ارتودنسی دندان خرگوشی قبل و بعد

ارتودنسی دندان خرگوشی

همه چیز درباره ارتودنسی دندان خرگوشی

قطعا شما نیز تاکنون اصطلاح دندان خرگوشی را شنیده‌اید. باید گفت که این اصطلاح را برای افرادی به کار می‌برند که معمولا دندان‌های جلویی فک بالایشان نسبت به سایر دندان‌های فک بالا بسیار بزرگ‌تر است و همچنین بیشتر از حد طبیعی جلو و بیرون زده به نظر می‌رسند. قطعا در این مواقع ارتودنسی یکی از بهترین روش‌های درمانی است. در این مقاله همراهمان باشید تا شما را با برخی از اطلاعات مفید و موثر در رابطه با دندان خرگوشی، چگونگی ارتودنسی دندان خرگوشی و روش‌های درمان آن آشنا کنیم.

دندان خرگوشی چیست؟

شاید بار‌ها با افرادی که دچار دندان‌های خرگوشی هستند برخورد کرده‌اید. همان طور که گفتیم دندان خرگوشی نوعی حالت خاص از زمانی است که دندان‌های جلویی فک بالا بزرگتر از حد معمولشان هستند و به سمت بیرون از ردیف اصلی دندان‌ها قرار گرفته‌اند. این حالت فقط مخصوص دندان‌های فک بالا است و هیچ ربطی به ترتیب قرار‌گیری دندان‌های فک پایین ندارد. علت نامگذاری این معضل به این دلیل است که معمولا دندان‌های جلویی خرگوش‌ها نیز بزرگتر از سایر دندان‌های اطراف و همچنین به سمت بیرون است. به همین خاطر این وضعیت را دندان خرگوشی می‌نامند. دقت کنید که این وضعیت از طریق روش درمانی ارتودنسی دندان خرگوشی قابل درمان است و حتی گاهی با روش‌های درمانی دیگر نظیر لمینت می‌تواند بهبود یابد.

مطالعه بیشتر: ارتودنسی ثابت

علت دندان خرگوشی

حال ممکن است ذهنتان درگیر عواملی که باعث معضل دندان خرگوشی می‌شوند، شده باشد. در این زمان باید گفت که وضعیت دندان خرگوشی می‌تواند در سنین مختلف و به دلایل مختلفی ایجاد شود که سریعا باید با روش‌های درمانی مختلف از جمله ارتودنسی دندان خرگوشی درمان شود. حتی گاهی اوقات ممکن است تشخیص وجود این بیماری چند سالی طول بکشد و درمان آن به تاخیر بیفتد. در ادامه به بررسی برخی از دلایل ایجاد دندان خرگوشی خواهیم پرداخت:

  • عوامل ژنتیکی: یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد معضل دندان خرگوشی ژنتیک و عوامل وراثتی است. حتی گاهی اوقات مشکلات مادرزادی مربوط به فک و دهان در نهایت موجب ایجاد دندان خرگوشی در فرد می‌شود.
  • عوارض دهانی: مشکلات و عوارض گوناگون دهانی از جمله وجود کیست‌ها و تومور‌های مختلف در دهان، وجود دندان‌های نهفته و … نیز می‌تواند دندان‌هایی خرگوشی در فرد ایجاد کنند.
  • عادات غلط دهانی: عادات غلطی که معمولا در دوران کودکی در دهان فرد شکل می‌گیرند می‌توانند باعث ایجاد این مشکل شوند. از جمله این عادات می‌توان به رانش زبان، مکیدن انگشت، شیشه شیر و پستانک و … اشاره کرد.

روش‌های درمان دندان خرگوشی

اصلاح نا‌هنجاری‌های مربوط به دندان خرگوشی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که در صورت عدم درمان، فرد با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود. از مهم‌ترین روش‌های درمان می‌توان به ارتودنسی دندان خرگوشی اشاره کرد. اما خب روش‌های دیگری نظیر جراحی فک هم برای رفع این مشکل وجود دارد.

ارتودنسی دندان خرگوشی

همان طور که می‌دانید، بهترین و موثر‌ترین روش درمان این نا‌هنجاری، روش ارتودنسی دندان خرگوشی است که توسط براکت‌ها و بریس‌های مختلف ارتودنسی انجام می‌گیرد. نتیجه نهایی این روش، هدایت و حرکت دندان‌ها به سمت عقب و قرار‌گیری صحیح آن‌ها در فک است. با توجه به این توضیحات می‌توان گفت که هرچه سن بیمار پایین‌تر باشد، درمانی سریع‌تر، کوتاه‌تر و البته قطعی‌تر را تجربه می‌کند؛ چرا که در سنین کودکی فک کاملا رشد نکرده است و چون مقاومت آن پایین است، پس بسیار منعطف‌تر است و به راحتی می‌تواند دندان‌ها را به سمت عقب هدایت کند. لازم به ذکر است که در این روش از موارد گوناگونی همچون بریس‌ها، گسترش‌دهنده‌های کام و … استفاده می‌کنند.

مطالعه بیشتر: ارتودنسی فانکشنال

طرح لبخند دندان خرگوشی

توجه داشته باشید که یکی دیگر از روش‌های اصلاح دندان‌های خرگوشی، استفاده از روش‌های درمانی طرح لبخند نظیر کامپوزیت، لمینت و تراشیدن دندان‌های خرگوشی است. دقت کنید که این روش‌ها نسبت به ارتودنسی مقرون به صرفه‌تر است و مدت زمان کوتاه‌تری را نیاز دارد. دقت کنید که در روش طرح لبخند کامپوزیت، دندان‌های خرگوشی هیچ گونه تراشی نمی‌بینند و فشار کمتری را نسبت به روش‌های دیگر تحمل می‌کنند.

هزینه ارتودنسی دندان خرگوشی

اگر شما هم از این معضل رنج می‌برید و به هزینه‌های قابل پرداخت در ارتودنسی دندان خرگوشی فکر می‌کنید، باید گفت که این هزینه ارتودنسی دندان نیز همانند سایر هزینه‌های مربوط به دندان‌پزشکی تابع عوامل مختلفی است. از جمله این عوامل شامل:

  • میزان نا‌هنجاری و مشکل دندان‌های بیمار
  • سن بیمار
  • نوع روش درمان
  • نیاز و یا عدم نیاز به سایر درمان‌های جانبی نظیر پوسیدگی‌های دندان و یا بیماری‌های مختلف لثه

ارتودنسی دندان خرگوشی قبل و بعد

ارتودنسی دندان خرگوشی قبل و بعد

در این قسمت از مقاله سعی کرده‌ایم تصاویری برای شما عزیزان آماده کنیم که تغییرات بیمار را بعد از انجام ارتودنسی دندان خرگوشی نشان می‌دهد. شما می‌توانید با مقایسه این تصاویر به طرز کاملا محسوس تغییرات مثبت در دندان‌ها و همچنین ظاهر فرد را بررسی کنید و درک کنید که این مسئله علاوه بر مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان چقدر در شکل ظاهری و زیبایی فرد تاثیرگذار است.

سخن پایانی

در قسمت بالا سعی کردیم شما را با معضل متداول دندانی به نام دندان خرگوشی آشنا کنیم و راه‌های درمان آن نظیر ارتودنسی دندان خرگوشی را با شما عزیزان در میان بگذاریم. امید است توانسته باشیم شما را تا حدودی با این مسئله آگاه کرده و نگرانیتان را در این مورد کاهش داده باشیم.

متشکریم که تا پایان این مقاله از سایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، با ما همراه بودید.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

پلاک شفاف ارتودنسی

2 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *