بهترین سن مناسب ارتودنسی + ویدئو

بهترین سن مناسب شروع ارتودنسی

بهترین سن مناسب ارتودنسی چه زمانی است؟ آیا ارتودنسی بزرگسالان زمان درمان را طولانی می‌کند؟ تمام مشکلات دندانی باید در مراحل اولیه اختلال درمان شوند. مشاهده می‌شود که برخی از اختلالات دندانی برای درمان نیاز به ارتودنسی دارند، اگر ارتودنسی در زمان طلایی خود شروع شود، شرایط بهتری را برای بیمار فراهم می‌کند. تعلل در انجام ارتودنسی برای مدت طولانی می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

ارتودنسی در سنین مختلف قابل استفاده است، گاهی مشکل بیمار به گونه‌ای است که نیاز به جراحی فک دارد، در صورت وجود مشکلات فک، بهتر است قبل از بلوغ درمان ارتودنسی انجام شود، در غیر این صورت برای درمان نیاز به جراحی و ارتودنسی در کنار هر کدام است. گاهی اوقات اختلالات دندانی مربوط به بیرون‌زدگی دندان‌ها، مشکل در غذا خوردن، صحبت کردن است.  معمولاً در این اختلالات خود بیمار به دنبال درمان است، رد شدن از سن مناسب ارتودنسی روند درمان را مشکل می کند.

بهترین سن مناسب شروع ارتودنسی

بهترین سن مناسب شروع ارتودنسی در دخترها 11 سالگی و در پسرها 12 سالگی است. و حداکثر در 13 سالگی در دخترها و حداکثر 15 سالگی در پسرها باید به اتمام برسد. ولی استثنائاتی وجود دارد. مثلا در سن 6-7 سالگی والدین متوجه می شوند که فرزندشان دچار بزرگی فکی پایین شده است یا فک پایین به یک سمت منحرف شده است (کج شده است). در این شرایط در همین سن 6 سالگی تاکید می کنیم که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنند (دندانپزشک عمومی خیر). چون خیلی از بیماران ارتودنسی با سن 17-18 سال به ما مراجعه می کنند و اعلام می کنند که در سن 6-7 سالگی به دندانپزشک عمومی مراجعه کرده اند و این مشکل به آنها گفته نشده است. و از آنجاییکه این مشکل باید در سنین پایین تر درمان شود، حتما در صورت مشاهده سریعا به یک متخصص ارتودنسی مراجعه شود.

مطالعه کنید: ارتودنسی فانکشنال

سن مناسب ارتودنسی می تواند توسط متخصص ارتودنسی و با توجه به نوع ناهنجاری بیمار پیشنهاد می شود!

بسیاری از والدین به محض اینکه مشکل را تشخیص دادند و نگران رد شدن از سن مناسب ارتودنسی هستند، فرزندان خود را بین سنین 7 تا 9 سالگی نزد متخصص ارتودنسی می‌برند و فکر می‌کنند که سن بالاتر ممکن است منجر به تعدادی مشکلات از جمله عدم امکان درمان کامل شود. بد نیست بدانید که درمان ارتودنسی ممکن است توسط متخصص ارتودنسی به سنین بالاتر موکول شود یعنی زمانی که رشد فک بیمار کامل شده باشد و این به تشخیص ارتودنتیست بستگی دارد. آنچه بسیار مهم است نوع ناهنجاری بیمار است که تعیین می‌کند سن مناسب ارتودنسی چه زمانی است. در برخی از ناهنجاری‌ها، درمان باید از سنین پایین شروع شود تا نتایج درمان موفقیت‌آمیز بوده و کودک نیازی به جراحی نداشته باشد. نیاز به ایجاد فضا برای دندان‌ها و اصلاح فک از دیگر عواملی است که باعث می‌شود درمان در سنین پایین به بیمار توصیه شود. تشخیص سن مناسب شروع ارتودنسی، توسط متخصص ارتودنسی از دیدگاه‌های زیر بررسی می‌شود:

  • نتایج درمان
  • مدت زمان درمان
  • تعداد قرار ملاقات مورد نیاز
  • همکاری و انگیزه بیمار
  • نوع ناهنجاری بیمار

مزایای ارتودنسی در کودکی

  • روند درمانی راحت تر
  • مدت زمان ارتودنسی کمتر
  • هزینه کمتر درمان
  • کاهش احتمال پوسیدگی ها و خرابی دندان
  • افزایش اعتماد به نفس کودک

معایب ارتودنسی در سن 30 سالگی

  • در سن بزرگسالی، امکان تحلیل استخوان فک وجود دارد، که متخصص ارتودنسی در تهران، را با محدودیت هایی در درمان مواجه می کند و باید محافظه کارانه تر عمل کند.
  • در سن بالاتر مدت زمان بیشتری برای درمان ارتودنسی نیاز است.
  • در سنین بالاتر، درمان ممکن است درمان پیچیده‌تر از دوران کودکی یا طولانی‌تر باشد.
  • شروع درمان در بزرگسالی ممکن است صحبت کردن در محیط کار، صحبت در جمع با وجود براکت‌ها را برای شما دشوار کند و شما را به استفاده از براکت‌های سرامیکی، نامرئی تشویق کند تا توجه کمتری را به خود جلب کنید.

ارتودنسی دندان تا چه سنی انجام میشود؟

برای انجام ارتودنسی دندان، شرایط و محدودیت سنی خاصی وجود ندارد. لازمه آن فقط داشتن دندانها و لثه سالم است. بیماری که این دو شرط دارد بعنوان مثال، ارتودنسی در سن 30 سالگی هم برایش جواب می دهد.

سوالات رایج سن مناسب ارتودنسی

سن مناسب برای ارتودنسی بزرگسالان چیست؟

برای انجام ارتودنسی شرایط سنی خاصی وجود ندارد فقط باید لثه ها و دندانها سالم باشند. ممکن است دوران کودکی و نوجوانی را پشت سر گذاشته باشید و در بزرگسالی تصمیم به درمان ارتودنسی داشته باشید. بد نیست بدانید که از هر 5 درمان ارتودنسی در دنیا، یک مورد برای یک بیمار بالغ انجام می‌شود و درمان ارتودنسی بزرگسالی برای شما مشکلی نخواهد داشت. بنابراین هرگز به دلیل افزایش سن از مراجعه به متخصص ارتودنسی اجتناب نکنید.

سخن نهایی 

دستگاه‌های ارتودنسی ثابت و متحرک فقط برای کودکان نیستند، بلکه می‌توانند در هر سنی مورد استفاده قرار گیرند. معمولا در سنین پایین انتخاب زمان مناسب برای درمان دغدغه اصلی بیمار و خانواده است. تاخیر در سن مناسب ارتودنسی که همان کودکی است، درمان را چالش برانگیز خواهد کرد لذا بهترین تصمیم مراجعه به متخصص ارتودنسی است. یک متخصص ارتودنسی بر اساس شرایط و مشکلات شما بهترین زمان برای شروع درمان را تعیین می‌کند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *