درمان سریع زخم دهان و گلو + 6 راهکار موثر

زخم دهان و گلو - علت و روش درمان

برای زخم دهان و گلو چه باید کرد – علت، انواع، درمان

آیا شما هم تا به‌حال زخم دهان را تجربه کرده‌اید؟ آیا تا به امروز از این زخم رنج برده‌اید و از نحوه درمان آن اطلاعاتی دارید؟ به طور کلی زخم‌ در دهان چیست و علل به وجود آمدن آن چه می‌تواند باشد؟ به وجود آمدن این عارضه در کودکان چه علتی دارد؟

علت زخم دهان و گلو

زخم در دهان از مشکلات رایجی است که برای اشخاص در سنین مختلف اتفاق می افتد که در ادامه مطلب به مهمترین علل به وجود آمدن این عارضه در دهان و گلو می‌پردازیم.

  • عفونت

علت اصلی به وجود آمدن زخم‌های دهانی، عفونت‌های ویروسی و قارچی می‌باشند. آفت‌ها یا همان تاول‌های کوچک و دردناک داخل دهان که به طور معمول خود به خود از بین خواهند رفت و علت به خصوصی برای به وجود‌ آمدن ندارند، اما به طور معمول دلایلی همچون افزایش حساسیت، عفونت‌ها، هورمون‌ها، ایجاد استرس و کمبود بعضی از ویتامین‌ها در بدن می‌تواند تحریک کننده باشد.

  • دندان قروچه

دندان قروچه یا به عبارتی فشردن دندان‌ها روی هم، به خصوص اگر در خواب اتفاق بیفتد سبب گاز گرفتن‌هایی کوچک از داخل گونه می‌شود و داخل دهان را زخم می کند، که منجر به ایجاد التهابات لثه و در بعضی موارد خونریزی در لثه و اطراف آن می‌شود.

  • گاز گرفتن زبان یا واکنش به غذا

از دیگر دلایل زخم دهان برآمدگی‌های کوچک و بدون ضرر که خود به خود محو می‌شوند است، اما احتمال دارد آزاردهنده باشند. دلیل به وجود آمدن آن‌ها مشخص نمی‌باشد ولی امکان دارد بر اثر واکنش به غذا یا گاز گرفتن زبان باشد.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

  • سرطان دهان

زخمی که طولانی مدت در دهان باقی بماند یا بی‌حسی غیرقابل توجیه در دهان، صورت یا گردن، اختلال در جویدن، صحبت یا بلعیدن ایجاد کند می‌تواند به دلیل سرطان دهان باشد که بر اثر مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی، قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب و یا سابقه خانوادگی باشد.

  • کمبود ویتامین ها، یکی از علل زخم دهان

مشکلاتی مانند تغذیه نامناسب، و کمبود ویتامین B12، آهن و اسید فولیک در بدن می تواند باعث ایجاد زخم دهان شود.

  • حساسیت و آلرژی غذایی

  • بیماری های مربوط به لوله گوارش

انواع زخم دهان

همانطور که گفته شد زخم در دهان از مشکلات رایجی است که در بین عموم مردم در سنین مختلف روی می‌دهد. در این بخش از مقاله قصد داریم انواع زخم‌های دهانی را نام‌ برده و توضیحی مختصر از هرکدام بیان کنیم.

  • آفت دهان

تا به امروز علت بروز آفت یا زخم دهان، زبان و حتی لثه‌ها به طور دقیق مشخص نشده، اما می‌توان به مواردی همچون حساسیت‌ها، عفونت‌ها، هورمون‌ها‌، استرس و اضطراب و کمبود بعضی از ویتامین‌ها به‌ عنوان محرک‌های اصلی بروز زخم در دهان کودکان اشاره کرد.

  • تبخال

تبخال نیز از جمله مشکلات رایج دهانی‌ است که علت آن می‌تواند مربوط به پوسیدگی دندان، استفاده کردن از لوازم مشترک و تماس‌های نزدیک باشد. تبخال می‌تواند در هر سنی بروز کند اما این عارضه در میانسالی و در بین خانم‌ها رایج‌تر می‌باشد‌.

  • برفک

از انواع زخم دهانی برفک است که به ‌وسیله نوعی قارچ ایجاد می‌شود و در نوزادان، بیماران و میانسالان بسیار مشاهده می‌گردد.

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

  • زبان جغرافیایی، یکی از انواع زخم دهان

علت نامگذاری این نوع زخم دهان این است که قسمت‌هایی از پرزهای زبان از بین رفته و بر روی زبان نواحی با ارتفاع متفاوت ایجاد می‌گردد که زبان را به یک نقشه شبیه می‌کند. این نوع زخم، چه در بزرگسالان و چه در کودکان مضر نمی‌باشد و نیازی به استفاده از پماد جهت درمان ندارد اما در صورت درد فرد می‌تواند از داروهای ضد التهاب یا مسکن استفاده نماید.

  • لکوپلاکیا

این نوع زخم واکنشی نسبت به یک محرک می‌باشد، محرک‌ها عبارتند از دندان‌ مصنوعی با اندازه نامناسب، افزایش اسیدی دندان‌ها، مصرف سیگار و تنباکوی بدون دود.

زخم دهان در کودکان

 آفت دهان کودک در واقع به همان زخم‌های سطحی اما دردناک و قرمز رنگ گفته می شود، که در داخل دهان روی لثه‌ها، قسمت‌های داخلی لب و پشت گونه‌ها و زبان ایجاد می‌شود. این عارضه والدین را به چالش‌های زیادی می‌کشد زیرا کودک بی‌حوصله می‌گردد و به دلیل درد ناشی از زخم‌ها قادر به درست غذا خوردن نمی‌باشد.

علت دقیق ایجاد آفت دهان در کودکان هنوز ناشناخته است اما می‌تواند به وسیله‌ی ویروس تبخال، سم پاتوس و کاندیدا ایجاد گردد. نشانه‌های زخم دهان در کودک شامل:

  1. مرکزی سفید با محوریت قرمز
  2. دارای اندازه‌ای کمتر از ۶ میلیمتر
  3. به طور معمول درون لب‌ها و پشت گونه ایجاد می‌شود.
  4. این نوع زخم‌ها حتی بدون مصرف غذا نیز دردناک می‌باشند.
  5.  به ندرت ۲ تا ۳ آفت در دهان کودک به‌ صورت همزمان ایجاد می‌شود.
  6. این عارضه تب یا علائم بالینی دیگری در کودک ایجاد نمی‌کند.

عارضه آفت یا زخم در دهان کودکان جهت درمان به بازه زمانی بین یک تا دو هفته نیاز دارد و درمان‌های حمایتی فقط تحمل درد این زخم‌ها را آسان می‌نمایند.

زخم دهان در کرونا

طبق تحقیقات انجام شده تعدادی از اشخاص مبتلا به ویروس کرونا، دارای زخم‌های دهانی بوده‌اند، در حالی که خارش پوستی خارجی هم داشته‌اند. بنابراین زخم‌های داخل دهان احتمال دارد از جمله علائم ابتلا به ویروس کرونا باشد. البته تحقیقات جهت اثبات این نشانه همچنان ادامه دارد. زخم دهان در بیماری کرونا به لحاظ شکل ظاهری شبیه به آفت یا التهاب در مخاط دهان می‌باشد که با استفاده از دارو یا دهانشویه تحت کنترل قرار می‌گیرد.

مطالعه کنید: پلاک شفاف ارتودنسی

درمان سریع زخم دهان و گلو

زخم‌های دهانی یا همان آفت‌ها که بر‌ روی لثه، قسمت‌های داخلی گونه و لب‌ها ایجاد می‌گردد و برای فرد آزاردهنده و دردناک می‌باشد، معمولاً در مدت یک یا دو هفته بهبود می‌یابد اما در اینجا به ارائه راهکارهایی خانگی جهت درمان این عارضه می‌پردازیم.

  1. ریشه شیرین بیان: یک قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان را له کرده و درون دو فنجان آب حدود ۲ یا ۳ ساعت نگهدارید، محلول درمانی شما آماده است. دهان خود را با محلول شستشو دهید.
  2. شیر نارگیل: در این روش یک قاشق غذاخوری شیرنارگیل را با کمی عسل مخلوط کرده و آن را در محل آسیب دیده ماساژ دهید.
  3. نمک دریایی به همراه پراکسید هیدروژن: ۲ قاشق غذاخوری نمک دریا و ۲ قاشق غذاخوری پتاسیم هیدروژن ۳ درصد را درون یک لیوان آب گرم اضافه کرده و ترکیب کنید و از آن جهت شستشوی دهان استفاده کنید.
  4. دانه‌های گشنیز: در این روش دانه‌های گشنیز را به مقدار یک قاشق غذاخوری با یک‌ فنجان آب بجوشانید، سپس صاف کرده بگذارید تا خنک شود و آن را قرقره کنید.
  5. جوش شیرین: یک قاشق چایخوری جوش شیرین و مقداری آب را با هم ترکیب کرده تا خمیری شکل شود سپس مخلوط را در ناحیه آفت قرار داده تا به طور کامل رفع شود.
  6. چند روش دیگر جهت درمان سریع زخم دهان عسل، آلوئه‌ورا، کرفس، ریحان، قالب یخ، برگ شنبلیله، گوجه فرنگی، آبلیمو و ترکیب جوش شیرین و عسل می‌باشد که شما خوانندگان عزیز به هر کدام دسترسی داشتید در صورت نیاز استفاده کنید.

قرص و دهان شویه برای زخم دهان

علاوه بر روش‌های گفته شده در قسمت قبل جهت درمان زخم‌های دهانی می‌توان از روش‌های دیگری همچون قرص و دهان شویه نیز استفاده‌ کرد. در‌ ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • درمان آفت یا زخم‌‌ در دهان با استفاده از دهان‌شویه‌های کلرهگزدین که می‌تواند تا حدودی درد و التهاب زخم‌ها را کاهش‌ دهد.
  • استفاده از پماد یا دهانشویه‌های  کوتیکو استروییدهای سطحی که باعث کاهش درد و التهاب می‌شود.
  • ترکیبی از ۵۰۰ میلی گرم تتراسایکلین در آب به همراه نیکوتین آمید را ۴ بار در روز به صورت دهان شویه استفاده کنید.

سخن آخر

با توجه به اینکه زخم‌ دهان یا آفت‌ها به طور معمول برای افراد ایجاد خطر نمی‌کنند اما قطعاً می‌توانند دردناک و آزاردهنده باشند. اما خوشبختانه طبق مطالب گفته شده به علت زخم دهان اشاره شد و چندین روش درمان زخم دهان معرفی شد که می‌توان از آن‌ها جهت کنترل و کاهش درد و التهاب زخم‌ها استفاده کرد. امیدواریم که این مطلب از وب سایت دکتر احمد شیبانی نیا، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

4 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *