ارتودنسی دندان نیش بیرون زده یا نهفته

ارتودنسی دندان نیش

ارتودنسی دندان نیش و دانستنی های مهم

زیبایی دندان‌ها تاثیر بسیار زیادی در چهره افراد دارد. امروزه افراد زیادی برای زیبا و منظم کردن دندان‌های خود به دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنند. یکی از روش‌هایی که برای این منظور انجام می‌گیرد ارتودنسی نام دارد. ارتودنسی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که با توجه به مشکل و ناهنجاری دندان و همچنین هزینه پزشک معالج آن را برای بیمار به کار می‌برد. امکان ارتودنسی برای تمام دندان‌های ما وجود دارد. یکی از شایع‌ترین مشکلات و نامنظمی دندان‌ها مربوط به ارتودنسی دندان نیش بیرون زده یا نهفته است. شاید برای شما هم راجع به ارتودنسی دندان نیش سوال‌هایی پیش آمده باشد که با خواندن این مقاله به جواب خود خواهید رسید.

دندان نیش کدام است؟

سومین دندان قدامی انسان، دندان نیش است که در زیبایی صورت و طرح لبخند نقش منحصر به فردی دارد. در قسمت مهمی از قوس فک این دندان قرار گرفته است که کشیدن دندان نیش و خالی شدن جای آن باعث می‌گردد فرم صورت تغییر کرده و همچنین افتادگی لب اتفاق افتد. ظاهر دندان‌های نیش، نسبتا کشیده و نوک تیز هستند. در دهان هر فردی 4 عدد دندان نیش وجود دارد که دو عدد در بالا، و در قوس فکی پایین دو عدد دیگر قرار می‌گیرد. این دندان‌ها در دو طرف دندان‌های پیش قرار گرفته و اندازه آن‌ها نسبت به اندازه دندان‌های پیش بزرگ‌تر است. دندان‌های نیش در داخل استخوان فک ریشه دارند و از روی لثه به صورت برجستگی قابل مشاهده هستند.

دندان نیش خصوصیات منحصر به فردی دارد. طول ریشه این دندان در بین دندان‌ها بلندترین می‌باشد. به همین دلیل با وجود اینکه تک ریشه‌ای بوده محکم‌ترین دندان در فک است. این دندان معمولا آخرین دندانی خواهد بود که امکان دارد شما از دست بدهید. این دندان که در دندانپزشکی به دندان کانین Canine tooth یا دندان شماره 3 انسان شهرت دارد، دائمی بوده و معمولا در دهان در حدود سن یازده سالگی رشد می‌کند. تا قبل از این سن، دندان شیری نیش، محل این دندان را محافظت می‌کرد. در افراد مختلف زمان رویش دندان نیش ممکن است متفاوت باشد. اما در صورت نبودن مشکل، سن طبیعی رویش این دندان در محدوده سنی ده تا دوازده سالگی در دهان است. از جنبه دیگری نیز دندان نیش منحصر به فرد می‌باشد. این دندان دارای مسائل و مشکلاتی است که در سایر دندان‌ها کمتر دیده می‌شود. به همین علت ممکن است به درمان‌های خاصی نیاز پیدا کند.

مطالعه بیشتر: انواع ارتودنسی ثابت

چه زمانی دندان نیش به ارتودنسی نیاز دارد؟

در کنار مشکلاتی مانند نامرتبی و شلوغی دندان ها، کجی، کوتاه و بلند بودن دندان نیش یک مشکل اساسی دیگر در خصوص این دندان‌ها وجود دارد و آن نهفته بودن یک یا چندتا از این دندان‌ها است. معمولا حدود 2 درصد از افراد جامعه مشکل نهفتگی دندان نیش را خواهند داشت که البته نباید نگران باشند، زیرا ممکن است تنها دندان‌های یک طرف و یا یکی از این دندان‌ها درگیر شود. دندان‌های نیش نهفته بیشتر به طرف سقف دهان کج و نهفته می‌شوند و در موارد کمی نیز به سمت گونه‌ها می‌روند.

مهم‌ترین دلیل ایجاد مشکل در دندان نیش و سایر دندان‌های دیگر نیز کوچک بودن یکی از فک‌ها است. به این صورت که کوچکی فک پایین یا بالا باعث می‌شود که فضا جهت جوانه زدن از لثه‌ها برای دندان‌ها وجود نداشته باشد. دندان ممکن است به صورت نصف و نیمه و یا به صورت کج بیرون بیاید. به همین دلیل افرادی که فک کوچک دارند به درمان ارتودنسی دندان‌ نیش نیازمند هستند.

روش ارتودنسی دندان نیش بیرون زده

استفاده از بریس و سایر ابزارهای ارتودنسی رایج‌ترین راه درمان دندان نیش بیرون زده است. در صورتی که بریس در موقعیت صحیح قرار گیرد می‌تواند به دندان نیش فشار اعمال کرده و باعث راندن آن به موقعیت درست شود. برای ایجاد فضای بیشتر در فک می‌توان از گسترش‌دهنده کام نیز استفاده کرد تا دندان نیش در مکان مناسب قرار گیرد. به تدریج، فشاری که به دندان اعمال شده، آن را پایین‌تر می‌کشد و باعث بهداشت بهتر دهان و دندان و بهبود ظاهر بیمار خواهد شد. طول درمان دندان نیش بیرون زده از چند ماه تا یک سال می‌تواند طول بکشد. این زمان به شدت به ناهنجاری بستگی دارد. یکی دیگر از فاکتورهای تاثیر‌گذار بر درمان، سن بیمار است. در کودکان و نوجوانان اصلاح این ناهنجاری‌ها راحت‌تر خواهد بود.

ارتودنسی دندان نیش بالا

به یکی از دلایل گفته شده، دندان نیش بالا، احتمال دارد دچار بیرون‌ زدگی یا نهفتگی شود، که در این صورت ارتودنسی دندان نیش نهفته باید انجام شود. اما نکته مهم این است که تقریبا در همه موارد این ناهماهنگی، تنها برای یک دندان نیش در فک بالا اتفاق می‌افتد. معمولا این دندان آخرین دندانی است که در فک بالا می‌روید و بر اثر کمبود فضا، گاهی ایجاد ناهماهنگی کرده و به ارتودنسی نیاز پیدا می‌کند.

مطالعه بیشتر: انواع ارتودنسی فانکشنال

مدت ارتودنسی دندان نیش

ارتودنسی تا هنگام جا به‌ جایی کامل دندان ادامه می‌یابد و زمان آن به سن، ژنتیک، جنس دندان، فشار دندان‌های مجاور و موارد مشابه بستگی دارد. معمولا این پروسه با درنظر گرفتن حداقل زمان ده ماه انجام شده و با توجه به موارد دیگر امکان دارد طولانی شود. لازم است طی این دوران تمام موارد مهم را جدی گرفته و آموزش‌هایی از قبیل نحوه مسواک زدن که در این زمینه به شما داده شده را رعایت کنید. دندان‌ها طی دوران ارتودنسی به شدت در فشار هستند و باید با مسواک مخصوص حتما به خوبی تمیز شوند تا دچار پوسیدگی نشوند. بیمار باید بسته به نظر پزشک معالج، در بازه‌های زمانی 6 و گاهی 8 هفته ویزیت شود تا دندان‌هایش در خصوص هرگونه حرکت و تغییر به خوبی بررسی شده و اگر نیاز بود درمان دچار تغییرات گردد. عادت کردن به ارتودنسی اگرچه کمی دشوار است ولی به مرور نه تنها دیگر آن را حس نمی‌کنید، بلکه با تغییر حالت دندان‌ها و همچنین مرتب شدن ‌آن‌ها از زیبایی و نظم دندان‌ها لذت خواهید برد. بهتر است در این دوران برای حفظ براکت‌ها از خوردن خوراکی‌های سفت جدا خودداری کرده و از دندان‌هایتان حسابی مراقب نمایید. با گذشت زمان زیبایی دندان‌ها برای خودتان لذت‌بخش خواهد بود.

قیمت ارتودنسی دندان نیش

هزینه ارتودنسی دندان نیش نهفته یا بیرون زده همانند قیمت سایر روش‌های ارتودنسی ثابت نبوده و فاکتورهای مختلفی بر آن تأثیر می‌گذارد. بسته به این است که متخصص ارتودنسی برای درمان از چه روشی استفاده می‌کند. از دیگر فاکتورهایی که بر روی قیمت ارتودنسی این دندان موثر خواهد بود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول درمان (هر اندازه که درمان پیچیده‌تر باشد، درمان زمان بیشتری نیاز دارد در نتیجه هزینه نیز بالاتر خواهد رفت.)
  • سابقه متخصص
  • شهری که در آن سکونت دارید.
  • نوع براکتی که برای دندان انتخاب می‌شود.
  • مراحل آماده نمودن دندان برای ارتودنسی
  • سن بیمار
  • دستگاه‌هایی که به کار می‌رود.

سخن پایانی

ارتودنسی دندان‌ها یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای زیباتر کردن دندان‌ها و در نهایت چهره فرد می‌باشد. یکی از دندان‌هایی که بیشتر مواقع به ارتودنسی نیاز پیدا می‌کند دندان نیش است. این دندان به دلیل مشکلاتی همچون ازدحام، نهفتگی دندان، دندان نیش بیرون‌زده و … احتمال دارد به این کار نیاز پیدا کند. ارتودنسی دندان نیش توسط دکتر احمد شیبانی نیا، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران انجام می گیرد. برای این کار و همچنین سایر مشکلات دهان و دندان می‌توانید به مطب مراجعه نمایید.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

پلاک شفاف ارتودنسی

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *