تاثیر ارتودنسی بر چهره و صورت

تاثیر ارتودنسی بر چهره و صورت

تاثیر ارتودنسی بر چهره

ممکن است شما یا اطرافیانتان دچار مشکلات دهان و دندان باشید و برای حل مشکلات خود، درمان ارتودنسی را انتخاب کرده باشید یا براکت‌های حاصل از این درمان را بر روی دهان بسیاری از افراد دیده باشید.

ارتودنسی یک درمان بسیار کاربردی و موفقیت‌آمیز برای کسانی است که مشکلات دندان و فک دارند. در این درمان براکت‌هایی را روی دندان‌ها جایگذاری می‌کنند. تاثیر ارتودنسی بر چهره افراد موجب شده است تا افراد زیادی به فکر آن بوده و برای انجامش اقدام کنند.

شاید این سؤال پیش بیاید که آیا براکت‌های ارتودنسی کودکان و بزرگسالان تاثیر منفی بر روی چهره می‌گذارند؟ باید بگوییم شاید تغییری در چهره ایجاد کند اما به هیچ عنوان این تغییر منفی نخواهد بود. در این مقاله از سایت دکتر شیبانی نیا می‌خواهیم بیشتر به مبحث تاثیر ارتودنسی روی چهره بپردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

چرا ارتودنسی؟

زمانی که انتخاب کردید ‌تا ارتودنسی کنید، باید بدانید شما با این درمان به یک فک متناسب و دندان‌های مرتب و زیبا می‌رسید. مطمئن باشید پس از پایان دوره درمان نتیجه دلخواهی را به دست می‌آورید.

اگر شما به افرادی که ارتودنسی کرده‌اند، دقت کنید قبل و بعد از درمان با بریس، تفاوتی در چهره آن‌ها مشاهده نمی‌کنید، اما تغییر اساسی در لبخند زیبای صورت آنها است که نتیجه را نشان می‌دهد.

این هدف با یک برنامه‌ریزی درست و دقت زیاد تحقق پیدا می‌کند که باید توسط متخصصان ارتودنسی با تجربه در این زمینه انجام شود.

بسیاری از متخصصان ارتودنسی دارای فناوری‌های رایانه‌ای هستند که می‌توانند مدل سه بعدی شده دهان شما را طراحی کنند. با استفاده از این طراحی می‌توانند موقعیت دندان‌ها را بسنجند و با توجه به روندی که در پیش دارند درمان را شروع کنند.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

تاثیر ارتودنسی بر بینی

تاثیر ارتودنسی بر بینی

یکی از نگرانی‌های افرادی که ارتودنسی می‌کنند، تاثیر آن بر بینی است. افرادی که به دنبال تناسب و ایجاد زیبایی در بین اجزای صورت و بینی هستند، ارتودنسی را انتخاب می‌نمایند. جالب است بدانید ارتودنسی با تأمین سلامت دندان‌ها و دهان، سلامت لوله گوارش را هم تأمین خواهد کرد. شاید تاثیر ارتودنسی بر چهره آن هم بر بینی ناچیز باشد اما موجب متقارن‌سازی دندان‌ها و فک به شکلی غیرمستقیم می‌شوند. ارتودنسی با تأثیرش بر فک و چانه، در بزرگ‌تر و کوچک‌تر نشان دادن اندازه بینی می‌تواند مؤثر باشد.

تاثیر ارتودنسی بر فرم لب

فردی که ارتودنسی انجام می‌دهد، به مرور دچار جابجایی و تغییرات در دندان‌ها می‌شود که این تغییرات ممکن است روی فرم لب تاثیر بگذارد. برای مثال در بعضی از بیماران فک بالا جلو قرار دارد یا به اصطلاح فرد دچار اورجت است. در این حالت زمانی که فک و دندان‌ها اصلاح شوند، قطعا فرم لب هم تغییر می‌کند.

یکی از دلایلی که ما مشاهده می‌کنیم، با انجام ارتودنسی فرم‌ لب فرد تغییر می‌کند، این است که لب‌ها و دندان‌ها با یک شیار به نام ماگزیلاری به یکدیگر متصل هستند و همین امر تغییر در دندان‌ها را به لب هم منتقل می‌کند.

در درمان ارتودنسی، بریس‌ها به دندان‌ها فشار وارد می‌کنند که همین امر موجب می‌شود دندان‌ها منظم شوند. اگر دندان‌های جلویی که غالبا در ارتودنسی نامنظم هستند، به عقب بروند، شیار بین دندان‌ها و لثه‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته و به عقب بر می‌گردد. این تغییر باعث می‌شود تا لب‌ها پس از طی شدن یک دوره دو ساله بزرگتر از حالت اولیه به نظر برسند و در واقع تغییر در فرم آن‌ها بعد از ارتودنسی ایجاد شود.

تاثیر ارتودنسی بر گونه‌ها

بیمارانی که دارای گونه‌های نامتقارن هستند، به ناهنجاری فکی و دندانی دچارند. متخصصان ارتودنسی با استفاده از یکی از روش‌های ارتوسرجری و با توجه به سن بیمار، وضعیت فک‌‌های او را اصلاح می‌کنند، بدین ترتیب  استخوان گونه هم دچار تغییر شده و در جای مناسب خود قرار می‌گیرد که همین امر موجب ایجاد تغییر در صورت فرد می‌شود‌.

در واقع تاثیر ارتودنسی بر چهره با همین تغییرات کوچک قابل مشاهده خواهد بود. درمان ارتودنسی ناهنجاری‌های صورت و فک را اصلاح می‌کند در نتیجه، تغییر اجزا و به طور کلی صورت و چهره فرد امری طبیعی است.

تاثیر ارتودنسی بر زاویه فک

هدف درمان ارتودنسی تغییر جایگاه دندان‌های نامناسب است که تأثیرات زیادی بر صورت فرد می‌گذارد. شاید این تغییر مستقیم نباشد اما به علت وابستگی دندان‌ها به فک، هر جابه‌جایی در آن‌ها، فک‌ را تغییر خواهد داد. برای تغییر فک پایین نمی‌توان فقط به ارتودنسی اکتفا نمود، بلکه بهتر است از درمان جراحی مانند ارتوسرجری استفاده کرد.

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

تاثیر ارتودنسی بر لاغری صورت

زمانی که شما قصد می‌کنید تا ارتودنسی کنید، قبل از شروع درمان طی جلساتی با متخصصین این حوزه، می‌توانید با مسائل و مراحل آن آشنا شوید.

یکی از مواردی که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است، بحث رژیم غذایی است. افرادی که ارتودنسی می‌کنند، ابتدا دارای رژیمی هستند که ممکن است باعث لاغری آن‌ها شود، در واقع این رژیم یک برنامه مشخص نیست اما فرد را در بعضی از موارد، منع می‌کند که این در طولانی مدت در وزن فرد مؤثر خواهد بود.

بعد از یک مدت بدن فرد عادت کرده و به حالت قبل برمی‌گردد. زمانی که فردی ارتودنسی انجام می‌دهد، باید به رژیم غذایی خود عادت کند چرا که بحث سلامت و بهداشت دهان و دندان او در میان است. با توجه به مطالب بالا، تأثیر ارتودنسی بر چهره می‌تواند حتی به صورت لاغر شدن صورت هم باشد.

تاثیر ارتودنسی بر تقارن صورت

متقارن بودن چهره یکی از معیارهای زیبایی به شمار می‌رود. این موضوع مشخص است که بدن هیچ فردی کاملا متقارن نیست و در تمامی افراد قسمت چپ و راست بدن باهم کمی متفاوت هستند. ولی بعضی اوقات این نامتقارنی بسیار بیشتر است. این مورد ممکن است در ناحیه فک باشد که علاوه این که زیبایی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد باعث بروز مشکلاتی نیز می‌شود. حال این سوال پیش می‌آید که این نامتقارنی با ارتودنسی برطرف می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال باید متوجه شویم که این مشکل ریشه دندانی دارد یا خیر.

احتمال دارد این مشکل بعد از دوران جنینی اتفاق افتاده باشد مانند آسیب‌ها یا ضربه‌هایی که به صورت وارد می‌شوند، گاهی هم ممکن است این نامتقارنی فک به علت مشکل در ساختار ماهیچه‌های صورت باشد. در صورتی که این عارضه ریشه دندانی داشته باشد می‌توان با ارتودنسی و جابه‌جا کردن دندان‌ها آن را برطرف نمود. برای این کار معمولا از الاستیک‌های نامتقارن یا مینی اسکرو ارتودنسی استفاده می‌شود.

تاثیر ارتودنسی بر فک بالا و پایین

پس از درمان ناهنجاری های مربوط به فک توسط ارتودنسی، به دلیل اصلاح موقعیت فک و دندانها، معمولا چهره زیباتر می شود. پس درست است که ارتودنسی با هدف درمانی انجام می شود ولی تاثیر ارتودنسی بر فک بالا و پایین کاملا محسوس است مخصوصا در شرایطی که ناهنجاری بیمار شدید باشد.

  • مانند ناهنجاری کلاس 2 که در آن فک بالا جلوتر و فک پایین عقبتر است.
  • ناهنچاری فک کلاس 3 که در آن فک بالا عقبتر و فک پایین جلوتر است.
  • و برخی ناهنجاری های دیگر مانند اپن بایت، دیپ بایت، کراس بایت دندان و …

سخن آخر

به طور کلی یکی از بهترین روش‌های درمان مشکلات دهان و دندان، ارتودنسی است که در سنین مختلف انجام می‌گیرد و یک لبخند زیبا را به افراد هدیه می‌دهد. اگر شما هم به دنبال این درمان هستید حتما از متخصص ارتودنسی در تهران در این زمینه استفاده کنید تا بدون هیچ مشکلی روند درمان را به پایان برسانید.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

پلاک شفاف ارتودنسی

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *