ارتودنسی دیمون شفاف + نحوه کارکرد، مزایا و معایب

ارتودنسی دیمون شفاف

همه چیز درباره ارتودنسی دیمون شفاف

آیا تا به ‌حال به این فکر کرده‌اید که ای ‌کاش درمان کوتاه‌ مدتی وجود داشت که به کمک آن بدون مراجعه‌های پی ‌در پی به دندان‌پزشک دندان‌های صاف‌تر داشتید و جذاب‌تر به ‌نظر می‌رسیدید؟ اگر شما نیز در این دسته قرار می‌گیرید می‌توانیم این خبر خوش را به شما بدهیم که برای رفع مشکل ناصاف بودن دندان‌ها گزینه‌های زیادی در اختیارتان است. از میان گزینه‌ها می‌توانید روش‌هایی را که دیگر افراد بزرگسال در مدت کوتاه برای درمان دندان‌های خود استفاده کرده‌اند را انتخاب نمایید. اما مطمئنا انتخاب یکی از این موارد بدون داشتن اطلاعات کافی سخت و دشوار است. به‌ همین ‌منظور ما در این مقاله از سایت دکتر شیبانی نیا به ارتودنسی دیمون شفاف که بدلیل شفاف بودن، یکی از روش های پرطرفدار ارتودنسی بزرگسالان است، می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

ارتودنسی دیمون چیست؟

قبل از بررسی ارتودنسی دیمون شفاف، بهتر است به مفهوم کلی ارتودنسی دیمون بپردازیم. در ارتودنسی دیمون، بریس ها دقیقا مانند بریس‌های معمولی نصب می‎‌شوند، اما از بریس های سلف لیگیتینگ self-ligating یا براکتهای خود تنظیم برای صاف کردن دندان‌های شما استفاده می‌کنند. در بریس های خود تنظیم، یک مکانیزم کشویی دندان‌ها را به تدریج حرکت می‌دهد تا آنها را صاف کند. این سیستم به نوارهای لاستیکی کوچکی که در ارتودنسی معمولی استفاده می‌شوند، نیازی ندارد. از ویژگی های براکت خود تنظیم به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • تمیز کردن آنها راحت‌تر است.
  • درد کمتری را ایجاد می‌کنند.
  • به ویزیت‌های کمتری در مطب نیاز است.
  • و…

ارتودنسی دیمون شفاف چیست؟

همان گونه که در ابتدای مطلب بیان کردیم اصلاح بی‌نظمی‌های دندان بنا به خواسته بیمار و صلاحدید ارتودنتیست با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. ارتودنسی دیمون از نوع شفاف یکی از این روش‌ها است. در این نوع ارتودنسی به ‌جای براکت‌های معمولی دیمون که فلزی هستند از ماده شفاف استفاده می‌گردد. در واقع براکت‌ها کاملاً بی‌رنگ و شفاف به ‌نظر می‌رسند. این مسئله در افزایش اعتماد به‌ نفس افرادی که از دیده شدن سیم‌ها و براکت‌ها خجالت می‌کشند مؤثر است. هر شخصی با هر سن و هر جنسی می‌تواند در صورت تمایل ارتودنسی دیمون شفاف را انجام دهد. از آن جایی‌ که این روش جلب توجه کمتری دارد در میان افراد در سنین مختلف طرفداران بسیاری به دست آورده‌ است. در این روش تراز و اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها به دلیل کاربرد سیم‌های تیتانیوم و ایجاد اصطکاک کمتر بهتر و دقیق‌تر صورت می‌گیرد. در حقیقت مکانیسم کشویی در این مسئله نقش دارد. در این مکانیزم با اتصال سیم‌ها به براکت‌ها دندان‌ها به ‌صورت طبیعی و تدریجی حرکت می‌کنند.

انجام انواع ارتودنسی ثابت توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

انواع ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون نیز مانند ارتودنسی ثابت سنتی در جنس‌ها و آلیاژهای مختلف در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌ است. در این‌ میان، ارتودنسی دیمون فلزی و ارتودنسی دیمون شفاف بیشترین شهرت را دارند.

  • ارتودنسی دیمون فلزی

ارتودنسی دیمون فلزی شباهت زیادی به ارتودنسی فلزی سنتی دارد. تفاوت مشهود آن‌ها این است که برای نوارهای الاستیک در بریس‌های ارتودنسی فلزی سنتی اغلب قلاب‌های کوچک استفاده می‌شوند در حالی‌ که بریس‌های ارتودنسی دیمون فلزی این‌ گونه نیستند. ویژگی‌های سیستم دیمون فلزی عبارتند از:

  1. به‌ منظور تقویت حرکت سریع دندان‌ها، اصطکاک کمتر صورت می‌گیرد.
  2. مقاومت بالایی دارند.
  3. سیم‌ها به‌ سرعت قابل ‌تغییر هستند.
  4. دیوارهای جامد به حرکت سریع دندان‌ها با حداقل اصطکاک و کنترل بیشتر کمک می‌کنند.
  5. برای حداکثر راحتی و بهبود بهداشت لبه‌های صاف و گرد دارند.
  • ارتودنسی دیمون شفاف

ارتودنسی‌های دیمون شفاف به ارتودنسی‌های شفاف سنتی (ارتودنسی سرامیکی) شباهت دارند. بریس‌های این نوع ارتودنسی به دلیل شفافیت کمتر دیده می‌شوند. دلیل شفاف بودن ارتودنسی دیمون کاهش قطعات فلزی قابل ‌رؤیت و اتصالات الاستیک است. نصب این سیستم مانند ارتودنسی‌های معمولی انجام می‌شود. اما برای صاف کردن دندان‌ها از فناوری باز و بسته شدن خودکار استفاده می‌نمایند. این روش برای درمان دندان‌های کج، ازدحام بیش‌ از حد دندان‌ها و موارد خفیف تا شدید مال اکلوژن کاربرد دارد.

نحوه کارکرد ارتودنسی دیمون شفاف

در چند سال گذشته استفاده از این ارتودنسی بسیار رایج شده است. درمان سریع‌تر و راحت‌تر در مقایسه با ارتودنسی فلزی سنتی می‌تواند از دلایل اصلی این ‌موضوع باشد. در این نوع ارتودنسی از براکت‌های دیمون شفاف استفاده می‌نمایند که قابلیت باز و بسته شدن خودکار دارند. همان گونه که گفتیم ارتودنسی‌های شفاف شباهت زیادی به ارتودنسی فلزی سنتی دارند با این تفاوت که در اطراف هر براکت نیازی به استفاده از حلقه‌های لاستیکی نیست. ارتودنسی دیمون همراه با حرکت دندان‌ها حرکت می‌کند. مکانیسم کشویی به این سیستم قابلیت تراز شدن با دندان‌ها را می‌دهد.

در خصوص ارتودنسی‌های دیمون شفاف هیچ ‌گونه سحر و جادویی وجود ندارد. با این ‌حال طراحی منحصربه‌فرد آن‌ها موجب صاف شدن دندان‌ها در کوتاه‌ترین زمان و ساده‌ترین حالت می‌شود. براکت‌های دیمون بدون اتصالات خاص و سایر سخت‌افزارها در محل خود باقی می‌مانند و از آن جایی ‌که صاف‌تر و نرم‌تر هستند احتمال آسیب دیدن دندان‌ها و دهان را نیز کاهش می‌دهند. خوشبختانه این روش درمانی نوآورانه با قرار ملاقات کمتر انجام می‌شود.

مقایسه ارتودنسی دیمون شفاف با ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی دیمون شفاف و ارتودنسی سرامیکی از نظر نحوه عملکرد کاملاً مشابه یکدیگر هستند و تفاوت آن‌ها در سایز براکت‌ها است. براکت‌های دیمون شفاف از براکت‌های سرامیکی کوچک‌تر هستند در نتیجه کمتر جلب توجه می‌کنند. از طرفی، بر خلاف ارتودنسی سرامیکی نیازی به نوارهای لاستیکی اطراف براکت ها ندارد.

انجام انواع ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

مزایای ارتودنسی دیمون شفاف

این نوع روش درمانی یک تحول عظیم در علم ارتودنسی به حساب می‌آید. بنابراین مزایا بسیاری دارد مانند:

  • کاهش تعداد ویزیت‌های ارتودنسی

تعداد مراجعات افراد به مطب ارتودنسی به دلیل آن که براکت‌ها از سیستم با قابلیت باز و بسته شدن خودکار برخوردار هستند و همچنین عدم نیاز به کش‌های ارتودنسی کمتر است.

  • اصطکاک کمتر

دندان‌ها به دلیل عدم حضور کش‌های ارتودنسی حرکتی آزادانه و بدون اصطکاک دارند در نتیجه ساییدگی و فرسایش دندان‌ها اتفاق نمی‌افتد.

  • کاهش دوران درمان

این روش نسبت ‌به دیگر روش‌ها مدت ‌زمان درمان کمتری دارد. طبق بررسی‌های انجام ‌شده این کاهش مدت‌ زمان حدود ۶ ماه است. (مطالعه کنید: مدت زمان ارتودنسی)

  • تجربه درد کمتر

بیماران در ارتودنسی از نوع دیمون شفاف درد بسیار کمتری را تجربه می‌کنند.

  • ظاهر بهتر

وجود براکت‌های شفاف هر گونه نگرانی را از بابت ظاهر براکت‌های فلزی از بین برده است.

  • افزایش سلامت دهان و دندان

در زیر براکت‌های فلزی امکان تجمع پلاک‌ها و باکتری‌ها راحت‌تر است. در حالی ‌که در ارتودنسی دیمون شفاف سلامت دهان و دندان بیشتر حفظ می‌شود.

  • نتیجه مطلوب

طبق بررسی‌ها و نظرسنجی‌های صورت ‌گرفته ارتودنسی دیمون از نوع شفاف به دلیل سیستم پیشرفته خود رضایت بیشتری را در میان افراد به ارمغان آورده است.

مطالعه کنید: پلاک شفاف ارتودنسی

معایب ارتودنسی دیمون شفاف

با وجود تمام مزیت‌های گفته ‌شده در بالا، معایبی نیز دارند که عبارتند از:

  • هزینه بالاتر
  • براکت‌های دیمون تنها در چند روز اول برای بیماران درد بیشتری ایجاد می‌کنند که البته بعد از چند روز کاملاً برطرف می‌شود.

ارتودنسی دیمون شفاف رنگی

آیا می‌توانیم در ارتودنسی از نوع شفاف بریس‌های رنگی استفاده کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم بله. کسانی که دوست دارند بریس‌های آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد می‌توانند به درخواست از دندان‌پزشک خود طیف گسترده‌ای از رنگ‌های بریس دیمون را انتخاب کنند.

قیمت ارتودنسی دیمون شفاف 1402

ارتودنسی دیمون از نوع شفاف برای اصلاح ناهنجاری‌های شدید دندانی یک روش درمانی بسیار خوب است. اما نسبت‌ به سایر روش‌ها ارتودنسی دندان گران ‌قیمت‌تر است. با این ‌حال مزیت‌های متعدد در آن موجب شده تا هزینه آن مقرون‌به‌صرفه به ‌نظر برسد.

امیدواریم که این مقاله از سایت دکتر شیبانی نیا، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *