مسواک زدن و نخ دندان ارتودنسی

برای آن که نخ دندان کشیدن و مسواک زدن را در زمان داشتن ارتودنسی بتوانید به طریقه صحیح و اصولی انجام دهید، لازم است تا آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینید. در ادامه به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم:

  • نحوه کلی مسواک زدن

اگر به دندان‌های ارتودنسی شده توجه کنید، متوجه می‌شوید که بریس‌ها سبب می‌شوند تا سطح دندان به دو قسمت بالایی و پایینی تقسیم‌بندی شود. این موضوع باعث می‌شود که نتوانید به سادگی در یک بار مسواک زدن، کل سطح دندان را تمیز کنید.

برای آن که بتوانید جرم‌های جمع شده بر روی دندان‌ها را هم در قسمت بالایی و هم در قسمت پایینی، پاکسازی کنید، لازم است که یک بار مسواک را در قسمت بالایی بریس و یک بار نیز آن را در قسمت پایینی بریس بکشید. با این کار می‌توانید تمام قسمت‌های دندان را پاک کنید. فراموش نکنید که در هر بار مسواک زدن حداکثر سه دندان را از یک فک در نظر بگیرید.

آموزش زاویه صحیح مسواک زدن

  • زاویه مسواک

مورد بعدی در خصوص زاویه مسواک است. این زاویه مسواک می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد، زیرا باید به نحوی مسواک را تنظیم کنید که یک زاویه ۴۵ درجه را با سطح دندان پیدا کند. همین موضوع سبب می‌شود تا دندان‌ها به خوبی تمیز شوند. این زاویه را هم از سمت بالای دندان‌ها و هم از سمت پایین دندان‌ها باید رعایت کنید.

مطالعه بیشتر: پلاک شفاف ارتودنسی

  • براش مخصوص

مورد بعدی در خصوص استفاده از براش مخصوص است که می‌توانید آن را به قسمت زیرین بریس‌ها و براکت‌ها ببرید و ذرات ریز و میکروسکوپی باقی مانده را نیز تمیز کنید. این نوع از براش‌ها معمولاً به صورت تک ردیفه دارای فرچه هستند و حالت تخت دارند. آن را بر روی دندان‌ها و در بین براکت‌ها قرار داده و چند بار در جهت‌های بالا و پایین می‌کشیم. با این کار می‌توانیم حتی قسمت‌هایی که مسواک به آن‌ها دسترسی ندارد را نیز پاکسازی کنیم.

روش استفاده از نخ دندان ارتودنسی

اما آیا می‌توانید در زمانی که ارتودنسی بر روی دندان‌های شما وجود دارد، از نخ دندان نیز استفاده کنید؟ حتماً شنیده‌اید که بیشترین مقدار پوسیدگی‌های دندانی به دلیل عدم استفاده از نخ دندان است. این موضوع سبب می‌شود که استفاده از نخ دندان برای دندان‌های ارتودنسی شده بسیار مهم شود.

برای آن که بتوانید به درستی از نخ دندان استفاده کنید، می‌توانید نخ را از زیر سیم‌های ارتودنسی رد کرده و لای دو دندان را با نخ تمیز کنید. این کار سبب می‌شود که به خوبی بین دو دندان از ذرات غذا پاک شود. برای دندان بعدی باز هم نخ را خارج کرده و از بین بریس موجود بین دو دندان دیگر رد می‌کنید. شاید این کار کمی وقت گیر باشد، اما در نهایت سبب می‌شود تا از بروز پوسیدگی در فضای بین دندانهایتان جلوگیری کنید.

انجام ارتودنسی فانکشنال در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

آیا مسواک برقی برای ارتودنسی مناسب است؟

یکی از سؤالاتی که بیماران در خصوص آن بسیار کنجکاو هستند این است که آیا می‌توانند از مسواک‌های برقی برای مسواک زدن ارتودنسی استفاده کنند یا خیر.

باید گفت که استفاده از مسواک‌های برقی به جای مسواک‌های معمولی بر روی دندان‌های ارتودنسی شده می‌تواند تأثیرات مثبت بیشتری را برجا بگذارد. این تأثیرات شاهد کاهش پلاکت‌های جمع شده، کاهش التهاب و قرمزی لثه‌ها و… می‌ شود.

نکات تکمیلی نحوه مسواک زدن ارتودنسی ثابت

بریس‌ها و ارتودنسی‌های ثابت معمولاً باید به مدت یک الی سه سال بر روی دندان‌ها باقی بمانند. بنابراین این موضوع بسیار مهم است که به درستی مسواک زدن آن‌ها را انجام دهید. در این مواقع به دلیل وجود براکت‌ها و بریس‌ها، نوع مسواک زدن نیز متفاوت خواهد شد. در قسمت‌های قبلی چند مورد مهم را که باید در هنگام مسواک زدن ارتودنسی رعایت کنید، بیان کردیم. در این بخش نیز به اطلاعات بیشتر و تکمیلی‌تری اشاره خواهیم کرد.

اولین مورد آن است که به دلیل حساسیت بالای دندان‌ها و لثه‌ها لازم است تا از یک مسواک نرم استفاده کنید. این کار سبب می‌شود که حساسیت بیشتری را برای دندان‌های خود ایجاد نکنید. مورد بعدی در خصوص نوع حرکت مسواک بر روی دندان‌ها است. برای پاک کردن هر دندان لازم است که حدود ۱۰ ثانیه وقت بگذارید و مسواک را به شکل چرخشی بر روی دندانهایتان حرکت دهید.

استفاده کردن از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید می‌تواند به شما کمک کند که دهانتان را از وجود انواع باکتری‌ها و… پاکسازی کنید که در طول دوره درمانی ارتودنسی اهمیت بسیار زیادی دارد.

جمع‌بندی

موارد و موضوعات مطرح شده در خصوص مسواک زدن ارتودنسی جز موضوعاتی هستند که سبب می‌شوند شما به عنوان فردی که ارتودنسی انجام داده‌اید، بتوانید مراقبت‌های بیشتری را از خودتان به عمل بیاورید. فراموش نکنید که هر کدام از این موارد می‌توانند به خوبی سبب شوند تا ارتودنسی و بریس‌ها و براکت‌های دندانی شما در جای خودشان ثابت بمانند و لق نشوند. در صورتی که براکت‌ها لق شوند احتمال بلعیده شدن آن‌ها، شکستن و زخم شدن دهان شما وجود دارد که می‌تواند دردسر‌های بسیار زیادی را برای شما به وجود بیاورد.

متشکریم که تا پایان این مقاله از سایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، با ما همراه بودید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *