عوارض ارتودنسی دندان و روشهای پیشگیری

عوارض ارتودنسی دندان و روشهای پیشگیری

بسیاری از افراد در سنین مختلف برای مرتب کردن دندان‌ها و رفع مشکلات مربوط به فک اقدام به ارتودنسی دندان می‌نمایند. شاید شما نیز در فکر انجام این کار هستید اما تا صحبت از ارتودنسی می‌کنید افرادی با پیش کشیدن بحث عوارض ارتودنسی دندان، موجب تردید و نگرانی شما می‌شوند. امروزه به دلیل افزایش درمان‌های زیبایی دندان‌پزشکی مانند لمینیت دندان و … ، متاسفانه تبلیغات منفی روی ارتودنسی افزایش ‌یافته ‌است. حتی به ‌منظور تشویق افراد به درمان‌های زیبایی دندان‌پزشکی در میزان سختی‌ها و مشکلات ارتودنسی اغراق صورت می‌گیرد. ما در این مقاله از سایت دکتر احمد شیبانی نیا سعی کرده‌ایم تا به شکل منصفانه به عوارض احتمالی ارتودنسی و روش های پیشگیری از آنها بپردازیم تا به تصمیم‌گیری بهتر شما عزیزان کمک کنیم. پس با ما همراه باشید.

آیا عوارض ارتودنسی دندان برای همه است؟

قبل ‌از هر چیزی شایان ‌ذکر است که انجام درمان ارتودنسی حتما بایستی توسط متخصص ارتودنسی صورت گیرد. در صورت عدم مراجعه به متخصص ارتودنسی در کیفیت درمان ارتودنسی بحثی وارد نیست و مسلماً معایب ارتودنسی انجام‌ شده توسط دندان‌پزشک غیرمتخصص ناشی از عوارض ارتودنسی نخواهد بود. یک روش درمانی به ‌هیچ‌ وجه نمی‌تواند خطرناک باشد. اما ممکن است مانند هر گونه مداخله پزشکی یا دندان‌پزشکی خطرات و عوارض بسیار جزئی و احتمالی در آن دیده شود. عارضه احتمالی به زبان ساده به این معنا است که ممکن است رخ دهد یا حتی رخ ندهد. حتی گاهی هیچ ‌یک از بیماران عارضه خاصی را تجربه نمی‌کنند. پس زمانی ‌که سخن از عوارض ارتودنسی دندان است لزوماً عوارض در همه بیماران رخ نمی‌دهد.

افراد به‌ راحتی با انتخاب یک متخصص ارتودنسی مجرب و مراقبت‌های بعد از ارتودنسی می‌توانند از همه این عوارض پیشگیری نمایند.

آیا ارتودنسی باعث لق شدن دندان می‌شود؟

حس لق شدن دندان‌ها معمولاً در چند روز پس ‌از ارتودنسی به وجود می‌آید. در این شرایط لازم است بدانید این مشکل و حس کاملاً طبیعی است. حرکت دندان‌ها علت اصلی لق شدن آن‌ها محسوب می‌شود. با قرارگیری براکت‌ها بر روی دندان‌ها نیروی زیادی به آن‌ها وارد می‌شود که برای مرتب کردن ضروری است. حس لق شدن با جدا کردن براکت‌ها برطرف می‌گردد. عوامل دیگری مانند درد مداوم دندان، بیماری‌های لثه و شلوغی زیاد دندان‌ها نیز باعث لق شدن دندان در طول دوره ارتودنسی می‌شوند که نیاز به بررسی دارند.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

ارتودنسی و پوسیدگی دندان

متخصصان ارتودنسی پوسیدگی دندان را در دو حالت پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی و پوسیدگی دندان بعد از ارتودنسی مورد بررسی قرار می‌دهند. جمع شدن میکروب‌ها، مواد قندی و باکتری‌ها در بین براکت‌ها و دندان‌ها موجب پوسیدگی در طول درمان ارتودنسی می‌شود. رفتار بیمار بعد از ارتودنسی و همان ‌طور عدم رعایت نکات مراقبتی دندان در ایجاد پوسیدگی دندان بعد از ارتودنسی مؤثر است. پوسیدگی که از عوارض ارتودنسی دندان به شمار می‌آید با رسیدگی به بهداشت دهان و استفاده از ابزارآلات مخصوص برای تمیز کردن براکت‌ها تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

راه حل: رعایت بهداشت کامل دهان و دندان

در صورتی ‌که افراد در رعایت بهداشت دهان و دندان خود کوشا نباشند و استفاده از مواردی چون مسواک و نخ دندان را جدی نگیرند پوسیدگی دندان و بیماری لثه رخ می‌دهد. مسواک زدن، تشخیص انجام جرم‌گیری، رفع پلاک‌های دندانی، نظارت بر وضعیت براکت‌ها، سیل کردن شیارها و فرورفتگی‌های بین دندانی و فلورایدتراپی موضعی راه‌حل‌های این عوارض هستند.

ارتودنسی و زردی دندان

درمان ارتودنسی به‌ تنهایی موجب زرد شدن دندان‌ها نمی‌شود. ممکن است که برخی از افراد بعد از برداشتن براکت‌های ارتودنسی لکه‌هایی را بر روی دندان‌های خود مشاهده کنند که فاکتورهایی چون افزایش سن، ژنتیک، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، برخی از دهان‌شویه‌ها، وجود برخی از بیماری‌های خاص، استفاده از بعضی داروها، ضربه دیدن دندان، مصرف بیش ‌از اندازه غذاها و نوشیدنی‌های رنگی و استعمال دخانیات سبب بروز این اتفاق می‌گردند. به‌ هر حال امروزه برای افرادی که قصد از بین بردن رنگ زرد دندان‌های خود را دارند روش‌های متعددی وجود دارد.

راه حل: پولیش دندان بعد از ارتودنسی

پولیش دندان از رویکردهای دندان‌پزشکی به شمار می‌آید که دندان‌ها را صاف و درخشان می‌کند. پولیش علاوه ‌بر مزیت زیبایی موجب جرم‌گیری دندان، خوشبویی و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. پولیش دندان بعد از ارتودنسی تا حد زیادی موجب تجمع پلاک کمتری می‌شود در نتیجه مینا دندان حفظ می‌گردد.

بیماری‌های لثه

به عفونت لثه‌ها و استخوانی که دندان‌ها را حمایت می‌کند بیماری لثه می‌گویند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از تحلیل و کنار رفتن لثه‌ها از روی دندان‌ها و تکان خوردن دندان‌ها رنج می‌برند. اصولاً عفونت‌های باکتریایی و پاسخ‌های التهابی در درمان فعال ارتودنسی کمک‌کننده نیستند. البته افرادی که بیماری لثه خود را درمان کرده‌اند و یا آن را تحت کنترل دارند می‌توانند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند که این امر به میزان تحلیل استخوان و نظر متخصص ارتودنسی بستگی دارد.

ایجاد زخم و آفت در دهان

گاهی ایجاد زخم و آفت در دهان یکی عوارض ارتودنسی دندان است که هنوز علت دقیقی برای آن مشخص نشده است. اما عوامل متعددی می‌توانند در بروز چنین مشکلی دخیل باشند. اصطکاک بریس‌ها با لبه داخلی لب‌ها و گونه‌ها، خراش‌های کوچک، سایش و یا گاز گرفتن ناگهانی از دلایل رایج این عارضه هستند. اولین کار پس‌ از مشاهده زخم و آفت در دهان مراجعه به متخصص ارتودنسی است تا راه‌حل مناسبی در اختیار بیمار قرار دهد.

راه حل: مراقبت از براکتها

با مراقبت درست از براکت‌های ارتودنسی و آسیب نزدن به آن‌ها این براکت‌ها به جدار داخلی دهان آسیبی نمی‌زنند در نتیجه به میزان قابل‌ توجهی این عارضه کاهش می‌یابد.

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

خطر برگشت درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی در اغلب موارد برای مراجعین نتایج رضایت‌بخش و مطلوب به ارمغان می‌آورد. زمانی‌ که بیمار به‌ درستی از نگهدارنده ارتودنسی خود استفاده نکند دندان‌های او ممکن است بعد از مدتی به وضعیت کج و نامرتب پیشین خود بازگردد. در این ‌صورت درمان مجدد چاره کار است.

راه حل: استفاده از نگهدارنده ارتودنسی

انجام درمان توسط متخصص ارتودنسی مجرب، و استفاده صحیح و منظم از نگهدارنده ارتودنسی پس از پایان درمان، دیگر نگرانی بابت برگشت درمان ارتودنسی وجود ندارد.

بیماران به‌ سادگی و با عمل به دستورات متخصص ارتودنسی و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانند از عوارض ارتودنسی دندان پیشگیری نمایند. در ادامه راه‌‌حل‌های مناسب برای این عوارض را شرح می‌دهیم.

سخن آخر

ما در این مطلب به بحث عوارض ارتودنسی دندان و روش های پیشگیری از آن پرداختیم. همان گونه که مطالعه کردید ارتودنسی روش درمانی بی‌خطر با نتایج مطلوب است. ارتودنسی مانند سایر درمان‌ها عوارض احمالی دارد. اما این عوارض تا حد زیادی با رعایت نکات گفته شده قابل پیشگیری هستند. برای بهره‌مندی از خدمات ارتودنسی می توانید به مطب دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، مراجعه نمایید.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

پلاک شفاف ارتودنسی

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *