علت برگشت دندان بعد از ارتودنسی

علت برگشت دندان بعد از ارتودنسی

علت برگشت دندان بعد از ارتودنسی

ارتودنسی یک روش درمانی است که معمولا برای درمان مشکلاتی نظیر بد فرمی و بد شکلی دندان‌ها و فک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی یکی از عوارض و مشکلات شایعی که ممکن است بعد از ارتودنسی اتفاق بیافتد می‌پردازیم؛ علت برگشت دندان بعد از ارتودنسی موضوع مورد بحث ما در این مقاله است.

تعریف و چرایی برگشت ارتودنسی

همان طور که گفتیم افراد به دلایل گوناگونی به دندانپزشک مراجعه و اقدام به ارتودنسی می‌کنند، به مجموعه مشکلاتی که بعد از ارتودنسی به وجود می‌آید به صورت خلاصه برگشت ارتودنسی گفته می‌شود.

برگشت دندان بعد از ارتودنسی می‌تواند مشکلات زیادی را شامل شود، البته لازم است بدانید که معمولا برگشت دندان به سرعت اتفاق نمی‌افتد و نیاز به زمان نسبتا زیادی دارد. به همین دلیل شما هر چه زودتر متوجه برگشت دندان شوید اصلاح و درمان مشکلات راحت‌تر است، معمولا در 90 درصد موارد منظور از برگشت ارتودنسی بدفرمی مجدد دندان‌ها بعد از ارتودنسی است.

در اکثر موارد هم این مشکل در ارتودنسی‌هایی با براکت فلزی و یا الاینرهای جدید مشاهد می‌شود. اگر بیمار در اواخر دوره درمان به توصیه‌های پزشک معالج اهمیت ندهد و ریتینر ارتودنسی را از دهان خارج کند (ریتینر به نگهدارنده‌های ارتودنسی گفته می‌شود) احتمال برگشت ارتودنسی به شدت افزایش پیدا می‌کند.

مطالعه کنید: ارتودنسی ثابت

پیشگیری از برگشت ارتودنسی

روش‌هایی که در ادامه آورده شده‌اند به شما کمک می‌کند تا از برگشت ارتودنسی به میزان زیادی جلوگیری شود و یا اگر شما دچار برگشت ارتودنسی شده‌اید بتوانید آن را تشخیص دهید، همچنین می‌توان موارد زیر را جز علت برگشت دندان بعد از ارتودنسی نام برد.

بهترین روش برای پیشگیری بررسی مرتب دندان‌ها بعد از ارتودنسی است که با مراجعه دوره‌ای به پزشک معالج صورت می‌گیرد و اگر مشکلی وجود داشته باشد توسط پزشک شناسایی و اقدامات درمانی به سرعت انجام می‌شود.

تهیه ریتینرهای جدید هم می‌تواند به شما کمک زیادی کند، به خودی خود ارتودنسی برای تغییر شکل دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و ریتینرهایی که در دهان کار گذاشته می‌شود با گذشت زمان و حالت لثه و دندان‌ها در گاهی اوقات تغییر شکل می‌دهند و همین باعث کج شدن و بدفرمی دندان‌ها می‌شود.

به عنوان راه حل آخر اگر شما بعد از مدتی متوجه برگشت دندان بعد از ارتودنسی شدید باید به پزشک معالج خودتان مراجعه کنید و موضوع را با پزشک در ارتباط بگذارید. معمولا با توجه به میزان برگشت دندان‌ها، وضعیت کلی دندان‌ها، نوع و مدت ارتودنسی پزشک راه کارهای متفاوتی برای درمان شما در نظر می‌گیرد.

به طور مثال اگر فقط چند دندان شما به طرز محسوسی برگشت خورده باشند می‌توان با تغییر جزئی ریتینرها آن را درمان کرد و یا اگر مشکل جدی‌تر باشد مجبور به ارتودنسی مجدد دهان خواهید شد. این را هم بدانید که برگشت دندان‌ها بعد از ارتودنسی تقریبا امری طبیعی است و مشکل جدی شناخته نمی‌شود اما با اهمیت دادن و انجام درست توصیه‌های پزشک و مراجعه دوره‌ای به پزشک می‌توان تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کرد.

مطالعه کنید: ارتودنسی فانکشنال

سوالات رایج علت برگشت دندان بعد از ارتودنسی

  • آیا بعد از دوره نگهداری از دندان‌ها، آن‌ها دیگر تغییر نمی‌کنند؟

معمولا جواب این سئوال نه است، استخوان و اندام‌های بدن ما تا زمانی که ما زنده هستیم تغییر می‌کنند و نمی‌توان جلوی بیشتر این تغییرات را گرفت.

دندان‌ها هم بعد از دوره نگهداری می‌توانند تغییر کنند اما عواملی مثل کشیدن دندان‌های عقل، سن و … می‌تواند باعث افزایش سرعت این تغییرات شود و عواملی مثل استفاده از نگهدارنده‌های متحرک زمان خواب هم می‌تواند باعث کاهش سرعت این تغییرات شود. اما عاملی که مهم است سرعت انجام این تغییرات کم و برای تغییر حالت دندان‌ها معمولا به فرصت زیادی نیاز است.

  • چه زمانی باید از نگهدارنده‌ها استفاده کنم؟

پاسخ این سوال را پزشک معالج شما با توجه به وضعیت شما و دندان‌هایتان مشخص می‌کند، در برخی موارد به شما گفته می‌شود تا فقط تا 6 ماه از این نگهدارنده‌ها استفاده کنید، برخی مجبور به استفاده از این نگهدارنده‌ها هر شب‌ موقع خواب برای مدت زمان طولانی هستند و برخی هم از نگهدارنده‌های ثابت را به مدت 5 سال استفاده می‌کنند.

در کل بستگی به وضعیت شما و تشخیص پزشک معالج دارد و ممکن است حالت‌هایی که در بالا گفته شد و یا موارد دیگری برای شما توسط پزشک تجویز شود.

  • چه مواردی باعث می‌شود تا برگشت ارتودنسی اتفاق بیافتد؟

موارد مختلفی ممکن است باعث برگشت دندان بعد از ارتودنسی شوند، مواردی مثل:

  • اهمیت ندادن به توصیه‌های پزشک و استفاده نکردن از ریتینرها
  • خوردن غذاهای سفت و سخت
  • وارد شدن ضربه به دهان و فک
  • برخی بیماری‌های لثه
  • مشکلات فک
  • دندان قروچه

و سایر مواردی مثل سن، ژنتیک و زمان و …

مطالعه کنید: پلاک شفاف ارتودنسی

نحوه مراقبت از ارتودنسی

شما در زمان‌های مختلفی بعد از ارتودنسی حالت‌های مختلفی را تجربه خواهید کرد، در ابتدا شما هنوز به ارتودنسی‌ها عادت ندارید و روزهای اولیه صرف عادت کردن دهان شما به ارتودنسی می‌شود.

روزهای بعدی معمولا احساس درد و ناراحتی در دندان‌ها و اطراف لب برای شما اتفاق می‌افتد، بعد از 7 یا 10 روز اول دیگر شما به ارتودنسی‌ها عادت کرده‌اید و احساس درد و ناراحتی هم از بین می‌رود. بعد از این 10 روز شما باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید، مرتب از مسواک، دهان شویه و نخ دندان برای تمیزی دهان، دندان‌ها و ارتودنسی‌ها استفاده کنید.

بهتر است از جویدن اشیا یا غذاهای سفت پرهیز کنید، دخانیات مصرف نکنید و مواظب باشید تا ضربه‌ای به دهان و دندان‌هایتان وارد نشود. اگر بهداشت و مراقبت از دندان‌ها در دوران ارتودنسی به خوبی انجام نشود ممکن است شما دچار پوسیدگی دندان، عفونت دهان و دندان و یا برگشت دندان بعد از ارتودنسی شوید.

نتیجه‌گیری

همان طور که گفتیم در این مقاله از سایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، به بررسی علت برگشت دندان بعد از ارتودنسی پرداختیم و عوامل و روش‌هایی برای پیشگیری از این مشکل را برای شما بیان کردیم. به صورت خلاصه بهترین مورد برای پیشگیری از برگشت دندان بعد از ارتودنسی مراجعه دوره‌ای به پزشک معالج و اهمیت دادن به توصیه‌های پزشک است.

همچنین شما هر چه زودتر متوجه برگشت دندان‌های بعد از ارتودنسی شوید روند درمانی شما راحت و آسان‌تر است اما اگر دیر متوجه این موضوع شدید هم جای نگرانی نیست فقط روند درمانی شما طولانی‌تر و کمی مشکل‌تر خواهد شد.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *