ارتودنسی بزرگسالان – پاسخ کامل به سوالات رایج

پاسخ به سوالات رایج ارتودنسی بزرگسالان

از گذشته تا به امروز توجه به مسائل در حوزه سلامت بسیار فراگیر و رو به پیشرفت بوده است. یکی از مهم ترین مباحث حوزه سلامت، بهداشت دهان و دندان می باشد. بهداشت دهان و دندان صرفاً به معنی تمیز نگه داشتن دندان‌ نیست؛ بلکه هر عملی که به تمیز شدن درون دهان از باکتری ها و میکروب ها، پیشگیری از بیماری‌ها در دهان و رفع مشکلات دندان منجر شود، تعریف بهداشت دهان و دندان می باشد. در این راستا یکی از پرکاربردترین روش ها که برای درمان مشکلات دندان و فک به کار می رود، ارتودنسی می باشد. دانش پزشکی و نحوه اصلاح دندان های نامنظم و ناهماهنگی غیر طبیعی بین فکی را ارتودنسی می نامند. ارتودنسی روش نوینی نمی باشد زیرا باستان شناسان اولین بریس های ارتودنسی را در داخل دهان مومیایی های مصری کشف کردند که نوارهای فلزی برای فاصله بین دندان ها استفاده شده است. اردتونسی از سنین کودکی تا بزرگسالی قابل اجرا شدن می باشد. ما در این مقاله به بررسی شرایط ارتودنسی بزرگسالان و جزئیات آن می پردازیم.

شرایط ارتودنسی بزرگسالان

بررسی های به عمل آمده حاکی از این است که مشکلات فک و دندان در بزرگسالان نسبتاً زیاد می باشد. برای رفع ناهنجاری های فک و دندان بهترین روش ارتودنسی است. ارتودنسی شرایط خاصی ندارد و تنها شرط ارتودنسی بزرگسالان داشتن دندانها و لثه سالم است. بنابراین اگر دندان‌ها و لثه سالم باشند در هر سنی می‌توان آنها را درمان و مرتب نمود. بسیاری از بزرگسالان دچار مشکلات فک و دندان مانند انحراف دندان های دائمی، عدم مرتب بودن دندان‌ها و… می باشند که درمان آنها علاوه بر اینکه باعث لبخند زیبای آنها می شود سبب افزایش اعتماد به نفس و تاثیر در موقعیت اجتماعی و شغلی نیز می گردد. ارتودنسی بزرگسالان از لحاظ سلامت دهان و دندان نیز حائز اهمیت است زیرا پوسیدگی دندان های نامرتب به دلیل عدم تمیز شدن کامل، بسیار شایع و محتمل می باشد.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

سن ارتودنسی در بزرگسالان

اردتونسی بزرگسالان بسیار رایج می باشد و استفاده از درمان ارتودنسی هیچگونه محدودیت سنی ندارد. در واقع در هر سنی اگر دندان ها و بافت های آن سالم باشند ارتودنسی امکان پذیر است. مشکلات دهان و دندان در بزرگسالی عبارت است از:

  • فاصله بین دندان ها
  • کج بودن دندان ها
  • داخل رفتن و یا بیرون زدگی دندان ها
  • به هم ریختگی و نامرتبی دندان ها
  • جلو بودن یا عقب بودن فک های بالا و پایین
  • انحراف فک

برای رفع هرگونه مشکل از موارد ذکر شده در سنین بزرگسالی، ارتودنسی بزرگسالان پیشنهاد می گردد. توجه کنید که افراد کهنسال به دلیل عدم سلامت دندانی و دیر بودن زمان پاسخ دهی و ترمیم، کاندید مناسبی برای اردتونسی نمی باشند. بهتر است هرچه زودتر افراد جوان و بزرگسالان تا میانسال در صورت وجود مشکل به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند.

مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان

مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان به عوامل متفاوتی مانند ویژگی دندان ها، وضعیت ناهنجاری، نوع ارتودنسی، سن متقاضی ارتودنسی، پیگیری و مراقبت فرد متقاضی از دندان های ارتودنسی شده بستگی دارد. پس به طور کلی نمی توان زمانی مشخص نمود اما آنچه در دستور العمل ها آمده است بدین صورت می باشد که درمان ارتودنسی به ۱۲ الی ۳۶ ماه زمان، احتیاج دارد. در هرسنی درمان ارتودنسی قابل انجام است اما مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان و درمان ناهنجاری ها مستقیما با سن فرد مرتبط است به همین علت در این راستا کودکان و نوجوانان معمولا در مدت زمان کوتاهتر ۶ ماه تا ۱سال نتیجه می‌گیرند.

تفاوت ارتودنسی بزرگسالان و کودکان

تفاوت ارتودنسی بزرگسالان و کودکان

در ادامه به چند مورد از این تفاوتها اشاره می کنیم:

  1. مدت زمان نتیجه گیری ارتودنسی کودکان بسیار کوتاهتر می باشد درحالیکه برای بزرگسالان با توجه به سن، مدت زمان درمان متفاوت خواهد بود.
  2. مشکلات محتمل ناشی از ارتودنسی بزرگسالان، در ارتودنسی کودکان وجود ندارد. مانند کمبود فضا و کشیدن دندان های دائمی برای ارتودنسی، سخت تر شدن استخوان های فک به دلیل تکمیل مرحله رشد، و امکان بروز عفونت لثه و …
  3. برای ارتودنسی کودکان، در صورت مشکلات خفیف تر، از انواع متحرک ظریف استفاده می شود، درحالیکه از نوع ثابت با بریس‌ها و براکت های فلزی، حتما باید برای بزرگسالان استفاده شود.

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

مراحل ارتودنسی بزرگسالان

  • ویزیت اولیه و مشاوره توسط متخصص ارتودنسی
  • تصمیم بیمار برای شروع درمان، معاینه تخصصی بیمار و تهیه رادیوگرافی های لازم
  • تعیین شیوه درمان توسط متخصص
  • شروع درمان و قرار دادن دستگاههای ارتودنسی برای بیمار
  • اعلام نکات لازم در رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مراجعه منظم ماهی یکبار به مطب و اعمال تغییرات روی دستگاههای ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی (بین یک تا 2 سال)
  • برداشتن دستگاههای ارتودنسی
  • استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی برای تثبیت درمان طبق دستورات متخصص
  • اتمام درمان و داشتن دندانهایی زیبا و سالم

عوارض ارتودنسی در بزرگسالان

ارتودنسی در بزرگسالان در کنار مزایای بیشمار مانند صاف و مرتب شدن دندان‌ها، راحت‌تر شدن جویدن غذا و غیره در برخی موارد عوارضی نیز دارد. از جمله عوارض می توان به آسیب مینای دندان، آسیب و تحلیل رفتن ریشه دندان و احتمال بازگشت دندان ها به حالت اولیه خود پس از ارتودنسی اشاره کرد.

هزینه ارتودنسی در بزرگسالان

هزینه ارتودنسی بزرگسالان به میزان ناهنجاری‌هایی که متخصص ارتودنسی برای شما تشخیص می دهد بستگی دارد. نوع ارتودنسی و براکت مورد استفاده، میزان ناهنجاری و همچنین نیاز به ارتودنسی برای یک فک یا هر دو فک عوامل موثر بر تعیین کننده هزینه می باشد.

امیدواریم که این مقاله از سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

 

مطالعه کنید: پلاک شفاف ارتودنسی

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *